Menojen kirjaaminen vuonna 2024 (ruokamenot "valheelliset")
Aloin pitämään kirjaa menoista vuoden alusta. Menee varmaan puoli vuotta ennen kuin ruokamenot on ns. todenmukaiset, sillä kuivakaappi on täynnä ja pakastinkin lähes täynnä...
Tarkoitus onkin saada tuo kuivakaapin sisältö uusittua, sillä tullut aina ostettua täydennystä ja varmuudella on ikivanhoja päiväyksiä (ohrapuurokin vuodelta 2020...), mutta onnekseni en ole hermoheikko päiväyksien suhteen.
Ihan mielenkiinnosta tämä kirjaaminen eli ei ole tarvetta erityisesti tiukistella. Onneksi en pitänyt kirjaa viime vuonna, sillä alkoa kului "riittävästi", joten nyt on "kauniimman näköinen" menokirja. En nyt vielä viitsi viiden päivän jälkeen alkaa numeroita ilmoittamaan, mutta suurimmat menot tulee olemaan asuntolainan lyhennykset (600 e/kk pankin ottama + omat ylimääräiset n. 600 - 800 e/kk).
Kiva, jos joku muukin liittyisi joukkoon.
Kommentit (5)
Minun ei tarvitse jakaa tasata menoja kenenkään kanssa, sillä yksinään asustelen. Kirjaan siis kaikki menot enkä pelkästään ruokamenoja.
ap
Minä voin pitää.
Minulla puolestaan on pakko nuukailla. Teen osa-aikaista pätkätyötä.
Merkkaammeko myös Alkon ostot?
Osuuspankin sovelluksessa on "talouden tasapaino" toiminto, joka näyttää paljonko rahaa on kulunut kuukausittain eri kategorioihin, kuten ruokaostoksiin tai autoiluun. Toimii ihan hyvin, jos ei maksa luottokortilla.
En ole koskaan seurannut menollani muuten kuin ,että asuntolaina ja yhtiövastike ovat menneet suoraveloituksella. Nyt sain asuntolainan maksettua, elämisen jää nyt 1000€ enemmän kuukaudessa. Ajattelin aloittaa nyt vuoden alusta seuraamaan mihin rahani menevät.
Seurustelin aikoinaan todellisen tasa-arvon airueen kanssa, joka halusi jakaa menot puoliksi, vaikka nainen oli töissä ja minä opiskelija. Hänen takiaan en saanut asumistukeakaan, vaan häntä se ei haitannut.
Niinpä molemmat kirjasivat kauppalaskut vihkoon ja erotus tasattiin kuun lopussa. Tosin siinä oli mukana ruokien lisäksi myös pesuaineet ja mitä muuta nyt marketista kotiin ostetaankan.