Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan koulutetut nuoret eivät tule saavuttamaan vanhempiensa elintasoa?!

Vierailija
06.01.2024 |

Jotenkin omituista kun ainakin meillä ei suvussa ole yhtään koulutettua vanhempaa väkeä. Ja kaikilla on hyvä varallisuus.

Ja fiksumpi nuorempi väki on yliopiston käyneitä mutta osa jossain palkkakuopassa tai valmistunut alalle jossa työttömyyttä.

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsuudenkodissa ei ollut mistään puutetta, vaikka isä oli vain pienviljelijä 80-luvulla. Äiti oli kotiäitinä ja kolme lasta perheessämme. Oli talo, mökki, autot, maat, metsät, mitä ikinä. Itse olen korkeakoulutettu pätkätyöläinen, joka haaveilee edes asunnon ostamisesta ennen kuin täyttää 40. 

Rupeapa sitten pienviljelijäksi.

Olisiko syy ettei raha ja varallisuus tee pesää kun tuhlaat palkkasi tekokynsiin ja muihin turhuuksien.

Vierailija
62/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 35v ja minulla on 7 ammattitutkintoa ja olen työtön ei omaisuutta.

Isälläni oli 1 tutkinto ja omakotitalo, 2 lasta, 2 autoa jne.

Minun isänisällä ei tutkintoa. kuolessaan puolen miljoonan omaisuus.

Johtuu siitä kun jälkikasvu on tyhmempää kuin vanhempansa,

Vaikka huomaa sen kyllä näistä kirjoituksista kuin.

Mikset lukenut yhtä kunnon tutkintoa eikä 7 hömppätutkintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mihin ne perinnöt on mennyt?Koulutus pitäisi olla maksullista.Ei veronmaksajien kuulu maksaa useimpia ammattitutkintoja.ikiopiskelijoille joilla menee koulutukset hukkaan.

Koulutuksen ei todellakaan pitäisi olla maksullista ajassa, jossa työelämä muuttuu jatkuvasti ja kiivaalla tahdilla. Se aloitettu, silloin relevantti ja hyvin työllistävä korkeakoulutus, voi hyvinkin opintojen loppupuolella olla aikansaelänyt ja kannattamaton ala muutoksien myötä. AI ja teknologia muuttavat asioita hyvinkin nopeaan tahtiin. Jos koulutus on tavan kansalle maksullista, kyydi

Oikeastiko meinaat että ihminen voi opiskella 7 tutkintoa ja yksikään ei työllistä?Kyllä siinä joku raja pitää olla.

Vierailija
64/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7 ammattitutkintoa?! ...ja työtön? Luettelepa ne ammattitutkintosi.

Kokki,talonrakentaja,siistijä,automekaanikko,maalari,hitsaaja,lattianpäällystäjä.

Arvaa mitä.

Minulla on vain yksi ja se on tuo kokki.

Yli 40 vuotta työuraa ja aika mittavan omaisuuden lapseni tulevat perimään.

Olisko peilissäsi vika.

Vierailija
65/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me milleniaalit tehtiin kaikki kuten pitikin. Me kävimme koulumme, menimme työelämään, otimme asuntolainan jolla vangitsimme itsemme oravan pyörään ja mitä me tästä hyödyimme? Meillä on velkaa enemmän kuin muilla ja me maksamme vaurastuneen sukupolven eläkkeet samalla kun omat kertymämme lipuvat aina vain kauemmaksi.

Me jouduimme omien vanhempiemme pyramidihuijauksen kohteeksi.

Siis sun vanhemmat pakotti sut ottamaan velkaa? Toi on kamalaa!

Me ostettiin 52 000 euroa maksanut talon rempattiin sitä monta vuotta ja nyt on velaton koti. Eläkevakuutusmaksu on mulla 7,15% ja mun äidillä 8,65%.

Juuri tällaisten hyödyllisten idioottien takia tämä kaikki on ollut mahdollista. Näiden ihmisten, jotka eivät osaa nähdä kokonaiskuvaa, eivät katsoa historiaa, eivätkä miettiä tul

Suomessa pitää vähän osata vetää kotiinpäin. Esimerkiksi talon voi tosiaan rempata niin, ettei ihan kaikkeen kysy rakennuslupaa.

Osa tekee kaiken pilkun tarkasti, mutta osa porukasta soveltaa. Omaan kaveripiirin kuuluu paljon soveltajia. Sukulainen teki korpeen kesämökin ilman lupia.

Luovimalla määräyksissä säästää paljon. Toisaalta rangaistukset näistä on Suomessa aika vähäisiä, jos jää kiinni. Vaikeaa on jäädä edes kiinni. Toki myydessä pitää olla tarkkana, että ostajalle kertoo oikomisista.

Vierailija
66/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 18v poika tienaa jo enemmän kuin isänsä (48000€) vuodessa. Koodailee jotain softaa.

