MARRASMURUJEN uusi viikko
Kommentit (69)
Millaisia oireita teidän vauvalla oli allergioista?
Kiitos jos ehdit vastaamaan..
Täällä on sattunut ja tapahtunut paljon kaikenlaista.. Omat murheet on pieniä joidenkin murheiden ja huolien rinnalla. Onneksi nyt näyttää kuitenkin valoisalta tulevaisuus mm. Tiitiäisen vauvalla :)
Meillä rytmiä haetaan.
Tyttö on muuttunut kovin itkuiseksi ja mietinkin mistä vois johtua. Katson tarkaan mitä syön, joten siitä se ei johdu.Sofia on täysimetyksellä. Maitoa tulee myös paljon, joten nälkää hän ei itke. Kuumeinen tai sairas hän ei ole. Masuvaivoja kuitenkin on paljon ja pierut tulee itkun kanssa.. Kakkaa tulee kamalasti joka syönnin yhteydessä vähintään. Rela-tipat ja cuplaton on käytössä.
Mikä vois auttaa vai voisko enää mikään? Kurjaa kun pieni itkee. Pitääkö vain odottaa että suolisto kehittyisi ja vaivat loppuis itsestään? Ainiin,myös hierontaa (masu+jalkapohjat) tehdään joka päivä vauvalle.Se on auttanut vähän ainakin..
t.Paula ja Sofia (Syntyneet.fi löytyy kuva kotkan sairaalan kohdalta 9.11)
Meillä esikoispoika oli tosi tuhti tapaus vauvana :) Oli kyllä syntyessäänkin iso, mutta kasvu jatkui sitten koko ekan vuoden samoilla käyrillä, eli painon suhde pituuteen meni jossain +2 käyrällä vaikka sitä pituuttakin oli reippaasti. Maitomakkaroita ne enimmäkseen oli ja nyt 3v. on toki edelleen pidempi kuin suurin osa samanikäisistä, muttei enää mikään " liian" painava. Aivan sopiva.
Mutta tässä siis pojan mittoja vertailun vuoksi
Syntymä 4635g/53,5cm
1kk 5,6kg/57,5cm
7vko 6,5kg/60,5cm
3kk 8kg/64cm
4kk 9,4kg/67,5cm
5kk 10,5kg/69cm
6kk 11kg/71cm
8kk 11kg/73cm
10kk 12kg/78cm
12kk 13kg/80,5cm
Eli painoa tuli koko ajan reilusti lisää, paitsi tuossa 6kk-8kk (jonka aikana oppi ryömimään, konttaamaan, kävelemään tukea vasten eli liikkui aikaisempaa enemmän). Ekat 4,5kk oltiin täysimetyksellä ja maitoa multa tuli paljon ja poika tykkäs syödä :) Kiinteiden ohellakin rintamaitoa meni vuoden ikään melkoisen paljon.
Ainoa haittapuoli tuossa kasvussa oli äitin niskat ja hartiat, jotka oli koetuksella " vauvan" kantamisesta :) Hauis kasvoi...
Täysimetyksellä olevan vauvan ruokailua ja ruokamääriä ei tarvitse mitenkään rajoittaa. Vauva saa syödä niin paljon kuin haluaa ja kunhan kasvu pysyy sillä tapaa normaalina, ettei ole syytä epäillä mitään esim. hormonaalista kasvuongelmaa, niin vauva saa kasvaa ihan omalla yksilöllisellä käyrällään. Ainakin meillä neuvolassa on painotettu sitä lapsen omaa yksilöllistä " käyräänsä" , meillä se oli tuo +2 ja sillä koko vauvavuoden nätisti pysyi :)
Marrastoive
meillä vauva suolioireinen. eli paukuttelua, joka vaipassa aina kakkaa ja itkuinen. iho-oireita hänellä ei ole ollut lainkaan.
kun jätin maidon, munan ja viljat pois niin loppui itkut, kakkaa vain kerran päivässä ja paukut tulee ilman kamalaa itkua. maitoaltistuksessa alkoi ekan päivän iltana itkeä ja paukuttaa (huusi aamu 2 asti mahaansa)
aika lievät oireet ja voisi herkästi esim koliikiksikin luulla. meillä tosiaan siitä etu kun 2 aikaisempaa lasta ovat olleet maidolle allergisia, niin heti mentiin lääkärille kun alkoi näyttää sille että ei hyvä heilu.
meillä muuten kamalat huudot ja mahavaivat aiheuttaa myös maissi ja herne..
sun kannattaa ehkä pitää jotain ruokapäiväkirjaa, mihin merrkkaat päivän syömiset ja sitten toinen sarake jossa näkyy vauvan itkut (jos on ihan hirveitä iltoja ja paukuttelua) näikisit vähän toistuuko aina jonkun tietyn ruoka-aineen jälkeen itkuisuus.
jaksuja...
