Miksi kaupan kassat ovat paljon kohteliaampia joillekin ihmisille?
Käväisin juuri kaupassa hakemassa ihan jotain perusjuttuja. Kassa oli neutraalin kohtelias, ei sanonut mitään sen kummempaa kuin totesi lyhyesti ja ilottomasti "kiitos" kun olin maksanut.
En olisi muuten kiinnittänyt mitään huomiota, mutta kun olin pakkaamassa tavaroitani niin kuulin miten iloisen kohteliaasti sitten seuraavalle toivotteli sekä kiitoksia että hyvää päivän jatkoa.
Minua edellä olevaa naista kohteli samoin kuin minua.
Jäi vain ihmetyttämään, että mikä minussa ja edessäni olleessa naisessa oli vikaa, miksi meille ei tarvinnut olla iloinen ja kohtelias mutta toiselle asiakkaalle sitten kyllä? Ainoa ero oli ikämme, eli minä olen kolmekymppinen ja saman ikäiseltä vaikutti edelläni ollut nainen, kun taas iloista kohteliaisuutta saanut asiakas vaikutti olevan parikymmentä vuotta vanhempi.
Samanlaisia kohtelueroja olen tuossa kaupassa huomannut aiemminkin. Alkaa vain tulla ihan epävarma olo, että mikä minussa on vikana kun minulle ei olla kohteliaita. Onko se ikä?
Kommentit (157)
Älä mene kassalle naama norsun veellä. Perus kohtelias hymy ja tervehdys toimii. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Nais kassa juttelee pitempään mies asiakkaiden kanssa.
Tämä johtuu siitä, että ne miesasiakkaat jäävät juttelemaan ja pitkittävät tilannetta. Siinä sitten yrittää nätisti siirtyä seuraavaan asiakkaaseen, mutta toisen juttu ei vain katkea luonnollisesti mistään kohtaan.
Voisiko olla,ettei kassa vain jaksa sanoa samaa litaniaa '...mukavaa päivänjatkoa' kaikille ja sanoo sen vaikka joka toiselle?
Vierailija kirjoitti:
Älä mene kassalle naama norsun veellä. Perus kohtelias hymy ja tervehdys toimii. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
No oikeastihan ammattimaisen asiakaspalvelijan kuuluisi palvella jokaista asiakasta kohteliaasti ja ystävällisesti. Omat ongelmat pitää piilottaa,asiakkaille ei saa olla töykeä,eikä provosoitua. Eli sillekin nyrpeälle näyttää vaan hymynaamaa.
Ehkä asiakaspalvelija ei saa joka asiakkaan kohdalla irroitettua itsestään sitä tekopirteää iloisiutta, jota työnantaja vaatii...
Kyllä asiallisen kohteliaisuuden pitäisi riittää.
Miesasiakkaiden kanssa kassaneitien on oltavakin viileitä, koska jotkut pösilöt ymmärtävät hymyn olevan merkki kiinnostuksesta.
T: vaimo 50 kaupassa töissä ja kärsii kahdesta iholle tunkevasta asiakkaasta
Vierailija kirjoitti:
Meitä myyjiä arvostellaan ulkonäöstä lähtien, tietäisitpä mitä sontaa palautteista löytyy. Olemme erilaisia ja toisilla erilainen perusilme, ei se tarkoita että sillä myyjällä on " tyly katse" tarkoituksella.
Tämä. Kun mulla on neutraali ilme, näytän myrtyneeltä ja vihaiselta. Kun mulla on tunne että hymyilen ystävällisesti, näytän hymyttömältä neutraalilta. Mun pitää olla oikeasti naurun partaalla tai keskittyä tietoisesti hymyilevään ilmeeseen, että näytän hymyilevältä myös muille. Tietoisesti tuotetusta hymystä saan päänsäryn, eikä tämä ole liioittelua. Korona ja maskipakko toivat hurjan helpotuksen, kun ei tarvinnut koko ajan miettiä missä asennossa suu on. Nyt syödään taas särkylääkkeitä, käytetään kallista purentakiskoa joka yö ja ravataan purentalihashierojalla. Ihan vain siksi, että en näytä töissä tylyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeastihan ammattimaisen asiakaspalvelijan kuuluisi palvella jokaista asiakasta kohteliaasti ja ystävällisesti. Omat ongelmat pitää piilottaa,asiakkaille ei saa olla töykeä,eikä provosoitua. Eli sillekin nyrpeälle näyttää vaan hymynaamaa.