Vierailija
67/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee puhtaasti matemaattisesta syystä.  Työtätekevien määrä vähenee ja eläkeläisten määrä kasvaa. Eli me nykyiset työtätekevät maksamme yhä tuntuvampia eläkemaksuja eikä ole mitään takeita siitä, että maksut takaisivat meille tulevaisuudessa eläkkeitä. Suomalainen eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus ja tästä on somessa paljon valistusta. Suomessa pitäis ensi töikseen tehdä eläkekatto, jotta suurimmat eläkemaksut voitaisiin minimoida kohtuullisiksi kun veronkantokyky heikkenee. Ratkaisuna ongelmaa on vain henkilökohtaisen eläkesäästämisen kasvattaminen eli vastuuta enemmän yksilöille. Valtion vastuu tulee minimoida perustoimeentulon tasolle ja kaikki muu siihen päälle tulee perustaa henkilökohtaiseen vastuuseen. Tähän malliin joudutaan menemään vähitellen.

Vierailija
68/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkesti koulutetut lapseni maisteritutkinnolla antoi potkut suomelle. Ovat nykyisin ulkomailla hyvin tienaavissa ammateissa. Näin se vaan menee 😊

Vierailija
69/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituista? Ap juuri itse avasi ongelman juurisyyt. Ennen sai hyvän ja vakaan työpaikan ilman koulutusta. Palkalla oli enemmän ostovoimaa, eli pystyi hankkimaan, asunnon, auton, kesämökin jne, vaikka oli perusduunari.

Nykyään ihmisillä on korkeakoulutus, mutta harvalle maksetaan edes silloin hyvää palkkaa. Työt on osa-aikaisia ja/tai pätkäsuhteita, moni ajetaan pienyrittäjäksi. Ostovoima laskee joka vuosi kuin lehmänhäntä. Duunarin palkalla ei enää elä, kun ei meinaa elää edes sairaanhoitajan palkalla, tai ei ainakaan elätä perhettä.

Jos osaat tehdä somea, etkä ujostele, niin se on paras tapa nykyään työllistyä ja tehdä tiliä. Sen taitaa etenkin uusi gen z-sukupolvi. Milleniaaleille tilanne on ollut vaikein, koska sillä hyvällä koulutuksella ei enää työllistytä vakaisiin ja hyviin palkkatöihin, ostovoima on heikko, mutta meillä ei myöskään ole samanalaisia sometaitoja

Ammattikoulutuksen taso on romahtanut. Enää ei valmistu kunnon työntekijöitä. Kiitos Sanni Grahn-laasosen joka leikkasi 800 miljoonaa koulutuksesta (Sipilän hallitus).

Vierailija
70/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin että työelämään sopeutumattomat koulutetut valittavat?

Olen suuria ikäluokkia,  duunareita kumpikin.    Kolme lasta, ensimmäisen polven akateemisia.  Kaikilla jo alkupalkka enemmän kuin isällään.  Omistusasunnot jokaisella,  nelikymppinen tytär sijoitti juuri metsään.  Perintöjä eivät ole mistään saaneet.

Kuka saa ne teidän vanhempienne miljoonat, pientilat, metsät, kesämökit.  Ehkä se sitten helpottaa jos ei työelämässä ole pärjännyt.

Vierailija
71/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä z-sukupolvi on vain siinä mielessä fiksumpaa, että he eivät lähde antamaan tälle kuralle sitä mitä me annoimme kyseenalaistamatta. He keskittyvät hoitamaan mielenterveyttään ja panostavat työelämän sijasta vapaa-aikaan. He sanovat suoraa, ettei aikaiset aamuheräämiset napostele ja jäävät surutta saikulle kun vähäkin stressaa.

Milleniaalit ja x-sukupolvi myöntävät burn outin siinä vaiheessa kun tullaan työpaikalle lounasrasia täynnä lasten legoja ja muiden puhetta ei kuulla kun oman sydämmen sykkeet jyskyttävät korvissa niin että kumina käy. Sairalomalla mietitään, että nyt olisi hyvä hetki alkaa opiskella lisää tai vähintään siivota vihdoin varasto.

Tämä on totta. Eläkeläisten ja lastenhoidon lisäksi unohtui mainita omasta kommentistani yksi olennainen asia, eli omaa eläkettä ja lasten eläkettä tulisi koko ajan myös säästää, sillä muuten käy köpel

Tuppaa helposti unohtumaan että esim. 80- luvulla korot huiteli 10% ja lainat HALUTTIIN maksaa nopeasti pois. Oltiin valmiita tinkimään ja syömään maksalaatikkoa 5 kertaa viikossa jotta saatiin ne kalliit lainat pois. Siinä syy miksi niitä hyviä työvuosia oli reilusti jäljellä. 

Vierailija
72/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen korkeasti koulutettu 50 v. ja tienaan enemmän kuin vanhempani tienasivat yhdessä. Eivätkä hekään olleet köyhiä. Olivat säästäväisiä ja ahkeria, nauttien hyvää elintasoa. itse olen jokseenkin laiska, mutta aivan varmasti olen saavuttanut heidän elintasonsa, jopa ylittänyt sen. Kaveripiirissä samanlaisia kokemuksia.

No sä oletkin kaukana nykypäivän nuorista tai milleniaaleista. Sun ikäluokassa sillä koulutuksella vielä teki jotain ja palkka on päässyt kehittymään myös.

Vierailija
73/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä z-sukupolvi on vain siinä mielessä fiksumpaa, että he eivät lähde antamaan tälle kuralle sitä mitä me annoimme kyseenalaistamatta. He keskittyvät hoitamaan mielenterveyttään ja panostavat työelämän sijasta vapaa-aikaan. He sanovat suoraa, ettei aikaiset aamuheräämiset napostele ja jäävät surutta saikulle kun vähäkin stressaa.

Milleniaalit ja x-sukupolvi myöntävät burn outin siinä vaiheessa kun tullaan työpaikalle lounasrasia täynnä lasten legoja ja muiden puhetta ei kuulla kun oman sydämmen sykkeet jyskyttävät korvissa niin että kumina käy. Sairalomalla mietitään, että nyt olisi hyvä hetki alkaa opiskella lisää tai vähintään siivota vihdoin varasto.

Tämä on totta. Eläkeläisten ja lastenhoidon lisäksi unohtui mainita omasta kommentistani yksi olennainen asia, eli omaa eläkettä ja lasten eläkettä tulisi ko

Kummasti unohtuu, että opintolainat oli 90-luvun alkuun saakka valtion korkotukemia. Lisäksi inflaatio oli korkea. Korkeakorkoiselle tilille sai korkeamman koron mitä opintolainasta joutui maksamaan ja inflaatio söi opintolainan määrää. Siksi opintolainaa otettiin paljon, kun sitä pidettiin niin halpana lainana.

Korot nousi älyttömiksi vasta laman aikaan. Silloin valtio lopetti korkotuetun lainan liian kalliina valtiolle ja korotti korvaukseksi opintorahaa. 

Vierailija
74/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NN- sukupolvi eli Nykynössöt ei saa mitään aikaiseksi. Sitten tulee mieleen kateus-kortti.

Vierailija
75/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa keski-ikäisistä ei koskaan saavuttanut elintasoa lainkaan tai vanhempiensa elintasoa. Nuoret ovat jo kolmatta sukupolvea vai neljättä.

Täytän neljäkymmentä ja olen parisenkymmentä vuotta yrittänyt saavuttaa vanhempieni tulotason. Nyt näyttää siltä, että noin viiden vuoden päästä sen saavuttaminen voisi olla realistista. 

Vierailija
76/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kokki,talonrakentaja,siistijä,automekaanikko,maalari,hitsaaja,lattianpäällystäjä."

"Arvaa mitä.

Olisko peilissäsi vika."

Voi olla vikaa työnhaussakin. Ilmainen vinkki: älä listaa kaikkia koulutuksia työnhaussa. Kun haet siivoustöitä, listaa koulutuksiisi siistijä ja korkeintaan lisäksi talonrakentaja. 

Vierailija
77/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi luen nyt oikeustradenomiksi. Kelpaako se?

Vierailija
78/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kokki,talonrakentaja,siistijä,automekaanikko,maalari,hitsaaja,lattianpäällystäjä."

"Arvaa mitä.

Olisko peilissäsi vika."

Voi olla vikaa työnhaussakin. Ilmainen vinkki: älä listaa kaikkia koulutuksia työnhaussa. Kun haet siivoustöitä, listaa koulutuksiisi siistijä ja korkeintaan lisäksi talonrakentaja. 

Se ei silti ratkaise sitä ongelmaa ettei ole omaisuutta kun tekee töitä käytännössä ilmaiseksi.

Vierailija
79/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu että aiemmat sukupolvet kykeni elättää perheensä helposti jopa ilman tutkintoa mutta ei edes 7 tutkinnon saanut saa työtä jolla elättää itsensä?

Kukahan tässä se tyhmä on?

Vierailija
80/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mihin ne perinnöt on mennyt?Koulutus pitäisi olla maksullista.Ei veronmaksajien kuulu maksaa useimpia ammattitutkintoja.ikiopiskelijoille joilla menee koulutukset hukkaan.

Koulutuksen ei todellakaan pitäisi olla maksullista ajassa, jossa työelämä muuttuu jatkuvasti ja kiivaalla tahdilla. Se aloitettu, silloin relevantti ja hyvin työllistävä korkeakoulutus, voi hyvinkin opintojen loppupuolella olla aikansaelänyt ja kannattamaton ala muutoksien myötä. AI ja teknologia muuttavat asioita hyvinkin nopeaan tahtii

totta. matalapalkka alojen palkat pitää nostaa ja rajusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan