Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään moni työkaveri oli kateellinen elämäntavastani...

Vierailija
05.01.2024 |

Meillä on puulämmitys. Ei haittaa, vaikka tulisi sähkökatko, tai jos sähkö olisi kallista. Lämpöä tulee silti, ruokaa saa laitettua normaalisti, kahvia keitettyä, pesuvettä lämmitettyä, kaikki toimii. Meillä on myös riittävän pieni koti, ettei puulämmitys tuota mitään stressiä.

Meillä on kantovesi, johon ei sähköä tarvita. Kylppärin putketkaan ei voi mennä jäähän ja rikkoontua, kun niitä ei ole. Ei ole kylppäriäkään. Pesulle pääsee aina, saunaan. Vettä saa aina, ja sen saa puilla kuumaksi. Vessaan pääsee aina, puu-cee toimii joka säällä ja tilanteessa.

Muille niin isot ongelmat ei meitä koske lainkaan. Työkavereille tullut tonninkin laskuja nyt putkien, lämmityksen tms rikkoontuessa, Ja nyt sitten valtavia sähkölaskuja tiedossa. Meillä ei pörssisähkökään haittaisi, koska kulutus on 8-10 kWh päivässä. 

Tähän mennessä työkaverit on meidän elämälle pyörittäneet vaan silmiään, mutta tänään moni sanoi meitä miettineensä kateellisena 😂 Tuli tämäkin päivä nähtyä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin viihtyisin noin asuen. Olis meilläkin mökillä tuollaista, jos sinne haluaisi mennä. Itselle tosin puiden saaminen ongelma tai lähinnnä että ostohalot maksaa rahaa kamalasti kun ei ole metsää mistä kaataa.

Vierailija
2/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Ennenvanhaan tuo oli normaalia maatiloilla, ei ollut mitään nykyajan mukavuuksia ja silti hyvin pärjättiin. Itsellä on vieläkin maatila jolla vietin lapsuuteni ja pärjäisin siellä vieläkin ihan hyvin ilman sähköä tai muutakaan nykyajan hullutuksia. Kaupunkilaiset taitavat olla kohta ns. kusessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin mökillä tykkään olla, mutta en mä haluaisi joka päivä tiska jossain paljussa ja aina odottaa hirmu kauan, että vesi lämpenee. Eikä meillä täällä hyvinvoinnin keskellä ole mitään ylimääräisiä kuluja mistään putkirikoista. Joskus on joku ylläpitoremppa, mutta kulut jaetaan kaikkien kesken. Ja pitää niitä alkaallisiakin tönöjä peruskunnostaa aina välillä.

Vierailija
4/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ennenvanhaan tuo oli normaalia maatiloilla, ei ollut mitään nykyajan mukavuuksia ja silti hyvin pärjättiin. Itsellä on vieläkin maatila jolla vietin lapsuuteni ja pärjäisin siellä vieläkin ihan hyvin ilman sähköä tai muutakaan nykyajan hullutuksia. Kaupunkilaiset taitavat olla kohta ns. kusessa.

Tämäpä juuri. Tässä kun on uutisia ja keskustelupalstoja lukenut, alkaa tuntua siltä että ennen OLI paremmin, moni asia. Ainakaan ei näistä murheista mitään tietoa, kun elää yksinkertaisemmin. Hätätilassa pärjääkin paremmin, kuin ne joilla on kaikki mukavuudet viimeisen päälle? 

Ap

Vierailija
5/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Tässä kun on uutisia ja keskustelupalstoja lukenut, alkaa tuntua siltä että ennen OLI paremmin, moni asia. Ainakaan ei näistä murheista mitään tietoa, kun elää yksinkertaisemmin. Hätätilassa pärjääkin paremmin, kuin ne joilla on kaikki mukavuudet viimeisen päälle? 

Ap

Ihan hyvin pärjään hätätilanteessakin, vaikka mukavuuksien keskellä elänkin.

Vierailija
6/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskiveden lämpenemistä ei tarvitse odottaa, sitä on puuhellan päällä kuumana nytkin aamusta iltaan noin 40 litraa. Ja vesi on kädenlämpöistä vielä huomenaamullakin ja kuumenee siitä hetkessä, kun hellaan laittaa tulen.

Ap

Vierailija
7/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nauroi, jopa putkimies, kun jätin 5 vuotta sitten taloon maalämmön rinnalle puukattilan, ja toin 200 m3 puuta metsästä tontille kuivamaan. 

nyt nauran minä, sähkölaskut alle satasen, pihalla pakkasta -32 ja ei muita kuluja lämmitykseen.

Paitsi Toki jos laskee 15€/h palkan itselleen ollaan aika tasoissa.

Vierailija
8/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lapsia, niin menee varmaan noin ihan ok. Mun äiti muistelee elämää vastaavissa oloissa vähemmän onnellisena aikana, kun hänellä oli kolme pientä lasta hoidettavana. Hänellä kuulemma pääsi onnesta itku, kun taloa remontoitiin ja saatiin suihku, niin että ei tarvinnut enää joka päivä lämmittää saunaa, että sai peseydyttyä. Mä muistan itekin kyllä ne ajat, kun vessaan piti pimeällä kylmällä juosta pihan poikki tai odottaa illalla, että sauna on niin lämmin, että siellä voi peseytyä. Kesällä onneksi riitti, että lämmitti padassa vettä, mutta talvella piti lämmittää koko sauna. Pyykit piti pestä pulsaattorikoneella, johon piti vesi vielä erikseen lämmittää. 

Mun isovanhemmilla on sama asia, heidän taloonsa tuli suihku, lämmin vesi, pesukone ja sisävessa heti kun se oli mahdollista.

Mä en haluaisi asua samoin kuin lapsuudessani. Meillä on onneksi sellainen talo, että tässä ei oli ikinä putket jäätyneet, ja meillä on sen verran hyvin rahaa, että sähkölaskukin saadaan maksettua. Mä olen vähän yli 40-vuotias, joten olen ikäluokassani poikkeus, kun olen lapsuuteni elänyt ilman moderneja mukavuuksia.

Vierailija
9/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö kertomatta, että aamulla kun heräät, niin lämpötila sisällä on 15  astetta ja illalla kun tulet töistä kotiin on lämpötila taas 15 astetta. Eikä se ulkohuussi ole kolmenkympin pakkasilla mitenkään erityisen houkutteleva.

Vaan eihän siinä tule vapaa-ajan ongelmia, kun aika kuluu vesiä ja puita kannellessa oli pyhä tai arki.

Vierailija
10/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi. Tiedän mitä tuo on. Näillä pakkasilla saat lämmittää  joka päivä,  ehkä aamuin illoin. Illalla kämpässä on 24 astetta eli alkuillasta nukkuessa on kuuma ja aamulla herätessä tulee vilu. 

Entä miten pidät kaivon sulana ilman sähköä?

Vierailija
11/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva kesällä saada koneellinen viilennys ja -32 pakkasella päästä lämpimään vessaan. Sähkölasku on minullakin alle satasen, kaukolämpö kun on. Etteköhän tekin elä noin sen takia ettei ole varaa ns parempiin olosuhteisiin, kiva jos kerran vuodessa saat kokea alemmuuden sijaan ylemmyydentunnetta.

Vierailija
12/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nauroi, jopa putkimies, kun jätin 5 vuotta sitten taloon maalämmön rinnalle puukattilan, ja toin 200 m3 puuta metsästä tontille kuivamaan. 

nyt nauran minä, sähkölaskut alle satasen, pihalla pakkasta -32 ja ei muita kuluja lämmitykseen.

Paitsi Toki jos laskee 15€/h palkan itselleen ollaan aika tasoissa.

Meillä kans monesti ihmiset ihmetelleet että meinaatteko säilyttää tuon puuhellan ja/tai lämmitättekö sitä koskaan? Häh, no päivittäin 😄

Ap

13/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun siskoni mökiltä. Mua ei saa noihin olosuhteisiin kirveelläkään, mutta mun siskoni tykkää. 30 asteen pakkasessa persaus jäässä ulkohuussissa. Tottaki tuollaisissa olosuhteissa voisin elää pakon edessä, mutta en missään tapauksessa vapaaehtoisesti. En ole niin masokisti.

Vierailija
14/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyn, lässyn

Vierailija
15/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mielen munmolavierailut lapsuudessa 1800 luvulla rakennetussa hirsitalossa  kovalla pakkasella. Monta kertaa päivässä pidettiin tulta puuhellassa js pönttöuuneissa. Leivinuuni lämmitettiin säännöllisesti. Keittiössä sankossa säilytetty juomavesi sai yönaikana kevyen hyvinohuen jääpinnan. Hengitys höyrysi aamulla monen peittokerroksen sisältä herätessä. Tukassa oli kevyttä kuuraa. Ei pitänyt talo oikein lämpöä -45 asteen pakkasessa.

Vierailija
16/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo pitää lämpöä, leivinuuni pitää pitkään lämpimänä, niin kyllä voisi asua noin. Tietysti vapaa-aika menisi sitten kotitöihin. Sairaana sitten olisi aika vaikeaa ilman mukavuuksia.

Vierailija
17/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin lapsuuteni noin enkä ikinä missään vaiheessa halua elää tuolla tavoin enää. Asun kerrostalossa eikä täällä ole vielä koskaan putket jäätyneet. Lämmin vesivessa on ihan luksusta.

Vierailija
18/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi kateellinen. Ikäni olen noissa olosuhteissa mökkeillyt kesät talvet ja koskaan ei noissa oloissa pysty peseytymään kunnolla. Kyllä tiedän miten tuolla peseydytään mutta se ei ole sama asia kuin käydä saunassa ja kunnon suihkussa. Noissa oloissa alkaa väkisin haisemaan ja olo on likainen.

Menee tietyn aikaa. 

Vierailija
19/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, oikein kauhukuva, tollasessa voisin kesähelteillä olla viikon maksimissaan 

Vierailija
20/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli Helsinkiä (Pasilaa) vielä 1960-luvulla eli noin 60 v sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi