Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan koulutetut nuoret eivät tule saavuttamaan vanhempiensa elintasoa?!

Vierailija
06.01.2024 |

Jotenkin omituista kun ainakin meillä ei suvussa ole yhtään koulutettua vanhempaa väkeä. Ja kaikilla on hyvä varallisuus.

Ja fiksumpi nuorempi väki on yliopiston käyneitä mutta osa jossain palkkakuopassa tai valmistunut alalle jossa työttömyyttä.

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempi tulee saamaan eläkettä 300€ enemmän, kuin minä saan tällä hetkellä palkkaa. Vanhempi on duunari, itse korkeammin koulutettu. 

No, mulla onkin 4 sisarusta. Itse saan pian ensimmäisen ja ainoan lapseni. Useampaan ei olisi varaa. 

On sitten ollut hyväpalkkainen. Mä tein 40v töitä ja olin aina keskituloinen (viimeiset vuodet 3500e/kk) eikä mun eläke ole kuin 2200e 2 viimevuoden korotusten jälkeen. 

Tai sitten sulla on törkeän huono palkka!

Vierailija
122/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valittajia. Olkaa nyt edes kiitollisia, että on katto päällä ja ruokaa. Kaikki hienoudetko pitäisi saada?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis, vain odotukset on nousseet. Jos nykyihminen eläisi 80-luvun elintasolla, saisi hän puolet palkastaan säästöön; lapset jakamaan huone, perheessä vain 1 pieni auto, ei maksullisia harrastuksia, ei ravintola-, elokuva-, yms maksullisia menoja, ei ulkomaanmatkoja, ruoaksi perunaa ja jauhelihaa... Johan alkaa rahat riittää.

Heh. Olen syntynyt 1982 ja lapsena harrastin rytmistä kilpavoimistelua, ratsastusta ja laskettelua, enkä todellakaan ollut harrastuksissani ainoa lapsi. Asuttiin kolmiossa, olen ainoa lapsi ja minulla oli oma huone. Äiti harrasti aerobicia ja isä kävi kansanopiston kursseilla opiskelemassa saksaa ja englantia.

Äiti oli apuhoitaja ja isä elektroniikka-asentaja. Auto vaihtui uuteen kahden vuoden välein, ja rivitalokolmiokin ostettiin uutena. Äiti valitsi siihen parketin ja

Juu ei, ei PK-seudulla. Jos katsot Suomen karttaa ja väkilukua 80-luvulla niin huomaat, että silloinkin aika paljon ihmisiä asui teidän ihmeellisen ja kummallisen PK-seudun ulkopuolella. Ja teillä oli ilmeisesti monta lasta? Minä olin ainoa, joten kulujakin oli vähemmän. Vastasin lähinnä tuohon, että kasarilla kaikki olisivat päreiden valossa kutoneet sukkia ja että sivistystä olisi ollut vain Turun pitäjässä tai Helsingissä. 

Vierailija
124/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kaikki muuten isoista kaupungeista? Jos muuttaisin sinne mis mun vanhemmat asuu, ni pystyisin ostamaan talot ja mökit jne. Mun palkalla, saisin myös töitä. En kuitenkaan ole muuttamassa sinne takaisin ja ahdistaa ajatuskin. Isossa kaupungissa elän ok elämää, kaksiota makselen ja matkustelen pari kertaa vuodessa ja harrastan mitä haluan. 

Vierailija
125/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempi tulee saamaan eläkettä 300€ enemmän, kuin minä saan tällä hetkellä palkkaa. Vanhempi on duunari, itse korkeammin koulutettu. 

No, mulla onkin 4 sisarusta. Itse saan pian ensimmäisen ja ainoan lapseni. Useampaan ei olisi varaa. 

On sitten ollut hyväpalkkainen. Mä tein 40v töitä ja olin aina keskituloinen (viimeiset vuodet 3500e/kk) eikä mun eläke ole kuin 2200e 2 viimevuoden korotusten jälkeen. 

Tai sitten sulla on törkeän huono palkka!

Tollasia noi nykynuorison palkat on - jotain päälle paria tonnia. 

Vierailija
126/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko kaikki muuten isoista kaupungeista? Jos muuttaisin sinne mis mun vanhemmat asuu, ni pystyisin ostamaan talot ja mökit jne. Mun palkalla, saisin myös töitä. En kuitenkaan ole muuttamassa sinne takaisin ja ahdistaa ajatuskin. Isossa kaupungissa elän ok elämää, kaksiota makselen ja matkustelen pari kertaa vuodessa ja harrastan mitä haluan. 

Olen ja niin on vanhempanikin. Heillä on yltäkylläinen elämäntyyli ja paljon omaisuutta ja varallisuutta. Minä en omista nelikymppisenä mitään. 

Vierailija
127/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni on teknisellä alalla ja niin on hänen miehensäkin. Kummallakin palkka noin 5000 € kuussa, melkein kokonaan maksettu omakotitalo pääkaupunkiseudulla ja nyt vauva tulossa. Olivat jo opiskeluaikana ammatissaan töissä. Kyllä heillä ainakin on alle 40-vuotiaina parempi elintaso kun meillä vanhemmilla oli samanikäisinä.

Vierailija
128/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsuudenkodissa ei ollut mistään puutetta, vaikka isä oli vain pienviljelijä 80-luvulla. Äiti oli kotiäitinä ja kolme lasta perheessämme. Oli talo, mökki, autot, maat, metsät, mitä ikinä. Itse olen korkeakoulutettu pätkätyöläinen, joka haaveilee edes asunnon ostamisesta ennen kuin täyttää 40. 

Yksi taikasana on tässä maalla. Ei muuta kuin muutto Lieksaan. Sieltä saa saman aikakauden taloja 35 000 eurolla joka tarkoittaisi 20- vuoden laina- ajalla n. 200e/kk lainakuluja. Sitten vain miettimään mitä tekee työksi, pienemmälläkin palkalla selviää noista kuluista. Eiköhän suurin syy ollut se ettei asuminen ollut niin keskittynyt vain suurkaupunkeihin ja se taso mihin tyydyttiin. Ei tarvinnut olla viittä suoratoistopalvelua, uusia televisiota vuoden välein, olla jokaisella oma I- phone kun ennen perheessä yksi lankapuhelin ja kalusteetkin usein oli osittain peritty

Maaseutu autioituu kovaa vauhtia. Tiedän tämän ihan jo omasta kokemuksesta. Etätöiden vuoksi voin viettää osan vuodesta äitini asuinpaikkakunnalla, jossa kävin yläasteen ja lukion. Olen täällä paraikaakin. 90-luvulla täällä oli

- Ala-aste, yläaste, lukio, ammattikoulu

- Kaksi pankkia

- Kaksi ruokakauppaa

- Kaksi kioskia

- kaksi kirjakauppaa

- useita kampaamoita

- Kela, työvoimatoimisto ja verotoimisto

- apteekki

- metsästys- ja urheiluliike

- Leipomo

- Neljä baaria

- kolme ravintolaa

- kukkakauppa

- kultasepänliike ja avainpalvelu

- suutari

- kaksi menestyvää tehdasta

- useita autokorjaamoita

- kaksi huoltoasemaa kahvioineen

- useita kahviloita

- optikko

- uutistoimitus

- haustauspalvelu

- valokuvaamo

- kirjasto

- hotelli

- tanssiravintola

- grilli

Nyt samalla paikkakunnalla on yksi ruokakauppa, apteekki, pari kampaamoa, satunnaisesti auki oleva leipomo, kerran viikossa auki oleva valokuvaamo, haustautoimisto, koulut, kirjasto, yksi baari. Hotelli vetää viimeisiään. Huoltoasema on muuttunut kylmäasemaksi ja pankki on korvattu Ottomaateilla.

Vierailija
129/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli minun hyvin pettynyt, kun en 40-vuotiaana ole vielä ostanut taloa. Hän kun osti kaupungista asunnon neljän lapsen yksinhuoltajana siivoojan palkalla. Kuulemma minun matkustelu on syynä siihen, ettei ole taloa, kun en osaa käyttää rahaa.

Jos minulla on vuodessa laittaa 500€ matkaan, johon on säästetty kaikki liikenevä, eli ei suoratoistoja/harrastuksia/ulkona syömistä/parturia/salia/lemmikkiä/jne. niin minullahan on aivan looginen mahdollisuus taloon :) Pankki ihan riemusta kiljuen antaa lainan pätkätyöläiselle sinkulle.

Olisipa minullakin mahdollisuus ostaa yhden ihmisen matalapalkka-alan työpaikan tuloilla talo. Vielä sellaisilla tuloilla, että niillä elättää itsensä lisäksi 4 lasta ja silti on rahaa ostaa talo.

Vierailija
130/136 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on enemmän alle 30v eläkeläisiä kuin yli 90 v eläkeläisiä (eli niitä, jotka aikanaan oli päättämässä nykysysteemin reunaehtoja). Miksi emme miettisi, mikä saa sen 30v ikäisen katsomaan, että juuri hänen ei tarvitse tehdä töitä, mutta matkusteleminen on OK.

Sairaudet eivät ole oma valinta.

Monet noista voi olla myös lievästi kehitysvammaisia, neurokirjon ihmisiä, fyysisen vamman omaavia, tms. joilla voi olla kyllä työkykyä, mutta kukaan ei palkkaa heitä töihin.

Meillä pitäisi olla sellaisia yrityksiä kuin esim. Tanskassa, joka palkkasi autismin kirjolla olevia lahjakkaita henkilöitä töihin.

