Miksi kaupan kassat ovat paljon kohteliaampia joillekin ihmisille?
Käväisin juuri kaupassa hakemassa ihan jotain perusjuttuja. Kassa oli neutraalin kohtelias, ei sanonut mitään sen kummempaa kuin totesi lyhyesti ja ilottomasti "kiitos" kun olin maksanut.
En olisi muuten kiinnittänyt mitään huomiota, mutta kun olin pakkaamassa tavaroitani niin kuulin miten iloisen kohteliaasti sitten seuraavalle toivotteli sekä kiitoksia että hyvää päivän jatkoa.
Minua edellä olevaa naista kohteli samoin kuin minua.
Jäi vain ihmetyttämään, että mikä minussa ja edessäni olleessa naisessa oli vikaa, miksi meille ei tarvinnut olla iloinen ja kohtelias mutta toiselle asiakkaalle sitten kyllä? Ainoa ero oli ikämme, eli minä olen kolmekymppinen ja saman ikäiseltä vaikutti edelläni ollut nainen, kun taas iloista kohteliaisuutta saanut asiakas vaikutti olevan parikymmentä vuotta vanhempi.
Samanlaisia kohtelueroja olen tuossa kaupassa huomannut aiemminkin. Alkaa vain tulla ihan epävarma olo, että mikä minussa on vikana kun minulle ei olla kohteliaita. Onko se ikä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun edellä olevalle "hyvää loppupäivää", minulle "kiitos", seuraavalle "hyvää loppupäivää."
Sama kaava joka kerta. Pärstäkertoin on se mikä määrää.
Mutta tätä yhtä paikkaa lukuunottamatta olen aina se, jolle ollaan erittäin ystävällisiä ja kohteliaita! Ihmiset pitävät minusta aina, minulla nimenomaan on se pidetty pärstäkerroin ja olemus. Siksi se oli niin outoa.
Oletko kivan näköinen nainen? Olen huomannut nuorten naisten olevan tympeitä kauniita naisia kohtaan.
Saan aina hyvää ja ystävällistä palvelua, myyjät jututtaa mielellään. En tiedä syytä miksi.
Minä olen huomannut saman. Joillekin asiakkaille ollaan erittäin kohteliaita ja ystävällisiä kun taas minä saan osakseni vain lähinnä mulkoilua, ehkä korkeintaan sanotaan "Moi" mutta ei todellakaan sanota vaikka päivää, kiitos tai ole hyvä. Sille edellä tai takana olevalle niitä kyllä kuulutaan sanovan ja heille puhutaan ihan oma-aloitteisesti ja ystävällisesti. Minä kuitenkin itse olen kohtelias, sanon päivää, kiitos ja ole hyvä sekä käyttäydyn muutenkin hyvin. Eihän se minun vikani ole, jos myyjä ei kohtele minua hyvin, pääasia että minä olen käyttäytynyt hyvin.
Ovat olleet kohteliaita, kun katsoo silmiin, tervehtii muodollisesti ja näyttää muutenkin pönöttävältä herrasmieheltä. Eli ehkä sitä saa mitä antaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on ollut aina. Muistui mieleeni eräs kerta kauan sitten Postissa käydessäni, nuori naispuolinen asiakaspalvelija tiskillä jutteli iloisesti itseään jonkin verran vanhemman miesasiakkaan kanssa ja pitkään, olin jonossa seuraava ja pakosta kuulin heidän puhuneen paketti tm. asiaa ei siis mitään henkilökohtaista. Sitten kun tuli oma vuoroni, odotin itsekin yhtä pirteää ja iloista asiakaskokemusta ja moikkasin häntä, mutta myyjä katsoi tympeästi suuntaani ja tosi nuivasti hoiti asiani.
Näitä samankaltaisia tapauksia on sattunut todella usein.
ihmetyttää monesti millaisen koulutuksen asiakaspalvelijat saavat?Joo, on ihan ymmärrettävää ja kohteliasta olla erityisen kohtelias iäkkäämmille ihmisille. On se silti outo kokemus sitten nuorempana asiakkaana kun kohtelu on täysin erilaista.
Ei se ollut niin paljon vanhempi.
