Nykyajan koulutetut nuoret eivät tule saavuttamaan vanhempiensa elintasoa?!
Jotenkin omituista kun ainakin meillä ei suvussa ole yhtään koulutettua vanhempaa väkeä. Ja kaikilla on hyvä varallisuus.
Ja fiksumpi nuorempi väki on yliopiston käyneitä mutta osa jossain palkkakuopassa tai valmistunut alalle jossa työttömyyttä.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, vain odotukset on nousseet. Jos nykyihminen eläisi 80-luvun elintasolla, saisi hän puolet palkastaan säästöön; lapset jakamaan huone, perheessä vain 1 pieni auto, ei maksullisia harrastuksia, ei ravintola-, elokuva-, yms maksullisia menoja, ei ulkomaanmatkoja, ruoaksi perunaa ja jauhelihaa... Johan alkaa rahat riittää.
Heh. Olen syntynyt 1982 ja lapsena harrastin rytmistä kilpavoimistelua, ratsastusta ja laskettelua, enkä todellakaan ollut harrastuksissani ainoa lapsi. Asuttiin kolmiossa, olen ainoa lapsi ja minulla oli oma huone. Äiti harrasti aerobicia ja isä kävi kansanopiston kursseilla opiskelemassa saksaa ja englantia.
Äiti oli apuhoitaja ja isä elektroniikka-asentaja. Auto vaihtui uuteen kahden vuoden välein, ja rivitalokolmiokin ostettiin uutena. Äiti valitsi siihen parketin ja kävi Maskussa ostamassa uudet huonekalut.
Ja ei, eivät eläneet velkavankeudessa ennen lamaa, eivätkä sen aikana tai jälkeen.
Tehkää nyt sama, lähihoitaja-sähkömies-combolla. Ilman takaajia, ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
Me milleniaalit tehtiin kaikki kuten pitikin. Me kävimme koulumme, menimme työelämään, otimme asuntolainan jolla vangitsimme itsemme oravan pyörään ja mitä me tästä hyödyimme? Meillä on velkaa enemmän kuin muilla ja me maksamme vaurastuneen sukupolven eläkkeet samalla kun omat kertymämme lipuvat aina vain kauemmaksi.
Me jouduimme omien vanhempiemme pyramidihuijauksen kohteeksi.
Kannattaa miettiä mitä uskoo, mutta annetaan anteeksi, ahneus on vahva voima.
No empä nyt tiedä. Omat isovanhempani asuivat vuokralla yksiössä kun enoni syntyi.
"rivitalokolmiokin ostettiin uutena."
Siihen oli luultavasti säästetty hartaudella ASP-tilille vuosikausia. Ei 80-luvulla osteltu asuntoja kokonaan velkarahalla vaan omaa osuutta ja säästöjä vaadittiin reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Osa keski-ikäisistä ei koskaan saavuttanut elintasoa lainkaan tai vanhempiensa elintasoa. Nuoret ovat jo kolmatta sukupolvea vai neljättä.
Juuri näin. Olen 55v enkä koskaan saavuta boomerivanhempieni varallisuutta.en ole koskaan saanut kuin määräaikaisia duuneja, olen akateeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, vain odotukset on nousseet. Jos nykyihminen eläisi 80-luvun elintasolla, saisi hän puolet palkastaan säästöön; lapset jakamaan huone, perheessä vain 1 pieni auto, ei maksullisia harrastuksia, ei ravintola-, elokuva-, yms maksullisia menoja, ei ulkomaanmatkoja, ruoaksi perunaa ja jauhelihaa... Johan alkaa rahat riittää.
Heh. Olen syntynyt 1982 ja lapsena harrastin rytmistä kilpavoimistelua, ratsastusta ja laskettelua, enkä todellakaan ollut harrastuksissani ainoa lapsi. Asuttiin kolmiossa, olen ainoa lapsi ja minulla oli oma huone. Äiti harrasti aerobicia ja isä kävi kansanopiston kursseilla opiskelemassa saksaa ja englantia.
Äiti oli apuhoitaja ja isä elektroniikka-asentaja. Auto vaihtui uuteen kahden vuoden välein, ja rivitalokolmiokin ostettiin uutena. Äiti valitsi siihen parketin ja kävi Maskussa ostamassa uudet huonekalut.
Tuohon aikaan harrastukset maksoi nykyrahassa 30-50 e/kausi, jumppasalit kun oli maksuttomia. Nykyisin kunta laskuttaa täyden vuokran. Sama ratsastuksen tai laskettelun kanssa, ei kulut olleet lähelläkään nykyisiä (suhteessa tulotasoon).