Pitkästä aikaa ehdin koneelle.
Paljon on kaikiila tapahtunu.
Voimia Tiitiäiselle ja kaikille muillekin tasapuolisesti.
Vauvat ovat hyvin kasvaneet.
Meilläkin täysimetys ja on jo 5,8 kg vauveli ja 57 cm 6 viikkoisena.
Nyt on alkanu nukkumaan yölläkin 6 h. Ihanaa. Oon ite niin kauhee nukkuun et valvomiset saa mut kiukkuiseks vanhaks akaks, joka kai muutenkin jo oon.
Kivasti on menny ja voi niin sairaan nopeesti.
Galluppia heittelen:
Kuinka kauan aiotte kotona olla ja vinkkejä hoitovapaalla olevien talouden pitoon. Kuinka pärjäätte kotihoidontuella!
Itse olin aatellu palata vasta kesällä 2008, mut saa nähdä kestääkö talous kun on asunto ja opitolainoja maksettavana.
Ootteko tietoisia uusista korotuksista?
Ei taida koskea meitä kun saatiin rahaa 2006 vuoden puolella.
Nyt vaavi kutsuu, nimeä ei vielä oo meillä.
Ehdotelkaas jotain kivoja vanhanaikaisia nimiä?
Tuulista päivää kaikille! Ärsyttää kun saisi vihdoinkin nukkua vauvan rytmien puolesta neljän tunnin pätkiä niin eikös sitten tuuli vingu ja sade ropise ikkunaan koko yön. Valvomiseksi menee, ainakin meikäläisellä.
Kirsikka: Ajattelin olla kotona niin kauan kuin vain on mahdollista, eli pari, kolmekin vuotta. Riippuu ihan siitä, miten pärjätään taloudellisesti. Voihan sitä taloutta tukeakseen sitten hoitovapaalla tehdä viikonloppuisin keikkatöitä (hoitoalalla kun olen). Lienee ihan sallittua itse tukea menettämättä? Nuo tämän vuoden vanhempainrahan korotukset eivät taida koskea meitä, vaikka oikeasti vanhempainrahakausi alkaa minullakin tammikuun 19. jälkeen. Päätös on kuitenkin saatu jo vuoden 2006 puolella. Pitäisi varmaan hakea päätökseen oikaisua, mutta taitaa olla myöhäistä kun valitusaika on mennyt jo umpeen ja kyllä Kela aina keksii jonkin lakipykälän, jonka mukaan ei tarvitse korottaa...
Anyara: Hienoa, että vauvanne pääsi kotiin, eikä mitään vakavaa todettu hurjasta putoamisesta huolimatta.
Tiitiäiselle myös onnittelut onnistuneesta leikkauksesta! Täällä olen sydän syrjälläni ajatellut teitä paljon. Koskettaa niin kovasti kun itselläkin on pieni vauva ja pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisi kokemaan vastaavaa, saa vatsan vääntämään.
Huomenna on sitten meidän murun lääkärineuvola. Tarkoitus olisi saada resepti Rotavirus rokotteelle. En usko, että lääkärintarkastuksessa tulee mitään häikkää. Tyttö kuitenkin kasvaa ja kehittyy hienosti koko ajan.
Hurahdin sitten ihan täysin kestovaippoihin. Ainolla kuluu enää 1-2 kertakäyttövaippaa vuorokaudessa, mikä on mielestäni tosi hyvin. Lähinnä yökäytössä ovat nuo kertakäyttövaipat ja hätätilanteessa, jos ei ole kuivia villapöksyjä tai AIO-vaippaa laittaa päälle. Ihmeen tyytyväinen vauva on siitä huolimatta, että vaippa on ihan litimärkä. Ei kait siinä mitään niin kauan kun paketti pysyy lämpimänä ja mikäs siinä on villahousuissa ollessa. Ruskovillaa siis käytän Ainolla pääasiassa.
