MARRASMURUJEN uusi viikko
Kommentit (69)
Moi!
Meillä sama juttu vatsa ei topiminu moneen päivään ja niin rauhallinen vauveli muuttuii itkuiseksi iltaisin. Soitin tutlle kätilö-kaverilleni joka sanoi et maidon koostumus vaihtuu n 6 vko ja sit taas 3 kk ikäisenä et tissitä vaan, monet lopetta ja antaa lisämaitoo. No niin tehtiin ja kakatkin saatinn taas tulemaan ja rytmi ja hyväntuulisuus palautui.
Nukkumisesta: Älä välitä mitä muut ajattelee. Jos vieressä nukkuminen sopii teille, niin se on teidän asia.
Mä en taas voi yöllä aatellakkaan kun ollaan molemmat niin levottomia nukkujia. Joskus päivällä jätän sänkyyn, mut herää melkein kohta kun ei oo röyhtäilly. Sit laitan taas takaisin omaan sänkyyn.
Mulla on vieläkin pääpuoli koholla ja on nukkunu nyt sellasia 6-7 h pätkiä jo yöllä.
Musta tuntuu ite et kaikesta lapsi voi oppia myös pois jos on määrätietoinen.
Mekin nukutettiin 1-2 -v sisällä sateenvarjorattaisiin illalla kun oli erirytminen kuin sisarukset, jotka meni aikaisin kouluun aamulla.
Ja hyvin nukkuuu nyt 3,5 -v omassa sängyssään.
Voimia taas kaikille!
Mun alkaa muuten aina tehdä kamalasti mieli jotain makeaa, kun näen nikkisi ;)
Meillä on kaikki kolme lasta nukkuneet enemmä tai vähemmän vieressä. Minusta se on helpointa. Jostain vauva-lehdestä juuri luin aiheeseen liittyvän kysymyksen. Vastaukseksi annettiin mielestänikin hyvin järkevä lause. Tärkeintä vauvaperheessä on kaikkien riittävä uni!
Jossain vaiheessa yritin keskimmäistä nousta imettämään, mutta kun kerran havahduin siihen, että olin nukahtanut lapsi syliini, en enää toista kertaa noussut. En yksinkertaisesti pysy hereillä. Ajattele jos pudottaisin lapsen nukahtaessani pystyyn.
Jos se ei sinua ja miestäsi haittaa, että pikkuinen nukkuu vuoteessanne, antakaa nukkua! On meillä ainakin isommat sitten kuitenkin omassakin sängyssä nukkuneet. Mutta niin kauan, ku oon imettänyt yöllä, ne on vieressä olleet.
Eilen oli jälkitarkastus ja tytyn lääkäri. Eilen tuli myös 2kk täyteen. Neitin mitat ovat komeat 6015g (3700g) ja 56cm (50cm). Suloisen pyöreät posket on hällä ;).
Itselläni niskat on kipeät ison vauvan kantelusta, ja huonoista imetysasennoista. On se kumma miten viittiikin imettää huonossa asennossa, kun paremmankin vois ottaa..., kunhan vain viitsit ne tyynyt pitää aina lähellä. Ja kummallinen pääkipu mua vaivaa. Aina kun kumarrun, vaikkapa ottaan tytön sitteristä, niin mun sattuu yhteen kohtaan päätä. Ihmetyttää. Menen asian tiimoilta huomenna yksityiselle, kun oma lääkäri ei asialle mitään tiennyt... Alapää ei ole sekään kunnossa, vaan jonkin asteista laskeumaa on, mutta kuulema jumppa ja aika auttavat. Jos asia kovasti kevään mittaan haittaa niin sit gynelle. Mut haittaa se, ainakin vielä! Rakastelu sattuu, limakalvot pullottaa etenkin pitkän seisoskelun jälkeen jne. Ehkäisyä kans mietittiin, kun ne ekat menkatkin oli ja meni... Hormonikierukkaa ajattelin. Lääkärin mukaan ei mitään estettä sen laitolle. Huh, onpa sekavaa mut koittakaa saada selvää.