Ap:n kassa oli palvellut asiallisesti, mutta se EI KELVANNUT hänelle. Toisen asiakkaan kanssa oli jutusteltu ENEMMÄN, sehän tässä ongelma oli. Oikeasti, päivä menee pilalle myyjien takia?!
Ei tuo ole normaalia enää. Jos kaipaa huomiota enemmän tai on ongelmia itsellään, hae apua. Vaihda kauppaa, käytä itsepalvelukassaa tai tilaa netistä.
Ei voi olla noin vaikeaa?
Menkää Tallinnaan, siellä saatte sitä iloista palvelua 😅
Kannanotto on myös "ystävällisyys" sekä syvempi hymy mitä veemäisempi asiakas.
T. Ex-kassa
Saman olen huomannut. Olen kolmekymppinen nainen ja minua kohdellaan kassalla tympeämmin kuin vanhempia ihmisiä. Niin ja ilmeisesti näytän parikymppiseltä, kun paperit kysytään aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kassa oli palvellut asiallisesti, mutta se EI KELVANNUT hänelle. Toisen asiakkaan kanssa oli jutusteltu ENEMMÄN, sehän tässä ongelma oli. Oikeasti, päivä menee pilalle myyjien takia?!
Ei tuo ole normaalia enää. Jos kaipaa huomiota enemmän tai on ongelmia itsellään, hae apua. Vaihda kauppaa, käytä itsepalvelukassaa tai tilaa netistä.
Ei voi olla noin vaikeaa?
Tuossa tilanteessa tulkintani olisi, että toinen on vanha tuttu ja minä olen uusi.
Tuo on myös vuorovaikutusta. Voi itsekin heittää jotain, ja seuraavalla kerralla lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan asenteestasi johtuen kysymys; käytkö huorissa?
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa!
Niin makaa, kuin petaa!
Sitä saa, mitä tilaa!
Jospa kansan syvät rivit ymmärtäisivät näiden sanaparsien sisältämän viisauden. Mutta ei, valitettavasti.
Paljon melua tyhjästä.
En oo huomannut muuta, mut jos jonossa on joku nuori kundi, jolla on alkoholipitoisia juomia, niin kyllä ovat kassaneidit niin hymyherkässä ja ihan mukavalla äänellä siinä vielä livertelevät kundille että hyvää illan jatkoa...
Juu, jos mä oisin kassaneiti, niin olisin kyllä että hähä ja ryyppäämäänkö meinaat mennä... No, älä sitten oksenna rinnuksilles saati sammu pakkaseen... tai putoa veneestä
Jos kassoilla on halu toivottaa hyvät päivän/viikonlopun jatkot niin sitten kaikille sama,täällä syrjitään.
Itse miehenä kassalla ollessani panostin asiakaspalveluun etenkin nätin nuoren naisen saapuessa kassalle. ;)
Samaa olen ajatellut itse, olen myös työssä jossa kohtaan paljon ihmisiä päivittäin. Sitä jotenkin automaattisesti peilaa sitä, miten asiakas vuorovaikuttaa. Tietenkin perusrepliikit hei, kiitos, ole hyvä ja muutama sana sellaista ylimääräistä kevennysjuttelua tulee kaikille.
Mutta juuri se, miten täysin tahtomattaan omaksuu asiakkaan "energian", kuten sanoit. Jonkun kohdalla tuntuu kuin aurinko pirskottelisi onnen pisaroita päälle, on niin avoimen nauravainen ja mukava hetki. Jonkun toisen kanssa sitä taas on enemmän varuillaan, ja tuntee kasvojensa jähmettyvän kuin vahanaamioksi, vaikka koettaa hymyillä. Alkuun hymyilen kaikille, mutta joskus sen hymyn vain tuntee valahtavan pois, kun asiakas ei ole lainkaan vastaanottavainen hyväntuulisuudelle.
Mutta joo, olen kyllä itsekin asiakkaana kokenut noita tilanteita, että muita asiakkaita tunnutaan palvelevan hirveän ihanasti ja hyväntuulisesti, mutta juuri minun kohdallani hymy kasvoilta hyytyy vahanaamariksi ja sanotaan pelkkä summa. Ehkäpä silloin olen jollain mikroilmeellä hohkannut jotakin, mikä saa heidän olonsa epäluuloiseksi, tai he ovat tulkinneet minun edustavan jotakin ihmisryhmää jota kohtaan heillä on negatiivisia ennakkoluuloja.