Saman voi edelleen tehdä perushoitaja-asentaja -combolla, jos suhteutetaan menot tuloihin samalla tavalla kuin tuolloin. Ei netflixiä, ei nettiä, ei lapsille puhelimia ja harrastukset höntsäjalkapallo (isä tai äiti valmentajana) ja frisbeegolf kunnan radalla. Huonekalutkin saa Maskusta käteisellä, kun ensin suostuu säästämään kuten vanhempasi tekivät.
Omilla lapsilla on jo 30v iässä huomattavasti korkeampi elintaso ja huimemmat kulut kuin itsellä oli aikanaan. En minä tuossa iässä voinut (asuntolainaa maksavana) reissata 2 viikoksi Singaporeen tai kerran kuussa Euroopan pääkaupunkeihin kuten lapseni voivat tehdä. Heilläkin on asuntolainansa, mutta korot ovat niin olemattomat, että palkasta jää runsaasti käyttövaroja, vaikka asuisi Helsingin keskustassa.
Akateeminen kolmekymppinen elää nyt aivan toisenlaista elämää kuin akateeminen kolmekymppinen 30 vuotta sitten. Paljon leveämpää, paljon kalliimpaa - mutta on ne palkkojen ostovoimatkin muuttuneet tuossa ajassa, nyt saa rahalla paljon enemmän.
Taisi tulla herrasväelle pula ajat. Paitsi virka eliitille. Niiden palkat nousee ja määrä lisääntyy sikiämisen mukaan. Tehkää ja yrittäkää, ei ne muuten elä ja nauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35v ja minulla on 7 ammattitutkintoa ja olen työtön ei omaisuutta.
Isälläni oli 1 tutkinto ja omakotitalo, 2 lasta, 2 autoa jne.
Minun isänisällä ei tutkintoa. kuolessaan puolen miljoonan omaisuus.
7 ammattitutkintoa?! ...ja työtön? Luettelepa ne ammattitutkintosi.
Kokki,talonrakentaja,siistijä,automekaanikko,maalari,hitsaaja,lattianpäällystäjä.
Onko sulla joku terveysongelma tms, kun et edes kokkina tai siivoojana löydä töitä? Olen luullut, että näistä on huutava pula.
Kaikista noista on huutava pula mutta pitäisi saada työstä korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Me milleniaalit tehtiin kaikki kuten pitikin. Me kävimme koulumme, menimme työelämään, otimme asuntolainan jolla vangitsimme itsemme oravan pyörään ja mitä me tästä hyödyimme? Meillä on velkaa enemmän kuin muilla ja me maksamme vaurastuneen sukupolven eläkkeet samalla kun omat kertymämme lipuvat aina vain kauemmaksi.
Itseasiassa isovanhempienne.
GEN X ihan samassa jamassa. Sodanjälkeinen sukupolvi osti kämpät jne mitättömillä summilla ja myi ne eteenpäin hulppealla voitolla. Muutenkin ovat maksattaneet elämistään seuraavilla sukupolvilla antaumuksella.
Maksoivat itse vanhemmilleen murto-osan eläkkeitä verrattuna niihin mitkä ovat itselleen hoitaneet. Maksoivat itse noin 4% eläkkeisiin, ja kaikki nyt töissä olevat maksaa yli 20%...
Mun vanhempi tulee saamaan eläkettä 300€ enemmän, kuin minä saan tällä hetkellä palkkaa. Vanhempi on duunari, itse korkeammin koulutettu.
No, mulla onkin 4 sisarusta. Itse saan pian ensimmäisen ja ainoan lapseni. Useampaan ei olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempi tulee saamaan eläkettä 300€ enemmän, kuin minä saan tällä hetkellä palkkaa. Vanhempi on duunari, itse korkeammin koulutettu.
No, mulla onkin 4 sisarusta. Itse saan pian ensimmäisen ja ainoan lapseni. Useampaan ei olisi varaa.
Minkä ihmeen ammatin olet hankkinut, jos tulosi ovat noin 2400 e/kk? Ja aiotko tehdä töitä 42 vuotta kuten vanhempasi?
Meillä isä oli ainut joka kävi töissä. Oli iso omakotitalo kaupungissa ja kaksi autoa. En muista, että mistään olisi ikinä ollut puutetta. Harrastin ratsastusta ja pianon soittoa. Jossain kohtaa myös muodostelmaluistelua. Ei mitään halpoja harrastuksia siis. Sisarukset saivat harrastaa ihan yhtä paljon. Tämä -90 luvulla.
Nyt omistan kyllä itse omakotitalon mieheni kanssa, mutta emme todellakaan mistään kaupungista. Molemmat teemme töitä niin paljon kuin jaksaa ja ehtii. Silti tubtuu ettei nyt viimeisen parin vuoden aikana meinaa rahat riittää millään. Tälläistä tilannetta ei siis ollut vielä ennen koronaa. Koronan aikana oli lomautusta, joka söi säästöjä. Sitten tuli armoton hintojen nousu, eikä palkat ole nousseet sitä tahtia todellakaan.
Kuulostaa varsin utopiselta, että meillä vain toinen kävisi töissä ja asuisimme kaupungissa kolmen lapsen kanssa. He saisivat harrastaa mitä haluavat. Ei todellakaan rahat riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen ammatin olet hankkinut, jos tulosi ovat noin 2400 e/kk? Ja aiotko tehdä töitä 42 vuotta kuten vanhempasi?
Tulot reilu 2700, virka muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Vanhempi on toki tehnyt töitä ihan älyttömiä määriä kunnon palkoille päästäkseen, kun itse työskentelen arkisin 9-17.
Onhan täällä tehtävä töitä varmasti lähes hautaan saakka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa isovanhempienne.
GEN X ihan samassa jamassa. Sodanjälkeinen sukupolvi osti kämpät jne mitättömillä summilla ja myi ne eteenpäin hulppealla voitolla. Muutenkin ovat maksattaneet elämistään seuraavilla sukupolvilla antaumuksella.
Maksoivat itse vanhemmilleen murto-osan eläkkeitä verrattuna niihin mitkä ovat itselleen hoitaneet. Maksoivat itse noin 4% eläkkeisiin, ja kaikki nyt töissä olevat maksaa yli 20%...
Suuret ikäluokat tekivät myös poikkeuksellisen vähän lapsia, joten -70-luvun alun ikäluokat ovat pieniä. Eipä ole heidän eläkkeillään tarpeeksi maksajia vaan työssä käyvien eläkemaksut nousevat pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti oli apuhoitaja ja isä elektroniikka-asentaja. Auto vaihtui uuteen kahden vuoden välein, ja rivitalokolmiokin ostettiin uutena. Äiti valitsi siihen parketin ja
Ei sähköasentaja ja lähihoitaja osta uutta rivarikolmiota, eikä heidän lapsensa ratsasta, laskettele ja voimistele. Pointti oli nimenomaan se, että samaa elintasoa ei voi enää saavuttaa, vaikka ei olisi nettiä lapsilla eikä kukaan katsoisi Netflixiä (maksaa kympin kuussa). Kommenttisi on todella typerä, eikä vastaa tätä päivää mitenkään.
Meillä nuoriso meni kolmikyppisinä ohi mun tuloista ja nyt 35-40v lähellä miehen tuloja (yli 100ke/v). Varallisuutta kaikilla
Kuopus varmaan aloittaa valmistuttuaan 23v:nä niistä tuloista mitä mulla oli kun jäin eläkkeelle! Eikä nekään olleet huonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin pk-seudulla?
Mun mies oli sähkäri ja minä toimistossa ja yhteenlaskettu netto 10 000mk v 94. Lainan korkoihin meni 4220mk (eikä laina lyhentynyt yhtään) ja lopuilla sinniteltiin. Auto oli vanha, minä kuljin julkisilla päiväkotiin, kauppaan ja töihin tunnin matkan päähän. Vain yksi lapsista harrasti, syntyneet 81-90. Koti oli 10v vanha pieni rivari.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä varsin järkyttävää millaisia tarinoita yhteiskunta päihimme pujottaakaan. Tosin otan mieluummin tämän velkakankeuden kuin seuraaville sukupolville osuvan muutoksen planeetassamme. Siitä vastuussa onkin sitten öljytalouden "pyramidihuijaus".
Kyllä perheitä asuu kaksioissa, sillä vuokrat ovat kalliita ja jos on pienipalkkainen puoliso niin ei saa asumistukea edes silloin kun toinen työttömänä ja vuorotöihin tarvitsee auton. Ei joka kaupungissa kulje linja-autoa myöhään illalla kaikille asuinalueille eikä aikaisin aamulla tai viikonloppuna, kun käy töissä.