Nykyajan koulutetut nuoret eivät tule saavuttamaan vanhempiensa elintasoa?!
Jotenkin omituista kun ainakin meillä ei suvussa ole yhtään koulutettua vanhempaa väkeä. Ja kaikilla on hyvä varallisuus.
Ja fiksumpi nuorempi väki on yliopiston käyneitä mutta osa jossain palkkakuopassa tai valmistunut alalle jossa työttömyyttä.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Tämä z-sukupolvi on vain siinä mielessä fiksumpaa, että he eivät lähde antamaan tälle kuralle sitä mitä me annoimme kyseenalaistamatta. He keskittyvät hoitamaan mielenterveyttään ja panostavat työelämän sijasta vapaa-aikaan. He sanovat suoraa, ettei aikaiset aamuheräämiset napostele ja jäävät surutta saikulle kun vähäkin stressaa.
Milleniaalit ja x-sukupolvi myöntävät burn outin siinä vaiheessa kun tullaan työpaikalle lounasrasia täynnä lasten legoja ja muiden puhetta ei kuulla kun oman sydämmen sykkeet jyskyttävät korvissa niin että kumina käy. Sairalomalla mietitään, että nyt olisi hyvä hetki alkaa opiskella lisää tai vähintään siivota vihdoin varasto.
Tämä on totta. Eläkeläisten ja lastenhoidon lisäksi unohtui mainita omasta kommentistani yksi olennainen asia, eli omaa eläkettä ja lasten eläkettä tulisi koko ajan myös säästää, sillä muuten käy köpelösti kun oma eläkkeelle jääminen koettaa.
Aivan, tämäkin vielä. Jostain pitäisi saada nipistettyä raha säästöön omia eläkepäiviä varten. Omilta vanhemmilta tämä onnistui, kun asuminen oli sen hintaista, että velat oli maksettu siinä vaiheessa kun jäljellä oli vielä monia hyviä työvuosia.
Perintööhän ainakin osan meidän pitäisi saada, mutta veikkaampa että tuleva kuoppa joka meille kaivetaan on noiden perintöjen entistä raskaampi verotus valtion kassan paikkaamiseksi.
Mun äidillä oli yksi takki. Ei meillä ollut monia vaatteita. Nykyään on niin kerskakulutusta. Kiinalaisten jutut pitäis tajuta jättää ostamatta. Krääsään menee maapallon raaka-aineet.
Mun lapsuudessa omi Helkama Jopo, Nokian saappaat, vanhemmat osti arava asunnon. Valtion takaus. Ei olisi ollut muuten mitään mahkuja. Ei heillä ollut rahaa tai varaa jäädä omille paikkakunnille. Keskuksiin töihin ihan köyhinä. Töitä tekivät.
miksi pitäisi elintason kokoajan kasvaa? Kyllä tämä riittää.
Henkinen hyvinvointi olisi oltava se tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Me milleniaalit tehtiin kaikki kuten pitikin. Me kävimme koulumme, menimme työelämään, otimme asuntolainan jolla vangitsimme itsemme oravan pyörään ja mitä me tästä hyödyimme? Meillä on velkaa enemmän kuin muilla ja me maksamme vaurastuneen sukupolven eläkkeet samalla kun omat kertymämme lipuvat aina vain kauemmaksi.
Me jouduimme omien vanhempiemme pyramidihuijauksen kohteeksi.
Uteliaisuudesta tiedustelen, miten ne vanhempasi - tai muutkaan heidän ikäluokkansa tavisihmiset ovat voineet vaikuttaa mihinkään - yhtään sen enempää kuin sinä ja ikätoverisi nytkään?
Äänestäminen on käytännössä ainoa keino yrittää vaikuttaa, mutta kuten olemme huomanneet, politikot tekvätaivan erilaista politiikkaa kuin mitä ennen vaaleja lupasivat. Tai jos yrittävätkin ajaa läpi niitä asioista, joita lupasivat, on se mahdotonta, kun hallitus tarkoittaa aina kompromisseja.
Olen lähes ikätoverisi, vain kymmenisen vuotta vanhempi, joten en kuulu kumpaakaan ryhmään.
Mutta. Olen elänyt ja ymmärtänyt, että ongelmasi/ongelmamme saivat alkunsa jo 80-luvulla, jolloin Nixonin ja Thatcherin uusliberalistinen, ahneuteen perustuva talouspolitiikka valkoi vallata maailmaa - ja on jatkunut siitä saakka.