Nyt pitää lopetella ja mennä suihkuun. Lauantaina pidämme esikoisen synttärit (täytti eilen 9v) ja samalla Ainon viralliset nimiäiset. Kakun aion tehdä itse, muut (juustokakku + voileipäkakku) tilasimme mieheni työpaikkaruokalasta. Ei jaksa kovin paljon keittiössä hääräillä, eikä kyllä ole aikaakaan. Hyvä kun saa siivottua.
Kanelisokeri & Aino n. 7vkoa
Eli tarkoituksena olla tää vuosi 2007 kotona ja sitten töihin. Taustalla sekä taloudellinen tilanne että mun halu palata töihin... Ihan vauvaa (eli alle vuoden ikäistä) en haluaisi hoitoon viedä, mutta toisaalta tiedän etten itse jaksa olla kotona paljon tuota reilua vuotta kauempaa. Kuitenkin jo syyskuun alusta olen kotona ollut, eli tulee 1v4kk kotona oloa täyteen ennen töitten alkua. Ekan vuoden teen sitten 4 päivää viikosssa, joten jää sitä kotiaikaakin pitkän viikonlopun verran joka viikko. Tuon meidän talous kestää, mutta ei tosiaan pitkää hoitovapaata. Miehellä ja mulla kun on oikeastaan täysin samansuuruiset palkat nettona, joten mun tulojen puuttuminen vaikuttais aika radikaalisti. Täällä saa kuntalisääkin tästä vuodesta alkaen, mutta vain alle 1,5v. ikäisestä 150e/kk. Eli tulot hoitovapaalla olisi ennen veroja 500e. Verojen jälkeen aika mitätön summa, ei edes ruokalaskuun riitä meidän taloudessa. Ja kun päälle kaatuu asunto- ja opintolainat, niin...
Jos olis rikas mies niin voisin vähän kauemman ollakin kotona ;) Mutta en varmaan kuitenkaan kolmea vuotta, tykkään niin työstäni ja haluan toteuttaa itseäni muuallakin kuin kotona. Hyi mua ;)
Mutta niin me ollaan kaikki erilaisia! Niin äidit kuin lapsetkin.
Joka päivä käyn lukemassa kuulumisia, mutta en saa aikaseksi raapustaa itse.
Meillä poika tänään 2kk! Ei mitään selkeetä rytmiä.Nyt kun koulu ja kerho alkoi vanhemmilla lapsilla, yritetään rytmittää päivä vähän paremmin. Suht tyytyväinen vauva kuitenkin. Muutama kitinäyö ollut ja päivisin aika paljon pulauttelua. Niin oli aiemmillakin. Nyt nukkuu ulkona vaunuissa, pian lähdemme hakemaan neitiä kerhosta. Esikoinen koulussa. Nämä hetket on vaan niin vaikea päättää mitä kaikista tekemättömistä töistä tekis, kun ei oo ketään lasta käsissä. Sitten toisaalta haluais vaan tehdä jotain rentouttavaa. Katselinkin äsken nauhalta eiliset 24 sarjan avausjaksot. Seuraako joku muu?
Cuplatonia antavat: meille sanottiin, ettei kannata antaa koko neljän tipan annosta. Huomasin, että yksikin riittää, sillä neljä aiheutti vielä kovemmat vaivat. Samoin se lisäsi meillä pulauttelua. NYt ollaan herkkujen syöntilakossa itse ja suklaa taitaa olla se pahin vaivojen aiheuttaja, kahviakaan en juo. Pari yötä on mennytkin tosi hienosti. Tai no neljä tuntia on jo hyvin kerrallaan. Oli vain veljeni kanssa puhe, että ennenkuin vauva on 3kk , ei välttämättä kitinöille ja ilmavaivoille ole mitään sen kummempaa syytä, ovathan nuo pienet velä keskeneräisiä. Mutta tietenkin on hyvä tarkastella tilannetta, jos menee ihan huudoksi.
Marrastoiveen bongasin vauva-lehdestä. Miten olit sinne päässyt/joutunut?
On niin paljon ollut puhetta kaikesa, että ihan menee lukkoon tässä, mistä kirjoittaisi. Jospa nyt kutenkin lähtisin vähän mutkan kautta sitä tyttöä hakemaan, niin tulis itsellekin vähän liikuntaa. Viitisen kiloa raskaudesta ja toiset viisi vois tiputtaa muuten vaan. Mutta eipäs innostuta liikaa laihduttelemaan imetyksen aikana ...
Mites muuten ehkäisyasiat? Mulle tarjottiin minipillereitä, mutta en piittaisi ottaa vielä kuukautisia, kun ne on aina pysyneet koko imetyksen ajan pois. Pelkkään imetykseen ei kuitenkaan uskalla luottaa. Toisaalta ei tässä kolmilapsisen arjessa paljon ole ehkäisylle tarvetta ;)
Mitäs kuulu muille seinäjokisille? Tuuli! kisupikkukuu!
Bubbles ja Perttu 2kk
Kiitos Marrastoive ja TalviSalama vastauksistanne! Huojensivat kovasti mieltä :) Lähinnä minä tosiaan tuossa pojan kasvussa sitä murehdin, että tarjoanko maitoa liikaa ja siten " ylensyötän" poikaa. Mutta ilmeisesti ei syytä huoleen ja poika saa tissitellä jatkossakin haluamaansa tahtiin :)
Eivät neuvolassakaan sanoneet mitään, vaan että hienosti kasvaa.
Pituus oli vähän yli +2 käyrän, ja paino +2 käyrällä.
Pojan isän mitat on 185cm ja >100kg joten ehkäpä poika on sieltä perinyt hyvät kasvugeenit ;)
Kiitos vielä kerran.
Viipero & Aleksi
Vanhoja naisten nimiä:
Aleksandra
Amanda/Mandi
Aili
Aino
Alli
Alma
Anna
Anni
Aune
Eevi
Elli
Eeva
Helka
Helmi
Helvi
Hely
Katariina
Kaarina
Kristiina
Lida
Linnea
Maria
Severiina/Serafiina
Sylvi
Tyyne
T. kanelisokeri
Hienoa, että Anyaran vaavillakin on kaikki hyvin ja putoaminen ei aiheuttanut muuta. Voin vain kuvitella säikähtämisen määrää!
Tänään olimme neuvolassa ja painoa 5830g ja pituutta 57.8cm, py 40,5cm eli hyvin on kasvettu.
Meillä on hyvä päivä-, yörytmi. Päivällä unet 2-3h mittaisia ja seurustelua niiden välissä 45min-1h. Alkuillasta valvoo pidempään ja voi torkahdella välillä jos on noussut vikoilta päiksyiltä aikaisemmin kuin 19.00. Yöunille Veeti menee 21-22 välillä ja syö 02-03 välillä ja sitten 06-07 välillä ja siitä jatketaan unta vielä pari tuntia 08-09 välille.
Hyvät unenlahjat kundilla on - on perinyt ne äidiltään.
MA ja Veeti 9 vk
Töihinpaluugallup: Suunnitelmissa on palata töihin jo syksyllä 2007. Vähän nyt hirvittää, mutta toisaalta tiedän etten viihdy pitkään kotona ja työkin on antoisaa. Voisin kyllä olla vuoden loppuun kotona ellei mies olisi sitä mieltä että se käy taloudelle tiukaksi....
Lisäksi tarkoitus on jo piakkoin aloittaa yksi pari tuntia viikossa tehtävä työjuttu, mutta sen voin aloittaa vasta kun mies uskaltaa hoitaa vauvaa ne pari tuntia... ehkä ensi kuussa...
Ehkäisy: kuparikierukka laitettu jälkitarkastuksessa, ihanan vaivatonta kun ei tarvitse miettiäkään mitään pillereitä tai kodomeja ym
Mari ja Sofia (tänään 2kk)
Meillä käytetään kupan ehkäsyjä siihen asti kun mies menee leikkaukeen.
Sitten ei tuu meille enään lapsia ilman ihmeempiä ehkäsyjäkään.
toivoovauvaa ja Joel 10 viikkoa
Luvassa sekavaa juttua.. Ajatukset on jotenkin hajalla!
