Tänään moni työkaveri oli kateellinen elämäntavastani...
Meillä on puulämmitys. Ei haittaa, vaikka tulisi sähkökatko, tai jos sähkö olisi kallista. Lämpöä tulee silti, ruokaa saa laitettua normaalisti, kahvia keitettyä, pesuvettä lämmitettyä, kaikki toimii. Meillä on myös riittävän pieni koti, ettei puulämmitys tuota mitään stressiä.
Meillä on kantovesi, johon ei sähköä tarvita. Kylppärin putketkaan ei voi mennä jäähän ja rikkoontua, kun niitä ei ole. Ei ole kylppäriäkään. Pesulle pääsee aina, saunaan. Vettä saa aina, ja sen saa puilla kuumaksi. Vessaan pääsee aina, puu-cee toimii joka säällä ja tilanteessa.
Muille niin isot ongelmat ei meitä koske lainkaan. Työkavereille tullut tonninkin laskuja nyt putkien, lämmityksen tms rikkoontuessa, Ja nyt sitten valtavia sähkölaskuja tiedossa. Meillä ei pörssisähkökään haittaisi, koska kulutus on 8-10 kWh päivässä.
Tähän mennessä työkaverit on meidän elämälle pyörittäneet vaan silmiään, mutta tänään moni sanoi meitä miettineensä kateellisena 😂 Tuli tämäkin päivä nähtyä.
Kommentit (26)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun siskoni mökiltä. Mua ei saa noihin olosuhteisiin kirveelläkään, mutta mun siskoni tykkää. 30 asteen pakkasessa persaus jäässä ulkohuussissa. Tottaki tuollaisissa olosuhteissa voisin elää pakon edessä, mutta en missään tapauksessa vapaaehtoisesti. En ole niin masokisti.
Vellihousu sinä olet. Tuollaiset olosuhteet tulevat olemaan vielä luksusta tulevaisuudessa, kun sähkö ei enää tulekaan töpselistä, ruoka kaupasta tai bensa taikapumpusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole lapsia, niin menee varmaan noin ihan ok. Mun äiti muistelee elämää vastaavissa oloissa vähemmän onnellisena aikana, kun hänellä oli kolme pientä lasta hoidettavana. Hänellä kuulemma pääsi onnesta itku, kun taloa remontoitiin ja saatiin suihku, niin että ei tarvinnut enää joka päivä lämmittää saunaa, että sai peseydyttyä. Mä muistan itekin kyllä ne ajat, kun vessaan piti pimeällä kylmällä juosta pihan poikki tai odottaa illalla, että sauna on niin lämmin, että siellä voi peseytyä. Kesällä onneksi riitti, että lämmitti padassa vettä, mutta talvella piti lämmittää koko sauna. Pyykit piti pestä pulsaattorikoneella, johon piti vesi vielä erikseen lämmittää.
Mun isovanhemmilla on sama asia, heidän taloonsa tuli suihku, lämmin vesi, pesukone ja sisävessa heti kun se oli mahdollista.
Mä en haluaisi asua samoin kuin lapsuudessani. Meillä on onneksi sellainen talo, että tässä ei oli ikinä putket jää
Meillä kesällä lämmitettiin sauna kaksi kertaa viikossa ja talvella saunakertoja viikossa oli vain yksi. Viimeisinä päivinä olo oli nihkeä ja ihan varmasti haisin.
Täällä on mammat itkeneet päivätolkulla miten kamalaa on kun pakkaset ja kaikkee ja nyt on unelmaelämä jokaisella, täähän kävi helposti
😂😂
Tein aloituksen kolme kertaa tänne että Ruotsissa kielletään puulämmitys , erityisesti mainittu keiittiön hella.Puoli maata asuu vanhoissa taloissa joissa puulämmitys.Miten ne ajattelee? Eikös tästä ole mainittu Suomessa myös.Todella sarasta , näin ei vaan saa käydä! Hallituksen asia pelastaa tämäkin outo uudistus. Vuosituhannet on ihmiset selvinneet puuämmityksellä ja nyt se on vaara.Suurin vaara on ne jotka vastustavat tätä.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ennenvanhaan tuo oli normaalia maatiloilla, ei ollut mitään nykyajan mukavuuksia ja silti hyvin pärjättiin. Itsellä on vieläkin maatila jolla vietin lapsuuteni ja pärjäisin siellä vieläkin ihan hyvin ilman sähköä tai muutakaan nykyajan hullutuksia. Kaupunkilaiset taitavat olla kohta ns. kusessa.
Sopii vaan odottaa, että ollaan muka kusessa. Miksi oltaisiin? Juntit vaan kuvittelee, ettei kaupunkilaiset kykene mihinkään.🤣🤣
Meillä on kaikki tuo ja lisäksi sähköt, lämminvesivaraaja ja sisävessat. Voi valita, millä tavalla minäkin päivänä elää. Eikä sähkät katkea, aggregaatti jauhaa lisää.