Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaupan kassat ovat paljon kohteliaampia joillekin ihmisille?

Vierailija
07.01.2024 |

Käväisin juuri kaupassa hakemassa ihan jotain perusjuttuja. Kassa oli neutraalin kohtelias, ei sanonut mitään sen kummempaa kuin totesi lyhyesti ja ilottomasti "kiitos" kun olin maksanut.

En olisi muuten kiinnittänyt mitään huomiota, mutta kun olin pakkaamassa tavaroitani niin kuulin miten iloisen kohteliaasti sitten seuraavalle toivotteli sekä kiitoksia että hyvää päivän jatkoa.

Minua edellä olevaa naista kohteli samoin kuin minua.

Jäi vain ihmetyttämään, että mikä minussa ja edessäni olleessa naisessa oli vikaa, miksi meille ei tarvinnut olla iloinen ja kohtelias mutta toiselle asiakkaalle sitten kyllä? Ainoa ero oli ikämme, eli minä olen kolmekymppinen ja saman ikäiseltä vaikutti edelläni ollut nainen, kun taas iloista kohteliaisuutta saanut asiakas vaikutti olevan parikymmentä vuotta vanhempi.

Samanlaisia kohtelueroja olen tuossa kaupassa huomannut aiemminkin. Alkaa vain tulla ihan epävarma olo, että mikä minussa on vikana kun minulle ei olla kohteliaita. Onko se ikä?

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 Asiaa:

-Kivalle vakioasikkaalle saatetaan olla kohtelias. 

-Asiakkaalle joka tervehtii ja katsoo silmiin (mutta ei liimaudu) ollaan kohteliaampia kuin asiakkaalle joka murjaisee ostokset hihnalle tervehtimättä eikä ota katsekontaktia. 

Kyllä on taas niin typeriä kommentteja tässä ketjussa. Minä olen niitä väliinputoajia, joita kassa ei tervehdi vaikka kuinka tervehdin ja yritän ottaa katsekontaktia. Sitä "hyvää päivänjatkoa" en halua kuulla, se on typerä Amerikasta tullut tapa.

En minäkään haluaisi sitä sanoa. Hoepa robottina se 200 kertaa päivässä ja yritä kuulostaa siltä kuin tarkoittaisit sitä. Ja sitten ne 2 asiakasta, joiden kohdalla se vahingossa jostain syystä jäi sanomatta itkee Vauva-palstalla,

Asiakkaille varmaan riittäisikin, mutta työnantajalle ei. Eli jos tuo väkinäinen "Mukavaa päivänjatkoa" ärsyttää, laita siitä palautetta sinne firmaan. Katsekontakti ja tervehdys kuuluvat ainakin omaan asiakaspalveluuni ihan luontevasti. Muista ihmisistä en osaa sanoa.

Vierailija
82/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin tapaa epäkohteliaita kassoja kun tervehtii iloisesti, hymyilee, katsoo silmiin ja kiittää. Vaikka olisi huono päivä ja ketuttaisi, niin ei se sen kassan vika ole ja silti voi olla mukava ja ilahduttaa ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalautteita käsitelleenä edelleenkin naurattaa kun jotku jättää palautteen että kassa hymyili edelliselle asiakkaalle enemmän kuin mulle.;)

Joo, meillekin tulee vastaavia. Arvostellaan myös myyjän ilmeitä ja muuta naurettavaa. Tämä on tapa päteä, kyykyttää myyjiä. Osalla viiraa pahasti päässä.

T. Vaatemyyjä

Justhan täällä on myyjät kertoneet miten arvostelevat asiakkaita asiakkana ilmeen perusteella, ketä moikkaavat ja kenelle ovat ystävällisiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Myyjän tehtävä on työtehtävässään aloittaa asiakaskohtaaminen riippumatta asiakkaan ilmeistä.

Et vissiin käy ulkona paljoa kun kerta vuorovaikutus muiden Homo sapiens -lajin jäsenten kassa on noin vierasta

Tässä ketjussa moni on nimen omaan kertonut olevansa itse ystävällinen ja kohtelias ja silti myyjä/kassa ei vastaa.

Vierailija
84/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalautteita käsitelleenä edelleenkin naurattaa kun jotku jättää palautteen että kassa hymyili edelliselle asiakkaalle enemmän kuin mulle.;)

Joo, meillekin tulee vastaavia. Arvostellaan myös myyjän ilmeitä ja muuta naurettavaa. Tämä on tapa päteä, kyykyttää myyjiä. Osalla viiraa pahasti päässä.

T. Vaatemyyjä

Justhan täällä on myyjät kertoneet miten arvostelevat asiakkaita asiakkana ilmeen perusteella, ketä moikkaavat ja kenelle ovat ystävällisiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Myyjän tehtävä on työtehtävässään aloittaa asiakaskohtaaminen riippumatta asiakkaan ilmeistä.

