Miksi kaupan kassat ovat paljon kohteliaampia joillekin ihmisille?
Käväisin juuri kaupassa hakemassa ihan jotain perusjuttuja. Kassa oli neutraalin kohtelias, ei sanonut mitään sen kummempaa kuin totesi lyhyesti ja ilottomasti "kiitos" kun olin maksanut.
En olisi muuten kiinnittänyt mitään huomiota, mutta kun olin pakkaamassa tavaroitani niin kuulin miten iloisen kohteliaasti sitten seuraavalle toivotteli sekä kiitoksia että hyvää päivän jatkoa.
Minua edellä olevaa naista kohteli samoin kuin minua.
Jäi vain ihmetyttämään, että mikä minussa ja edessäni olleessa naisessa oli vikaa, miksi meille ei tarvinnut olla iloinen ja kohtelias mutta toiselle asiakkaalle sitten kyllä? Ainoa ero oli ikämme, eli minä olen kolmekymppinen ja saman ikäiseltä vaikutti edelläni ollut nainen, kun taas iloista kohteliaisuutta saanut asiakas vaikutti olevan parikymmentä vuotta vanhempi.
Samanlaisia kohtelueroja olen tuossa kaupassa huomannut aiemminkin. Alkaa vain tulla ihan epävarma olo, että mikä minussa on vikana kun minulle ei olla kohteliaita. Onko se ikä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassoilla ei yleensä ole mitään "koulutusta" siihen asiakaspalveluun, koska he ovat osa-aikaisia toisen alan opiskelijoita, tai ainakin toivovat tulevaisuudessa tekevänsä jotain ihan muuta työtä. Ennen työn alkua opastetaan lähinnä kassan käyttöä. Olen ollut kassalla töissä eri ketjujen liikkeissä, enkä mielestäni kohtele asiakkaita eri tavoin. Korkeintaan omia tuttuja tai jotain vakkari-asiakkaita saattaa moikata hieman pidempään.
Työskentelen kassalla opiskeluni ohessa ja suurin osa kassoista on myös opiskelijoita. Kyllä meidät on koulutettu myös asiakaspalveluun ja "salaostajat" myös tarkkailevat käytöstämme. Kysessä keskisuuren kaupungin iso päivittäistavarakauppa.
Mulle ainakin riittää kun tervehtii ja on asiallinen. Noi hyvät jatko toivotukset on ihan turhia.Kaupoissa on erilaiset palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palasin katsomaan keskustelua. Joku mainitsi asiakaspalautteet. Ei tullut edes mieleen tuollainen mutta nyt tsekkasin mistä niitä voi antaa. Samalla huomasin netissä kyseisen kaupan arvostelut ja näköjään en ole ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota töykeään asiakaspalveluun, sillä siitä mainitaan useammassa arvostelussa.
ap
Kuvaava arvostelu kyseisestä kaupasta:
"Asiakaspalvelu ajoittain kielteissävytteistä ja joustamatonta. Asiakas ei yleensä ole oikeassa tässä myymälässä."
Joten kyse ei ollutkaan minusta vaan kyseisen kaupan yleisestä toimintatavasta kaikkia asiakkaita kohtaan. Pitääpä miettiä josko vaihtaisin kauppaa jatkossa.
Lisään vielä. Noin 1000 arvostelua ja lähes jokaisessa, eri kielillä, valitetaan kassahenki
"surkea ja töykeä kohtelu kassojen taholta!"
"joidenkin kassatyöntekijöiden huono luonne."
"Todella tökeröä asiakaspalvelua"
"Very very bad service."
Helpotti, kyse ei todellakaan ole minusta vaan kaupan henkilökunnasta ja kokemus on yleinen.
ap
En ole huomannut että olis epäkohteliaita muttei erityisen kohteliaitakaan.Paitsi vanhemmille ihmisille jos ne ei oikeen osaa käyttääkorttia. Neuvovat mielellään.Arvostan kassoja. Kyllä siinä pitää hyvät hermot olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalautteita käsitelleenä edelleenkin naurattaa kun jotku jättää palautteen että kassa hymyili edelliselle asiakkaalle enemmän kuin mulle.;)
Joo, meillekin tulee vastaavia. Arvostellaan myös myyjän ilmeitä ja muuta naurettavaa. Tämä on tapa päteä, kyykyttää myyjiä. Osalla viiraa pahasti päässä.
T. Vaatemyyjä
Justhan täällä on myyjät kertoneet miten arvostelevat asiakkaita asiakkana ilmeen perusteella, ketä moikkaavat ja kenelle ovat ystävällisiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Myyjän tehtävä on työtehtävässään aloittaa asiakaskohtaaminen riippumatta asiakkaan ilmeistä.
Tottakai olen ystävällinen kaikille, mutta on vakkareita joiden kanssa tulee jutusteltua enemmän. Osa asiakkaista tympeitä, joten miksi minun myyjänä pitäisi heitä viihdyttää?
Haluat tahallaan ymmärtää väärin tai et ymmärrä pointtia. Meitä myyjiä arvostellaan ulkonäöstä lähtien, tietäisitpä mitä sontaa palautteista löytyy. Olemme erilaisia ja toisilla erilainen perusilme, ei se tarkoita että sillä myyjällä on " tyly katse" tarkoituksella.
Syitä voi olla lukemattomia, pikkasen överiä ajatella että juuri sinusta ei tykättäis. Valoja päälle nyt!
T. Vaatemyyjä
Häiriökäyttäytyminen on kasvanut koronan jälkeen ja sen kyllä huomaa. Osa voi huonosti ja se kaadetaan henkilökunnan niskaan. Kaikille tekis hyvää kokeilla alaa hetken, niin katsotaan hyytyykö hymy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 Asiaa:
-Kivalle vakioasikkaalle saatetaan olla kohtelias.
-Asiakkaalle joka tervehtii ja katsoo silmiin (mutta ei liimaudu) ollaan kohteliaampia kuin asiakkaalle joka murjaisee ostokset hihnalle tervehtimättä eikä ota katsekontaktia.
Kyllä on taas niin typeriä kommentteja tässä ketjussa. Minä olen niitä väliinputoajia, joita kassa ei tervehdi vaikka kuinka tervehdin ja yritän ottaa katsekontaktia. Sitä "hyvää päivänjatkoa" en halua kuulla, se on typerä Amerikasta tullut tapa.
En minäkään haluaisi sitä sanoa. Hoepa robottina se 200 kertaa päivässä ja yritä kuulostaa siltä kuin tarkoittaisit sitä. Ja sitten ne 2 asiakasta, joiden kohdalla se vahingossa jostain syystä jäi sanomatta itkee Vauva-palstalla,
"Vähän riippuu tilanteesta" Kuin? Et sinä sitä voi päättää että sanot vain niille 2 ekalle asiakkaalle. Sanot niille ja kaikille muillekin koko päivän ja koko viikon ja koko kuukauden ja koko vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Häiriökäyttäytyminen on kasvanut koronan jälkeen ja sen kyllä huomaa. Osa voi huonosti ja se kaadetaan henkilökunnan niskaan. Kaikille tekis hyvää kokeilla alaa hetken, niin katsotaan hyytyykö hymy!
Ikävää jos kassahenkilöstö voi niin huonosti joissain paikoissa etteivät kykene tehtäviinsä eivätkä edes tervehtimään asiakkaita. Kuitenkin valtaosa kykenee joten kyse taitaa olla pienen marginaalisen työntekijäjoukon pahoinvoinnista. Silloin heidän pitää hoitaa ongelmansa kuntoon työnantajansa kanssa, ei kostaa sitä asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä sitä häiriökäyttäytymistä näet? Omituinen kokemusmaailma sinulla. Itse en ole koskaan nähnyt häiriökäyttäytymistä yhdessäkään kaupassa koronan aikana tai sen jälkeen. Tervehdykseen vastaamisen toivominen kassahenkilöstön toimesta ei todellakaan ole häiriökäyttäytymistä vaan sitä, että asiakkaat toivovat normaaleja käytöstapoja kassahenkilöiltä.
