Miksi kaupan kassat ovat paljon kohteliaampia joillekin ihmisille?
Käväisin juuri kaupassa hakemassa ihan jotain perusjuttuja. Kassa oli neutraalin kohtelias, ei sanonut mitään sen kummempaa kuin totesi lyhyesti ja ilottomasti "kiitos" kun olin maksanut.
En olisi muuten kiinnittänyt mitään huomiota, mutta kun olin pakkaamassa tavaroitani niin kuulin miten iloisen kohteliaasti sitten seuraavalle toivotteli sekä kiitoksia että hyvää päivän jatkoa.
Minua edellä olevaa naista kohteli samoin kuin minua.
Jäi vain ihmetyttämään, että mikä minussa ja edessäni olleessa naisessa oli vikaa, miksi meille ei tarvinnut olla iloinen ja kohtelias mutta toiselle asiakkaalle sitten kyllä? Ainoa ero oli ikämme, eli minä olen kolmekymppinen ja saman ikäiseltä vaikutti edelläni ollut nainen, kun taas iloista kohteliaisuutta saanut asiakas vaikutti olevan parikymmentä vuotta vanhempi.
Samanlaisia kohtelueroja olen tuossa kaupassa huomannut aiemminkin. Alkaa vain tulla ihan epävarma olo, että mikä minussa on vikana kun minulle ei olla kohteliaita. Onko se ikä?
Kommentit (157)
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa!
Niin makaa, kuin petaa!
Sitä saa, mitä tilaa!
Jospa kansan syvät rivit ymmärtäisivät näiden sanaparsien sisältämän viisauden. Mutta ei, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että kassojen tekemisiä analysoidaan liikaa. Jos ei ole suoraab ilkeä tai ikävä vaan neutraali, minulle on ihan sama ja lähinnä kiusaannun small talkista. Kerran kassa sanoi jtn. "No niin, näillä sitten pärjää hetken!" Ja se harmitti minua :D kun tuntui että ostinko nyt sit niin paljon ruokaa
Joten minulle riittää oikein hyvin perusfraasit ja sitten äkkiä pois kaupasta ja ostokset kotiin.
Ongelmahan tässä on kassat, jotka eivät tervehdi eivätkä sano tai vastaa mitään ja murjottavat vihaisen näköisenä. Olisiko sekin sinulle ok?
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa!
Niin makaa, kuin petaa!
Sitä saa, mitä tilaa!
Jospa kansan syvät rivit ymmärtäisivät näiden sanaparsien sisältämän viisauden. Mutta ei, valitettavasti.
Niinpä, harmi etteivät kaikki myyjät ymmärrä noita. Jos asiakas tervehtii sinua ja on kohtelias, niin on syytä tervehtiä ja olla kohtelias takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavan näköisille siisteille ihmisille ollaan kohteliaita. Olet kenties joku joogahousut siidereitä ostava wt? Käyn aika usein töiden jälkeen puku päällä kaupassa ja huomaa kyllä miten ihmiset antavat tilaa ja kassat ovat maireina.
Kalliit ulkourheiluvaatteet kummallakin kerralla. Olen siistin näköinen, urheilullinen. Yleensä kaikki ovat kohteliaita ja ystävällisiä. Siksi ihmettelinkin koska oli poikkeavaa.
Ostokset maitoa, kananmunia, katkarapuja, mätiä, talouspaperia, saippuaa. Edellisellä kerralla kaloja kalatiskiltä. Ei pitäisi olla kovin paheksuttavaa.
Edelläni olleella naisella oli tyylikkäät, vähemmän urheilulliset vaatteet.
En minäkään ksipäitä huomioi mitenkään. Joten älä huolestu myyjistäkään,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriökäyttäytyminen on kasvanut koronan jälkeen ja sen kyllä huomaa. Osa voi huonosti ja se kaadetaan henkilökunnan niskaan. Kaikille tekis hyvää kokeilla alaa hetken, niin katsotaan hyytyykö hymy!
Missä sinä sitä häiriökäyttäytymistä näet? Omituinen kokemusmaailma sinulla. Itse en ole koskaan nähnyt häiriökäyttäytymistä yhdessäkään kaupassa koronan aikana tai sen jälkeen. Tervehdykseen vastaamisen toivominen kassahenkilöstön toimesta ei todellakaan ole häiriökäyttäytymistä vaan sitä, että asiakkaat toivovat normaaleja käytöstapoja kassahenkilöiltä.