Nukkumaanmeno kyssäriä.. Onko täällä kaikilla säännölliset iltarutiinit ja " nukkumaanmenoajat" ? Meillä alku lähti tosi hyvin käyntiin vauvelin kanssa, mutta nyt on muutamia iltoja itketty eikä poju tahdo alkaa nukkumaan. Nukkumaanmeno on viivästynyt monena iltana yli puolenyön. JOssain neuvolan kirjasessa kyllä luki, että tämän ikäiset nukkuvat silloin kun tahtovat ja valvovat samaten, mutta niin monilla täällä tuntuu olevan selkeät kuviot, että vähän ihmetyttää meidän meininkin. Tähän saakka poju nukahti hyvin tissillä ja nukkui sitten 3h pätkiä aamuun saakka. Nyt on muutamana iltana nukutettu pari tuntia ennen kuin vaavi on nukahtanut. Myös yösyötöt ovat levottomampia kuin aikaisemmin. PÄivisin poika nukkuu hyvin n 3h pätkiä, kuten tähänkin saakka. Unien välissä ollaan valveilla noin 2h. Mistähän nämä iltaitkut voisivat johtua? Poju on myös pantannut kakkaa nyt pari päivää. Siinä kyllä voisi olla looginen syy, mutta miksi itkettää vain nukkumaanmenoaikana?? ITse olen syönyt kuten tähänkin saakka. Mille tämä teistä kuulostaa? Ideoita?
TÖIHIN MENO.. Juuri oli miehen kanssa puhetta, että ei taida olla varaa jäädä hoitovapaalle. Meilläkin talolaina maksettavana joten se vähän sanelee näitä realiteetteja. Kotonaoloaikaa yritetään kyllä venyttää mahdollisimman monta viikkoa loppupäästä isyysvapaalla, kesälomilla jne.
EHKÄISYSTÄ.. Neuvolasta sain mukaan minipillerit ja niillä mennään nyt ainakin jonkin aikaa eteenpäin.
Monilla on ollut täällä surua ja murhetta. Onneksi kuulostaa että asiat alkavat mennä parempaan suuntaan ja suuremmilta haavereilta on säästytty. Haleja!
Meilläkin poika itkeskeli ja vastusti nukkumaanmenoa n.1kk iässä. Pahimpina iltoina nukutettiin ja kanniskeltiin poikaa 03 asti ja sittenkin nukku vaan pari tuntii.Se oli tosi rankkaa aikaa kun päivälläkään ei voinut nukkua kun isommat lapset vaati huomiota ja hoitoa. Mut sitten vaan yhtäkkiä ilman mitään sen ihmeellisempiä toimenpiteitä poika rupesi joulunaikaan nukkumaan läpi yön. Nukkumaan käy vasta 23 aikoihin mutta nukkuu hyvin aina 10 asti. Päivisin jutellaan, jumpataan, lauletaan jne mahd. paljon jotta yöllä sitten nukuttaisi eikä tarvitse silloin seurustella. Päivällä ei vielä ole rytmiä, yhdet pidemmät, n.4h, päikkärit ottaa ja sitten pieniä tunnin torkkuja pitkin päivää. mutta eiköhän nää päivät ala kohta selkeytyä..
Ehkäisystä: kuparikierukkaa olen ajatellut. pitäisi varmaan olla perhesuunnitteluun yhteydessä niin saisi sen laitettua. Tosin meillä kun on kolme alle 6v lasta niin siinä on jo ihan hyvä ehkäisykeino... illalla väsyttää liikaa, aamulla ei ole aikaa!
Toivoisin voivani jäädä kotiin ainakin pariksi vuodeksi mutta katsotaa nyt miten talous antaa periksi, meilläkin laina painaa päälle.
Enpä nyt muista muuta, poika kasvaa huimaa vauhtia, ikää nyt 2kk ja vaatekoko jo 62cm. Haikeana tyhjensin vaatekaapista pienimmät vaatteet pois kun ne olivat jo auttamattomasti liian pieniä. Aika menee niin kauhean nopeasti ja lapset kasvavat kauhealla kiireellä...
onna
Vaikka en ehdi ja jaksa kauheesti kirjoitella, niin lukemassa oon käynyt tätä palstaa pari kertaa viikossa tai useamminkin välillä, kun aina täällä pohditaan samoja juttuja kuin itsekin on mietiskellyt. Kiva, kiva!
