Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaupan kassat ovat paljon kohteliaampia joillekin ihmisille?

Vierailija
07.01.2024 |

Käväisin juuri kaupassa hakemassa ihan jotain perusjuttuja. Kassa oli neutraalin kohtelias, ei sanonut mitään sen kummempaa kuin totesi lyhyesti ja ilottomasti "kiitos" kun olin maksanut.

En olisi muuten kiinnittänyt mitään huomiota, mutta kun olin pakkaamassa tavaroitani niin kuulin miten iloisen kohteliaasti sitten seuraavalle toivotteli sekä kiitoksia että hyvää päivän jatkoa.

Minua edellä olevaa naista kohteli samoin kuin minua.

Jäi vain ihmetyttämään, että mikä minussa ja edessäni olleessa naisessa oli vikaa, miksi meille ei tarvinnut olla iloinen ja kohtelias mutta toiselle asiakkaalle sitten kyllä? Ainoa ero oli ikämme, eli minä olen kolmekymppinen ja saman ikäiseltä vaikutti edelläni ollut nainen, kun taas iloista kohteliaisuutta saanut asiakas vaikutti olevan parikymmentä vuotta vanhempi.

Samanlaisia kohtelueroja olen tuossa kaupassa huomannut aiemminkin. Alkaa vain tulla ihan epävarma olo, että mikä minussa on vikana kun minulle ei olla kohteliaita. Onko se ikä?

Kommentit (157)

Vierailija
61/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kuin sinne huudellaan. Älä ole mäntti, asiakas. Eikä tarvitse myöskään kertoa huonoja vitsejä. Ihan riittää, kun opin tuntemaan sinut ja moikkaan jo ovelta.

Asiakkaisiin joutuu suhtautumaan varovasti, koska tuttavallisuus aiheuttaa häiriköintiä ja ahdistelua. Kyllä te sen tiedätte.

Vierailija
62/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 Asiaa:

-Kivalle vakioasikkaalle saatetaan olla kohtelias. 

-Asiakkaalle joka tervehtii ja katsoo silmiin (mutta ei liimaudu) ollaan kohteliaampia kuin asiakkaalle joka murjaisee ostokset hihnalle tervehtimättä eikä ota katsekontaktia. 

Kyllä on taas niin typeriä kommentteja tässä ketjussa. Minä olen niitä väliinputoajia, joita kassa ei tervehdi vaikka kuinka tervehdin ja yritän ottaa katsekontaktia. Sitä "hyvää päivänjatkoa" en halua kuulla, se on typerä Amerikasta tullut tapa.

En minäkään haluaisi sitä sanoa. Hoepa robottina se 200 kertaa päivässä ja yritä kuulostaa siltä kuin tarkoittaisit sitä. Ja sitten ne 2 asiakasta, joiden kohdalla se vahingossa jostain syystä jäi sanomatta itkee Vauva-palstalla, että mikä on vikana kun ei edes päivänjatkojen toivotuksia saanut vaikka edellinen asiakas sai.  Mutta työnantaja vaatii että asiakaspalvelutilanne päätetään johonkin ajankohtaan sopivaan toivotukseen.

Parasta Jouluna kun yrittää vaihtelun vuoksi miksailla "Hyvää joulunodotusta" vs. "Hyvää Joulun aikaa", niin välillä tulee "Hyvää päivänodotusta"  ja "Hyvää päivän aikaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassahenkilön ulosantiin vaikuttaa varmasti asiakkaan ulkonäkö ja olemus. Jos naama on kuin petolinnun perse ja suu mutrulla niin kyllä siinä hymy hyytyy ihan tavalliseltakin ihmiseltä. Mistä sitä tietää minkälaisia tap.pokoneita ja narko.manneja liikkuu kaupassa.

Vierailija
64/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos katsoisit peiliin niin voi olla että lähtisit itsekin karkuun. Jos näyttää pedolta niin vähemmästäkin säikähtää.

Vierailija
65/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmaisten kokoontumisajot, kuten usein tällä alustalla. Ja teitä joudumme me asiakaspalveluihmiset passailemaan. Ei olis teistä tähän hommaan.

Eilen steppaili ovesta sisään tunnettu häirikkö, jonka vartijat ovat vieneet ulos jokaisesta liikkeestä näillä kulmilla. Hänellä on tapana väittää omistavansa koko Dubai ja läpsiä vastaantulijoita avokämmenellä naamaan. Varhaiskeski-ikäinen nainen, langanlaiha, muovitissit. Ilmiselvä psykoositapaus. Eilen hän huusi steppaavansa, koska hänen henkensä on vaarassa.

Sitten meillä on ollut neljä aseellista ja kymmenkunta aseetonta ryöstöyritystä ja näpistystä vuodessa. Kaikissa tekijöinä kantasuomalaiset narkit tai pulit.