Et vissiin käy ulkona paljoa kun kerta vuorovaikutus muiden Homo

Joo, varmasti on huonoja myyjiäkin maailmassa. Mutta minä vastasin kommenttiin, joka alkoi näin: "Justhan täällä on myyjät kertoneet miten arvostelevat asiakkaita asiakkana ilmeen perusteella, ketä moikkaavat ja kenelle ovat ystävällisiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa."

Miten tämä sun kommenttisi liittyy tähän?

Vierailija
85/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ensi kerralla tervehtiä kuin kyseessä olisi tuntemasi ihminen, josta pidät. Eli hymyile ja anna sen kuulua äänestäsi (aidolla tavalla, ei lässytyksenä). Edellä joku jo kertoikin murahtamalla tervehtivien ja iloisten tervehdysten erosta.

Melkoisia vaatimuksia maksaville asiakkaille. Mitä muuta pitäisi tehdä, laulaa tervehdys ja tuoda ruusuja? Se kassa nyt kuitenkin on siellä töissä ja sille maksetaan, asiakas taas maksaa sen palkan. Joten ei todellakaan voi olettaa, että asiakas on joku kassan henkilökohtainen ilahduttaja. Kuka haluaa edes tuijotella jotain ventovierasta kassaa silmiin ja tervehtiä kuin omaa tuttuaan? Ihan sekopäistä. 

Vierailija
86/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen huomannut, että monet keski-ikäiset kassahenkilöt ovat kyllä jo aika leipiintyneitä työhönsä. Ei kyllä jaksaisi asiakkaita, mutta kun pitää leipänsä tienata. Nuoret ovat vielä innostuneita työhönsä ja kirkassilmäisiä ja mukavia ja nopeita työssään. Vanhan rouvan sydäntä lämmittää.

Vierailija
87/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIelestäni ketjussa on typeriä kommentteja siitä, mikä on asiakaspalvelijan tehtävä. Kyllä siinä pitää ihan normaalin kohteliaisuuden riittää, ette voi odottaa ettekä vaatia, että teitä terapoidaan kaupan kassalla. Ja toisaalta kassoilla on niitä vakioasiakkaita ja tuttuja, joiden näkeminen harmaan asiakasmassan välissä on piristävää.

Parasta asiakaspalvelua saa fiksusti ja kunnioittavasti käyttäytyvä miellyttävä ihminen. Kusipää saa sen minimikohteliaisuuden jos sitäkään. Joskus kutsutaan vartijat heittämään kusipää ulos. Myyjä ei ole orja eikä häntä kohdella kuin orjaa.

Ongelmahan on, että myyjät eivät usein itse käyttäydy fiksusti ja kunnioittavasti eivätkä ole miellyttäviä ihmisiä. Maksavien asiakkaiden pitäisi sitten nöyristellä, ilahduttaa ja miellyttää näitä, vaikka jo maksavat heidän palkkansa?

Jos ihminen ei osaa hymyillä eikä edes tervehtiä kun on myyjänä töissä niin jossain on pahasti vikaa. Se ei ole maksavan asiakkaan vastuulla viihdyttää sitä myyjää.

Vierailija
88/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen huomannut, että monet keski-ikäiset kassahenkilöt ovat kyllä jo aika leipiintyneitä työhönsä. Ei kyllä jaksaisi asiakkaita, mutta kun pitää leipänsä tienata. Nuoret ovat vielä innostuneita työhönsä ja kirkassilmäisiä ja mukavia ja nopeita työssään. Vanhan rouvan sydäntä lämmittää.

Juuri näin. Joskus jo kauas näkee miten kassahenkilöstä huokuu pahantuulisuus ja vihamielisyys. Inhottaa ihan mennä siihen kassalle, mutta joskus on pakko jos ei ole itsepalvelukassoja tai toista kassaa tai jos on aletuotteita joita ei voi itsepalvelukassalla maksaa. Siinä sitten yrittää tervehtiä kohteliaasti ja toinen vain murjottaa naama hevosenvitulla.

Vierailija
89/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun edellä olevalle "hyvää loppupäivää", minulle "kiitos", seuraavalle "hyvää loppupäivää."

Sama kaava joka kerta. Pärstäkertoin on se mikä määrää.

Viime naistenpäivänä kaksi edellistä naisasiakasta sai kassahenkilöltä "hyvää naistenpäivää!" toivottelut, kun minua kassa ei edes tervehtinyt takaisin vaan sanoi ainoastaan ostosten loppusumman ja kiitos. Seuraavana jonossa olleelle miesasiakkaalle kassa toivotti taas iloisesti hyvää päivänjatkoa..