Tilastot kertovat, että palkansaajien osuus kansantulosta alkoi vähentyä AHon hallituksen toimien seurauksena; suuri verouudistus, missä vain palkat jätettiin progressiivisen verotuksen piiriin.
2020-luvulla palkansaajien osuus kansantulosta on pienempi kuin koskaan. Sijoittajat ja yrittäjät ovat haukanneet valtosan tuloista - ja poltiikka on ohajnnut tuloja ensisijaisesti ylimmälle tulodesiilille, muiden kustannuksella.
Eli reaalitalous (palkansaajat) häviää jatkuvasti finanssitaloudelle (pääoma) ja samalla myös reaalitalouden kyky tuottaa aiempaa paremmin on heikentynyt.
Tämä on politikkkaa ja osoitus talouseliitin vaikutusvallasta valtion halitusten harjoittamaan talouspoltiikkaan.
Siksi me häviämme, koko ajan. Emme vanhempiemme toiminnan johdosta, meille voitaisiin maksaa suhteessa samanlaista palkkaa ja kerryttää suhteessa samanlaista eläkelttä, jos harjoitettu talouspolitiikka olisi toisenlaista.
Mutta kun se ei ole. Pitääkö katsoa pieliin, onko äänestetty väärin? Hommaahan on pyöritetty ensisijaisesti oikeiston toimesta. 2008 jälkeen palkansaajien osuus kansantulosta on heikentynyt kaikkein voimakkaimmin.
Mutta tämän uusajaon totesi tutkija Tomi Kyyrä jo 2002 VATT:n tutkimuksessa "Funktionaalinen tulonjako Suomessa"
Kun tähän uusjakoon on 2008 lähtien liittynty vielä sekin seikka, että yritykset ovat investoien sijaan jaknaeet voittonsa uuta Europpaa suurempina osinkoina, on tämä tarkoittanut tosiaan aina uusille palkansaajille entistä heikompia mahdollisuksia vanhempiaan parempaan ja varakkaampaan elmään. Kehitystä on kuljetettu toiseen suuntaan.
Eikä se äärikapitalismissa, mitä nykyinen hallituksemme edustaa, ainakaan muutu parempaan, päinvastoin.
Opettele ottamaan selvää asioista, jotta voit syyttää oikeita syyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35v ja minulla on 7 ammattitutkintoa ja olen työtön ei omaisuutta.
Isälläni oli 1 tutkinto ja omakotitalo, 2 lasta, 2 autoa jne.
Minun isänisällä ei tutkintoa. kuolessaan puolen miljoonan omaisuus.
No mihin ne perinnöt on mennyt?Koulutus pitäisi olla maksullista.Ei veronmaksajien kuulu maksaa useimpia ammattitutkintoja.ikiopiskelijoille joilla menee koulutukset hukkaan.
Koulutuksen ei todellakaan pitäisi olla maksullista ajassa, jossa työelämä muuttuu jatkuvasti ja kiivaalla tahdilla. Se aloitettu, silloin relevantti ja hyvin työllistävä korkeakoulutus, voi hyvinkin opintojen loppupuolella olla aikansaelänyt ja kannattamaton ala muutoksien myötä. AI ja teknologia muuttavat asioita hyvinkin nopeaan tahtiin. Jos koulutus on tavan kansalle maksullista, kyydistä putoavat ne, joilla on jo huonommat lähtökohdat elämään.
Sairasta oikein haaveilla ihmisten eriarvoistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
7 ammattitutkintoa?! ...ja työtön? Luettelepa ne ammattitutkintosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me milleniaalit tehtiin kaikki kuten pitikin. Me kävimme koulumme, menimme työelämään, otimme asuntolainan jolla vangitsimme itsemme oravan pyörään ja mitä me tästä hyödyimme? Meillä on velkaa enemmän kuin muilla ja me maksamme vaurastuneen sukupolven eläkkeet samalla kun omat kertymämme lipuvat aina vain kauemmaksi.
Uteliaisuudesta tiedustelen, miten ne vanhempasi - tai muutkaan heidän ikäluokkansa tavisihmiset ovat voineet vaikuttaa mihinkään - yhtään sen enempää kuin sinä ja ikätoverisi nytkään?