Mistä tiedän? No johtuisko siitä että olen alalla? Kun kuuntelet kitinää, arvostelua tms lähes päivittäin. On ollut tilanteita, että vartija pitää kutsua (Esim. reklamaatiot), kun asiakkaat riehuu. Ja en ole ruokakaupassa töissä.
Taitaa nyt johtua ihan sinusta itsestäsi ja käytöksestäsi jos kohtaat ongelmia päivittäin. Ei ole normaalia eikä tuollaista tapahdu muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavan näköisille siisteille ihmisille ollaan kohteliaita. Olet kenties joku joogahousut siidereitä ostava wt? Käyn aika usein töiden jälkeen puku päällä kaupassa ja huomaa kyllä miten ihmiset antavat tilaa ja kassat ovat maireina.
Kalliit ulkourheiluvaatteet kummallakin kerralla. Olen siistin näköinen, urheilullinen. Yleensä kaikki ovat kohteliaita ja ystävällisiä. Siksi ihmettelinkin koska oli poikkeavaa.
Ostokset maitoa, kananmunia, katkarapuja, mätiä, talouspaperia, saippuaa. Edellisellä kerralla kaloja kalatiskiltä. Ei pitäisi olla kovin paheksuttavaa.
Edelläni olleella naisella oli tyylikkäät, vähemmän urheilulliset vaatteet.
En minäkään ksipäitä huomioi mitenkään. Joten älä huolestu myyjistäkään,
Pitänee tosiaan todeta, että kyseiset myyjät ovat vain kusipäitä ja jättää heidät omaan arvoonsa, eli noteeraamatta.
Kyllä se on se ikä. Nuorethan on mukavia.
T.58-vuotias
Myyjänä pyrin olemaan kaikille ystävällinen, mutta en samalla tavalla, koska eri asiakkaat odottavat eri asioita. Esim. teinipojille on useimmiten turhaa toivottaa hyvää päivänjatkoa, koska he ovat jo kävelleet kassalta melkein ennen kuin maksu on edes suoritettu. Jotkut asiakkaat puolestaan saattavat jutustella jotain ja silloin osallistun minäkin enemmän. Kuten jo sanottu, asiakkaan energiat vaikuttavat kanssakäymiseen.
Minusta kauppojen kassat yms. käyttäytyvät hienosti asiakkaita kohtaan. Jos minulla on huono päivä, he tervehtivät peruskaavalla ja jättävät minut muuten rauhaan. Toisaalta normaalisti ovat ystävällisiä ja kontaktia ottavia.
En tajua miten tässä ketjussa jotkut kuvittelevat kassan viihdyttävän heitä, mikäli asiakkaat ovat täysiä perseitä.
Suurempi ero on myyjien käytöksessä kun ollaan myymässä jotain suurempiaa, asuntoa, autoa, tms. Tuolloin ihminen helposti profiloidaan esim. pukeutumisen perusteella ja jätetään jopa palvelematta. Itse nuorempana ostin usemman auton toisesta kaupungista, kun oman kaupungin liikkeessä nuorta jolppia ei otettu niin tosissaan, että olisi suostuttu myymään.
Olen miettinyt tätä samaa ja se on lähinnä kassasta kiinni. Osa kassoista todellakin tervehtii pärstäkertoimen mukaan, osa ei. Jotkut näyttävät kohtelevan nuoria tai epäsiistejä ihmisiä hyvin happamasti. Prismassa on tylymmät kassat kuin Citymarketissa.
Siinä hommassa ei tarvitse osata muuta kuin hymyillä ja tervehtiä mutta näköjään sekin on liikaa vaadittu.
Mites bussikuskit, kun täällä parjataan pelkästään myyjiä? Voisin sanoa, että juuri kukaan ei tervehdi tai edes nyökkää tervehdykseksi. Eräs käänsi pään pois kun tervehdin. Ihan normaalia pk-seudulla.
Tympeää on, mutta en jaksa valittaa selllaisesta. Aivan sama. Tässä maailmassa on isompiakin ongelmia.
Mitä luulisit, kummalle on kohteliaampi: iloiselle ihmiselle vai sellaiselle jolla naama norsunvitulla ja mikään ei ole hyvin.
Kaksi vaihtoehtoa:
1. Olet ruma ja/tai lihava. 2. Kassa on ruma ja/tai lihava ja sinä olet kaunis/timmi. On myös kolmas vaihtoehto jolloin ruma/tai lihava kassa projisoi rumaan/lihavaan asiakkaaseen fiiliksiä itsestään koska luulee itse olevansa kaunis/timmi vaikka todellisuudessa on ruma/fläsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulisit, kummalle on kohteliaampi: iloiselle ihmiselle vai sellaiselle jolla naama norsunvitulla ja mikään ei ole hyvin.