Vierailija
131/136 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis, vain odotukset on nousseet. Jos nykyihminen eläisi 80-luvun elintasolla, saisi hän puolet palkastaan säästöön; lapset jakamaan huone, perheessä vain 1 pieni auto, ei maksullisia harrastuksia, ei ravintola-, elokuva-, yms maksullisia menoja, ei ulkomaanmatkoja, ruoaksi perunaa ja jauhelihaa... Johan alkaa rahat riittää.

Heh. Olen syntynyt 1982 ja lapsena harrastin rytmistä kilpavoimistelua, ratsastusta ja laskettelua, enkä todellakaan ollut harrastuksissani ainoa lapsi. Asuttiin kolmiossa, olen ainoa lapsi ja minulla oli oma huone. Äiti harrasti aerobicia ja isä kävi kansanopiston kursseilla opiskelemassa saksaa ja englantia.

Äiti oli apuhoitaja ja isä elektroniikka-asentaja. Auto vaihtui uuteen kahden vuoden välein, ja rivitalokolmiokin

Siitähän tässä ketjussa on kyse. Boomerit on todella pihalla realismista.

Vierailija
132/136 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat vähemmän palkkaa pikku kunnassa kuin isossa kaupungissa.

Vierailija
133/136 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme valittajia. Olkaa nyt edes kiitollisia, että on katto päällä ja ruokaa. Kaikki hienoudetko pitäisi saada?

Valitetaan kun ollaan askeleen päässä sisällissodasta. Jos se toteutuu toiset ihmiset valittaa mitä olisi voinut tehdä toisin.

Vierailija
134/136 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsuudenkodissa ei ollut mistään puutetta, vaikka isä oli vain pienviljelijä 80-luvulla. Äiti oli kotiäitinä ja kolme lasta perheessämme. Oli talo, mökki, autot, maat, metsät, mitä ikinä. Itse olen korkeakoulutettu pätkätyöläinen, joka haaveilee edes asunnon ostamisesta ennen kuin täyttää 40. 

Yksi taikasana on tässä maalla. Ei muuta kuin muutto Lieksaan. Sieltä saa saman aikakauden taloja 35 000 eurolla joka tarkoittaisi 20- vuoden laina- ajalla n. 200e/kk lainakuluja. Sitten vain miettimään mitä tekee työksi, pienemmälläkin palkalla selviää noista kuluista. Eiköhän suurin syy ollut se ettei asuminen ollut niin keskittynyt vain suurkaupunkeihin ja se taso mihin tyydyttiin. Ei tarvinnut olla viittä suoratoistopalvelua, uusia televisiota vuoden välein, olla jokaisella oma I- phone kun ennen perheessä yksi lan

tuohon on helppo lääke. Teollisuutta ja sinne pitää palkata suomessa asuvia eikä mitään virolaista halpatyövoimaa.

Vierailija
135/136 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni oli minun hyvin pettynyt, kun en 40-vuotiaana ole vielä ostanut taloa. Hän kun osti kaupungista asunnon neljän lapsen yksinhuoltajana siivoojan palkalla. Kuulemma minun matkustelu on syynä siihen, ettei ole taloa, kun en osaa käyttää rahaa.

Jos minulla on vuodessa laittaa 500€ matkaan, johon on säästetty kaikki liikenevä, eli ei suoratoistoja/harrastuksia/ulkona syömistä/parturia/salia/lemmikkiä/jne. niin minullahan on aivan looginen mahdollisuus taloon :) Pankki ihan riemusta kiljuen antaa lainan pätkätyöläiselle sinkulle.

Olisipa minullakin mahdollisuus ostaa yhden ihmisen matalapalkka-alan työpaikan tuloilla talo. Vielä sellaisilla tuloilla, että niillä elättää itsensä lisäksi 4 lasta ja silti on rahaa ostaa talo.

Halpatyövoima on ajanut siivoajien palkat pohja mutiin. Kaikki siistijät jotka olen tavannut työpaikalla ja kerrostaloni kerrossiivoojat ovat itäblokin maista.

Vierailija
136/136 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuoriso meni kolmikyppisinä ohi mun tuloista ja nyt 35-40v lähellä miehen tuloja (yli 100ke/v). Varallisuutta kaikilla

Kuopus varmaan aloittaa valmistuttuaan 23v:nä niistä tuloista mitä mulla oli kun jäin eläkkeelle! Eikä nekään olleet huonot. 

Meillä mieheni vähän harmistui kun hänellä oli yli 50-vuotiaaana,  kolmivuorotyöläinen hyväpalkkainen duunariksi, paperimiestasoa,  pienempi palkja,  kun esikoinen meni töihin.  Hänen alkupalkkansa silloin 25- vuotiaana insinöörinä oli isompi kuin isänsä .

Sama kaikilla lapsilla, alusta asti palkkansa isompia kuin meillä duunarivanhemmilla.  Heillä myös 30 v jokaisella omistusasunto,  itse köyhistä oloista lähteneinä olimme yli 40 kun ostimme ensimmäisen omistusasunnon.  (Perinnön turvin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä