Miksi kaupan kassat ovat paljon kohteliaampia joillekin ihmisille?
Käväisin juuri kaupassa hakemassa ihan jotain perusjuttuja. Kassa oli neutraalin kohtelias, ei sanonut mitään sen kummempaa kuin totesi lyhyesti ja ilottomasti "kiitos" kun olin maksanut.
En olisi muuten kiinnittänyt mitään huomiota, mutta kun olin pakkaamassa tavaroitani niin kuulin miten iloisen kohteliaasti sitten seuraavalle toivotteli sekä kiitoksia että hyvää päivän jatkoa.
Minua edellä olevaa naista kohteli samoin kuin minua.
Jäi vain ihmetyttämään, että mikä minussa ja edessäni olleessa naisessa oli vikaa, miksi meille ei tarvinnut olla iloinen ja kohtelias mutta toiselle asiakkaalle sitten kyllä? Ainoa ero oli ikämme, eli minä olen kolmekymppinen ja saman ikäiseltä vaikutti edelläni ollut nainen, kun taas iloista kohteliaisuutta saanut asiakas vaikutti olevan parikymmentä vuotta vanhempi.
Samanlaisia kohtelueroja olen tuossa kaupassa huomannut aiemminkin. Alkaa vain tulla ihan epävarma olo, että mikä minussa on vikana kun minulle ei olla kohteliaita. Onko se ikä?
Kommentit (157)
Itse työskentelin opiskelun ohella Prisman kassalla ja koitin ilkeilyistä huolimatta olla kaikille tasapuolisen kohtelias. Kuppi meni nurin, kun keski-ikäinen miesasiakas tokaisi tervehdysten ja kiitosten jälkeen vain Taidat olla neiti-ihminen, kukaan ei jaksa tollaista yltiöpositiivisuutta katsoa!! Sen jälkeen aloin varovaisesti tervehtiä hiljemmin ja monotomisemmin ja uskalsin hymyillä ja olla aito vasta, kun olin saanut asiakkaasta jonkin vastauksen, josta aistia olotilaa. Edelleen mietin asiaa 3-kymppisenä, ja tulee paha mieli siitä, kuinka ilkeästi tarvitsee toiselle puhua.
Vierailija kirjoitti:
Täälä meillä päin tuollainen käytös kertoo yleensä siitä, kuinka usein asiakas siinä kyseisessä kaupassa käy. Jos harvennetaan käyntikertoja, kassat on peruskohteliaita, mutta jos hypätään siellä useamman kerran viikossa, saattavat käynnistää pidempiäkin keskusteluja ellei jonossa ole muita asiakkaita. Hieman viileämpään moodiin palataan taas, jos harvennetaan käyntikertoja. En ole huomannut että pukeutumisella tai iällä olisi mitään merkitystä, kaupassa on käyty juhlatamineissa, arkivaatteissa, ja suoraan marjametsästä repeytyneissä ja savulta haisevissa verkkareissa.
Eikö toisaalta ole aivan luonnollsita, että sitä saattaa olla kohteliaampi, jolla nyt tarkoitan käyttäytyä niin, että asiakkaan on hyvä ja mukava asioida kassan kanssa, jos tai kun asiakas on entuudestaan jollain tavoin tuttu.
Itse kassalla joskus työskenneelleenä huomasin myös, kuinka sitä tavallaan yritti ottaa kopin asiakkaan käytöksestä. - Oli mutkattomampaa ja helpompaa olla kohtelias sellaiselle joka vastasi tervehdykseen tai mahd. ensin tervehtiä. Joka katsoi enempi minua rahoja ojentasessan kuin kengänkärkiään. Sellaiselle, jonka suusta saattoi kuulla sellaisia pieniä sanoja kuin kiitos tai olehyvä. Joka lähtiessään sanoi heipat kuin verrattuna sellaiseen, joka ei koko kassalla olo aikana sanonut mitään vaikka olisit tervehtinyt häntä jotain tai joka saattoi jotain murahtaa kun sanoit vain ette terve tai ennen kuin ennätit sanoa hänel mitään niin hän saattoi heittää siis ei asettaa osotkisaan kassalle vaan heittää ostoksensa ja joskus murahtaa,että toso. - Tai murahtaa, että miksi vitus tääe saa viinaa. Tai anna yks jallu, jonka tietysti kuulin, että mallu ja oletin haluaa marlboro askin ja kun sen sit annoin niin sano, että eks poika tiiä mikä on jallu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun edellä olevalle "hyvää loppupäivää", minulle "kiitos", seuraavalle "hyvää loppupäivää."
Sama kaava joka kerta. Pärstäkertoin on se mikä määrää.
