Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle uutisoi, että ulkomaalaiset lähtevät pois Suomesta, koska eivät saa töitä. Eihän suomalaisetkaan saa!

Vierailija
07.01.2024 |

Haastatteli Aalto-yliopistosta valmistunutta diplomi-insinööriä joka ei saanut töitä vaikka haki. En minäkään ole vuosiin saanut vaikka olen insinööri. Satoja hakemuksia olen lähettänyt.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saavat! Vain laiskat ja päihderiippuvaiset suomalaiset eivät saa töitä.

Vierailija
2/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos satatonnia satonen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saavat! Vain laiskat ja päihderiippuvaiset suomalaiset eivät saa töitä.

Okei, kumpi minä olen?

Vierailija
4/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän eri asia, hakeeko tietotekniikan dippainssi vai Esko-Marjatta, jolla on aseistaja-komistajan paperit vuodelta 1995.

Vierailija
5/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ammattikorkeessa vaihtarit valitti että kun heille ei ole töitä. Sanoin että eipä ole suomen kieltä puhuvallekaan (minulle tai parille läheisimmälle ystävälle), eli älä huoli, ei ole kyse rasismista.

Ehkä heidän maassaan on parempi työtilanne, eikä talous ole ollut taantumassa vuodesta 2007.. niin ihmetyttäähän se.

Vierailija
6/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, noista moni on varmaankin tullut tänne opiskelemaan vain ilmaisen koulutuksen takia, eikä ole koskaan ollut aikeissakaan jäädä tänne. Me suomalaiset olemme tyhmiä kun koulutamme ilmaiseksi. Toinen kompastuskivi voi olla suomenkielen taito. Eli onko sitä? 

Vierailija
7/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri asia, hakeeko tietotekniikan dippainssi vai Esko-Marjatta, jolla on aseistaja-komistajan paperit vuodelta 1995.

Tietenkin se on eri. Itse olen nimenomaan muutama vuosi sitten valmistunut ja hakenut töitä valmistumisesta saakka. Miten nämä Suomessa asuvat ulkomaalaiset eivät tunne lainkaan Suomen talouden ja työmarkkinoiden tilannetta?

Vierailija
8/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, ettei dippainssille olisi kysyntää, ainakin jos on kunnialla hoitanut opiskelunsa ja hakenut työharjoitteluun ja muutenkin töihin aktiivisesti. He työskentelevät muutenkin useimmiten kansainvälisissä firmoissa, joissa kielenä on englanti.

Vierailija
9/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä työnhakijoita on viisi kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Minun matematiikan taidoilla, olen tekniikan tohtori koulutukseltani, kaikille ei riitä työpaikkoja.

Vierailija
10/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki aiheeseen, kiitos.

T. Lidl-mies.

Vierailija
11/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, noista moni on varmaankin tullut tänne opiskelemaan vain ilmaisen koulutuksen takia, eikä ole koskaan ollut aikeissakaan jäädä tänne. Me suomalaiset olemme tyhmiä kun koulutamme ilmaiseksi. Toinen kompastuskivi voi olla suomenkielen taito. Eli onko sitä? 

Ei ollut ainakaan tuolla jota Yle haastatteli. Minusta koulujen pitäisi paremmin informoida ulkomaalaisia oppilaitaan mikä tilanne Suomessa on. Suomenkielisiä uutisia on hankala seurata huonolla kielitaidolla.

Vierailija
12/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ulkomaalaisille koulutus ole ilmaista. Lukukausimaksut ovat heillä käytössä 

Vierailija
13/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä työnhakijoita on viisi kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Minun matematiikan taidoilla, olen tekniikan tohtori koulutukseltani, kaikille ei riitä työpaikkoja.

Ei ehkä kaikille, mutta jos joku suorittaa diplomi-insinööriopinnot loppuun asti, niin on melkoista ajan ja varojen tuhlausta, ettei hänen osaamistaan hyödynnetä.

Vierailija
14/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista puhetta kun paljon on täyttämättä Wolt virkamiesten virkoja. Töitä on mutta pitää olla työhalua. Siihen saa helpotusta kun poistetaan sossutuet tukipummieliitiltä. Kun ei ole rahaa niin kummasti alkaa työhalut lisääntyä.

Vierailija
15/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki aiheeseen, kiitos.

T. Lidl-mies.

Areenasta voit katsoa 6-uutiset, linkkiä en jaksa laittaa.

Vierailija
16/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vakituinen työ, mutta ärsyttää jatkuvat säästöt ja työmäärän lisääntyminen. Toinen lapsista asuu Ruotsissa. Ajattelin lähteä sinne töihin viimeisiksi vuosiksi. Osaan kieltä ja tiedän, että alallani on lyhentää. Siellä kuitenkin talous paremmassa kunnossa kuin Suomessa. 

Vierailija
17/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole, kun opiskelukieli on englanti. Osaajista ei voi olla pulaa, jos nuo eivät työllisty mihinkään. Nyt sitten vaaditaan ulkomaalaisille taas ikiomia työllisyyspalveluitansa ja omia työvoimatoimistojaan. Kalliiksi tulee taas ulkomaiset osaajat 

Ja miksi ne täältä mitään muuta muka hakisivatkaan kuin ilmaisen todistuksen. Pölhölä kustantaa puoli maapalloa 

Vierailija
18/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kaikille, mutta jos joku suorittaa diplomi-insinööriopinnot loppuun asti, niin on melkoista ajan ja varojen tuhlausta, ettei hänen osaamistaan hyödynnetä.

Ei se diplomi-insinöörin tutkinto takaa sittä että olisi osaamista. Aika vaikea on löytää töitä valmistumisen jälkeen jos ei ole töitä tehnyt opiskeluaikana ollenkaan eli osaamisesta ei ole mitään näyttöä. Pitää haluta tehdä töitä jo opiskeluaikana ja luoda verkostoa mitä kautta voi työllistyä. Ensimmäisen työpaikan jälkeen on yleensä paljon helpompaa.

Vierailija
19/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katos jos dippainssillä on rapsat, speksit, postit jne... pelkkiä kirjoitusvirheitä se dippainssi ei ole kovin hyödyllinen.

Asia nyt vaan on niin, että suomea pitää opetella peruskoulusta asti, jos haluaa oppia oikeinkirjoituksen edes tyydyttävästi.

Vierailija
20/79 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina ihmetyttää kun joka paikassa toitotetaan työntekijäpulasta. Ei Suomessa ole oikeasti työvoimapula. Täällä on palkanmaksajapula. Enkä tarkoita että olisi pula huippupalkkojen maksajista vaan ihan normi taulukkopalkkatason maksajista. Työntekijöitä ei palkata, ja jos palkataan, niin palkka on niin huono, ettei se ole missään suhteessa työn vaatimuksiin,  vastuuseen tai tuottavuuteen nähden. Näin se vain on. Ja tähän pitäisi vielä lisätä paikallista sopimista? Nyt on täysin työnantajan markkinat.