Kyllä ne omat energiat vaikuttaa siihenkin. Jos asiakas tulee kassalle ilmeettömänä ja toteaa "hei" ja "kiitos" hyvin neutraalisti, niin siihen tulee automaattisesti vastattua samalla tavalla takaisin, kohteliaasti tietenkin. Ihan siis luonnostaan, en tarkoita tätä minään kritiikkinä kenellekään. Jotkut taas tulevat kassalle hyvin iloisina ja aurinkoisina. Heille sitten tulee automaattisesti oltua iloisempia ja aurinkoisempia takaisin. Jotenkin mä oletan että asiakas tavallaan päättää sen energian tason ja sillä mennään. Tuntuisi hyvin luonnottomalta "feikata" todella iloinen palvelutilanne, jos asiakas taas on hyvin hillitty ja neutraali. Toki myös jotkut asiakkaat on tutumpia ja höpöttelevät useinkin jotain.
Tämä pätee kyllä ihan kaikkiin vuorovaikutustilanteisiin ihmisten välillä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Katopa peiliin.;)
Ei pidä paikkaansa näissä tilanteissa.
Sitä paitsi kassa on asiakaspalvelutyössä ja on se tunnelman luoja. Asiakas voi hyvästä syystä olla väsynyt pitkästä työpäivästä eikä ole asiakkaan vastuulla pitää hyvää henkeä yllä ostostapahtumassa, vaan se on sen työssä olevan asiakaspalvelijan eli kassan tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Katonpa peiliin. Ja mitä näen. Siistin, kalliisti pukeutuneen, urheilullisen nuorehkon naisen, joka on aina, siis aina ystävällinen ja kohtelias kaikille. Kahdessa muussa alueen pienemmässä kaupassa työntekijät ja kauppiaat ovat tulleet jo tutuiksi ja tervehtivät iloisesti ja ystävällisesti, juttelevat innokkaasti kaikenlaista, kyselevät kuulumisia, kertoilevat omia kuulumisiaan, esittelevät puhelimen valokuvista tekemiään taideteoksia ja lemmikkiensä kuvia. Joten ei, en näe siellä peilissä tai koe yleensä kanssakäymisessä ihmisten kanssa yhtään mitään joka antaisi mitään vinkkiä siihen miksi isomman kaupan myyjät olisivat epäkohteliaita. Eivätkä suurin osa olekaan.
On ollu samoja kokemuksia itelläkin. Vaikka itse olen aina ystävällinen ja tervehdin, niin myyjä ei välttämättä katso edes päin ja on edellisen asiakkaan kanssa reippaasti jutellut / tervehtinyt. Ei mielestäni ole reilua, ettei asiakkaita kohdella tasavertaisesti.
Minä olen vanhempana naisena huomannut, että miehille ollaan kohteliaampia joissain kaupoissa. Saan usein myös vähän töykeähköä kohtelua. Olen kyllä siististi pukeutunut ja ystävällinen itse, mutta ilmeisesti joku naamassani kai ärsyttää. Mutta ei se suuremmin haittaa, koska rahani on tähän asti kelvannut ja olen saanut mitä olen tarvinnut. Väliäkö hällä.
Vierailija kirjoitti:
Ovat olleet kohteliaita, kun katsoo silmiin, tervehtii muodollisesti ja näyttää muutenkin pönöttävältä herrasmieheltä. Eli ehkä sitä saa mitä antaa?
Juu, vähän vaikea näyttää pönöttävältä herrasmieheltä näin kolmekymppisenä naisena. Mutta ei, itse asiassa näillä kahdella kerralla se kohteliasta palvelua saanut asiakas oli kummallakin kerralla iäkäs (60-70) nainen.
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää sitten kävin Prismassa ja moikkasin kassaa, ei vastausta eikä katsekontaktia, sitten vasta summan sai sanottua.
Olikohan väsynyt työpäivästä? Edellisen asiakkaan kanssa kuitenkin näytti juttelevan iloisesti.
Odotellut pierua jo pidempään, ja päätti siinä kohtaa päästää hillityn ja hiljaisen leijan ilmoille, eli ei voinut keskittyä sinuun, vaan pöräyttämään.
Tämänkö halusit kuulla t. kassa
Se oli varmaan se mäti syynä, ettei asiakaspalvelija ollut ystävällinen. Älä osta sitä enää seuraavalla kerralla.
Kiva saada 17-20 vuoriaalta kauniilta herkkupeppukassalta iloinen hymy ja suloinen katsekontakti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne omat energiat vaikuttaa siihenkin. Jos asiakas tulee kassalle ilmeettömänä ja toteaa "hei" ja "kiitos" hyvin neutraalisti, niin siihen tulee automaattisesti vastattua samalla tavalla takaisin, kohteliaasti tietenkin. Ihan siis luonnostaan, en tarkoita tätä minään kritiikkinä kenellekään. Jotkut taas tulevat kassalle hyvin iloisina ja aurinkoisina. Heille sitten tulee automaattisesti oltua iloisempia ja aurinkoisempia takaisin. Jotenkin mä oletan että asiakas tavallaan päättää sen energian tason ja sillä mennään. Tuntuisi hyvin luonnottomalta "feikata" todella iloinen palvelutilanne, jos asiakas taas on hyvin hillitty ja neutraali. Toki myös jotkut asiakkaat on tutumpia ja höpöttelevät useinkin jotain.
Tämä pätee kyllä ihan kaikkiin vuorovaikutustilanteisiin ihmisten välillä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Tuo on todellakin totta. Mutta kun itse olen juuri se, joka tulee siihen tilanteeseen (kuten yleensäkin) hyvinkin iloisena, energisenä, hymyilevänä, kohteliaasti tervehtivänä,. Niin silloin se tuntuu vähän tyrmistyttävältä, juuri kuvailemasi dynamiikan takia, jos vastaan saakin yrmyn ilmeen ja tympeää mutinaa. 99% kerroista toki toinen reagoi samalla energialla mutta sitten joskus tulee kuin kylmä suihku kasvoille kun toinen on tympeä ja epäkohtelias.
Nais kassa juttelee pitempään mies asiakkaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa näissä tilanteissa.
Sitä paitsi kassa on asiakaspalvelutyössä ja on se tunnelman luoja. Asiakas voi hyvästä syystä olla väsynyt pitkästä työpäivästä eikä ole asiakkaan vastuulla pitää hyvää henkeä yllä ostostapahtumassa, vaan se on sen työssä olevan asiakaspalvelijan eli kassan tehtävä.
En kyllä ole työssäni mikään "tunnelman luoja". Mun tehtäväni on olla peruskohtelias ja ystävällinen sekä hoitaa työni (eli rahastaminen) huolellisesti. Jos haluat jotain erityisen positiivista, niin sitten sinulla on tilanteesta ihan yhtä suuri vastuu kuin minullakin. Jos tulet kassalleni naama nutturalla, niin en mun tehtäväni ole piristää sun päivääsi.
Vierailija kirjoitti:
Se oli varmaan se mäti syynä, ettei asiakaspalvelija ollut ystävällinen. Älä osta sitä enää seuraavalla kerralla.
:=D
Päteekö tämä vain kirjolohenmätiin vai saako muikunmätiä ostaa?
Naama vaikuttaa paljon miten ihmiset kohtelee ja tietysti jos lähtee sellaset vibat että on huonolla tuulella tai vaikka ihan vaan neutraali niin kassatyöntekijäkin sitte on sillee mutta pitemmän päälle se on se naamaraja. kun olin lihava poika nuorena niin välillä tuli melkosta ivailuakin ihmisiltä mutta laihempana se sitten väheni.. tietysti tuon seurauksena olen kyynistynyt ja katkeroitunut etten ala itsekään edes teeskentelemään että minua kiinnostaisi sanooko kassatyöntekijä päivää tai onko vaikka hiljaa.. jos kassalla tervehditään niin tervehdin takaisin, jos ei niin en itsekään ala tervehtimään.. eihän se henkilö loppujen lopuksi ole minun tuttuni eikä tuo leipää minun pöytään niin mitä väliä.
Mitkä vibat sinusta lähtee? Olisko se joku vakkari asiakas tai ystävä?
Kyllä itsekin olen tuttavallisempi asiakkaille, jotka ovat tuttuja. Ihan luonnollista. Ei se tarkoita sitä, että sinussa olis jotain vikaa. Osa asiakkaista tympeitä, joten ei siinä itekään huvita mitään ylimääräisiä höpötellä.
T. Vaatemyyjä