Onko yleistäkin vielä että vaimot kyttää miestensä alkoholinkäyttöä?
Luulin tämän jääneen viime vuosituhannelle, kunnes kävin lapsuuden kaverini luona vuosien jälkeen ja vein aika reilut tuliaiset koko perheelle. Tuliaisissa oli kaksi pulloa viskiä myös. Tämä aiheutti perheen rouvalle happamen naaman ja kyräilyn minua kohtaan koko illaksi. Saunomisen aikana sanoin kaverilleni että otetaanko viskipaukut kuten on aiemminkin tehty. Tähän tuon kuullut rouva sanoi, "Pertti ei voi juoda viinaa". Viskit jäi juomatta.
Onko tämä yleistäkin vielä?
Kommentit (155)
Valitsin miehen joka ei juurikaan käyttänyt alkoholia. Valitettavasti lasten synnyttyä on ruvennut rentoutumaan aina vaan enemmän alkoholin kanssa. Minua se harmittaa paljon koska
- muutaman lonkeron jälkeen mies alkaa jankkaamaan työasioitaan ym negatiivista
- alkoholia juo vaan saunoessa mutta sauna pitää lämmittää yhä aikaisemmin kun toinen odottaa kännäämistä vesi kielellä.
- juopuneena puhuu asioita joita ei seuraavana päivänä välttämättä edes muista
- juopuneena syöö saunan päälle hirveästi (lihominen ongelmana) ja sitten menee nukkumaan ja kuorsaa monta tuntia todella kovaa
- itse en halua mennä viereen nukkumaan koska sängyssä haisee vanha viina ja toinen kuorsaa sairaan kovaa
Lasten läsnä ollessa juominen on törkeää. Ja tuollaiset "kaverit" jotka yrittävät kannustaa ryyppäämään, kun "aina ennenkin ollaan otettu" ovat kyllä sanonko mistä.
Asenne alkoholia kohtaan on ihan vinksahtanut tässä maassa. Jos on pakko "saada ryypätä rauhassa" ilman että "akka nalkuttaa", kannattaa olla ihan suosiolla yksin. Saa vetää sitten sydämensä kyllyydestä.
Mutta siis tarkoitushan aapeella ja kaltaisillaan on elää jotain ikuista poikamiesnuoruutta ja pilata aikuistuneiden kavereidensa suhteet itsekkyydellään. Olisi niin kiva heille saada se vanha ryyppykaveri takaisin, viis heidän perheistään.
Vierailija kirjoitti:
Valitsin miehen joka ei juurikaan käyttänyt alkoholia. Valitettavasti lasten synnyttyä on ruvennut rentoutumaan aina vaan enemmän alkoholin kanssa. Minua se harmittaa paljon koska
- alkoholia juo vaan saunoessa mutta sauna pitää lämmittää yhä aikaisemmin kun toinen odottaa kännäämistä vesi kielellä.
- juopuneena syöö saunan päälle hirveästi (lihominen ongelmana) ja sitten menee nukkumaan ja kuorsaa monta tuntia todella kovaa
- itse en halua mennä viereen nukkumaan koska sängyssä haisee vanha viina ja toinen kuorsaa sairaan kovaa
Sinun ei tarvitse katsella tuota menoa. Jos jokin ei puhumalla oleellisesti muutu, parisuhdetilannetta voi aina muuttaa.
Muutokseen tarvitsee ihmisen oman tahdon ja jos miehellä ei sitä ole, sille on vaikea tehdä mitään.
Mutta selvästi hän on jotain tuhoa kohti menossa. Vaikuttaa että sabotoi elämäänsä koska on tyytymätön asioihin, sen sijaan että yrittäisi parantaa niitä asioita, tai ainakin selvittää miksi on pohjimmiltaan niin tyytymätön ja miksi yrittää täyttää sitä viinalla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-maailman-viisi-addiktoivi…
Viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka/nikotiini samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa.
.
https://www.is.fi/terveys/art-2000007700851.html
Alkoholi on hermomyrkky, joka tuhoaa aina aivosoluja.
.
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-156725
Alkoholi linkittyy vahvemmin syöpään kuin tiesimmekään - uusi tutkimus paljastaa.
Onko yleistäkin antaa vieraalle ihmiselle alkoholia lahjaksi? Kas kun ei nuuskaa.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi ei pössyttelijä ollut, siinä vasta pää hajoaa.
Kannabis on muita päihteitä vaarattomampaa, kertoo laaja EU-selvitys.
Huumeen vaarallisuus: Vaarallisimpia ovat ekstaasi ja kokaiini, joita seuraavat alkoholi ja heroiini. Vähiten vaarallinen huume on kannabis.
Riippuvuus: Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.
https://www.emcdda.europa.eu/publications/monographs/cannabis-volume1_en
https://www.emcdda.europa.eu/publications/monographs/cannabis-volume2_en
https://www.duodecimlehti.fi/duo80438
"Tupakanpoltto ja alkoholin liikakäyttö ovat terveyden kannalta huomattavasti vaarallisempia kuin kannabiksen jatkuvakin suurkäyttö."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jäi viime vuosituhannelle, että lapsiperheeseen viedään alkoholia ja lasten nähden ryypiskellään. Ja tivataan syitä toisten juomattomuuteen.
Alkoholistien lapset on tyypillisesti erityisen herkkiä, voi olla että vaimo on elänyt lapsuutensa juoppoisän kanssa ja siksikin on tarkkana.
Ihme kyttä. Mitä se hänen lapsuutensa minulle kuuluu tai edes miehelleen?
Ei halua omien lastensa joutuvan kärsimään kännisestä isästä. Kaikkien normaalien nykyvanhempien toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverillasi on selvästikin sellaisia ongelmia alkoholin kanssa, jotka vaikuttavat koko perheeseen. Jos yhtään kaveristasi välittäisit, tukisit häntä.
Mutta eihän se käy päinsä, koska kuka silloin validoisi sinun ryyppäämisesi? Luulenpa, että isoin harmitus tässä oli se, että jäi sinultakin viskit juomatta.
Isoin harmitus on että yhteinen iltaa vuskilasien ja lentävien juttujen kanssa jäi välistä. Rouva pilasi sen. Ei oltu kuitenkaan tavattu moneen vuoteen.
Jos haluat ryyppäämään kaverin kanssa niin et hemmetti vie mene tekemään sitä lapsiperheen kotiin! Silloin järjestetään vaikka mökkireissu tai kutsut ukon omaan kotiisi pämppäämään. En yhtään ihmettele miksi vaimo kielsi juomisen, arvasi ettei kaverille riitä se yksi ja kohta ois kaksi kännistä äijää lasten ihmeteltävänä.
Yleistä om mutta älytöntä. En ikinä kyttäsi mieheni tekemisiä enkä halua hänen kyttäävän minun. Olemme molemmat aikuisia. Jos jommalle kummalle tulisi ongelmia alkoholin kanssa niin sitten vaan lusikat jakoon jos ei itse osaisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lähtisit purkamaan tätä siitä päästä että miten SINÄ voisit auttaa miestäsi henkisen taakan kanssa jotta alkoholia ei kuluisi niin paljon.
Maksatko puolet laskuista? Siitä voisi olla hyvä lähteä liikkeelle. Moni mies kokee talouden taakan yksin omilla harteillaan..
Annatko läheisyyttä? Voisiko sitä lisätä?
Vierailija kirjoitti:
Lasten läsnä ollessa juominen on törkeää. Ja tuollaiset "kaverit" jotka yrittävät kannustaa ryyppäämään, kun "aina ennenkin ollaan otettu" ovat kyllä sanonko mistä.
Asenne alkoholia kohtaan on ihan vinksahtanut tässä maassa. Jos on pakko "saada ryypätä rauhassa" ilman että "akka nalkuttaa", kannattaa olla ihan suosiolla yksin. Saa vetää sitten sydämensä kyllyydestä.
Mutta siis tarkoitushan aapeella ja kaltaisillaan on elää jotain ikuista poikamiesnuoruutta ja pilata aikuistuneiden kavereidensa suhteet itsekkyydellään. Olisi niin kiva heille saada se vanha ryyppykaveri takaisin, viis heidän perheistään.
En minä heidän perhe-elämäänsä ole ollut sotkemassa. Ei ole nähtykään kun ehkä noin viisi vuotta sitten viimeksi. Puhelimessa oltu muutaman kerran vuodessa. Ymmärtäisin kyllä suhtautumisen jos vaikka viikoittain olisin kaljapussien kanssa sinne tunkemassa, mutta ei. Selvästikin talon rouvalla vanne kiristi päätä ja yhtä selvästi täällä on paljon samanlaisia kyttiä ja pomottajia. Eli tuntuu se edelleen olevan voimissaan tuo kyttäämiskulttuuri myöskin vuonna 2024. Olisi saanut jäädä viime vuosituhannelle. Ilmeisesti tyttäret toistavat äitiensä käytöstä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki paitsi alkoholistien tyttäret alkavat hyvissä ajoin vältellä dokua. Eivät välttämättä edes tervehdi kertaakaan.
valhetta... itse alkkiksien lapsena en voi sietää kännipäisiä. Nopeasti karsituu uudet tuttavuudet jotka siihenpäin on kallellaan
Onneksi en joutunut kasvamaan vanhempieni kanssa vaan mamma ja pappa minut saattoi elämän alkuun alle 2 vuoden iästä.