Nukuttamisesta. Meillä esikoinen nukkui vieressä, koska en pysynyt yösyöttöjen aikana hereillä. Havahduin monesti siihen kun meinasin pudota pojan kans sängynreunalta. Nyt 4v ja nukkuu omassa sängyssään, tosin melkein joka ilta pyytää päästä viereen. Keskimmäinen (1v9kk) on alusta asti nukkunut omassa sängyssään, ehkä vain pari kolme kertaa vieressä vauvana. Nyt parina iltana mouruaa viereen mutta eilenkin ihan kiltisti kävi kuitenkin omaan sänkyyn. Isoveikasta ottaa mallia kun hänkin haluaa viereen ;). Ja tämä neiti; nukkuu omassaan jopa 7h kerrallaan. Mutta päivällä unet ovat vielä hakusassa. Vaunutelemaan ei olla paljon päästy kun pojat olleet vähän väliä lämpöisiä. Yksinään en uskalla ulos jättää kun kerrostalossa asutaan, eikä hän ole siellä tottunut nukkuun. Aika lailla samoihin aikoihin unet ajoittuu, mutta jotenkin hankalaa on. Joutuu hyssyttelemään pitkään ennenkuin uni kunnolla tulee, tai tainnuttaan tissillä ;) Kaikinpuolin kuitenkin ihana ja rauhallinen on tämä tyttäremme, niinkuin pojatkin ovat olleet ja ovat edelleen.
Nyt valokuvien kimppuun ja vuoroa muille.
JaaSa kera kolmikon
Veeti unilla joten pääsin vähä vilkuilemaan mitä tänne kuuluu. Joku kyselikin palstariippuvuudesta. Raskauden aikana vilkuilin useamman kerran päivässä kun jouduin vuodelepoon ja kännykällä pääsi nappärästi nettiin. Nyt ei ole aikaa tai jaksa niin usein mutta kyllä tänne kerran päivässä kurkkaa jos kone on auki.
Nukuttamisesta - meillä oli iltaitku pahimmillaan 1-2 kk välissä, nyt menee jo hyvin eli 21-22 maissa nukkumaan ilman suurempaa ränttyilyä. Meillä helpotti kun Veeti " oppi" nukahtamaan omaan sänkyyn eli olen pitänyt kiinni siitä, että lapsi viedään hereillä (puoliunissaan) sänkyyn ja sinne nukahtaa. Välillä piti nostella ja hyssytellä tai syötiin lisää mutta kuukausi siinä meni... Kumma kun päivällä jää omaan sänkyyn kuin pieni enkeli mutta illalla yöunille mennessä pitää välillä tapella kunnolla.
EhkäisyG - meillä käytössä ehkäisykapselit Pantene Ovex tai joku sinne päin. Eli kapseli alakertaan noin 10 min ennen iloittelua. Käytettiin näitä aikaisemminkin ja vahinkoa ei käynyt. Mies menossa ensi kuussa " nipsulaan" piuhojen katkaisuun. Kapseleissa ei ehkäisyteho ole pillereiden luokkaa mutta ollaan päätetty, että jos pikku3 saa alkunsa tässä välissä niin teretulemast. Muuten lapsiluku jää tähän kahteen.
Pikkusisko tuli muutamaksi päiväksi meille, pitää lukion jälkeen välivuotta ja miettii mitä elämällään tehdä, joten sain vähän seuraa tänne :) Kiva.
Tuossa päätin tehdä 6 viikon ruokalistan valmiiksi, sillä liian usein on se " mitä tänään syötäis?" kysymys meidän perheessä esillä... Kun kerran jaksaa nähdä vaivan ja suunnitella hyvän listan, niin on tosi helppoa käydä kaupassa ja jää se päänvaiva pois. Itsellä noitten ruokien pähkäily päivittäin käy oikein työstä ja liikaa tulee laitettua niitä samoja helppoja. Nyt etsin (totta kai...) helppoja, mutta erilaisia ohjeita.
Bubbles, tuolla odotuspuolella toimittaja syksyllä etsi juttuun haastateltavia ja päätin vähän hulluna laittaa meiliä hänelle ja lopputulos on siinä lehdessä nyt :) Olihan tuo ainakin kokemus ja jääpi vauvalle (ja itselle) sitten muistoksi tuokin juttu :)
VIERESSÄ NUKUTTAMISESTA: Minustakin on tärkeintä se, että perheessä nukutaan. Se, missä ja miten on sitten sivuseikka. Kyllä vauvan saa sitten aikanaan omaankin sänkyyn, turhaa siitä on nyt kantaa huolta. Meillä vauvan sänky on laita alas laskettuna meidän parisängyssä kiinni, eli " sivuvaunussa" vauva nukkuu. Imetyksen jälkeen (meillä vauva nukkuu yönsä syömättä) klo 7 maissa otan viereen, imetän siis makuultaan. Minusta on helppoa pitää vauva tuossa lähellä sivuvaunussa, sillä siinä on tuttia helppo laittaa yöllä, ei tarvi nousta. Muutaman kerran tyttö yöllä sitä haluaa.
Mutta nyt ei ehdi muuta, alakerrassa liian kova meno esikoisella päällä...
Marrastoive
Hei vaan ja mukavaa perjantaita kaikille :)
Mun on nyt pakko tulla tänne vähän purkamaan mieltäni... Muuten menee vauvan kanssa tosi mukavasti, öisin nukkuu edelleenkin hienosti ja päivisin parit pidemmät päikkärit vaunuissa jne. Iloinen ja pirteä kaveri tuo meidän vauva on, eikä juurikaan itkeskele :)
Mutta sitten on sellanen juttu, että kun täysimetyksellä mennään ja maitoa riittää hyvin. Ollaan YRITETTY opettaa että vauva alkais juomaan myös pullosta (lypsämääni maitoa), jotta sitten se vois jäädä esim. isänsä kanssa kun mulla olis jotain menoa joka kestää vähän kauemmin kun yhen imetysten välin.
Mutta homma tuntuu aika toivottomalta... parhaimmillaan vauva on juonut 80ml (varmaan kaks kertaa ikinä), mutta " pahimmillaan" suostuu ottamaan jonkun 20ml ja se on aikamoista kiukuttelua ja sen seurauksena menee ilmaa masuun ihan valtavasti kun kiukuttelee ja sitte välissä vähän hotkii sitä maitoa pullosta :( Joku sellanen 50-60ml on aika monesti menny mutta sekin on työn takana. Eikä toi oo kuitenkaan mitenkään riittävä määrä 2kk ikäiselle.
Ite alan kallistua sen kannalle, ettei tuo meidän vauva ala pullosta juomaan koska sitä on yritetty erilaisin keinoin jo pidemmän aikaa muttei se oo enempää alkanu siitä juomaan. Siitä ei oo kyse, etteikö se osais pullosta imeä, koska muutaman kerran se on juonut kun " vanha tekijä" .
Neuvolan tädin suosituksesta tota pullottelua on harjotellu viime aikoina sen kanssa isä, koska multa vauveli odottaa vaan saavansa rintaa eikä siksi keskity siihen pullosta juomiseen.
Se on varmaan vaan hyväksyttävä, että mun täytyy olla vauvan käytettävissä niin kauan, kun hän imetyksellä on kun pullohomma ei suju, mutta harmittaahan se kun joskus olis kiva käydä jossain " ilman kelloa" , ettei tarvis koko ajan seurailla milloin tarvii mennä syöttämään pikkuista. Ja sitte isäkin pärjäis sen kanssa pidemmän aikaa kaksistaan kun sais syötettyä kunnolla.
Tää tuntuu varmasti vähän naurettavalta " ongelmalta" kun muutamilla muilla on ollu tässä paljon suurempiakin murheita. Mutta olis kiva kuulla onko muita samassa tilanteessa olevia? Ja ootteko keksiny mitään muuta ratkaisua asiaan kun vaan yksinkertaisesti olla imettämässä joka kerta?
Piparminttu ja vauveli
Meillä oli neuvolalääkäri tiistaina, kaikki ok.Pituus 56cm,paino 5300g.
Ehkäisystä: miehelle tehdään vasectomia ensi viikolla.
Nukuttamisesta: yhdessä mennään vauvan kanssa nukkumaan klo 23 ja hän nukahtaa rinnalle.Herää ehkä kerran syömään ,mutta pari yötä on nukkunut seitsemään saakka!
Kolmas,neljäs ja viides ovat kaikki nukkuneet vieressä vuoden ikään kunnes imetys on loppunut.Pari viikkoa on koulutettu nukkumaan omassa sängyssä koko yön. Jatkossa eivät halua tulla viereen koska ovat saaneet riittävästi läheisyyttä :)
Älkää siis stressatko, nukuttakaa vieressä ja nauttikaa itsekin. Vauva-aika on niin lyhyt..
kolmannesta ja neljännestä lapsesta puhuin.Viides on tämä meidän vauva eikä hänestä vielä tiedä miten aikoo nukkua..
kyllä tää aika kuluu nopeaan...
Joel on jo yli 10 viikkoinen ja itsekkin jo 24 ja sitten vielä kun tuntuu ettei mitään oikeastaan ehdi tekeen päivisin.