Meidän typykkä on kanssa mun mielestä kasvanut valtavaa vauhtia, vaikkei ihan marrasmurujen isoimpien joukkoon pääsekään. 2 kk tänään täynnä ja mitat 57,5 cm ja 5450g. Yli puoli kiloa isompi kuin isoveljensä tässä iässä. Taitaa siis olla tullut äitiinsä, kun ruoka maistuu ja tarttuu vyötärölle. Voi parkaa... :) ehkä hyvät unenlahjat antavat osansa hyvään kasvuun, kun ei kuluta paljon yhtään liikkumalla.
Samat uuden vuoden lupaukset täälläkin eli liikuntaa pitää alkaa harrastamaan. Olen ajatellut tsempata jonkun kaverin messiin johonkin säännölliseen harrastukseen joka maksetaan etukäteen. Olen nimittäin niin säälittävä, että vain sosiaalinen ja taloudellinen paine pakottavat mut nykyään liikumaan.
Ehkäisyäkin olen pohtinut. Mieheni mielestä pärjätään kondomilla se aika, kun tarvitaan ennen kolmannen lapsen hankkimista, mutta mä olen kyl itse miettinyt, että sen verran vois pitää taukoa, että esim. kuparikierukka kannattais laittaa. No pitää vielä miettiä. Jos joku kuparikierukasta kokemusta omaava jaksais kertoa onko se hyvä niin mielellään siitä kuulisin.
Töihin ajattelisin mennä tossa 2008 alkupuolella, mutta katsotaan sitä kyl sit vielä myöhemmin tarkemmin. Alle vuoden ikäistä en hoitoon halua viedä ja kävelläkin lapsi saisi siinä vaiheessa. Esikoinen meni hoitoon 1 v 3 kk iässä ja se sopi hänelle ja koko perheelle tosi hyvin. Työpaikka on mullakin sen verran mielenkiintoinen, että en malta olla vuosikausia sieltä poissa. Ja jos se kolmas lapsi meille suodaan. niin sitten tarvis varmaan tosiaan suht nopeasti sinne töihin palata, että ehtii hetken aivojaan siellä kuntouttamaan. Kuulun siihen ihmistyyppiin, joka ei osaa/jaksa kotona hommata aktiivisesti ja jotain projekteja pitää olla virellä, jotta saa edes jotenkin itsestään " tehoja irti" . Taloudellisesti ei pitäis tulla mitään kauheen suuria ongelmia, vaikka jonkun aikaa olisinkin kotona. Asuntovelat on sen verran pienet onneksi ja mies tienaa riittävästi meidän elannoksi.
Kaksplussassa oli juttua äitien nettiriippuvuudesta ja erityisesti näiden keskustelupalstojen koukuttavuudesta. Joskus loppuraskaudesta olin kyl aika koukussa tähän palstaan;joka päivä oli luettava kuulumiset. Mitenkäs muut?
t: Lempi ja Inkeri (tänään 2 kk synttärit)
Ihanaa että tiitiäiselle ja anyaralle kuuluu jo parempaa.
Meillä on alkanut illat mennä ihan mainiosti, vauva nukahtaa omaan sänkyyn (joka on olohuoneessa illalla, siirreltävä sänky siis) klo 21-22 laitan hänet sinne rinnalta hereillä (tai unessa) tuttia joutuu laittamaan muutamia kertoja kunnes nukahtaa kunnolla. Syömään herää noin klo 01 - 02 ja uudelleen 03-04. Päivät vaihtelee, nukkuu 1-3 tuntia 3-4 kertaa. Muistelin aikaisemmista lapsistani että selkeä rytmi päivään alkoi tulla vasta kun kiinteät aloitetiin ja siis ruokailu ajat tulivat säänöllisemmiksi. Tissiähän syödään miten millonkin.
Ehkäisystä, kumit ainakin imetyksen ajan, kierukkaa suosittelivat mutta vieroksun jostain syystä.
