Perustulo vs tukiviidakko
Perustulo alkaa tuntua järkevimmältä tavalta taata jokaisen kansalaisen perusoikeudet asuntoon ja ruokaan. Kaikki nämä yksittäiset tuet ja virkamieskoneista niitä jakamassa ja vahtimassa ja lainsäätäjien jatkuva vatvominen, mistä leikataan ja mihin lisätään ja mitä vaaditaan vie aivan järkyttävät määrät verovaroja. Tulisi varmaan halvemmaksikin vain maksaa kansalaisille perustuloa kuin pelleillä jokaisen yksittäisen tuen hakemisen kanssa ja pyörittää sitä valtavaa virkamieskoneista ja virastoja, mikä sen taakse tarvitaan. Virkamiesten palkathan tulee ihan siitä samasta veropotista kuin tuilla eläjienkin. Kumpi olisi parempi; nykyinen systeemi vai kelan ja työkkärin alasajo ja perustulo?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko minä miljoonan omistavana ja 6000€/kk ansaitsevana myös perustuloa vai leikkaisiko tulot sitä? Entä saisiko kotirouvana oleva vaimoni sitä, vaikka minulla on kohtuulliset tulot? Vaikuttaisiko hänen omaisuutensa perustuloon?
Mielestäni perustulo olisi sellaisille joilla ei ole yhtään rahaa, sama siis kuin toimeentulotuki, mutta ilman muita tukia.
/eri
Eli mikä tahansa omaisuus estäisi perustulon saamisen? Eli hyvästit sairauspäivärahalle tai ansiosidonnaisella jos olet erehtynyt säästämään tai sijoittamaan mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perustuloa kokeiltiin jo eikä toiminut. Sosialistien pitää keksiä jotain uutta.
Häh? Perustulolla olleethan tais pikkasen paremmin työllistyä kuin muut
kyllä, perustulokokeilu näytti silloin aikanaan kun sitä kokeiltiin , että heistä moni päätyi töihin vaikka olisi voinut jatkaa perustulon parissa.
kai siihen vaikutti paljon se ettei tarvi käyttää aivoja siihe kelaan ja stressailla turhia jne. en tiedä oikeesti oon vaan ihan saatnan väsyunyt. voi voi, oivoi oi oi voi ei.
Perustulo olisi periaatteessa hyvä idea byrokratian leikkaamiseksi, mutta tosiaan maksettaisiinko sitä kaikille? Jos maksettaisiin, niin inflaatio kasvaisi. Jos taas ei, niin miten vältettäisiin uuden kannustinloukun syntyminen?
Vierailija kirjoitti:
Eliittihän haluaa että muut ei enää omistaisi mitään vaan kaikki vuokrataan, jopa autot... Isot firmat ostavat kokonaisia kerrostaloja ja laittavat vuokralle. Tätä on paljon nykyään nähtävissä esim jenkeissä.
niin tuohon suuntaan halutaan mennä että kukaan kansalainen ei omista YHTÄÄN MITÄÄN!
pelkään pahoin että meillä suomessa ollaan ajautumassa tuohon pisteeseen hyvinkin nopeasti kun katsoo kehitystä. Ihmisetkin ovat kuin lampaita jotka ovat aivan pihalla kaikesta mitä ympärillä tapahtuu. Salaseurat ja muut vääntää bisnestä julkisesti silmiesi edessä muttei lampaat tajua silloinkaan.
ymmärräthän sen että kaikki tulee ennnemmin tai myöhemmin romutettua isojen yhtiöiden toimesta. sitten toiset yhtiöt tarjoutuvat keksimään ratkaisuja ongelmiin jotka on junailtu ja suunnitelmallisesti toteutettu... kohta me menetämme otteemme kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo olisi periaatteessa hyvä idea byrokratian leikkaamiseksi, mutta tosiaan maksettaisiinko sitä kaikille? Jos maksettaisiin, niin inflaatio kasvaisi. Jos taas ei, niin miten vältettäisiin uuden kannustinloukun syntyminen?
Inflaatio ei kasvais, ellei tehtäis koko eu:n alueella, vaan suomen valtio velkaantuis pahimmassa tapauksessa. Perustuloa ei tosiaan maksettais kaikille, vaan se määräytyis tulojen mukaan siten että mitä isommat tulot sitä pienempi perustulo. Mutta tosiaan laskettaisiinko pelkkä palkkatulo vai otetaanko kaikki tulot huomioon. Entä omaisuus jne.
Toisaalta byrokratiassa säästettäisiin, niin hankala kuvitella kuinka kustannukset lisääntyis
Vierailija kirjoitti:
Saisinko minä miljoonan omistavana ja 6000€/kk ansaitsevana myös perustuloa vai leikkaisiko tulot sitä? Entä saisiko kotirouvana oleva vaimoni sitä, vaikka minulla on kohtuulliset tulot? Vaikuttaisiko hänen omaisuutensa perustuloon?
Tietenkin tulot vaikuttaisivat omaan perustuloon mutta jos ei olla avioliitossa niin elatusvelvollisuutta ei pitäisi olla sen takia vaan että asutaan samassa osoitteessa. Avioliitossa oleva vaimosi ei saisi perustuloa kun olet liittosi virallistanut ja joudut elättämään hänet ellet ole itsekkin ihan varaton.
Perustulo olisi vain kaikkein köyhimmille joilla ei muuta tuloa. Se mitä en tajua että avoliitossakin on aikuisen ihmisen elatusvelvollisuus. Vapautuisi paljon pieniä asuntoja jos avoliiton elatusvelvollisuus poistettaisiin ja pariskunta voisi asua samassa asunnossa.
Jostain syystä ei koskaan tullut mieleen, että asunnon tyhjänä pitämistä kasvukeskuksissa voisi verottaa. Olisi ratkaissut ongelman paljon siistimmin, mutta eihän sellainen toki kaiken maailman satosille käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tulot vaikuttaisivat omaan perustuloon mutta jos ei olla avioliitossa niin elatusvelvollisuutta ei pitäisi olla sen takia vaan että asutaan samassa osoitteessa. Avioliitossa oleva vaimosi ei saisi perustuloa kun olet liittosi virallistanut ja joudut elättämään hänet ellet ole itsekkin ihan varaton.
Perustulo olisi vain kaikkein köyhimmille joilla ei muuta tuloa. Se mitä en tajua että avoliitossakin on aikuisen ihmisen elatusvelvollisuus. Vapautuisi paljon pieniä asuntoja jos avoliiton elatusvelvollisuus poistettaisiin ja pariskunta voisi asua samassa asunnossa.
Eikös nykyisin keskiluokka keskimäärin saa saman verran tukia kuin maksaa veroja. Eli varmaan se perustulon leikkauspistekin olis siinä jossain keskiluokan tienoilla, jos siis muita tukia ei olis.
Ei vaan hetkinen, toki arvonlisäverot sun muut pysys, eli varmaan jossain ylemmän keskiluokan tienoilla vasta perustulon saanti lakkais. Eli jossain 4000-5000€/kk.
Eihän tälläkään hetkellä tukia saa vain kaikkein köyhimmät. Vaan käytännössä kaikissa yhteiskuntaluokissa saadaan jonkinlaisia tukia. Asumistukeakin on tainnut saada vielä jossain 1500€/kk palkalla
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ei koskaan tullut mieleen, että asunnon tyhjänä pitämistä kasvukeskuksissa voisi verottaa. Olisi ratkaissut ongelman paljon siistimmin, mutta eihän sellainen toki kaiken maailman satosille käy.
Tuo oli siis vastaus tuohon: "Vuokrasäännöstelyn takia Helsingissä oli aikoinaan yli 10.000 tyhjää asuntoa ja pimeä vuokraus oli yleistä."
Ei mitään perustuloa!
tuo on kans yksi saatanallinen suunitelma jonka varjolla koitetaan saada ihminen riippuvaiseksi.
en tajua miksi muutenkaan kukaan haluaisi perustuloa? joo rahaa tarvii kaikki, muttei tuo perustulo sinua pelasta.
tämä nykyinen systeemi toimii hyvin jo nyt. ainoa mihin tarvisi tehdä isoja muutoksia on Työpaikan löytämiseen.