Nytkään en oikeesti ehtis oleen koneella vaan pitäisi siivota ja leipoo sekä pistää pyykkiä,muttei sitä kokoajan jaksa.
Huomenna tulee mun äite ja siskot meille ja vietetään mun ja kahden siskoni yhteis synttärit täälä meillä ja siksi se leipominen olis aika tärkee juttu...
Tulevat huomenna jo aamusta niin teen sitten 11 ihmiselle ruoankin huomiseksi,ettei sitten huomenna tartte ruokaa alkaa värkkään vaan voi keskittyä ihan oikeesti vieraisiin.
Joel juo pullosta vain 80ml-100ml yhdellä kertaa ja se kuulemma vaikka jois vaan 60ml niin riittää ainakin neuvola tädin mukaan jos siis vauva syö seuraavan kerran siitä 3-4 tunnin päästä viimeistään mutta jos ei niin sitten pitäis herättää syömään...
Rinnalta saa varmaan enemmän meilläkin sitten kun kuitenkin paino oli viimeksi noussut 360g/viikko.
Ollaan joka ilta annettu pullosta yksi ruokailu ennen nukkumaan menoa ja hyvin on maittanut tosin isiltä maittaa pullo täälä paremmin.
Mutta nyt oikeesti touhuileen tota huomista tai täälä on armoton kaaos huomennakin vielä noi kolme vanhempaa lasta kun osaavat tuon sekoittamisen aika mahtavasti!
toivoovauvaa ja Joel sekä isosisko joka on juuri syömässä.
meidän kaksi aiempaa lasta eivät koskaan oppineet syömään pullosta. imetin vuoden kumpaakin. Koko vuotta en kuitenkaan ollut aivan kiinni heissä, vaan aloitin soseet aika aikaisin, hiukan ennen 4 kk, ja pojat söivät soseita ja puuroja mielellään. Ja tarvittaessa pystyin olemaan poissa vauvan luota niin että mieheni tai hoitaja syötti soseita/puuroja vauvalle, niihinkin voi sekoittaa reilusta maitoa mukaan. Toki vauva varmaan haluaa rinnalle välillä vaikka masu olisi aivan kylläinen soseesta, rintahan on muutakin kuin pelkkää ruokaa, mutta jos oli joku " pakko" meno tiesin ettei vauvalla ainakaan ole nälkä (vaikka silti voi olla äitiä ikävä)
Sofian kanssa olemma kaksi kertaa kokeilleen pullosta syömistä, ja molemmillla kerroilla sujui hienosti. Ehkä tämä kolmonen tuleekin vastustelematta syömään pullosta.... Hän syö huvituttia, sitä eivät veljet tehneet, ehkä siinä on se salaisuus?
Olipas taas " kiva" kuulla että muillakin on samoja ongelmia. Helposti näitä kirjoituksia lukiessa tulee sellainen olo että muilla menee kaikki hienosti ja elämä on kuin elokuvissa. Lohdullista lukea että muutkin kamppailevat ihan samojen asioiden kanssa. (Tiedän, toisten murheet taas ovatkin sitten ihan omaa luokkaansa.. :( )
Mukavaa myös kuulla ettemme ole ainoat, joilla vauva nukkuu vieressä. Viime aikoina olen itse alkanut nukkua niin sikeästi, että parempi olisi saada vauva omaan sänkyyn, etten unissani tule teloneeksi vauvaa. Tuntuu myös, että vauva on nukkunut sikeämmin niinä kertoina kun hänet on saatu omaan sänkyyn nukkumaan. Onhan siellä toki rauhallisempaa eikä varmaan niin kuumakaan.
Tuttipullosta. Meillä vauvalle ei ole tarjottu tuttipulloa. TAI siis kerran on tarjottu, mutta eihän siitä mitään tullut. Tuttia syö ja alusta saakka olemme hörppyyttäneet pienestä kiposta maitoa ja syöttäneet lusikalla. Olisiko tuo hörppyytys ratkaisu, jos vauva ei opi pullolle?
Meillä tyttö on juonut pullostakin kun olen ollut esim. kampaajalla. Nyt ei olla kyllä kuukauteen koitettu, pitäsi kai lypsää vähän pulloon ja yrittää, ettei taito ruostu.