Vierailija
66/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei tarvi odottaa, että jiku olisi kohtelias sinulle. Ole itse ensimmäisenä kohteluas. Hymyile ja elämä hymyilee vastaan

Vierailija
67/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan oli tutumpi asiakas, kyllä minäkin olen iloinen kun näen vakio asiakkaita, osasta jopa huolissani jos ei näy pitkään aikaan.

Vierailija
68/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmaisten kokoontumisajot, kuten usein tällä alustalla. Ja teitä joudumme me asiakaspalveluihmiset passailemaan. Ei olis teistä tähän hommaan.

Eilen steppaili ovesta sisään tunnettu häirikkö, jonka vartijat ovat vieneet ulos jokaisesta liikkeestä näillä kulmilla. Hänellä on tapana väittää omistavansa koko Dubai ja läpsiä vastaantulijoita avokämmenellä naamaan. Varhaiskeski-ikäinen nainen, langanlaiha, muovitissit. Ilmiselvä psykoositapaus. Eilen hän huusi steppaavansa, koska hänen henkensä on vaarassa.

Sitten meillä on ollut neljä aseellista ja kymmenkunta aseetonta ryöstöyritystä ja näpistystä vuodessa. Kaikissa tekijöinä kantasuomalaiset narkit tai pulit.

Muista nyt kuitenkin olevasi tunnelmanluoja. 

Vierailija
69/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan oli tutumpi asiakas, kyllä minäkin olen iloinen kun näen vakio asiakkaita, osasta jopa huolissani jos ei näy pitkään aikaan.

Siitäkin ollaan kateellisia, voi luoja😅

Kyllä tässä alan vaihto jo kiinnostelee, heh.

Vierailija
70/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori, kaikki asiakaspalvelijat olivat tylyjä. Joskus nelikymppisenä asia oli muuttunut täysin, ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä kohteliaampia minua kohtaan ollaan. Välillä ketuttaa nuoremman itseni puolesta. Vanhempana ei kiinnosta muutenkaan jonkun asiakaspalvelijan käytös, vaan ihan sama. Nuorempana välitti siitä, miten tulee tuntemattomienkin taholta kohdelluksi. 

Vierailija
71/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensi kerralla tervehtiä kuin kyseessä olisi tuntemasi ihminen, josta pidät. Eli hymyile ja anna sen kuulua äänestäsi (aidolla tavalla, ei lässytyksenä). Edellä joku jo kertoikin murahtamalla tervehtivien ja iloisten tervehdysten erosta.

Vierailija
72/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalautteita käsitelleenä edelleenkin naurattaa kun jotku jättää palautteen että kassa hymyili edelliselle asiakkaalle enemmän kuin mulle.;)

Joo, meillekin tulee vastaavia. Arvostellaan myös myyjän ilmeitä ja muuta naurettavaa. Tämä on tapa päteä, kyykyttää myyjiä. Osalla viiraa pahasti päässä.

T. Vaatemyyjä

Justhan täällä on myyjät kertoneet miten arvostelevat asiakkaita asiakkana ilmeen perusteella, ketä moikkaavat ja kenelle ovat ystävällisiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Myyjän tehtävä on työtehtävässään aloittaa asiakaskohtaaminen riippumatta asiakkaan ilmeistä.

Vierailija
73/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten jollain on aikaa miettiä tämmösiä. Yhyy, yhyyy en saa huomiota tarpeeksi kassalla. Samantien sit vihapostia tulemaan. Näitä mielensäpahoittajia kyllä riittää keski-ikäisissä naisissa. Teit niin tai näin, niin aina joku vetää herneet. Huokaus.

Ei me keski-ikäiset yleensä enää piitata tuollaisista pikkuasioista, vaikka nuoremmat ilmeisesti niin tykkäävätkin kuvitella. 

Vierailija
74/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalautteita käsitelleenä edelleenkin naurattaa kun jotku jättää palautteen että kassa hymyili edelliselle asiakkaalle enemmän kuin mulle.;)

Vaihda työtä.

Mene sinä terapiaan selvittämään miksi otat random-kassamyyjän hymyn noin henkilökohtaisesti.

Ei ollut kyse minun asiakaspalautteista.

Vierailija
75/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44279 kirjoitti:

On sulla murheet. Jospa sun jälkeen tullut henkilö on käynyt aina saman kassahenkilön kassalla ja pitkän ajan. Olisit iloinen, että sinulla on varaa käydä kaupassa. 

Miksei tällaista asiaa olisi lupa ihmetellä?

