Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa unetonta teiniä? (Mies: lisää valvomista ja omaa vastuuta))

Vierailija
06.01.2024 |

Meillä 15-vuotias poika. Valvoo yöt, koska sanoo, ei saa nukuttua. Ongelma on ollut jo ennen joululomaa; koulusta tuli viestiä, nukkuu tunnilla. 

Itse äitinä näkisin hyväksi, öisin ei olisi känny (eikä muut ruudut kuten pleikka jne) saatavilla. Lapsi saisi tuoda kännyn parkkiin illalla. Jos känny ei säilyisi yötä parkissa, katkaisisin netin operaattorin kautta.

Lapsi vastustaa kännystä luopumista yön ajaksi.

Isän mielestä ratkaisuna olisi, että lapsi asettaisi itselleen rajat. Mutta käytännön ehdotusta toteutukseen ei ole tullut.

Isän mielestä voisi toimia myös yliannostus. Valvomisen jälkeen valvoisi lisää. En ole havainnut, se toimisi. Valvoi yhtenä yönä aamulla puoli kuuteen. Seuraavana yönä aamuseitsemään, jonka jälkeen oli aamupäivän hereillä. Puhe ehkä sammalsi, posket punoitti. Mutta en havainnut, se olisi helpottanut nukahtamista illalla.

Mies ja lapsi eivät näe pulmaa valvomisessa. Eikä siinä, että aamulla tai nyt lomalla edes aamupäivän kuluessa herääminen on vaikeaa. Eikä siinä, että koulusta tulee viestiä, nukkuu tunnilla.

Miten toimisit?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojilla on ajoittain ollut kaikilla unettomuutta. Kolme poikaa.

Varhais aikuisiällä ovatkin sitten saaneet ADHD ja ADD diagnioosinsa.

Löytyy myös autistisia piirteitä.

Vierailija
22/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot kouluun, että jos se nukkuu siellä niin potkivat sen hereille. Etkä anna koulun jälkeen nukkua ennen yötä. Kolme neljä vuorokautta kun valvoo niin eiköhän uni ala maittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai vastustaa puhelimen poisottamista, koska on riippuvainen siitä. Puhelin ja ruudut siis vain kylmästi pois ja kirja käteen jos valvottaa. 

Vierailija
24/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on väärässä. Alaikäiset ovat aikuisen vastuulla. Heiltä ei voi vaatia kypsyyttä vastata itsestään. Viimeinen hetki puuttua ennen kuin syrjäytyy kännyriippuvuutensa takia.

Entä jos lääkäri käskee huolehtimaan itse itsestään? Onko vastuu nyt kenellä?

Vierailija
25/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on väärässä. Alaikäiset ovat aikuisen vastuulla. Heiltä ei voi vaatia kypsyyttä vastata itsestään. Viimeinen hetki puuttua ennen kuin syrjäytyy kännyriippuvuutensa takia.

Entä jos lääkäri käskee huolehtimaan itse itsestään? Onko vastuu nyt kenellä?

Entä jos lääkäri käskee hyppäämään kaivoon? Ihan yhtä todennäköistä.

Ihan ekana puhelin pois illalla viimeistään klo 21. Miten vanhemmuus voi olla näin hukassa. 

Voitte ottaa myös yhteyttä kouluterveydenhoitajaan. Häneltä saatte Ihan saman neuvon. Jos ei kännykkäkielto auta, sitten lääkäriin.

Vierailija
26/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu ikään ja hormooneista johtuva. Teinien nukkumaan meno siirtyy myöhemmäksi ja taas unen tarvetta olisi pitempään aamulla. Mutta tämä rytmi ei käy, kun koulut alkavat aikaisin. 

Onko liikuntaa kokeiltu, koulupäivän jälkeen? Jollekin se auttaa. 

Samat ongelmat on monella vaihdevuosi oireista kärsivillä naisilla. Illalla uni ei tule millään, mutta sekin menee jossakin vaiheessa ohi.

Väärin. Ei kuulu ikään eikä mene kaikilla koskaan ohi. Olen ollut tuollainen jo 68 vuotta. Lapsesta lähtien. Olin opettajana ja monesti en ehtinyt nukkua ollenkaan, kun piti lähteä töihin. Uni ei vaan tule. Vaihdevuodet toi vain hikoilun lisäksi, ei muuta muutosta. Rytmini on iltavirkku. Tai yövirkku. En käytä kännykkää öisin, luen kirjoja. Kirja yössä.

Vierailija
27/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?? Miten lapasia ihmiset on nykyään lastensa kanssa! Aivan uskomatonta touhua

Nykypäivän vanhemmilla on vastassa melkoinen teineillä suunnattu ja suunniteltu viihdearsenaali, joka päivityy ja elää 24/7/365.

Toisaalta se oli omassa nuoruudessa 70-80-luvuilla. TV-ohjelmat päättyivät klo 23-24 maissa. Kavereihin ei saanut yhteyttä kuin lankapuhelimella.

Toisaalta, esimerkiksi itse saan lukittua omalta puhelimeltani lapseni puhelimen, niin ettei siinä toimi kuin puhelut ja minun valitsemani sovellukset.

Lapsi kun tietää tämän, niin kännykkä laitetaan pois kun näin pyydetään tekemään. 

Tv:tä, pelikonsolia tai tietokonetta en lapsen huoneeseen antaisi.

Vierailija
28/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Teineillä muuttuu hormonitpiminta ja unettomuus on ihan oikea ongelma joillekin. Ensin pitää sulkea pois ne vaihtoehdot, että sillä oikeasti on joku lääketieteellisen ongelma ja sitten niitä muita keinoja. Toki se puhelin ei siihen auta, mutta ei sekään, että makaa 8 tuntia hereillä tuijottamassa kattoa. 