Illalla en kuitenkaan voisi kuvitellakaan lähteväni lähikauppaa pidemmälle ilman vauvaa, sillä tyttö tankkaa illat tosi tehokkaasti yötä varten... Eli ei kyllä tuntia kauempaa ole syömättä tuossa klo 18 jälkeen. Ja kun niitä maitomääriä on tissivauvalle mahdoton arvioida, niin muutaman tunnin poissaoloa varten olisi aika hankalaa tietää, paljonko lypsymaitoa pitäis varata... Mutta onneksi en kaipaakaan minnekään iltaisin, siis minnekään minne en voisi vauvaa mukaan ottaa :) Tuo tyttö on niin helppo tapaus, että sen kanssa voi kyllä luuhata kylillä vaikka kuinka.
Mutta tosiaan esim. kampaajalla käyntejä varten tuo pullo olisi hyvä pitää kuvioissa jollain tapaa mukana.
Itse olen asennoitunut niin, että ekat 6kk ollaan vauvan kanssa aika erottamaton paketti. Jotenkin tän toisen kanssa tuntuu aika menevän ihan liian nopeaa, oikein hirvittää että jo ensi viikolla tulee 3kk täyteen! Lyhyt tää aika kuitenkin on, jonka imetyksellä oleva vauva on täysin äidin varassa, joten yritän nauttia siitä. Omille menoille on sitten koko loppuelämä aikaa :)
Mutta näin puhuu siis äiti, joka saa nukkua täydet, vähintään 8h yöunet ja jonka vauva ei itke kuin max. vartin päivässä. Joten ymmärrän kyllä täysin, että vaativamman vauvan äiti kaipaa päästä rumbasta eroon edes muutamaksi tunniksi tai vaikka koko yöksi! Ja toisaalta tottahan joku tällaisen helponkin vauvan äiti kaipaa sitä täysin omaa aikaa enemmän kuin minä... Minä oon muutenkin tällainen kotihiiri :)
Mutta eipäs nyt sitten muuta! Mukavat viikonloput kaikille!
Marrastoive
Pikaisesti yritetään jotain, kun sama homma täällä, että pitäis muutakin tehdä kuin koneella istua =O
NUKKUMISESTA: Meillä ovat kaikki nukkuneet omassa sängyssään. Tärkein syy se, että meillä on vain 120cm leveä sänky, johon en vauvaa uskalla viereen ottaa kuin välillä imetyksen ajaksi. Muutoin kyllä saisi vieressä nukkua, vaikka itse kyllä olen herkkäuninen... Pojat ovat olleet niin vallattomia nukkujia, ettei heidän kanssaan nukkuminen onnistu. Välillä tulee isompi viereen, mutta se on tosi levotonta unta kaikilla ja monesti kaveri siirtyy itsekseen omaan sänkyyn.
EHKÄISY: Mitä se on?!? Meillä aika tehokas *seksintappaja* on kyllä se, että on kolme alle 3½-vuotiasta... Tosin emme kyllä ehkäisystä ole puhuneet. Mies tietää kantani, etten mitään halua käyttää eikä tuo ole vielä vakavasti puhunut, ettei lisää saisi tulla. Vaikka kyllä kolmosen ilmoittaessa tulostaan *uhkasi pistää piuhat poikki* =P Jos rahaa jostain taikoisi... Saa nyt nähdä kuin käy...
PULLOSTA: Meillä vain esikoinen on juonut pullosta. Kakkoselle se kelpasi vain pari kertaa. Tämä neiti ei suostu ottamaan koko kapistusta edes suuhunsa. Pojat eivät syöneet tuttia, tytölle on vielä ainakin kelvannut. Sanoisin, että hörpytellään pienestä mukista (tai lusikalla), jos tarvetta. Tosin mies on noissa puuhissa tosi kärsimätön, joten jäänee vain yritykseksi ja minä sitten olen aina tisseineni paikalla =O
RYTMISTÄ: Vielä pientä hakua. Yöunille mennään noin 22-23 ja nukutaan siitä sellaiset 5-6 tuntia. Tisua ja unta päälle noin 3 tuntia. Siitä sitten vaihtelevasti hereillä ja unilla. ltapäivästä monesti nukkuu 2-4 tuntia ulkona. Illalla ollaan enemmän aktiivisia ja nälkäisiä. En jaksa kuitenkaan tuota *rytmiä* stressata. Se kyllä muotoutuu. Ja päivät vaihtelevat muutenkin riippuen siitä, ollaanko liikenteessä ja onko muuta väsyttävää ärsykettä tarjolla. Yö kuitenkin on yö, ja hyvä niin.
Neidillä on edelleen hurjan karstainen otsa. Punoittaa ja alkaa taas posket näppylöityä. Pitää varmaan alkaa taas kytätä, josko allergiaa... Söin kyllä raskausaikana maitohappobakteereita, mutta jos allergiaa tulee, niin eipä sitten siihen ollut hyötyä =( Isommalla oli iho-oireinen maitoallergia ja kakkosella suolisto-oireinen. Tällä typyllä vaan ei ole vakuutusta, kun muka säästettiin... että se sitten niistä säästöistä, jos jotain tulee...
Aloin pohtimaan, josko sitä saisi kokeiltua vaipattomuutta, kun nuo kestikset ei meillä onnistunut. Mutta mies taas viittasi kintaalla sillekin asialle. Pöh! Vaikka muuten on olevinaan niin vihreää... Arveluttaa vain se, kun en ole koskaan ollut mitenkään etevä tulkitsemaan vauvojen itkuja tms. ja nyt vielä nuo kaksi isompaa vauhtivekaraa vie niin suuren huomion...
Nyt pitää mennä, tuo makkara tuolla sängyssä ähisee!
TalviSalama + Tiiti 2kk
Nyt on ristiäiset ja muut takana, ja voi vihdoin elää normaalia arkea =o)
Meillä menee edelleen hyvin. Vili syö ja nukkuu hyvin, kasvanut ihan älyttömästi. Punnittiin tossa omalla vaakalla ja se näytti n 6kg ja ikää on meillä reolu kuusi viikkoa... Olihan Vili iso syntyessäänkin 4,2kg ja 53cm. Nyt on just sopivia 62cm vaatteet.
Näyttää kyllä paljon vanhemmalta vauvalta, kun on niin jäntevä. Pää ei ole " retkahdellut" oikeestaa ollenkaan koko aikana, ei edes ihan ekoina päivinä ja nyt tapittaa jo jälkojensa varassa kun vanha tekijä, jos ne maata vaan tapaa =o)
Hurjalta tuntuu, kun poika on sylissä kasvot minuun päin, niin ei yhtää halua pitää päätä olkapäätä tms vasten, vaan selkä kaarella jäkittää niskoja ja haluaa katsella maailmaa.
Saatii rintareppu ristiäislahjaksi ja siinä huusi kun syötävä.. varmaan sitten toimii, kun on iin pitkä, että voi laittaa kasvot menosuuntaan päin (jos minä siten vielä jaksan häntä kantaa)
G: Mulla ei tota työpaikkaa ole. Ajattelin olla vuoden loppuun hoitovapaalla ja sitten varmaan ensi vuoden alusta liiton rahoille.
Vieressä nukuttamisesta.
Meillä pikkumie nukkuu pääsääntöisesti vieressä. Pari yötä on nukkunut omassa sängyssä, mutta varsinkaan illalla ei tahois nukuahtaa siellä. Sitten jos ilta menee myöhään, niinku usein meillä menee puolille öin, niin helpompaa on, jos Vili on vieressä, niin saa tuttia laitettua takaisin suuhun helposti, jolloin nukkuu sitten aamu kuuteen asti ainakin.
Nyt on parina iltana nukahtanut omaan sänkyyn jo kympiltä, joka on tosi huvä tieysti, mutta sitte hän herää kolmen maissa syömään, kun minä en jaksa montaa kertaa nousta tuttia laittamaan suuhun.
Bubbles:
(muistaakseni)
Minä kävin eilen neuvolassa ja siellä oli puhetta ehkäisystä ja täti ehdotti mulle minipillereitä ja sanoi, että ne ei edesauta kuukautisten alkamista, pikemminkin päinvastoin. Olin aika ihmeissäni, mutta toivottavasti niin.
Nyt menen raivaamaan keittiötä ja paistamaan lettuja =o)
Annitanni80 ja Vili (nukkuu sitterissä)
Mari-69: Mä luulen myös, että pullokin vois maistua paremmin, jos tää meijän pikkuherra kelpuuttaisi huvitutin, mutta ei ;) On kokeiltu kyllä ja erilaisia tuttejakin, mutta ei oo poika tutista innostunu, eikä toisaalta vaikuta oikein olevan sen tarpeessakaan.
Tässä on tosiaan esikoinen kyseessä ja sen takia oo aika ummikko näissä jutuissa... Joten toi oli mulle uusi ja ihan lohdullinenkin tieto, että soseita voi alkaa suht aikasinkin antamaan ja niihin voi sekoittaa maitoa. Koska väistämättä olis tulossa jotain tilanteita, että en ois paikalla ruoka-aikana ja sen takia toi pulloasia huolestuttikin niin paljon.
Minkä verran muuten tollanen 3-4kk ikäinen joka syö jo kiinteämpiä, tarvii päivässä maitoa niiden lisäksi? Siis onks siihen joku tietty suositusmäärä olemassa? Kuulostaa varmaan hassuilta nää kysymykset, mutta pakko kysyä kun ei oo itellä tietoa eikä kokemusta :)
Marrastoive: Ei täs meidän tapauksessa ainakaan oo kyse siitä, että vauva olis mitenkään vaativa hoidettava tai kova itkemään ja sen takia tuntuis että tarvii saada omaa aikaa. Päinvastoin, oikein hyväntuulinen kaveri, eikä turhia itkeskele ja yöunet koko perhe todellakin saa nukkua ihan kunnolla :)
Ei mullakaan iltamenoihin kummempaa hinkua oo, mutta just noi kampaajakäynnit (pitkien hiusten värjäys, leikkaus ja muu kestää ainakin mulla tosi kauan aina) ja joskus ois kiva vähän hemmotella itteensä vaikka kasvohoidolla tai muulla sellasella, niin en toki raaski lähteä mihikään tollasiin jos pikkuherran ruoka-asiat ei oo kunnossa. Ja miksei joskus ois kiva vaan käydä vaikka kaverin luona tai kaupungilla ilman vauvaakin ja vastaavasti isä tai vaikkapa isovanhemmat sais laatuaikaa vauvan kanssa kahden sillä aikaa :)
Mä luulen, että siihen asti mä suosiolla oon ruoka-aikaan kotona, kunnes aletaan antamaan noita soseita ja sellasta, joiden mukana poika saa sitte myös maitoa. Ja sittehän voin imettää jossain vaiheessa päivää kun olen taas kotona.
Koska aika menee valtavan nopeasti niin ei noitten alottamiseenkaan enää ole montaa kuukautta. Joten ehtiihän sitä hyvin sitte keväämmällä liikenteeseen välillä ilman vauvaa :)
Kiitti vastauksista :)
t. (jo paremmalla mielellä oleva) Piparminttu
Nää aivot toimii pätkittäin :) Juu totta kai mamman pitää päästä kampaajalle :) Meillä tosiaan se pullo on kelvannut, joten siitä ei ole ongelmaa... Takerruin vain tuossa omassa pohdinnassani siihen iltamenoasiaan, joka meillä ei siis onnistuisi kovan iltatankkauksen takia, vaikka pullo kelpaa, päivällä minä kyllä pääsen siis halutessani menoille (siis käytännössä lauantaiaamupäivällä sinne kampaajalle, jos on sen tarvetta...).
Kyllähän se 50-60ml kuitenkin nälkää jonkin verran pitää poissa, jos vauva sen verran suostuu pullosta juomaan? Ja voittehan te kokeilla sitä, että menet jonnekin josta on helppo hälyyttä sut kotiin jos tulee nälkä ja katsoa, jos vauva syökin hyvällä ruokahalulla, jos äiti ei ole rintojensa kanssa häiritsemässä. Ja jos onnistuu, niin sitten kampaaja-aikaa varaamaan!
Kiitti kannustuksesta :) Meijän täytyy pikkuhiljaa alkaa kokeilemaan, että oon tosiaan jossain lähettyvillä käymässä ja tuun sitte syöttämään jos ei poika pullosta juo. Ehkä se siitä harjottelemalla saadaan sellaseen tilanteeseen, että tosiaan sen kampaajan ajan pärjäilee eikä itkeskele sitte ruoan perään :)
Piparminttu
Positiivisia uutisia=)!
Poitsultahan leikattiin maanantaina se mahaportin ahtauma, toipuminen alko suht nopeesti. Keskiviikko aamulla pulautteli vielä, joten antoivat varoix olla nenä-mahaletkun. Keskiviikko illalla söi jo 50ml:a ja kaikki pysyi sisällä=)! Poitsun vointi rupes koheneen tosi hienosti ja jo hiukan lupailtiin siirtoa Poriin...
Keskivko iltana saatiin puhelu naapurilta (oltiin Turussa), että myrsky on kaatanut puun talon päälle!!! Mä oikeesti aattelin, että mitäköhän vielä...???!!! Onnex pian selvis ettei oo isoja vahinkoja,lumieste rytyssä ja yx kattopelti hiukan lommolla,huh huh...=)!
Torstain poika jakso hienosti,ruokaa meni joka syötöllä noin 60ml:a ja pulauttelut oli loppuneet. Tutkittiin ja hutkittiin ja päätettiin illansuussa,että poika siirretään perjantai-aamuna Poriin. Aivan ihania uutisia=)!
Tänään aamulla oltiin sitten jo poikaa vastassa Porissa. Tämän päivän annokset on olleet 70ml:a kerralla ja jos yökin menee näin hyvin niin huomen aamulla päästään viimisestäkin tipasta pois, IHANAA=)!
Huomenna mennään jo heti aamulla poikaa kattomaan ja odottelemaan sitä Helsinkiläistä kardiologia joka tutkii pojan ja varmaan kertoo hiukan että koska ehkä olis se sydänleikkaus edessä,toivottavasti mahdollisimman pian!
Mutta nyt näyttää jo tosi valosalta,ehkä se elämä tästä tasottuu ja päästään jossain vaiheessa taas siihen normaaliin arkeen=)! Kaikki on ollu niin häslinkiä koko ajan. Ristiäisetkin siirsin varoix kolmella vkolla eteenpäin, ovat vasta helmikuun alussa,saa poika vihdoinkin nimen=)!
Kiitos teille kaikille taas kerran kannustuksesta,te ootte ihania=)!
Tiitiäinen78 ja " nestori" ylihuomenna2kk
Viime yö sujui ihan ok mutta näin painajaisia jotka oli aivan hirveitä...
Ikänä en oo niin kamalaa painajaista nähnyt...
Siinä unessa vanhimmat lapset löysivät Joelia nuoremman vauvan muka roskiksesta ja sitten oltiin menossa viemään vauvaa lääkärille ja sitten muka mun kuollut mummo tuli jutteleen meille vauvasta ja sen yhteydestä jumalaan...
Vieläkin menee kylmän väreet kun miettii tota unta.
No muuten meni yö siis hyvin.
Joelkin oli yrittänyt omin avuin päästä tissille.
Se kun nukkuu vieressä,niin sen molemmat kädet oli mun yöpaidan kainalon kohdalta sisässä ja tississä kiinni ja päätä hieroi kainaloon ja kamala ähinä kuului ja siihen heräsin.
Muutenkin joel on jo liikkunut nukkuessaan poikittain joskus meidän välissä.
Jäntevä poika tuo on aina ollut mutta ei uskoisi että pystyy noin paljon omin voimin jo liikkumaan.
Mutta nyt sitten siivoileen loppuja mitä eilisestä jäi kun ne synttäri systeemit on tänään...
toivoovauvaa ja Joel+3 muuta lasta piirrettyjä kattelemassa...
Olipa helpottavaa kuulla, että muillakin on samanlaisia hankaluuksia saada vauveli yöunille. Meillä myös tyttö vaatii parin tunnin nukutussessiot ennen kuin suostuu käymään yöunille. Yleensä kello on tuossa vaiheessa 12 yöllä. Sitten nukutaankin n. kolmen tunnin rytmissä heräten välillä syömään johonkin kello yhdeksään asti. Mutta nukkumaanlaittaminen on taistelua...
Ollaan yritetty luoda iltarytmiä niin, että tyttö oppisi milloin pitäisi alkaa yöunille, mutta ainakaan vielä ei ole pahemmin auttanut. Nukkumaan käydään vasta kun on tarpeeksi kauan kanniskeltu/ heijattu/ taputeltu/tarjottu tissiä. Välillä kun luulee tytsyn nukahtaneen ja siirtää hänet " varoajan" jälkeen sylistä sänkyyn, käykin niin, että silmät on taas parin minuutin jälkeen kirkkaina ja kutsuäänet vaan yltyy ja kaikki alkaa alusta...
Päivisin tyttö nukkuu yleensä parit päikkärit. Ekat aamupäivällä rintarepussa ja iltapäivällä toiset vaunuissa. Illat valvotaan helposti iltakuudesta tuohon puoleenyöhön asti. Välillä ehkä torkahdetaan vartiksi syliin.
Ollaan yritetty välillä valvottaakin enemmän päivisin, mutta ei se näytä vaikuttavan tuohon yöunille menoon. Toisaalta muistan tytön olleen aktiivisimmillaan klo 22-24 myös vatsassa, joten taitaa vaan jatkaa samaa rytmiä vieläkin :) Meidän tyttö on siis reilun kuuden viikon ikäinen.