Vierailija
76/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIelestäni ketjussa on typeriä kommentteja siitä, mikä on asiakaspalvelijan tehtävä. Kyllä siinä pitää ihan normaalin kohteliaisuuden riittää, ette voi odottaa ettekä vaatia, että teitä terapoidaan kaupan kassalla. Ja toisaalta kassoilla on niitä vakioasiakkaita ja tuttuja, joiden näkeminen harmaan asiakasmassan välissä on piristävää.

Parasta asiakaspalvelua saa fiksusti ja kunnioittavasti käyttäytyvä miellyttävä ihminen. Kusipää saa sen minimikohteliaisuuden jos sitäkään. Joskus kutsutaan vartijat heittämään kusipää ulos. Myyjä ei ole orja eikä häntä kohdella kuin orjaa.

Sulla on lukutaidossa ongelmia, lue ketju läpi.

Vierailija
77/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 Asiaa:

-Kivalle vakioasikkaalle saatetaan olla kohtelias. 

-Asiakkaalle joka tervehtii ja katsoo silmiin (mutta ei liimaudu) ollaan kohteliaampia kuin asiakkaalle joka murjaisee ostokset hihnalle tervehtimättä eikä ota katsekontaktia. 

Kyllä on taas niin typeriä kommentteja tässä ketjussa. Minä olen niitä väliinputoajia, joita kassa ei tervehdi vaikka kuinka tervehdin ja yritän ottaa katsekontaktia. Sitä "hyvää päivänjatkoa" en halua kuulla, se on typerä Amerikasta tullut tapa.

En minäkään haluaisi sitä sanoa. Hoepa robottina se 200 kertaa päivässä ja yritä kuulostaa siltä kuin tarkoittaisit sitä. Ja sitten ne 2 asiakasta, joiden kohdalla se vahingossa jostain syystä jäi sanomatta itkee Vauva-palstalla, että mikä on vikana kun ei edes päivänjatkojen t

Eiköhän asiakkaille riitä sellainen normaali välitön moikkaus ja katsekontakti.

Juurihan bussinkuljettajat valittivat etteivät matksutajat katso ja moikkaa enää, mutta miksi kassat eivät moikkaa?

Vierailija
78/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassahenkilön ulosantiin vaikuttaa varmasti asiakkaan ulkonäkö ja olemus. Jos naama on kuin petolinnun perse ja suu mutrulla niin kyllä siinä hymy hyytyy ihan tavalliseltakin ihmiseltä. Mistä sitä tietää minkälaisia tap.pokoneita ja narko.manneja liikkuu kaupassa.

Olen esimiehesi ja saat potkut tästä hyvästä. Asiakas on aina oikeassa. Kaikkia kohdeltava tasapuolisesti.

Vierailija
79/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ei tarvi odottaa, että jiku olisi kohtelias sinulle. Ole itse ensimmäisenä kohteluas. Hymyile ja elämä hymyilee vastaan

Et selvästi lukenut ketjua. Lue se ensin läpi.

Vierailija
80/157 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillekin tulee vastaavia. Arvostellaan myös myyjän ilmeitä ja muuta naurettavaa. Tämä on tapa päteä, kyykyttää myyjiä. Osalla viiraa pahasti päässä.

T. Vaatemyyjä

Justhan täällä on myyjät kertoneet miten arvostelevat asiakkaita asiakkana ilmeen perusteella, ketä moikkaavat ja kenelle ovat ystävällisiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Myyjän tehtävä on työtehtävässään aloittaa asiakaskohtaaminen riippumatta asiakkaan ilmeistä.

Et vissiin käy ulkona paljoa kun kerta vuorovaikutus muiden Homo sapiens -lajin jäsenten kassa on noin vierasta. Se, että ihminen reagoi ystävällisemmin henkilöön, joka lähestyy häntä ystävällisemmin ei ole "arvostelua". Se on normaali, lajityypillinen käytösmalli. Se, että joku asiakas tervehtii iloisesti leveän hymyn kanssa saattaa välillä jopa kääntää oman tuuleni hieman apeasta iloisemmaksi. Se ei ole arvostelua. Se on aito tunnetila, jonka minä ihmisenä koen. Ja koska olen ihminen, minun tunnetilani vaikuttavat myös olemukseeni. Tietenkään en pura huonoa päivää asiakkaaseen (tai ainakin yritän olla näyttämättä huonoa tuulta asiakkaille, joskus onnistun paremmin kuin toisinaan. Olen ihminen), mutta en ala himmailemaan iloista reaktiotani erityisen mukavaan asiakkaaseen vain siksi, että edellinen, ynseä asiakas ei saanut yhtä iloista reaktiota.

Jos se on sinulle hankala hyväksyä, niin suosittelen jatkossa asioimaan itsepalvelukassoilla. Niiden antava palvelu on hyvin tasalaatuista asiakkaan olemuksesta riippumatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän