Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: "Kun ostin ensimmäisen asuntoni, en osannut aavistaa, millaiseen varallisuushissiin astuin." Moni omistusasuja vaurastuu tietämättään.

Vierailija
04.01.2024 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000010050346.html

Monet omistusasujat ovat päässeet varallisuushissiin ja rikastuneet nopeammin ja enemmän kuin ikinä osasivat ajatellakaan. Ja tämä kaikki tapahtui halvalla lainarahalla 2009 - 2022.

Samalla vuokralle jääneet ovat tuskailleet vuosi vuodelta yhä korkeammaksi nousseen vuokran kanssa - eivätkä ole rikastuneet senttiäkään.

Että se on ihan oma valinta kumpaan ryhmään kuuluu.

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään heistä ei ole rikastunut penniäkään, jos asuvat edelleen asunnossa jota eivät myy, ja joilla ei ole ostajaa.

Heillä on asumiskustannukset pienemmät, kun ei tarvitse vuokralla asua. Ja halutessaan voivat esim. eläkepäiville siirtyessään realisoida asuntonsa ja siirtyä sitten vuokralle ja varmistaa rahoilla lokoisat eläkepäivät. Kyllä tuo paljon enemmän vapauksia antaa kuin se, että asuu vuokralla ja odottelee seuraavaa vuokrankorotuskirjettä ja miettii, että kuinka kauas pitää tällä kertaa muuttaa, että saa omiin tuloihin suhteutettuna vuokra-asunnon, jonka vuokran saisi maksettua.

Olen esittänyt tästä laskelman toisessa ketjussa.

Minä asun vuokralla. Jos ostaisin vastaavan asunnon, siitä tulisi enemmän kuluja kuin vuokra-asunnosta. Kulut siis ovat:

- yhtiövastike

Jahas, alapeukkuja siis :D

Laitetaanpa luvut. Maksan siis vuokraa 720€/kk.

Vastaava asunto on myyty samasta talosta hintaan 205 000€.

20% käsiraha = 41 000€

80% lainan osuus = 164 000€

Käsiraha on otettava jostain, eli käytännössä oskesijoituksista joissa raha on tällä hetkellä. Osakkeiden pitkän aikavälin tuotto-odotus on 8%, mikä no hieman alle toteutuneen 20v periodilla. Menetetty sijoitustuotto käsirahan osalta olisi siis 273€/kk.

ps. minusta on hämmästyttävää kuinka palstan asuntosijoittajaguruille "opportunity cost" on uusi termi.

Lainan korko olisi nykyisellä korkotasolla 615 eur/kk, ja 2,5% korkotasolla (sis. marginaali) 341€/kk.

Yhtiövastike on 180€/kk.

Eli suorat kulut olsivat nykyisellä korkotasolla 1 068€/kk ja 2,5% korkotasolla (sis. marginaali) 794€/kk.

Millähän kaavalla päästään siihen, että omistusasuminen olisi halvempaa? JA jos nyt joku selittelee tietävänä kuin noku asunnon arvo nousee...miksi se nousisi kun ei sen omistaminen ole kannattavaa nytkään?

Vierailija
102/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin 10 vuotta vuokralla kolmiossa Itä-Helsingissä. Sitten samassa talossa vapautui aivan samanlainen asunto myyntiin. Yhtiö on hyvä joten ostin asunnon lainalla. Maksan lainaa ja vastikkeita nyt saman verran kuin ennen maksoin vuokraa. 10 vuoden päästä asunto on minun. Jossain vaiheessa laitan asunnon vuokralle ja ostan asunnon omalla pihalla muualta. Elämäntilanteet muuttuu mutta varallisuus lisääntyy.

Hetkinen. Asuit 10v vuokralla ja 10v maksat asuntolainat pois, mutta silloin talo on vähintäin 20v eli enemmän, eli alkaa asunnon uudelleen maksun aika, sillä myös rakennuksilla on elinkaarensa, ellei niitä korjata. 

Ikkunat ja ovet 30v. Julkisivu ja parvekkeet 20-30v, katto 30v , saunat ja pesutilat 20v jne. jne. 

Nyt tehdään putkiremontteja 80-90-luvun asuntoihin ja jonkun kolmion putkiremontti maksaa  40.000-60.000€. jonka maksaa huoneiston omistaj

Jeesus kristus, että ihmisiä kustaan silmään. Missä ihmeen hesan peräpitäjässä putkiremppaan saadaan kulumaan 40 000€+ / huoneisto?! Omakotitaloissakin putkirempat jäävät maks. pariinkymmeneen tuhanteen, ellei tule sisälaatoitushommia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen arvo ei voi nousta koko ajan. Jos näin olisi niin jonkun ajan kuluttua kenelläkään ei olisi enää varaa ostaa asuntoa. Välillä tullaan alas kuten 90 luvulla tultiin kun asuntojen hinnat puolittuivat.

Vierailija
104/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kasvukeskuksissa ehkä kyllä, syrjäalueilla omistusasuminen tuottaa tappiota kun asunnot halpenee silmissä

ja KUKA on käskenyt ostaa asunnon syrjä-alueilta. Tämä kaupungistuminen on ollut käynnissä 60-luvulta lähtien joten ihan turha mussuttaa omista typeristä valinnoista, kuten asua 0-korkoaika vuokralla (jos omistusasumiseen on ollut vara) tai ostaa syrjäseuduilta asunto.

Vierailija
105/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös demarit ehdottaneet tähän jotain veroa? Se oli joku arvonnousuvero tms.

no demarit nyt haluavat vaikka veronmaksuveron.

Vierailija
106/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No anteeksi ettei minulla ollut 18v kymmeniä saati satoja tuhansia euroja asuntoon tai taloon sekä sellaisen ylläpitoon. Eikä ole muuten vieläkään, kun kaikki raha menee peruselämiseen. 🙄

ei ollut minullakaan kymmeniä saati satojatuhansia euroja asunnon ostoon. SIKSI meillä on tälläiset laitokset kuin PANKIT. NYT minulla on puolen millin velaton asunto JA satoja tuhansia sijoituksissa.

Vierailija
107/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla eläminen on halvempaa kuin omistusasuminen siihen asti, kun asuntolaina on maksettu. Jos vuokralainen ei säästä rahaa, niin se on kyllä ihan oma moka. Samoin omistusasuja mokaa, jos ei kerrytä muuta omaisuutta kuin asuntonsa.

Ei ole jos vuokransa maksaa ITSE.

Minun asuntoni vuokra vuokramarkkinoilla olisi 2300 €/kk.

Kun vielä oli lainaa maksoin yhtiövastikeet 341 €

Lainan korkoja keskimäärin 80 €/kk.

Eli asunnon KULUT olivat 421 €/ kk. ELi erotus vuokra-asuntoon on 1879 €/kk.

MILLÄ matematiikalla on halvempaa maksaa 2300 € kuin maksaa 421 €.

Vaikka ottaisi lyhennyksenkin huomioon niin SILTI vuokra-asuminen olisi kalliimpaa Maksoin lyhennystä 1240 €/kk.

Eli vaikka ottaa lyhennyksen, joka on SÄÄSTÖ ei KULU, huomioon niin vuokralla asumien olisi 639 € kalliimpaa.

Eikä tuossa vielä kaikki. VUokran olen katsonut 13 vuotta vanhemmasta asunnosta, jossa ei ole terassia eikä omaa pihaa, vaikka onkin rivitalo. Lisäksi asuntoon ei saa kuin 1 autopaikan, kun minulla niitä on 2. Pintamateriaalitkin ovat aivan eri laatutasoa minun hyväkseni.

Vierailija
108/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole. Jos vanhemmat eivät olisi taanneet lainaani niin en olisi sitä saanut.

Vierailija
109/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla eläminen on halvempaa kuin omistusasuminen siihen asti, kun asuntolaina on maksettu. Jos vuokralainen ei säästä rahaa, niin se on kyllä ihan oma moka. Samoin omistusasuja mokaa, jos ei kerrytä muuta omaisuutta kuin asuntonsa.

Vaikka ottaisi lyhennyksenkin huomioon niin SILTI vuokra-asuminen olisi kalliimpaa Maksoin lyhennystä 1240 €/kk.

Eli vaikka ottaa lyhennyksen, joka on SÄÄSTÖ ei KULU, huomioon niin vuokralla asumien olisi 639 € kalliimpaa.

Eikä tuossa vielä kaikki

Käytätkö vertauksessasi nykyistä vuokratasoa ja historiallista korkotasoa? Entä jos teet laskelmat nykyisillä koroilla?

Vierailija
110/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman omaisuutta ei voi taata lainaa 

Vierailija
111/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen hei tarvitse muuta omaisuutta kuin asunnon + mieluiten tietysti myös pari sijoitusasuntoa, Varma ja lähestulkoon ainoa keino vaurastua. Pörssiosakkeet ovat yhtä tyhjän kanssa, liian epävarmoja.

Pörssiosakkeiden TUOTOT ovat korkeammat kuin vuokra-asunnon. Samaten riskit ovat pienemmät kuin parilla sijoitusasunnolla.

Pörssiosakkeille saat paremman hajautuksen rakennettua kuin vuokra-asunnoille. Kun aletaan puhumaan 10+ vuokra-asunnosta niin vuokralordina olemisen riskit alkavat laskemaan. Tuotto on yhä surkea.

Vierailija
112/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anteeksi ettei minulla ollut 18v kymmeniä saati satoja tuhansia euroja asuntoon tai taloon sekä sellaisen ylläpitoon. Eikä ole muuten vieläkään, kun kaikki raha menee peruselämiseen. 🙄

ei ollut minullakaan kymmeniä saati satojatuhansia euroja asunnon ostoon. SIKSI meillä on tälläiset laitokset kuin PANKIT. NYT minulla on puolen millin velaton asunto JA satoja tuhansia sijoituksissa.

Lähihoitajan palkalla ei saa satoja tuhansia säästöön, puolen millin asunnosta nyt puhumattakaan. Ei saa välttämättä edes lainaa.

Vierailija
113/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan siitä, ettei kaikilla ole niitä vanhempia taustalla antamassa tarvittavia takauksia.

Vierailija
114/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lainaa varten tarvitsit kymmeniä tuhansia omaosuutta, sekä mahdollisesti lisätakauksia.

Usko tai älä, kaikilla tähän ei mahdollisuuksia ole, etenkään juuri täysikäistyttyä. 

Vierailija
115/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Ne, jotka haluavat vaurastua, ottavat ASP lainan ja sinnittelevät tarvittaessa kaalilaatkolla ja kaurapuurolla. WT-porukka käyttää mieluummin rahat väyrysmersuihin ja tatskoihin. Itse ostin oman asunnon niin pian kuin kykenin, koska järkeilin, ettei kannata maksaa toiselle perustarpeesta. Ensimmäisen oman auton ostin vasta 35-vuotiaana.

Vierailija
116/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös demarit ehdottaneet tähän jotain veroa? Se oli joku arvonnousuvero tms.

no demarit nyt haluavat vaikka veronmaksuveron.

Hengitysvero! Elämisvero! 

Vierailija
117/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lainaa varten tarvitsit kymmeniä tuhansia omaosuutta, sekä mahdollisesti lisätakauksia.

Usko tai älä, kaikilla tähän ei mahdollisuuksia ole, etenkään juuri täysikäistyttyä. 

Valtio voi auttaa. Kuka vain pääsisi kyllä kiinni asuntoon käyttämällä ASP-lainamahdollisuutta. Ensimmäinen asunto kannattaisi sitten ostaa alueelta, johon rahkeet riittävät.

Vierailija
118/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vaikka ottaa lyhennyksen, joka on SÄÄSTÖ ei KULU, huomioon niin vuokralla asumien olisi 639

Historiallinen korkotaso on meillä (en ole ed) vain 2kk takaa kun 12kk korko päivitettiin. Oma laskelma:

- vastaavan okt:n vuokra vähintään 2000e/kk

- omat asumiskulut viimevuodelta 283e/kk ja  joulukuun lainan korko 403e. Yhteensä 686e

Olemme voitolla 1314e + mahdollisen arvonnousun verran. Joka kuukausi. Tuon kun sijoittaa vaikka varovaiseen rahastoon saa kivan lisätuoton:)

Vierailija
119/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas ostaa oman asunnon.

Tyhmempi maksaa vuokrakämppää.

Täysin järjetöntä on vuokralla asuminen.

Vierailija
120/158 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio voi auttaa. Kuka vain pääsisi kyllä kiinni asuntoon käyttämällä ASP-lainamahdollisuutta. Ensimmäinen asunto kannattaisi sitten ostaa alueelta,

Ei sitä ASP-lainaakaan myönnetä kelle tahansa.

Itse säästin ASP-tilille reilu 21 k€ enkä olisi saanut lainaa määräaikaisten työsuhteiden vuoksi. Tarjosin säästöjä myös vakuudeksi 18-20 k€ lainalle asoasuntoa varten, mutta lainaa ei myönnetty vaikka kuukausierä olisi ollut olematon pitkällä laina-ajalla.