Vierailija
90/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin katsomaan keskustelua. Joku mainitsi asiakaspalautteet. Ei tullut edes mieleen tuollainen mutta nyt tsekkasin mistä niitä voi antaa. Samalla huomasin netissä kyseisen kaupan arvostelut ja näköjään en ole ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota töykeään asiakaspalveluun, sillä siitä mainitaan useammassa arvostelussa.

ap

Vierailija
91/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIelestäni ketjussa on typeriä kommentteja siitä, mikä on asiakaspalvelijan tehtävä. Kyllä siinä pitää ihan normaalin kohteliaisuuden riittää, ette voi odottaa ettekä vaatia, että teitä terapoidaan kaupan kassalla. Ja toisaalta kassoilla on niitä vakioasiakkaita ja tuttuja, joiden näkeminen harmaan asiakasmassan välissä on piristävää.

Parasta asiakaspalvelua saa fiksusti ja kunnioittavasti käyttäytyvä miellyttävä ihminen. Kusipää saa sen minimikohteliaisuuden jos sitäkään. Joskus kutsutaan vartijat heittämään kusipää ulos. Myyjä ei ole orja eikä häntä kohdella kuin orjaa.

Ongelmahan on, että myyjät eivät usein itse käyttäydy fiksusti ja kunnioittavasti eivätkä ole miellyttäviä ihmisiä. Maksavien asiakkaiden pitäisi sitten nöyristellä, ilahduttaa ja miellyttää näitä, vaikka jo maksavat heidän palkkansa?

Jos ihminen ei osaa hymyill

Juu, varmasti on myyjiä jotka eivät tervehdi tai ole ystävällisiä asiakkaille. Mutta nimeäpä yksi ammattikunta jossa Suomen jokainen tekijä on pelkkää priimaa. Itse olen sitä mieltä että perustasoinen kohteliaisuus ja ystävällisyys kuuluvat palveluun. Mutta siinä vaiheessa kun asiakas alkaa valittamaan siitä kuinka kassa hymyili toiselle asiakkaalle enemmän kuin hänelle, niin ehkä se toinen asiakas oli mukavampi ja kassalla ei ole velvollisuutta hymyillä jokaiselle asiakkaalle "yhtä paljon". Jos sinulle perusmuotoinen kohteliaisuus ja ystävällisyys riittää, niin käyttäydy kuin normaali ihminen. Jos taas haluat todella positiivisen ja iloisen vuorovaikutustilanteen, niin sitten varaudu tuomaan oma osasi sitä positiivisuutta ja iloisuutta tullessasi tilanteeseen.   

Vierailija
92/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 Asiaa:

-Kivalle vakioasikkaalle saatetaan olla kohtelias. 

-Asiakkaalle joka tervehtii ja katsoo silmiin (mutta ei liimaudu) ollaan kohteliaampia kuin asiakkaalle joka murjaisee ostokset hihnalle tervehtimättä eikä ota katsekontaktia. 

Kyllä on taas niin typeriä kommentteja tässä ketjussa. Minä olen niitä väliinputoajia, joita kassa ei tervehdi vaikka kuinka tervehdin ja yritän ottaa katsekontaktia. Sitä "hyvää päivänjatkoa" en halua kuulla, se on typerä Amerikasta tullut tapa.

En minäkään haluaisi sitä sanoa. Hoepa robottina se 200 kertaa päivässä ja yritä kuulostaa siltä kuin tarkoittaisit sitä. Ja sitten ne 2 asiakasta, joiden kohdalla se vahingossa jostain syystä jäi sanomatta itkee Vauva-palstalla, että mikä on vikana kun ei edes päivänjatkojen t

Vähän riippuu varmaan tilanteesta. Pahin ruuhka on eri asia kuin vaikka aamulla ensimmäisenä 2 asiakasta puolessa tunnissa.

Vierailija
93/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palasin katsomaan keskustelua. Joku mainitsi asiakaspalautteet. Ei tullut edes mieleen tuollainen mutta nyt tsekkasin mistä niitä voi antaa. Samalla huomasin netissä kyseisen kaupan arvostelut ja näköjään en ole ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota töykeään asiakaspalveluun, sillä siitä mainitaan useammassa arvostelussa.

ap

Kuvaava arvostelu kyseisestä kaupasta:

"Asiakaspalvelu ajoittain kielteissävytteistä ja joustamatonta. Asiakas ei yleensä ole oikeassa tässä myymälässä."

Joten kyse ei ollutkaan minusta vaan kyseisen kaupan yleisestä toimintatavasta kaikkia asiakkaita kohtaan. Pitääpä miettiä josko vaihtaisin kauppaa jatkossa.

Vierailija
94/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan on, että myyjät eivät usein itse käyttäydy fiksusti ja kunnioittavasti eivätkä ole miellyttäviä ihmisiä. Maksavien asiakkaiden pitäisi sitten nöyristellä, ilahduttaa ja miellyttää näitä, vaikka jo maksavat heid

Ei, en todellakaan panosta maksavana asiakkaani "positiivisen tunnelman luomiseen". Teen sitä omassa työssäni jossa minulle maksetaan siitä. Kaupassa riittää kohtelias tervehdys. Jos myyjä ei siihen vaivaannu vastaamaan, vaikka hän on töissä, niin silloin vaihdan kauppaa. Myyjä voi sitten jäädä murjottamaan työttömänä kotona.

Jokin järki nyt siihen mitä kuvittelette että maksavilta asiakkailta voi vaatia! Asiakkaat maksavat palkkanne ja saatte palkkanne heidän palvelemisestaan. Asiakkaat eivät ole sitä varten, että ilahduttavat ja viihdyttävät teitä ja luovat teille positiivista ilmapiiriä ja piristävät surkeaa päiväänne. Jos näin kuvittelee niin on täysin väärällä alalla.

Vierailija
95/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kassa on vapaa?

Vierailija
96/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

"Asiakaspalvelu ajoittain kielteissävytteistä ja joustamatonta. Asiakas ei yleensä ole oikeassa tässä myymälässä."

Joten kyse ei ollutkaan minusta vaan kyseisen kaupan yleisestä toimintatavasta kaikkia asiakkaita kohtaan. Pitääpä miettiä josko vaihtaisin kauppaa jatkossa.

Lisään vielä. Noin 1000 arvostelua ja lähes jokaisessa, eri kielillä, valitetaan kassahenkilöstön huonosti, töykeästä ja epäkohteliaasta palvelusta.

Eli kyseessä en tosiaan ollut minä vaan kauppa ja sen henkilöstö itse. Pitää sitten vain asennoitua siihen, että sen kassahenkilöstö on kammottavaa, töykeää. epäkohteliasta ja käyttäytyy kaikkia kohtaan vastenmielisesti. Että jos haluaa muuta niin käy muualla ja jos menee tuonne niin varautuu epämiellyttävään kokemukseen.

ap

Vierailija
97/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassoilla ei yleensä ole mitään "koulutusta" siihen asiakaspalveluun, koska he ovat osa-aikaisia toisen alan opiskelijoita, tai ainakin toivovat tulevaisuudessa tekevänsä jotain ihan muuta työtä. Ennen työn alkua opastetaan lähinnä kassan käyttöä. Olen ollut kassalla töissä eri ketjujen liikkeissä, enkä mielestäni kohtele asiakkaita eri tavoin. Korkeintaan omia tuttuja tai jotain vakkari-asiakkaita saattaa moikata hieman pidempään. 

Vierailija
98/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassoilla ei yleensä ole mitään "koulutusta" siihen asiakaspalveluun, koska he ovat osa-aikaisia toisen alan opiskelijoita, tai ainakin toivovat tulevaisuudessa tekevänsä jotain ihan muuta työtä. Ennen työn alkua opastetaan lähinnä kassan käyttöä. Olen ollut kassalla töissä eri ketjujen liikkeissä, enkä mielestäni kohtele asiakkaita eri tavoin. Korkeintaan omia tuttuja tai jotain vakkari-asiakkaita saattaa moikata hieman pidempään. 

Kyllä joissakin, varsinkin pienemmissä, kaupoissa on myös henkilökuntaa vakituisissa työsuhteissa. Ja sillä on kyllä tosi iso vaikutus asiakaspalveluun ja koko ostoskokemukseen. Parantaa myös liiketoimintaa kun asiakkaat viitsivät asioida eivätkä karta kauppaa huonon asiakaspalvelun takia. Toki vuokratyöntekijöitä tuo ei kiinnosta mutta kauppiasta/myymäläpäällikköä pitäisi. Tosin ehkä K-kaupoissa nämä vakituiset työsuhteet korostuvat koska kauppiasta ihan oikeasti kiinnostaa se bisnes.

Vierailija
99/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Lisään vielä. Noin 1000 arvostelua ja lähes jokaisessa, eri kielillä, valitetaan kassahenkilöstön huonosti, töykeästä ja epäkohteliaasta

Lisää esimerkkejä kyseisen kaupan julkisista arvosteluista:

"Asennevammainen henkilökunta. En suosittele kenellekään."

Vierailija
100/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottaa vain sellaisialle hyvää päivää kenellä on hyvä päivä.

Tuossa lähimarketissa kassatytöt toivotti tai toivottaa hyvää päivänjatkoa (pomon pakottamana), mutta sovittiin ettei se mulla siitä parane niin nykyisin sanotaan vaan "heippa"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä