Yllätyin miten huonoja hakemuksia jotkut, jotka eivät CV:n mukaan ole olleet työttömänä, tekevät
Kannattaisi työssäkäyvienkin päivittää hakutaitojaan. En nyt kerro tarkkaan mitä haemme mutta tämäntyyppisiä hakemuksia tulee liikaa jotka alkavat "olen 25-vuotias höpönömi" ja sitten kerrotaan kuinka ollaan ahkera ja luotettava ja kaikki mahdolliset kliseet. Huoh. En ole ammattirekrytoija, mutta meille haetaan minulle seuraajaa ja minä teen esikarsinnan osaamisen perusteella. Hyviä hakemuksia tuli riittävästi, joten nämä 25-vuotiaat ahkerat höpönomit voi huoletta heittää syrjään.
Kommentit (103)
en ole koskaan laittanut kuvaa hakemukseen. varmaan joku nuori kaunis blondi nainen voi kuvasta hyötyä, mut tavallisen näköinen ei.
Mun mielestä CV jossa näkyy työkokemus, osaaminen ja tehtävät pitäisi riittää. Ne liibalaaba miksi haet juuri tähän tehtävään esseet on ihan turhia. Hain koska se herätti mielenkiinnon sen verran, että olisin valmis vaihtamaan työpaikkaa.
Rekrytoijiksi pitäisi ensinnäkin palkata täysjärkisiä ihmisiä. Puhutaan sitten lisää.
No oliko myös siinä työpaikkailmoituksessa kliseitä? Kannattaa jättää ne laittamatta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä osaisi netistä etsiä, vaikka osaat AV:lle kirjoittaa
Miksi niiden edes pitäisi olla netistä kopioituja, saman kaavan mukaisia tylsiä hakemuksia jotka hukkuvat massaan?
Persoonallinen hakemus erottuu joukosta.
Kerro mikä on persoonallinen hakemus? Tuntuu että sitä toitotetaan mutta kukaan ei suostu kertomaan miten sellainen tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa tässä millainen olisi hyvä hakemus.
Sellainenko, jonka vain pitkäaikaistyöttömät TE-toimiston CV-kursseilla aikaa viettäneet osaavat, vai sellainen, jonka rekrytointikonsultti-höpöasiantuntijat ovat keksineet miettiessään mitä voisivat myydä? Innovatiivisia Nykyaikaisia RekrytointiTaitojen Polkuja ja AskelMerkkejä ja CV:n TieKarttaPäivityksiä?
Vai muuten vain markkinoinnin höpönomi, joka tekee työkseen höpömarkkinointia?
Kyllä tämä hanemuksilla ja CV:llä kikkailu kummastuttaa ja tympii. Haetaan sopivinta työntekijää alalle kuin alalle, niin onko se oikea henkilö todella, joka tekee parhaan hakemuksen ja CV:n. Lisäksi kuka tuota jaksaa, kun pitää 100 paikkaakin hakea ennenkuin tärppää. On muutakin tekemistä ihmisillä kuin muotoilla hakemusta ja CV:tä. Kenenkään elämää ei tulisi hukata ja typistää tuollaiseen puuhaan. Pitää riittää, että osaaminen ja pätevyys näkyy. Nyt pitäisi runoilla juuri kaikenlaista. Olen kahvia lipittelevä satakieli, intohimoinen työlle on mieli.
Ne on pakkohakemuksia jotka raportoidaan työkkärille. Ei ole tarkoitus tulla teille töihin.
Ongelma ei ole hakemukset, vaan rekrytointi joka ei osaa valita osaavinta ja parasta hakijaa. Ihme temppuiluksi on työnhaku mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti valitettavan moni kirjoittaa melko huonoa ja heikkolaatuista tekstiä, oli sitten kyseessä työhakemus tai mikä tahansa teksti.
No minä olen kerran listannut käymäni kurssit ja koulut sekä työpaikkani ja ammattitaitoni. Yhdelle sivulle mahtuu. Ei mitään joutavia tarinoita. Otan kopion ja lähetän sähköpostina hakemaani paikkaan jos pyytävät. Ekan kerran elämässä tein tämän kaksi vuotta sitten kun vuokrafirman pomo pyysi. Oli tapana liittää työntekijän tietoihin. Työn sain kyllä. En ehtinyt mihinkään työnhakukurssille koska aina sattui olemaan töitä samaan aikaan. Yläasteellahan se CV tehtiin ja se olikin ainoa kerta.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap sentään saanut hakemuksia joissa kerrotaan edes jotain hakijasta. Itse ylenin esimiesasemaan kunnallisella puolella reilu vuosi sitten ja hakemukset ovat yllättäneet minutkin. Itselläni on mielestäni aivan normaalimittainen hakemus. Jos sen printtaisi paperille niin olisi varmaan n. yksi A4. Nyt esimiehenä luen kuntarekryssä hakemuksia jotka ovat muutaman lauseen mittaisia. "Haen tätä paikkaa" saattaa olla jonkun hakemus. Joo, kyllähän siellä kuntarekryssä laitetaan muita tietoja ennen vapaamuotoista hakemusta mutta kun kyse on alasta ja paikkakunnasta jossa työpaikoista on kilpailua (yhteen paikkaan yli 50 hakemusta) niin ihmetyttää kyllä, että oikeastiko joku luulee tulevansa kutsutuksi haastatteluun tuolla.
Ei luule. Pakotettu hakeen neljää paikkaa kuussa ja aina sopivia ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Toimin aikoinaan palkkaavana esimiehenä ja ehdin 20 vuoden aikana lukea valtavan määrän työpaikkahakemuksia. Osa ei selvästikään ollut vaivautunut etsimään cv:n tai hakemuksen mallia netistä tai muualta.
Kirjoitusvirheitä, sivu tajunnanvirtaa ilman kappalejakoa tai yhden rivin hakemuksia: "Haen ilmoittamaanne paikkaa.", joista lähinnä päättelin, että oli haettu vain työkkärin pakottamana. Ja enhän minä ketään väkisin palkannut, kun halukkaitakin oli joka kerta useita kymmeniä, ellei satoja.
Mulla vastaavia kokemuksia. Siis ihan vain suollettu Wordillä tekstiä ilman mitään formatointeja (siis ulkoasun, osioiden erottelemisen, sisennysten, kappalejaon jne. osalta), ja täynnä kirjoitusvirheitä. Tämä oli tehtävään, jossa tulee osata myös dokumentoida, ja jo aikana ennen neljän pakollisen hakemuksen kiintiötä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työnhaku suomessa on naurettavaa pelleilyä. Pitää tehdä video itsestään, cv, ryhmähaastattelu ja vielä yksilöhaastattelu ihan pilipali hommiinkiin.
Nimenomaan pilipalihommiin. Oikeisiin töihin haastatellaan ja voidaan tavata ja pitää yhteyttä moneenkin kertaan. Videoita... :)
Itse tein protestina niin että kuukauden vikana päivänä tein neljä umpisurkeaa hakemusta töihin joita en voi saada enkä edes haluaisi ja vain niistä hakemuksista ilmoitin työkkäriin. Ne työt mitä olen oikeasti halunnut olen myös saanut, viime aikoina.
Jos kaikki tekisivät persoonallisia hakemuksia, niistä paistaisi yhtä lailla samankaltaisuus. Miksi keksiä pyörää uudelleen. En ymmärrä miksi hakemuksista on tullut niin vaativia, että rekrytoijat osaisivat valita sopivat kanditaatit, eikö taito riitä muuten? Nykyään pitää olla kirjailija ja sana hallussa, mutta jos todellisuudessa eletään niin moni ei ole alkanut kirjailijaksi juuri siitä syystä, ettei se ole vahvin puoli. Mikäli työssä ei tarvita tekstintuottamista niin miksi se olisi kriteeri hakemuksessakaan? Miksei voi olla "tylsä" hakija, koska loppupeleissä henkilökemia, kokemus ja koulutus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako ihmiset vielä muka töihin? Elättämään ulkomaan kusipäitä ja kotimaan lapsiperheitä, joita ei kiinnosta kuin ilmainen elämä. Vähällä pärjää ja jos ei pärjää, otetaan niiltä, joille annetaan ilmaiseksi.
Minä haluaisin ainakin. Kaikki työ kelpaisi mitä vaan pystyn tekemään. En mieti turhia, töillä vaan tienaisi jotain ja käyttörahaa jäisi moninkertaisesti tähän kassan rahaan verrattuna. Kuun alussa tuli kesätöiden lopputili ja puolen kuun kassan rahat ja veronpalautus, seitsemän tonnia. Kyllä se työnteko kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö rekrytoijat päinvastoin ole jo kyllästyneet CV:n tekokursseilla viilattuihin hakemuksiin? Joissakin työpaikkailmoituksissa lukee, ettei tarvitse lähettää CV:ta, vaan kertoa hakemuksessa omin sanoin lyhyesti miksi juuri sinä olisit hakemamme henkilö. Todistukset ja työpaikat katsotaan tarvittaessa myöhemmin.
Just näin. Monella firmalla on omat työnhakusivut joilla kysytään vain oleellinen, loput voi kysyä jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitan myös "olen XX-vuotias YY-paikkakunnalta..." ja sitten mikä ilmoitetussa paikassa herätti oman mielenkiintoni. Monet työilmoitukset ovat kyllä sen verta huonoja ("haetaan huipputyyppiä/ninjaa/supersankaria!" ilmoitukset tai tehtävät on listattu todella epämääräisesti tai lyhyesti), että joskus on vaikea keksiä mikä ilmoituksessa tai työpaikassa herätti sen mielenkiinnon (sen lisäksi että tarvitsen työn jotta saan rahaa).
Seuraavaan kappaleeseen kirjoitan parhaiten sopivan työkokemukseni ja osaamiseni sekä kerron lyhyesti myös muista työ- ja vapaaehtoistyö kokemuksestani.
Loppuun laitan aina LinkedIn profiilin linkin sekä yhteystiedot.
Mitä helv siihen hakemukseen pitäisi laittaa jos ei näitä perusjuttuja... anteeksi "kliseitä" voi laittaa?
Ja mikä vika on ns. "höpönomi" koulutuksissa? Restonomi, merkonomi, tradenomi, jne. jne.. ihan oikeaan työhön ne kouluttavat. Kuulostaa aikamoiselta vittuilulta.
Moni hakee hirveän montaa työtä, koska tietää tasan tarkkaan että hakijoita on satoja, ja on mahdollista että ei juuri sitä saa. Kun sitä 50:ttä hakemusta tai 100:a väsää, ei välttämättä jaksa runoilla siihen ihmeitä.
Onhan jo paljastettu että isoa osaa hakukirjeistä ei edes lueta, ja hakemukset menee ö-mappiin ennen kuin edes tulevat ihmissilmän näkemäksi. Onko sitten ihme ettei moni enää jaksa kirjoittaa romaania, kun sitä ei välttämättä kukaan edes lue..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työnhaku suomessa on naurettavaa pelleilyä. Pitää tehdä video itsestään, cv, ryhmähaastattelu ja vielä yksilöhaastattelu ihan pilipali hommiinkiin.
Nimenomaan pilipalihommiin. Oikeisiin töihin haastatellaan ja voidaan tavata ja pitää yhteyttä moneenkin kertaan. Videoita... :)
Nykyiseen työpaikkaansa, jossa tytär on ollut nyt n.3,5 vuotta haku kesti reilut 3 kuukautta; välillä aina ilmoitettiin, onko hän vielä mukana haussa. CV, Videoita,.EX tempore - puheita annetuista aiheista ( kaksi vaihtoehtoa) kielitesti jne. Kysymyksessä on suuri kansainvälinen firma; haastattelijat olivat eri osastojen esihenkilöitä.( yht.7 kpl) He haastattelivat, milloin yksin milloin jonkun toisen kanssa yhdessä. Esim. yliopistoista viimeisinä saadut paperit piti lähettää rekrylle myöskin paperi- muodossa. (ulkomailta)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole hakemukset, vaan rekrytointi joka ei osaa valita osaavinta ja parasta hakijaa. Ihme temppuiluksi on työnhaku mennyt.
Jep jos ei sirkukseen haeta, miksi hiljaisen toimistotyön tekijän pitäisi olla esiintyjätyyppiä? Miksi siivoojan pitäisi lähettää video itsestään?
Miksi ei voi hyväksyä, että suurinta osaa työstä haetaan, että saisi rahaa elääkseen? Mitä pahaa siinä on, jos tekee työnsä hyvin?
Miksi pitää hehkuttaa, vauhkota, myydä itseään jne? Miksi hyvä, luotettava ja ahkera työntekijä ei riittäisi?
Hehkuttajat ja vauhkoojat, he ovat sellaista ekstraa,vähän kuin nonparellit leivonnaisissa. Luotettavat, ahkerat tavalliswt työntekijät ovat se voi, kananmunat, jauhot, sokeri ja hiiva, kaikki mikä pitää sen kasassa.
Olet ap sentään saanut hakemuksia joissa kerrotaan edes jotain hakijasta. Itse ylenin esimiesasemaan kunnallisella puolella reilu vuosi sitten ja hakemukset ovat yllättäneet minutkin. Itselläni on mielestäni aivan normaalimittainen hakemus. Jos sen printtaisi paperille niin olisi varmaan n. yksi A4. Nyt esimiehenä luen kuntarekryssä hakemuksia jotka ovat muutaman lauseen mittaisia. "Haen tätä paikkaa" saattaa olla jonkun hakemus. Joo, kyllähän siellä kuntarekryssä laitetaan muita tietoja ennen vapaamuotoista hakemusta mutta kun kyse on alasta ja paikkakunnasta jossa työpaikoista on kilpailua (yhteen paikkaan yli 50 hakemusta) niin ihmetyttää kyllä, että oikeastiko joku luulee tulevansa kutsutuksi haastatteluun tuolla.