Suomessa on kaikista hankalinta työllistyä, jotkut työllistyy jotka eivät halua edes tehdä sitä duunia, ja toiset haluaa tehdä duunia muttei pääse edes töihin.
itse olen pitkäaikaistyötön yli 10vuotta ollut, enkä halua mitään perustuloa vaan löytää töitä joista mulle maksetaan! miksei suomessa voisi saada duunia helpommin. opiskelen onneksi, että on sitten ainakin tutkintoja, vaikkei mihinkään töihin ikinä otettaisikaan. naurattaisi tää touhu ellei olis näin hämmentävää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen aina miettinyt tuota samaa asiaa, eli kun asut jonkun kanssa yhdessä ja olette pariskunta, niin helpommalla pääsee kunhan vaan on molemmilla se oma asunto, vaikka asuisikin yhdessä.
siis että parempi niinkuin olla vaan kämppä vaikka se olisi tyhjillään. koska jos muutat virallisesti vaimosi/miehesi kanssa yhteen, niin teidät katsotaan olevan samaa ruokakuntaa jne, joka vaikuttaa negatiivisesti tukiin jne
PYH ! Porvarismalli se olla pitää. Kaikki tuet kaikilta pois ! Ja joka kommunisti töihin. Laiskauuttaan köyhät ammuttava tavattaessa. Johan alkaa työt maistua !
t. Parempi PS-suomalainen
Vierailija kirjoitti:
PYH ! Porvarismalli se olla pitää. Kaikki tuet kaikilta pois ! Ja joka kommunisti töihin. Laiskauuttaan köyhät ammuttava tavattaessa. Johan alkaa työt maistua !
t. Parempi PS-suomalainen
Sä oot varmaan valmis palkkaamaan?
Eihän tälläkään hetkellä tukia saa vain kaikkein köyhimmät. Vaan käytännössä kaikissa yhteiskuntaluokissa saadaan jonkinlaisia tukia. Asumistukeakin on tainnut saada vielä jossain 1500€/kk palkalla
Ihan oikeassa olet ja kansanedustajat tehneet itselleen ihan erilaiset työttömyyskovaukset jotka jätti summia verrattuna normaaleihin työttömyyskorvauksiin ja omaisuus ei vaikuta mitenkään juurikaan niihin. Mitkään työnhaku velvoittee ja TE-toimiston vaatimukset eivät niitä kosketa. Se on tuo sopeutumiskorvaus ja miksi ei kaikilla voisi olla samalla nimikkeellä sopeutusmiskorvausta varsinkin tietyn iän ylittäneille jos ei työnantajille enää kelpaa.
Mikä ihmeen suojatyöpaikka voi olla joillain jotka saavat erikoisedut muihin verrattuna. En aio enää koskaan äänestää kun en voi hyväksyä jonkin ammatin erikoisetuja rikkoen sen tasa vertaisuutta.
Selittäisikö joku ensin ihan lyhyesti, mitä perustulo tarkoittaa. Sitten voin äänestää tähän aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Selittäisikö joku ensin ihan lyhyesti, mitä perustulo tarkoittaa. Sitten voin äänestää tähän aloitukseen.
Miksi kukaan ei voi selittää?
Jos kerta kaikkien, tarvitsemattomienkin täytyy saada samat tuet, niin missä on mulle kuuluvat kehitysapurahat ainakin viimeiseltä 40 vuodelta?
Kerta Afrikkakin saa!
Kannattaa rikkaitten kytätä tarkkaan ruokajonot ja -jakelut, ettei vain pääse käymään, että joku köyhä saisi jotain pelkästään itselleen.
Hienoa aikaa eletään! Ah, mikä hengen jalous!
Ei todellakaan pitäisi. Suomessa pitäisi nimenomaan kannustaa ihmisiä säästämään ja erityisesti heitä pitäisi kannustaa sijoittamaan. Tämähän tuhoaisi sen täysin. Perustulo on nimenomaan sellainen mihin ei vaikuta mikään muu kuin palkka eli kun se nousee riittävästi niin perustulo laskee ja 6000€ tienaavalla se on 0€. Kotirouva saa sen perustulon. Omaisuus ei vaikuta.