Jaa-a. Itse katson silmiin ja hymyilen kassahenkilölle, tervehdin sanallisesti myös. Jotkut kassat ovat kohteliaita ja iloisia, toiset asiallisia, mutta moi ja kiitos ovat irronneet ihan jokaiselta riippumatta minkä näköisenä olen ollut liikkeellä tai mitä ostanut.
Yleensä miespuolisilta ja itseä selkeästi nuoremmilta naisilta saa parasta palvelua (olen nelikymppinen nainen). Omanikäiset +-10 vuotta naiset ovat kaikkein nuivimpia. Mistä lie johtuu? Itse olen asiakkaana kohtelias kaikille, vaatteet on siistit, mutta yleensä aika arkiset, meikkiä en laita pelkkää kauppareissua varten ja hiukset on yleensä kiinni tai näin talvella pipon alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palasin katsomaan keskustelua. Joku mainitsi asiakaspalautteet. Ei tullut edes mieleen tuollainen mutta nyt tsekkasin mistä niitä voi antaa. Samalla huomasin netissä kyseisen kaupan arvostelut ja näköjään en ole ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota töykeään asiakaspalveluun, sillä siitä mainitaan useammassa arvostelussa.
ap
Kuvaava arvostelu kyseisestä kaupasta:
"Asiakaspalvelu ajoittain kielteissävytteistä ja joustamatonta. Asiakas ei yleensä ole oikeassa tässä myymälässä."
Joten kyse ei ollutkaan minusta vaan kyseisen kaupan yleisestä toimintatavasta kaikkia asiakkaita kohtaan. Pitääpä miettiä josko vaihtaisin kauppaa jatkossa.
Lisään vielä. Noin 1000 arvostelua ja lä
No älä sitten käy siellä. Tajuatko että sä oot oikeesti jankuttanut jonkun random lähikaupan palvelusta Vauva-palstalla monta viestiä? Kuinka pieni maailma pitää ihmisellä olla että on ihan helpottunut tällaisesta asiasta (kun se et olekaan sinä)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalautteita käsitelleenä edelleenkin naurattaa kun jotku jättää palautteen että kassa hymyili edelliselle asiakkaalle enemmän kuin mulle.;)
Joo, meillekin tulee vastaavia. Arvostellaan myös myyjän ilmeitä ja muuta naurettavaa. Tämä on tapa päteä, kyykyttää myyjiä. Osalla viiraa pahasti päässä.
T. Vaatemyyjä
Justhan täällä on myyjät kertoneet miten arvostelevat asiakkaita asiakkana ilmeen perusteella, ketä moikkaavat ja kenelle ovat ystävällisiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Myyjän tehtävä on työtehtävässään aloittaa asiakaskohtaaminen riippumatta asiakkaan ilmeistä.
Tottakai olen ystävällinen kaikille, mutta on vakkareita joiden kanssa tulee jutusteltua enemmän. Osa
Eli sun mielestä sulla on oikeus arvostella asiakkaiden oletettuja "ilmeitä" ja jättää tervehtimättä asiakasta jos et pidä asiakkaan "ilmeestä" mutta samalla raivoat, että myyjien ilmeitä ei saa kritisoida. Oletkohan nyt ihan oikeissa työtehtävissä? Ja tajuat kai miten suuressa vaarassa myyjien työtehtävät ovat itsepalvelukassojen ja nettikaupan yleistymisen takia? Jos myyjien panos kaupassa käyntiin on pelkästään negatiivinen heidän töykeytensä takia niin sitä nopeammin myyjistä hankkiudutaan eroon. Sitä lisäarvoa voi tuottaa vain luomalla lisäarvoa asiakkaille. Joten haluatko nyt ihan oikeasti työpaikastasi ja koko työalastasi eroon?
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä sitä häiriökäyttäytymistä näet? Omituinen kokemusmaailma sinulla. Itse en ole koskaan nähnyt häiriökäyttäytymistä yhdessäkään kaupassa koronan aikana tai sen jälkeen. Tervehdykseen vastaamisen toivominen kassahenkilöstön toimesta ei todellakaan ole häiriökäyttäytymistä vaan sitä, että asiakkaat toivovat normaaleja käytöstapoja kassahenkilöiltä.
Mistä tiedän? No johtuisko siitä että olen alalla? Kun kuuntelet kitinää, arvostelua tms lähes päivittäin. On ollut tilanteita, että vartija pitää kutsua (Esim. reklamaatiot), kun asiakkaat riehuu. Ja en ole ruokakaupassa töissä. Olen ollut 20 vuotta alalla, joten paljon on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää jos kassahenkilöstö voi niin huonosti joissain paikoissa etteivät kykene tehtäviinsä eivätkä edes tervehtimään asiakkaita. Kuitenkin valtaosa kykenee joten kyse taitaa olla pienen marginaalisen työntekijäjoukon pahoinvoinnista. Silloin heidän pitää hoitaa ongelmansa kuntoon työnantajansa kanssa, ei kostaa sitä asiakkaille.
Ja sitten valitetaan kun on pitkät jonot kun ei ole tarpeeksi hyviä työntekijöitä että kelpaisi. On teidän elämä hankalaa.
Syyt miksi olen ilahtuneempi jonkun toisen asiakkaan nähdessäni.
1. Hän on mukava vakioasiakas, vuosia kaupassa käynyt ja ollaan etunimituttavia. Vaihdetaan kuulumiset myös vapaa-ajalla törmättäessä.
2. Se on joku työkaveri siviili vaatteissa.
3. Tunnen henkilön muuten.
Saan aina hyvää palvelua, en ole miettinyt asiaa edes sen syvällisemmin Tykkään myös itsepalvelukassoista, pääsee nopeasti ulos.
Itse aikoinaan tein työtä kassalla. Työ oli niin yksitoikkoista, että ohella ehti ajatella omia asioitaan. Jos mielessä pyöri jotain kivoja juttuja, siirtyi se iloinen olo herkästi asiakaskohtaamiseen. Ja päinvastoinkin tietysti. Jos mietti jotain ikävempää asiaa, suhtautuminen sen hetkiseen asiakkaaseen saattoi olla ilottomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Saan aina hyvää palvelua, en ole miettinyt asiaa edes sen syvällisemmin Tykkään myös itsepalvelukassoista, pääsee nopeasti ulos.
Sama. En kyllä toisaalta koskaan ole jäänyt analysoimaan että millaista palvelua muut asiakkaat saa. Ehkä niitä tervehditään iloisemmin ja ehkä mun pitäisi aktiivisemmin alkaa pahoittamaan mieltäni asioista.
Minusta tuntuu että kassojen tekemisiä analysoidaan liikaa. Jos ei ole suoraab ilkeä tai ikävä vaan neutraali, minulle on ihan sama ja lähinnä kiusaannun small talkista. Kerran kassa sanoi jtn. "No niin, näillä sitten pärjää hetken!" Ja se harmitti minua :D kun tuntui että ostinko nyt sit niin paljon ruokaa
Joten minulle riittää oikein hyvin perusfraasit ja sitten äkkiä pois kaupasta ja ostokset kotiin.
Kannattaa heittää hyvää jerryä asioidessa. Esim kuitista kieltäytyessään voi valittaa ettei sitä saa verovähennyksiin tai kananmunia ostaessa kysyä kiskotaanko teillä munista. Luo hyvää positiivista tunnelmaa ja kassatytön loppu päivä kirkastuu.