Vierailija
29/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineille on normaalia valvoa myöhään ja herätä yhtälailla myöhään. Pitää vaan oppia elämään tämän ominaisuuden kanssa ja löytää itselle sopivat väsytystekniikat. Oli se sitten aamuinen juoksulenkki, kännykkäpaasto tai shakin peluu koulun jälkeen. 

Vierailija
30/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu ikään ja hormooneista johtuva. Teinien nukkumaan meno siirtyy myöhemmäksi ja taas unen tarvetta olisi pitempään aamulla. Mutta tämä rytmi ei käy, kun koulut alkavat aikaisin. 

Samat ongelmat on monella vaihdevuosi oireista kärsivillä naisilla. Illalla uni ei tule millään, mutta sekin menee jossakin vaiheessa ohi.

Väärin. Ei kuulu ikään eikä mene kaikilla koskaan ohi. Olen ollut tuollainen jo 68 vuotta. Lapsesta lähtien. Olin opettajana ja monesti en ehtinyt nukkua ollenkaan, kun piti lähteä töihin. Uni ei vaan tule. Vaihdevuodet toi vain hikoilun lisäksi, ei muuta muutosta. Rytmini on iltavirkku. Tai yövirkku. En käytä kännykkää öisin, luen kirjoja. Kirja yössä.

AP:n tekstistä saa käsityksen, että unirytmi on muuttunut vasta nyt. 

Jos teini olisi iltavirkku, hän olisi ollut sitä koko ikänsä. Kuten sinäkin.

Vierailija
31/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:n tekstistä

OK. Muistan, että lapsena olin hereillä kun koko talo nukkui. Jo silloin, alle kouluikäisenä, luin hiljaa itsekseni ja keinuin keinutuolissa tuvassa, kun muut nukkuivat. Onneksi minua ei pakotettu pimeään, sain pitää valoja. Minua ei mitenkään tutkittu tai viety lääkärille, en vieläkään pidä tätä taakkana, vaan ominaisuutenani. Yksi lapsistani on perinyt saman yövirkkuuden. Käy silti päivätöissä.

Vierailija
32/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Miten kommentoisitte asiaa miehelleni?

Minun on vaikea rajoittaa lapsen puhelinta yöksi, kun lapsen lisäksi mieskin vastustaa.

Vierailija
33/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen, kyse lähinnä puhelinriippuvuudesta/peliaddiktiosta. Mutta jos kyse muustakin unettomuudesta? Miten siinä tapauksessa tulisi toimia?

Ap

Vierailija
34/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis totta tämäkin, että teinillä unirytmi siirtyy myöhemmäksi mutta onko ap:n kohdalla kyse siitä vai näyttöriippuvuudesta. On ladattavissa sovelluksia, joilla ruutuaikaa voidaan rajoittaa. Lähtisin rajoittamaan ruutuaikaa, että elämään mahtuu muutakin kuin ruudun takaa elämisen kokeminen.

Vierailija
35/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en pentuna saanut aina nukuttua. Silloin ei ollut kännyköitä. Äitini apu oli että sanoi että mene vaan sänkyyn ja pistä silmät kiinni niin kyllä se uni tulee. No ei vit tu tullut. Onneksi nykyajan vanhemmat yrittää auttaa lapsiaan.

Vierailija
36/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen hakisi apua tuollaiseen uniongelmaan lääkäristä. Joten miksi ei teini? 

lääkäriin. 

Unettomuus lihottaa, aiheuttaa mielenterveysongelmia ja terveysongelmia . 

Vierailija
37/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä teinin puhelimen käyttöä öisin ei saisi rajoittaa.

Sen lisäksi mies keskittyy pelaamaan ruudulla päiväkoti-ikäisen pikkuveljen kanssa.

Nyt on ilta, ja päiväkoti-ikäinen(kin) voisi rauhoittua nukkumista varten. Vaan miehelle tätä on turha sanoa. Miehen mielestä pikkuveljen ruutuaikaa tältä päivältä ei ole vielä täynnä.

Koen avuttomuutta asiassa.

Ap

Vierailija
38/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin. t: kolmen unettoman lapsen (ovat jo nuoria aikuisia) äiti

Alanuolittakaa vaan typerykset, nyt puhutaan oikeasta unettomuudesta.

Vierailija
39/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla (ikää vajaat 60 v) on sama ongelma. Jos nukun aamulla pitkään useampana päivänä, niin en saa helposti unta. Tilanne korjaantuu, kun nousee aamuisin oikeaan aikaan. Jos nukkuisin puoleen päivään, niin en saisi unta ennen aamukahta-kolmea. Ihan loogista. Päivärytmi kuntoon, koska koulu ei ole nukkumista varten.

Täällä toinen ikääntynyt ihminen, jolla on sama rytmi. On valtavan ihana herätä valoisaan aamuun aina, nyt jo auringon kanssa yhdessä. Kiva nauttia aamukahvi pirteänä, iltapäivällä käydä lenkillä tai kuntosalilla. Olen todella aikaansaava. Uni tulee sitten yöllä musaa tai äänikirjaa kuunnellessa.

Opiskelijalle /koululaiselle tuo ei kyllä käy. Hänen pitää vaan itse päättää tapansa, niin minäkin olen iloisena valinnut näin.

Vierailija
40/61 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetan keskustella teinin kanssa nukkumisesta ja nukkumaanmenosta.

Mies tulee paikalle, keskeyttää ja pyytää teinin mukaansa ilmanvaihtokojeen suodatinta vaihtamaan. Epäilemättä tärkeä työ. Äidin keskustelun teinin kanssa voi tietenkin keskeyttää. Joutaa äiti keskustekemaan teinin kanssa joskus muulloin. 

Suututtaa.

Ap