Varmasti olisin tappanut mutsin heti kun voimia tarpeeksi olisi ollut, mikäli olisin kanssaan elänyt.Oli senverran v-mäinen luonne ja kännissä itse piru. Isä oli kiltti tassukka joka ei mitään mutsille mahtanut, muuta kuin juoda seuranaan.
No en minä ainakaan mitään juoppoa alkaisi katselemaan. Olisi aika nopeaan entinen mies sellainen. Kaksi viskipulloa on aika ylilyönti. Kyllä yksi olisi riittänyt.
Olisi hirveää jos ukko olisi joku vahdittava reppana!
Mun mies juo lasillisen viiniä tai olutta ruuan kanssa harvoin, joskus kesällä jonkun drinkin. Rapujuhlissa vähän enemmän mutta en muista koska olisi ollut humalassa kuluneiden 27v aikana?
Kaapit on täynnä juotavaa ilman minkäänlaista kiusausta
Vierailija kirjoitti:
Onko yleistäkin antaa vieraalle ihmiselle alkoholia lahjaksi? Kas kun ei nuuskaa.
Meillä on aina ollut tapana viedä viinipullo tms "tuliaisena" kun mennään esim päivälliselle. Silti kenelläkään ei ole alkoholiongelmaa
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan mitään juoppoa alkaisi katselemaan. Olisi aika nopeaan entinen mies sellainen. Kaksi viskipulloa on aika ylilyönti. Kyllä yksi olisi riittänyt.
Yksikin voisi riittää, riippuu pullon koosta.
No siitä on nauru kaukana kun hauskan juopottelun seurauksena tulee alkoholipsykoosi. Yhtenä esimerkkinä puolisoni kuvitteli psykoosissa että autossamme on joku salainen seurantalaite. Lähti työpäiväni aikana myymään autoa. Samoin kaikki muukin elektroniikka kotonamme hävisi myös niissä olevien salaisten seurantalaitteiden vuoksi. Juoksi Giganttiin ostamaan uutta puhelinta, tietokonetta, televisiota. Niin ja tietysti uusi auto. Tiedättekö mitä tämä kaikki sekoilu maksoi? Ja tämä vain yksi esimerkki mitä teki psykoosissa. Osastolla oli yhden yön ja pääsi pois koska ei ole vaaraksi itselleen.
Ei mies kehdannut kavereilleen kertoa sairastumisestaan, salasi sen kaikilta kun häpesi niin valtavasti. Kaverit pitivät minua sitten nalkuttavana vaimona kun en halunnut että ottavat saunaoluita. Vähän turhan ison riski sille että sama show lähtee alusta.
Myös toisinpäin eli mies kyttää juoppo vaimoa
Vierailija kirjoitti:
No siitä on nauru kaukana kun hauskan juopottelun seurauksena tulee alkoholipsykoosi. Yhtenä esimerkkinä puolisoni kuvitteli psykoosissa että autossamme on joku salainen seurantalaite. Lähti työpäiväni aikana myymään autoa. Samoin kaikki muukin elektroniikka kotonamme hävisi myös niissä olevien salaisten seurantalaitteiden vuoksi. Juoksi Giganttiin ostamaan uutta puhelinta, tietokonetta, televisiota. Niin ja tietysti uusi auto. Tiedättekö mitä tämä kaikki sekoilu maksoi? Ja tämä vain yksi esimerkki mitä teki psykoosissa. Osastolla oli yhden yön ja pääsi pois koska ei ole vaaraksi itselleen.
Ei mies kehdannut kavereilleen kertoa sairastumisestaan, salasi sen kaikilta kun häpesi niin valtavasti. Kaverit pitivät minua sitten nalkuttavana vaimona kun en halunnut että ottavat saunaoluita. Vähän turhan ison riski sille että sama show lähtee alusta.
Joo'o ap:n kyläily viiden vuoden jälkeen ei taida nyt olla ihan sama tilanne kuin teidän ilmeisesti päivittäinen tenutus.
Riippuvaiselle mikä tahansa syy kelpaa. Hän malttaa ehkä parisuhteen alussa mielensä, mutta sen jälkeen keksittykin syy kelpaa. En kylläkään jaksa uskoa, että koko ikänsä täysraittiina ollut aloittaisi edes tuossa tilanteessa.