Kyllä. Sitä sanotaan vuorovaikutukseksi, vittumaiset saa samanlaista kohtelua takaisin. Niin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Mites bussikuskit, kun täällä parjataan pelkästään myyjiä? Voisin sanoa, että juuri kukaan ei tervehdi tai edes nyökkää tervehdykseksi. Eräs käänsi pään pois kun tervehdin. Ihan normaalia pk-seudulla.
Tympeää on, mutta en jaksa valittaa selllaisesta. Aivan sama. Tässä maailmassa on isompiakin ongelmia.
Bussikuskit ovat suurimmaksi osaksi miehiä, joten heiltä ei odoteta kohteliaisuutta tai käytöstapoja ja näin se kuuluukin mennä. Toisin on kassaneitien kanssa joiden tehtävä on myös palvella henkistä puolta, sulostuttaa päivää ja olla iloksi silmälle.
t. Pentti
Kaupan kassan tehtävä ei ole kannatella asiakkaan itsetuntoa. Se on toki väärin, jos ei ole peruskohtelias kohteliaalle asiakkaalle.
Asiakkailla on erilaisia odotuksia. Jos tervehdit, osa kokee sen painostavaksi. Jos et tervehdi, niin myyjä ei huomioi. Tarjoat apua niin asiakas ahdistuu ja kokee sen painostavaksi, jos et niin tulee nillitystä ettei saa palvelua. Osa asiakkaista ei tervehdi takaisin.
Oot jatkuvasti arvosteltavana ja sylkykuppina. Onneks on mukaviakin asiakkaita, ei tätä muuten jaksais. Nuoret kivoja asiakkaita ja keski-ikäiset naiset pahimpia. Vaateliikkeessä olen.
Käyttäjä44210 kirjoitti:
On sulla murheet. Jospa sun jälkeen tullut henkilö on käynyt aina saman kassahenkilön kassalla ja pitkän ajan. Jos tulit vaan huonoon hetkeen.
"No älä sitten käy siellä. Tajuatko että sä oot oikeesti jankuttanut jonkun random lähikaupan palvelusta Vauva-palstalla monta viestiä? Kuinka pieni maailma pitää ihmisellä olla että on ihan helpottunut tällaisesta asiasta (kun se et olekaan sinä)? "
Eiköhän minulla ole täysi oikeus päättää mistä haluan palstalle kirjoitella. Asia on vaivannut minua jo pitkään, eli kyseisen kaupan henkilökunnan töykeys ja epäkohteliaisuus. Kyseessä kuitenkin kauppa, jossa asioin lähes päivittäin ja aina ei voi käyttää itsepalvelukassoja. Tulee aina paska fiilis tuosta epäkohteliaisuudesta ja töykeydestä. Kuten tulee aina jos joku murjottaa kiukkuisen ja vihaisen näköisenä ja on tarkoituksella loukkaavan epäkohtelias ja töykeä ja jättää vastaamatta tervehdyksiin ja rikkoo normaaleja käytöstapoja.
Täällä myyjät valittavat sivukaupalla miten heille tulee surkea fiilis jos asiakkaat eivät ole tarpeeksi ystävällisiä heille - se toimii aivan samoin toiseenkin suuntaan paitsi että asiakkaille ei edes makseta töykeyden myyjien sietämisestä. Pakko käydä kaupassa, ei viitsi lähteä päivittäin kauas toiselle puolelle kaupunkia vain huonon henkilökunnan takia (vaikkakin taidan niin ryhtyä nyt useammin tekemään), mutta kaupassa vierailusta jää aina epämiellyttävä olo jos ei voi pysytellä myyjistä kaukana itsepalvelukassoilla ja joutuu sietämään murjottamista, epäkohteliaisuutta ja töykeyttä.
Kun joku ryhmä ihmisiä on sinulle jatkuvasti selittämättömästi ja tarpeettomasti epäkohtelias ja töykeä niin tottakai sitä ryhtyy jossain vaiheessa miettimään, että haluavatko he olla juuri sinulle epäkohteliaita ja töykeitä. Niin on se helpotus kun tietää voida suhtautua niin, että ei, he vain ovat paskoja ihmisiä jotka ovat epäkohteliaita ja töykeitä aivan jokaiselle joka eksyy kyseiseen kauppaan asiakkaaksi. Järjetön tapa kyllä hoitaa työnsä ja hoitaa liiketoimintaa.