Kotona ainakin vuoden 2008 loppuun, tarkoitus keikkatöitä tehdä viikonloppuisin kotihoidontuen lisäksi ja sillä pitkittää kotona oloa ehkä pidempäänkin. Keikkatöistä hyöty taloudellinen sekä oma " pään tuuletus" ja että oma ammattitaito pysyy yllä
Juu täällä ainakin yksi riippuvainen, joka päivä piipahdan lukemassa, usein jopa pariin kertaan. Minulla se liittyy niihin (harvoihin) omiin hetkiin.Kuppi kahvia,hetki istua rauhassa ja lukea muiden kuulumisia ihan kuin" tapaisi" muita ihmisiä, ihmisiä samassa elämäntilanteessa ja juuri silloin kun minulle itselleni sopii. Niin että hauskaa päivänjatkoa vaan kaikille, oli hauska " rupatella" ja " nähdään" taas, ehkäpä iltapäivän kahvitauolla : )
silvain ja veepuli 6 viikkoa ja risat
Minäkin ajattelin tulla vaan sanomaan että mielenkiinnolla luen näitä kirjoituksia täällä myös. Itselläni on nyt suuri dilemma tuon töihin lähdön kanssa. Olen sellaisella alalla että en voi aloittaa töitä kuin elokuussa tai tammikuussa ja siinäpä se nyt onkin että tyttö on elokuussa vasta 8 ja puol kuukautta, mutta taloudellisesti oltaisiin paljon paremmissa jamoissa jos menisin töihin... Nyt kuitenkin kuulen joka paikasta että on niin ' väärin' laittaa lapsi noin pienenä hoitoon ja sukulaisiltakin tulee tosi ristiriitaisia kommentteja. En nyt siten oikein tiedä mitä tehdä, että elokuu vai tammikuu 2008. On siinä kuitenkin aika monta kuukautta välissä sillä kotihoidon tuella... Meillläkin uusi asunto ja laina ja kaikkea. NO, tässä on nyt vielä pari kuukautta aikaa miettiä ja mies sanoo että hänelle se on ihan sama kummin teen. Täytyy siis vain tutkia itseä ja yrittää löytää ratkaisu joka sopii sekä minulle että vauvalle.
Meillä tuo vauvan ' rytmi' on lyhykäisyydessään se että nukkuu hyvin yöt mutta valvoo päivät, eli yksillä päikkäreilla lähes mennään. Ei vaan raaski nukkua päivällä ja on sit illalla ihan sippi. Kaikkea on kokeiltu ja joskus vien iltasella vielä vaunuissa kävelylle että edes nukkuu/pitää silmiä kiinno sen ajan. Siitäpä kysyisinkin että jos jollain on kokemusta pivällä valvojista, niin kerrotko miten kävi isompana yöunien, olen nimittäin lukenut, että myöhemmin voi tulla ongelmia ja lapsi ei yliväsynneenä nuku enää öitäkään hyvin....
Noh, nyt maitoa lämmittelemään ja ulos ihanaan lumisateeseen:)
Pooty ja Jade 7 viikkoa
Hei kaikille!
Minäkin olen yksi meistä, jotka käyvät lukemassa muiden kuulumisia. Kiva lukea samassa tilanteessa olevien turinoita ja hakea neuvoja omiin ongelmiin. Viime aikoina olen alkanut aktivoitua enemmän kirjoittelemaan kuin aikaisemmin.
Eilen tai toissapäivänä kerroin että meillä on alettu iltaisin itkemään. Viime yö meni jo onneksi paremmin. Vauvan vatsakin alkaa taas pikkuhiljaa toimia, joten ehkä siinä oli ongelman ydin.
Olemmeko muuten ainoita, joilla vauva nukkuu yhä vieressä? Alussa tämä oli minulla helpoin tapa imettää öisin, kun olin synnytyksen (=leikkauksen) jäljiltä niin kipeä. En sitten koskaan jaksanut taistella itseäni ylös sängystä ja laittamaan vauvaa omaan sänkyyn. Välillä vauva jo nukkui omassa sängyssä mutta nyt näiden iltaitkujen myötä oli " pakko" ottaa vauva viereen ja rinnalle nukkumaan kun tuntui että se rauhoittui vain näin. Nyt KYSYMYS viisaammille, onko tämä lyhytnäköistä? Vaikeutuuko vauvan opettaminen omaan sänkyyn koko ajan? En jaksaisi huudattaa vauvaa yöllä ja kiusata sekä itseäni että pikkuista, jos ongelmaan on olemassa ratkaisu eli vieressä nukuttaminen. MUTTA, kerjäänkö niin sanotusti verta nenästäni ja löydän lisää opgelmia edestä? Tuskimpa tähänkään on yksiselitteistä vastausta ja jokainen vauva on erilainen, mutta ihan mielelläni kuulisin kokemuksia muilta.
