Aloitin uudessa työpaikassa ja työkavereita ärsyttää kun mua ei löydy somesta ja kun en kerro itsestäni paljoa.
Olen hiljainen mutta hyvä työntekijä joten sain työpaikan.
Muut työntekijät yrittävät saada musta selville asioita, mutta olen salamyhkäinen ja sulkeutunut. 3 päivää sitten eräs nainen kysyi: "Ai eikö sulla ole facebookkia tai instaakaan?" Sanoin,e ttä ei, minä en sellaista harrasta.
Kommentit (339)
kannattaa katsoa ensin mikä luonne työkavereillla on ja asioiden tyyli on työpaikassa,joissain työpaikoissa toisten terveystiedot ja yksityisasiat levitetään, koko kaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Kohta sitten itket kun kukaan ei ole tauolla sinun kanssa, eikä ketään kiinnosta kuin hädin tuskin tervehtiä sinua jos sitäkään kun olet niin salamyhkäinen ettet itsekään tervehdi. Usko huviksesi se kiinnostus lopahtaa, mutta saat todellakin olla rauhassa.

Meillä saa olla rauhassa tauoilla vaikka koko revohka, kun kaikki vain tuijottavat sitä puhelintaan ja somettavat. Kukaan ei sano sanaakaan. :) 

-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta sitten itket kun kukaan ei ole tauolla sinun kanssa, eikä ketään kiinnosta kuin hädin tuskin tervehtiä sinua jos sitäkään kun olet niin salamyhkäinen ettet itsekään tervehdi. Usko huviksesi se kiinnostus lopahtaa, mutta saat todellakin olla rauhassa.
On mahdollista olla todella tykätty ja luotettu työkaveri, vaikkei kertoisikaan asioita yksityiselämästään.
Harvemmin kukaan tauolla jaksaa tuppisuun kanssa istua ja jos jotain puhuu niin työasioita. Ainakin kaikki työpaikat missä itse olen ollut, ei näiden työasioista puhuvien kanssa ole kukaan jaksanut, osa on jopa sanonut ettei tauolla puhu yhtään työasioita.
Minusta kaikkein painajaismaisimpia ovat työkaverit, jotka selostavat yksityiskohtaisesti kaikki lastensa/lastenlastensa tekemiset. Oikeasti ei vähempää voisi kiinnostaa heidän kultamussukoidensa olemassaolo.
Vierailija kirjoitti:
Tuppisuut creepyt alapeukuttamassa, kun eivät osaa toimia työyhteisössä.
Olen tuppisuu creepy, koska sinä et osaa kuin levitellä työkavereiden juttuja ja udella minulta sekä omistani että hatarien yhteisten tuttujen ja muiden työkavereiden asioista. En todellakaan halua osallistua sinun peliisi millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli viime vuonna uusi työntekijä, joka tietysti heti etsittiin somesta kun nimi ilmestyi tuleville vuorolistoille. Hänestä tiedettiin kaikki, hänen miesvalintaansa ja entistäkin kumppaniaan päiviteltiin. Hänelle ehti jopa kehittyä lempinimikin ennen kuin olimme edes nähneet häntä. Kun hän sitten ensimmäisenä päivänään tuli töihin, tuli paikalle täysin eri henkilö kuin se, jonka kuvaa ja jonka profiileistä otettuja kuvakaappauksia oli viikkokaudet työntekijöiden kesken kierrätetty.
Siis oliko hänellä julkinen profiili somessa ja kaikki mies/elämän asiat oli kerrottu siellä? Oliko miesystävistä ihan kuvat esillä yms? Nyt vähän epäilen tätä stooria. Nykyään harvempi enää kertoilee paljoa mitään somessa, eikä varsinkaan julkisesti. Toki poikkeuksia on. Miksi teitä ylipäätään kiinnosti noin kovasti tuleva uusi työntekijä et piti päivitellä viikkokausia häntä ja ottaa kuvakaappauksia hänen toimistaan somessa? Ja mikä ihmeen lempinimi kehittyi? Ei varmaan mikään kiva sellainen. Olitte/ootte koko työporukka junttimaisesti käyttäytyviä, kun noin toimitte. Voisi rumemminkin sanoa teistä.
Minulla on useampi sometili, mutta nimimerkillä, jota ei voi yhdistää minuun mitenkään, vaikka kuinka työkaverit lähtisivät kaivelemaan ja etsimään. Sen lisäksi on työkavereita varten Facebook. Facebookia päivitän hyvin harvoin ja suurimmasta osasta päivityksiä rajaan työkaverit sun muut "tutut" ulos niin, etteivät he näe niitä. Siinä ei hirveästi ole työpaikan juorukerhoille ja päivittelijöille materiaalia, jos näkevät kerran kuussa päivityksen, jossa kerron jotain tyhmää ympäripyöreää vaikka "Ihana auringonlasku tänään"+kuva siitä. Vähän läheisemmät saattavat sitten saada 2 kuvaa vaikka ulkomaanmatkasta katsottavaksi.
Tämä on osoittautunut hyväksi taktiikaksi. Ei, minulla ei ole somea, ainoastaan Facebook, tässä, voitte ottaa kaveriksi mutta tietäkää sitten, etten kamalasti käytä sitä. Saavat sen kaipaamansa someyhteyden ja kyyläyskanavan, jossa ei kuitenkaan ole mitään herkullista, henkilökohtaista tai syvällistä.
Samaan aikaan voin vapaasti jatkaa sometilien käyttämistä nimimerkillä kenenkään tietämättä.
Kai se on vähän sama asia kuin hengaisi selväpäisena alkoholistien tai huumeriippuvaisten keskuudessa?
Ei vaan sovi porukkaan.
Ymmärrän tarpeen yhteisöllisyydelle, small talkin ja käytöstavat tauoilla, jne.
Mutta en voi sietää sitä, että työn ohessa suu käy jatkuvasti ja kädet ei tiedä, mitä tekee. Mä en tiedä, millainen aivorakenne teillä on, mutta minä en pysty tekemään työtäni jos pitäisi samalla ottaa kantaa teidän viime yön uniin ja huomisen kauppalistaanne.
Ja sitten kun en tähän osallistu, olen ikävä kummajainen, joka "tarkkailee muttei anna itsestään samalla mitalla".
Noi on niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuppisuu creepy, koska sinä et osaa kuin levitellä työkavereiden juttuja ja udella minulta sekä omistani että hatarien yhteisten tuttujen ja muiden työkavereiden asioista. En todellakaan halua osallistua sinun peliisi millään lailla.
Lääkkeet? Nuo harhat ovat aika kovalla tasolla jo.
Vierailija kirjoitti:
Sinunlaiset työkaverit on niitä kaikkein raskaimpia. On kuin olisi koko työvuoron kestävä hissimatka tuntemattoman kanssa samassa kopissa. Minä pyrin parhaani mukaan pääsemään kaltaisistasi eroon. Jos kysyvät jotain työasioista, niin taivastelen vaan, että en kyllä tiedä. Eipä ole omalle kohdalle sattunut. Sitten saavat monoa tai siirron muualle, kun eivät osaa hommiaan. Minä en jumalauta omassa työpaikassani rupea tuollaisia raskaita ihmisiä katselemaan, jotka vaikuttavat omaan työhyvinvointiini negatiivisesti. Niin metsä vastaa kuin sille huudetaan.

Eipä paljoa menetä. Hyvä vain, että pääsevät pois noin myrkyllisestä työpaikasta. Itsekin sosiaalisena ihmisenä tyrmistyn kaltaisistasi ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on vähän sama asia kuin hengaisi selväpäisena alkoholistien tai huumeriippuvaisten keskuudessa?
Ei vaan sovi porukkaan.
Jos on sosiaalisessa mediassa niin sekö on jotain riippuvuutta?
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli viime vuonna uusi työntekijä, joka tietysti heti etsittiin somesta kun nimi ilmestyi tuleville vuorolistoille. Hänestä tiedettiin kaikki, hänen miesvalintaansa ja entistäkin kumppaniaan päiviteltiin. Hänelle ehti jopa kehittyä lempinimikin ennen kuin olimme edes nähneet häntä. Kun hän sitten ensimmäisenä päivänään tuli töihin, tuli paikalle täysin eri henkilö kuin se, jonka kuvaa ja jonka profiileistä otettuja kuvakaappauksia oli viikkokaudet työntekijöiden kesken kierrätetty.
Tuohan on jo ihan sairasta. Ymmärsittekö edes hävetä yhtään? Toivottavasti hän ei joutunut ulkopuolelle heti alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä nyt tuomitse kaikkia tuppisuita. Kyllä monet tuppisuut ymmärtävät ongelman jonka aiheuttavat työviihtyvyydelle. Mut tuppisuut ovat tuppisuita just siksi kun ei ne osaa olla muunalaisia. Ei se ole mikään päätös että nytpäs alankin puhumaan ja olemaan sosiaalinen. Se on vuosien tai minun kohdalla vuosikymmenen kestävä työ, johon kuului monen vuoden terapia että sain itsestäni tyypin joka osaa puhua niitä näitä työkavereille eikä ahdistu aina kun joku tervehtii tai tekee muuta normaalia sosiaalista kanssakäymistä
Tuppisuut eivät vain itse ymmärrä, miten raskasta heistä on lypsää jopa työhön liittyviä näkemyksiä. Tiimityö ei suju ja kaikki on niin saakelin hankalaa. Normaalit sosiaaliset taidot ovat tärkeä asia työelämässä. Ei ole sattumaa, että tuppisuu saattaa menettää työnsä ensimmäisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko hänellä julkinen profiili somessa ja kaikki mies/elämän asiat oli kerrottu siellä? Oliko miesystävistä ihan kuvat esillä yms? Nyt vähän epäilen tätä stooria. Nykyään harvempi enää kertoilee paljoa mitään somessa, eikä varsinkaan julkisesti. Toki poikkeuksia on. Miksi teitä ylipäätään kiinnosti noin kovasti tuleva uusi työntekijä et piti päivitellä viik
Hänen kaimallaan oli julkinen profiili Facebookissa ja kaikki parisuhdepäivitykset ja muut näkyivät ilmeisesti kaikille käyttäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sovi porukkaan.
Jos on sosiaalisessa mediassa niin sekö on jotain riippuvuutta?
Hyvin monelle se on juuri sitä.
Mutta kuten vaikka kahvinjuonti tai vaikka lemmikin pito, niin laillisena ja täysin hyväksyttynä asiana harva koskaan testaa millaista on olla ilman niitä.
Sanot vaan, että et ole missään tuollaisissa alustoissa, mutta et ala selittelemään mitään, että sinulla on tärkeämpääkin tekemistä ja ne kaikki alustat ihan yhtä peetä.
Tämä on totta ainakin omalla kohdallani. =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko hänellä julkinen profiili somessa ja kaikki mies/elämän asiat oli kerrottu siellä? Oliko miesystävistä ihan kuvat esillä yms? Nyt vähän epäilen tätä stooria. Nykyään harvempi enää kertoilee paljoa mitään somessa, eikä varsinkaan julkisesti. Toki poikkeuksia on. Miksi teitä ylipäätään kiinnosti noin kovast
Siis mitä? Kenen kaimalla? Mitä tarkoitat?
Siis mitä? Kenen kaimalla? Mitä tarkoitat?
Riippuu ihmisistä. Yleensä ei mutta akateemisetkin ovat vain ihmisiä ja itse olen joutunut akateemisen ihmisen kyttäyksen alle.