Mutta tätä yhtä paikkaa lukuunottamatta olen aina se, jolle ollaan erittäin ystävällisiä ja kohteliaita! Ihmiset pitävät minusta aina, minulla nimenomaan on se pidetty pärstäkerroin ja olemus. Siksi se oli niin outoa.
Elämä on, get over it. Ei sinuakaan varmasti kaikki ihmiset miellytä tai et kaikkia kohtele aina yhtä mukavasti. Vaihda kassaa jos noin harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Katopa peiliin.;)
Ei pidä paikkaansa näissä tilanteissa.
Sitä paitsi kassa on asiakaspalvelutyössä ja on se tunnelman luoja. Asiakas voi hyvästä syystä olla väsynyt pitkästä työpäivästä eikä ole asiakkaan vastuulla pitää hyvää henkeä yllä ostostapahtumassa, vaan se on sen työssä olevan asiakaspalvelijan eli kassan tehtävä.
En kyllä ole työssäni mikään "tunnelman luoja". Mun tehtäväni on olla peruskohtelias ja ystävällinen sekä hoitaa työni (eli rahastaminen) huolellisesti. Jos haluat jotain erityisen positiivista, niin sitten sinulla on tilanteesta ihan yhtä suuri vastuu kuin minullakin. Jos tulet kassalleni naama nutturalla, niin en mun tehtäväni ole piristää sun päivääsi.
Ihan varmasti sinun kuuluu olla tunnelman luoja. Edustat kauppaa ja työnantajaasi.
Juuri eilen minulle kävi kuten ap:lle. Kassa toivotteli edelliselle miesasiakkaalle kaikkea hyvää ja hyvää alkanutta vuotta jne. Minulle ei mitään sellaista,sanoi vaan summan mitä maksaa,siinä se. Päätin alkaa puhumattomaksi mitättömäksi asiakkaaksi ja vedän tupsupipon vielä syvemmälle päähän.
Asiakaspalautteita käsitelleenä edelleenkin naurattaa kun jotku jättää palautteen että kassa hymyili edelliselle asiakkaalle enemmän kuin mulle.;)
Eräässä K-marketissa nuoret myyjät moikkailee esim hevi-osastolla vanhemmille ihmisille, muttei heidän ikäisilleen nuorille aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi kassa on asiakaspalvelutyössä ja on se tunnelman luoja. Asiakas voi hyvästä syystä olla väsynyt pitkästä työpäivästä eikä ole asiakkaan vastuulla pitää hyvää henkeä yllä ostostapahtumassa, vaan se on sen työssä olevan asiakaspalvelijan eli kassan tehtävä.
En kyllä ole työssäni mikään "tunnelman luoja". Mun tehtäväni on olla peruskohtelias ja ystävällinen sekä hoitaa työni (eli rahastaminen) huolellisesti. Jos haluat jotain erityisen positiivista, niin sitten sinulla on tilanteesta ihan yhtä suuri vastuu kuin minullakin. Jos tulet kassalleni naama nutturalla, niin en mun tehtäväni ole piristää sun päi
Edelleen. Olen kohtelias, ystävällinen ja asiallinen. Latelen ne asiat, jotka minun odotetaan latelevan. Fiiliksessä pysyttelen neutraalista positiivisen puolella, mutta kuinka paljon, se riippuu sinustakin. Jos tulet kassalle ynseänä, saat minimin, eli perusystävällisyyden. Jos taas tuot tilanteeseen leveän hymyn ja pirteän olemuksen, niin saat enemmän. Ihan vaan jo siksi että hymy tarttuu ja iloinen kohtaaminen ilostuttaa itseänikin. Tunnetilojen feikkaaminen on henkisesti erittäin raskasta puuhaa, joten 14€ tuntipalkalla teen sitä vain tiettyyn pisteeseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalautteita käsitelleenä edelleenkin naurattaa kun jotku jättää palautteen että kassa hymyili edelliselle asiakkaalle enemmän kuin mulle.;)
Tämä on kyllä huvittavaa. Kuvittele jos sun pitäisi palvella vaikka 150 asiakasta päivässä 5 päivänä viikossa ympäri vuoden ja jokaisen asiakaspalvelutilanteen pitäisi mennä niin, että hymyilisit jokaiselle asiakkaalle samalla tavalla tilanteesta viis. Onneksi kohta robotit hoitaa nämä työt kun robotteja näköjään kaivataan :D
Vierailija kirjoitti:
Näitä on ollut aina. Muistui mieleeni eräs kerta kauan sitten Postissa käydessäni, nuori naispuolinen asiakaspalvelija tiskillä jutteli iloisesti itseään jonkin verran vanhemman miesasiakkaan kanssa ja pitkään, olin jonossa seuraava ja pakosta kuulin heidän puhuneen paketti tm. asiaa ei siis mitään henkilökohtaista. Sitten kun tuli oma vuoroni, odotin itsekin yhtä pirteää ja iloista asiakaskokemusta ja moikkasin häntä, mutta myyjä katsoi tympeästi suuntaani ja tosi nuivasti hoiti asiani.
Näitä samankaltaisia tapauksia on sattunut todella usein.
ihmetyttää monesti millaisen koulutuksen asiakaspalvelijat saavat?
Tuollaisia tapauksia ei just ole koulutettu mitenkään. Ovat niitä kauppiaan sukulaisia, puoliso tai lapsi tms niin kuvittelevat olevansa parempia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen minulle kävi kuten ap:lle. Kassa toivotteli edelliselle miesasiakkaalle kaikkea hyvää ja hyvää alkanutta vuotta jne. Minulle ei mitään sellaista,sanoi vaan summan mitä maksaa,siinä se. Päätin alkaa puhumattomaksi mitättömäksi asiakkaaksi ja vedän tupsupipon vielä syvemmälle päähän.
Kysy seuraavalla kerralla kassalta että miksi et tervehtinyt onko naamassani jotain vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työtä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, meillekin tulee vastaavia. Arvostellaan myös myyjän ilmeitä ja muuta naurettavaa. Tämä on tapa päteä, kyykyttää myyjiä. Osalla viiraa pahasti päässä.
T. Vaatemyyjä
Kaikki asiakkaat eivät ole yhtä kivoja. Mutta kaikilla ei myöskään ole yhtä surkea itsetunto kuin sinulla. Ei kenenkään egoa ulkoapäin pönkitetä vaan sisäpuolelta. Itse.
Vierailija kirjoitti:
2 Asiaa:
-Kivalle vakioasikkaalle saatetaan olla kohtelias.
-Asiakkaalle joka tervehtii ja katsoo silmiin (mutta ei liimaudu) ollaan kohteliaampia kuin asiakkaalle joka murjaisee ostokset hihnalle tervehtimättä eikä ota katsekontaktia.
Kyllä on taas niin typeriä kommentteja tässä ketjussa. Minä olen niitä väliinputoajia, joita kassa ei tervehdi vaikka kuinka tervehdin ja yritän ottaa katsekontaktia. Sitä "hyvää päivänjatkoa" en halua kuulla, se on typerä Amerikasta tullut tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työtä.
Mene sinä terapiaan selvittämään miksi otat random-kassamyyjän hymyn noin henkilökohtaisesti.
MIelestäni ketjussa on typeriä kommentteja siitä, mikä on asiakaspalvelijan tehtävä. Kyllä siinä pitää ihan normaalin kohteliaisuuden riittää, ette voi odottaa ettekä vaatia, että teitä terapoidaan kaupan kassalla. Ja toisaalta kassoilla on niitä vakioasiakkaita ja tuttuja, joiden näkeminen harmaan asiakasmassan välissä on piristävää.
Parasta asiakaspalvelua saa fiksusti ja kunnioittavasti käyttäytyvä miellyttävä ihminen. Kusipää saa sen minimikohteliaisuuden jos sitäkään. Joskus kutsutaan vartijat heittämään kusipää ulos. Myyjä ei ole orja eikä häntä kohdella kuin orjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne vaistoaa kuka on hyvä ihminen. Vähän niinkuin koirat.
Ei hemmetti miten typerä kommentti!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole työssäni mikään "tunnelman luoja". Mun tehtäväni on olla peruskohtelias ja ystävällinen sekä hoitaa työni (eli rahastaminen) huolellisesti. Jos haluat jotain erityisen positiivista, niin sitten sinulla on tilanteesta ihan yhtä suuri vastuu kuin minullakin. Jos tulet kassalleni naama nutturalla, niin en mun tehtäväni ole piristää sun päi
Tunnelman luominen on kyllä ihan markkinointiväen vastuulla, kassa rahastaa. Ja hälyttää tarvittaessa. Häiriköt poistetaan.
No tuollainen ei tietenkään ole asiallista. Tietty hypermarketin kassalla on satoja asiakastilanteita päivässä, ihan jokainen ei valitettavasti aina mene ihan täysin putkeen. Joskus esim. korvanapissa on menossa selostus jostain asiasta ja saattaa olla että tulee siihen keskityttyä niin että saattaa vaikuttaa hetken hieman poissaolevalta. Mutta tietysti jokainen asiakas pitäisi muistaa tervehtiä ja huomioida.