Äänestäminen on käytännössä ainoa keino yrittää vaikuttaa, mutta kuten olemme huomanneet, politikot tekvätaivan erilaista politiikkaa kuin mitä ennen vaaleja lupasivat. Tai jos yrittävätkin ajaa läpi niitä asioista, joita lupasivat, on se mahdotonta, kun hallitus tarkoittaa
Jotenkin hämmentävää kuinka palstalla ei osata lukea yhtään kaunokirjallisempaa tekstiä, vaan kaikki tulkitaan ihan täysin suoraa. Eli kun joku kirjoittaa "meidän vanhempamme" se tulkitaan suoraa, että minä lapsena syytän kaikesta omia vanhempiani, eikä asiaa ymmärretä sukupolvivertauksena ja yhteiskunnallisena tarkasteluna ilman syyttelyä.
- ohis
Koska luonnonvarat ovat rajallisia niin talouskasvukin on rajallista. Meidän vanhemmat törsäsivät resursseja häikäilemättä luodakseen mahdottomuuteen perustuvan yhteiskunnan, ja nyt ihmetellään kun eläkkeitäkään ei ole varaa maksaa ilman älytöntä velkaa.
Mä olen melko tuore eläkeläinen ja saan eläkettä alle keskitason vaikka oon tehnyt pitkän työuran. Matalapalkkatöissä eläkkeestäkään ei tule suuri vaan pieni. Kyllä meidän eläkeläistenkin välillä on suuria eroja. Itse sain ostettua palkasta valtavasti säästämällä pikkiriikkisen yksiön, minkä käytännössä olen maksanut kaksi kertaa remonttien takia. Vieläkin maksan remonttikuluja pienestä eläkkeestäni enkä tosiaankaan voi viettää mukavia eläkepäiviä kun kaikki menot on vileäkin yritettävä säästää oikein pieniksi eivätkä rahat silti riitä. Miksi luullaan eläkeläisten elämän olevan parempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestäminen on käytännössä ainoa keino yrittää vaikuttaa, mutta kuten olemme huomanneet, politikot tekvätaivan erilaista politiikkaa kuin mitä ennen vaaleja lupasivat. Tai jos yrittävätkin ajaa läpi niitä asioista, joita
Etkös nyt itsekin syyllistynyt ihan samaan? Olen tuon pitkän kommentin tekijä, ymmärsin oikein hyvin kyseessä olleen sukupolviasian. Jatkoin aloittajan esittämällä tyylillä - henkilöittämällä molemmat sukupolvet, mikä sitten jäi sinulta ymmärtämättä. Uskon ja toivon suurimman osan ymmärtäneen molempien kommenttien perusteella kyseessä olleen sukupolviasia henkilökohtaisten syyttelyjen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempienne. Ette vanhempienni. Ellei sulla sitten 40 v äiti kun synnytti sut.
Nykypäivänä rahat laitetaan jatkuviin ulkomaan matkoihin, ulkona syömiseen ja siivouspalveluiden ostoon.
Säästöjä ja sijoituksia ei juurikaan ole. Rahat menevät kulutukseen.
40-luvulla syntyneet vanhempani (insinööri ja sairaanhoitaja) säästivät ja sijoittivat. Ruoka tehtiin kotona, siivoukset tehtiin itse. Ei matkusteltu ulkomailla.
Meillä oli yksi auto, joka ostettiin vasta siinä vaiheessa kun itse olin jo 10 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsuudenkodissa ei ollut mistään puutetta, vaikka isä oli vain pienviljelijä 80-luvulla. Äiti oli kotiäitinä ja kolme lasta perheessämme. Oli talo, mökki, autot, maat, metsät, mitä ikinä. Itse olen korkeakoulutettu pätkätyöläinen, joka haaveilee edes asunnon ostamisesta ennen kuin täyttää 40.
Yksi taikasana on tässä maalla. Ei muuta kuin muutto Lieksaan. Sieltä saa saman aikakauden taloja 35 000 eurolla joka tarkoittaisi 20- vuoden laina- ajalla n. 200e/kk lainakuluja. Sitten vain miettimään mitä tekee työksi, pienemmälläkin palkalla selviää noista kuluista. Eiköhän suurin syy ollut se ettei asuminen ollut niin keskittynyt vain suurkaupunkeihin ja se taso mihin tyydyttiin. Ei tarvinnut olla viittä suoratoistopalvelua, uusia televisiota vuoden välein, olla jokaisella oma I- phone kun ennen perheessä yksi lankapuhelin ja kalusteetkin usein oli osittain peritty
Tässäkin olis hyvä mainita että töitä oli siellä maalla tohon aikaan enemmän.
Nyt on kaikki lopetettu, jotain mummoja vaareja hoidettavana. Koulut lähimmässä kaupungissa j n e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä z-sukupolvi on vain siinä mielessä fiksumpaa, että he eivät lähde antamaan tälle kuralle sitä mitä me annoimme kyseenalaistamatta. He keskittyvät hoitamaan mielenterveyttään ja panostavat työelämän sijasta vapaa-aikaan. He sanovat suoraa, ettei aikaiset aamuheräämiset napostele ja jäävät surutta saikulle kun vähäkin stressaa.
Milleniaalit ja x-sukupolvi myöntävät burn outin siinä vaiheessa kun tullaan työpaikalle lounasrasia täynnä lasten legoja ja muiden puhetta ei kuulla kun oman sydämmen sykkeet jyskyttävät korvissa niin että kumina käy. Sairalomalla mietitään, että nyt olisi hyvä hetki alkaa opiskella lisää tai vähintään siivota vihdoin varasto.
Tämä on totta. Eläkeläisten ja lastenhoidon lisäksi unohtui mainita omasta kommentistani yksi olennainen asia, eli omaa eläkettä ja lasten eläkettä tulisi koko ajan myös säästää, sillä muuten käy köpel
Ei välttämättä tule peruja koska mummot ja varit hyvinkin elävät hoivakodeissa montakin vuotta.
Taksa niissä on suht korkea, monet laittavat säästönsä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin ne perinnöt on mennyt?Koulutus pitäisi olla maksullista.Ei veronmaksajien kuulu maksaa useimpia ammattitutkintoja.ikiopiskelijoille joilla menee koulutukset hukkaan.
Perintö meni jakoon usealle lapselle kun sotasukupolvi teki isoja perheitä. 90 luvun lama söi loput. Mitään ei tullut minulle asti.
Olen samaa mieltä että koulutus pitäisi olla maksullista silloin pitää olla palkat 10 kertaiset verraten nykyiseen.
Eläkekusetus. Suuret ikäluokat veti liiveihinsä lastensa rahat eläkkeisiinsä. Tämä itseriittoisin historian etuoikeutetuin ikäluokka sitten haukkuu maksajiaan pullamössöiksi. Siinäpä historian ironiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 ammattitutkintoa?! ...ja työtön? Luettelepa ne ammattitutkintosi.
Kokki,talonrakentaja,siistijä,automekaanikko,maalari,hitsaaja,lattianpäällystäjä.
Niin? Miten sä nyt vasta tähän heräsit? Ilmiö on ollut tiedossa jo pitkään ja koskettaa muitakin kuin suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä rahat laitetaan jatkuviin ulkomaan matkoihin, ulkona syömiseen ja siivouspalveluiden ostoon.
Säästöjä ja sijoituksia ei juurikaan ole. Rahat menevät kulutukseen.
40-luvulla syntyneet vanhempani (insinööri ja sairaanhoitaja) säästivät ja sijoittivat. Ruoka tehtiin kotona, siivoukset tehtiin itse. Ei matkusteltu ulkomailla.
Meillä oli yksi auto, joka ostettiin vasta siinä vaiheessa kun itse olin jo 10 v.
Ei meillä millenniaaleilla ole tollaisiin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen kokemus, meillä ei suvussa oikeastaan ole ketään kellä ois hyvä varallisuus, mutta eipä ole mitään yliopisto tason koulutustakaan...
Näinhän se tahtoo mennä. Köyhyys kulkee suvussa. Ei ymmärretä lapsia opastaa oikealle tielle ja kierre vaan sitä myöten jatkuu.
Opiskelkaa taloustieteitä ja sijoittakaa ahkerasti! Itse valmistuin 2000-luvun alussa ja pääsin koulutusta vastaavaan työhön. Aloituspalkka oli 1700€/kk ja silti pystyin säästämään palkasta osakkeisiin. Olen ollut riittävän rohkea väistelemään pankkien tarjoukset rahastoista ym. Heikkotuottoisista eläkevakuutuksista sekä taitava tarttumaan eri maanosien ja toimialojen trendien suhteen. Pikkusummat tuottaa pitkällä aikavälillä paljon rahaa. Nykyään olen osa-aikatöissä omasta tahdostani, päätoimeentulo tulee osakemarkkinoilta.