Parin hyvän yön jälkeen viime yö oli taas ihan ihmeellinen. Perttu söi varmaan parin tunin välein, mutta onneksi nukahti heti. Annoin kuitenkin yölläkin omaa rintamaitoa pullosta, silti heräs jo parin tunnin päästä. Juteltiin tuosta pullosta terkkarin kanssa, kun poika nukahtaa tissille ja herää kuitenkin pian nälkäisenä. Ei siis syö tarpeeksi ja saa vain etumaidon, joka sulaa nopeasti. Olis kuitenkin kiva nukkua kolme neljä tunita edes kerrallaan öisin. Muutaman kerran tuo pullo tuntui auttavankin, mutta ei toiminut viime yönä ?!
Kysynkin MITEN PALJON 5,5 kiloinen syö pullosta kerrallaan? Omaa rintamaitoa siis, korvike taitaa olla tujumpaa? Desi meni viimeksi aika helpolla. En oo uskaltanu kauheita määriä tarjota. Pulloruokinta on mulle vierasta, vaikka tää onkin kolmas lapsi. Lopettaako se sitten syömisen,kun on saanut tarpeeksi, vai voiko se syödä itsensä ähkyyn?
Minä oon jättänyt työasiat mielestäni hetkeksi kokonaan. Ei oo valmista työpaikkaa ja lainaakin on ihan riittävästi. Silti haluan olla kotona jonkin aikaa. Alle 2vuotiasta en halua hoitoon viedä. Keskimmäisen aikana tein PartyLite kutsuja. Niistä sain niin omaa rahaa, kuin aikuiskontaktejakin. Saa nähdä jatkanko jossain vaiheessa samaa, vai keksinkö jotain muuta. Tässä kuussa täytän 30v, työtä ehdin tehdä vielä monen monta vuotta ja tämä jäänee kuitenkin viimeiseksi vauvaksemme. Ne vuodet menee niin nopeasti. Neiti vielä aloittaa koulun sinä vuonna, kun Perttu täyttää 3, saisi tyttökin tulla koulusta kotiin jossa äiti odottaa.
Mutta nyt taas tähän päivään!
Bubbles, Atte, Pihla ja Perttu
Poikasi kasvu voi vaikuttaa hurjalta, mutta kaikki ovat yksilöitä ja varmasti neuvolassa kertovat, jos oikeasti kasvaa *liikaa* =P Luulisin, että kasvaa hiukan pluskäyrällä, mikä on siis ihan normaalia. Meillä ei pojat olleet 2kk:n neuvolassa aikanaan, mutta ovat olleet kutakuinkin samankokoisia syntyessään, kuin sinun poikasi ja kolmikuisina 7kg:n molemmin puolin ja 63/64cm. Eli tosiaan, NORMAALISTI poikasi kasvaa, ainakin minun mielestäni.
Yksi lääkäri aikanaan sanoi minulle, että rintaruokitut lapset kasvavat ensimmäiset puoli vuotta vastikeruokittuja nopeammin. Tiedä sitten... ja minun kokemukseni on, että kasvettiin ensimmäiset kuukaudet luokkaa 1cm/vko ja 1kg/kk ja sitten hiukan hitaammin puoli vuotiaaksi, jolloin liikkumisen myötä kasvuvauhti edelleen hidastui. Ja sekin, että välillä tulee enemmän painoa ja välillä pituutta. Lapset kun kasvavat tavallaan niitä *vuoroin*. Huomaat sen kyllä =)
Ole vain iloinen ja ylpeä, että maitosi riittää ja kasvattaa poikaasi noin hienosti! Hän saa hienon alun ja on todennäköisesti tosi tervekin =)
ANYARA! Hienoa, että olette kotona vihdoin =)
TalviSalama + Tiiti 2kk