Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllätyin miten huonoja hakemuksia jotkut, jotka eivät CV:n mukaan ole olleet työttömänä, tekevät

Vierailija
03.01.2024 |

Kannattaisi työssäkäyvienkin päivittää hakutaitojaan. En nyt kerro tarkkaan mitä haemme mutta tämäntyyppisiä hakemuksia tulee liikaa jotka alkavat "olen 25-vuotias höpönömi" ja sitten kerrotaan kuinka ollaan ahkera ja luotettava ja kaikki mahdolliset kliseet. Huoh. En ole ammattirekrytoija, mutta meille haetaan minulle seuraajaa ja minä teen esikarsinnan osaamisen perusteella. Hyviä hakemuksia tuli riittävästi, joten nämä 25-vuotiaat ahkerat höpönomit voi huoletta heittää syrjään. 

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ihmiset ole niin uraorientoituneita, että pitäisivät CV:nsä ajan tasalla ja verkostoituisivat ahkerasti Linkedinissä. He uppoutuvat siihen omaan työnsä ja viihtyvät siinä, eivätkä ajattele, että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella.

Joskus 2013 paikkeilla olin työkkärin kautta järjestetyssä vertaissparrauksessa, missä ohjatusti työskenneltiin työnhaun eteen enimmäkseen vertaistukipohjalta, mutta osin myös ammattilaisten tuella. Se ryhmä oli vieläpä korkeakoulutetuille tarkoitettu. Siitä ryhmästä on jäänyt mieleen yksi DI, joka oli ollut pitkään samassa työpaikassa ja hän kertoi, että hänen viimeksi tekemänsä CV on korpulla. 

Vierailija
42/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ihmiset ole niin uraorientoituneita, että pitäisivät CV:nsä ajan tasalla ja verkostoituisivat ahkerasti Linkedinissä. He uppoutuvat siihen omaan työnsä ja viihtyvät siinä, eivätkä ajattele, että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella.

Joskus 2013 paikkeilla olin työkkärin kautta järjestetyssä vertaissparrauksessa, missä ohjatusti työskenneltiin työnhaun eteen enimmäkseen vertaistukipohjalta, mutta osin myös ammattilaisten tuella. Se ryhmä oli vieläpä korkeakoulutetuille tarkoitettu. Siitä ryhmästä on jäänyt mieleen yksi DI, joka oli ollut pitkään samassa työpaikassa ja hän kertoi, että hänen viimeksi tekemänsä CV on korpulla. 

Hyvä 80-luvun hakemus on edelleenkin hyvä. Esittely itsestä, miksi hakee juuri kyseistä paikkaa, mitä osaa, palkkatoive ja liitteeksi cv. Ei tarvitse tehdä mitään temppuvideota itsestään, ellei hae töihin sirkukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rekrytoijat päinvastoin ole jo kyllästyneet CV:n tekokursseilla viilattuihin hakemuksiin?  Joissakin työpaikkailmoituksissa lukee, ettei tarvitse lähettää CV:ta, vaan kertoa hakemuksessa omin sanoin lyhyesti miksi juuri sinä olisit hakemamme henkilö.  Todistukset ja työpaikat katsotaan tarvittaessa myöhemmin.  

Vierailija
44/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on vakituinen duuni eikä tarvitse hakea uutta ja kestää näitä höpöhöpö aasiantuntijoita. 

Vierailija
45/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kukaan kertonut millainen cv ja hakemuksen pitää olla kun ikää on jo yli 40 ja työkokemusta palkkatöistä kolmisen vuotta. Itse on pitänyt mallien mukaan värkätä ja hyvin harvoin edes haastatteluun pääsee. Se ja sama se on millaisen laittaa. Olen laittanut samaan työpaikkaan saman hakemuksen ja sekä päässyt haastatteluun että en.

Vierailija
46/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kukaan kertonut millainen cv ja hakemuksen pitää olla kun ikää on jo yli 40 ja työkokemusta palkkatöistä kolmisen vuotta. Itse on pitänyt mallien mukaan värkätä ja hyvin harvoin edes haastatteluun pääsee. Se ja sama se on millaisen laittaa. Olen laittanut samaan työpaikkaan saman hakemuksen ja sekä päässyt haastatteluun että en.

Kerro mitä osaat. Minä aloitin nykyisen työni lähes viisikymppisenä. Nyt olen jäämässä eläkkeelle. Jotkut vastaajat eivät näytä ymmärtävän että on pk-ytityksiä. Kerrotaan että teen teknisen alan työtä alle 10 hengen yrityksessä. Alalla pienet toimijat on yleisiä. Haastatteluin tulee mukaan yrityskummi. jolla on alan osaaminen. 

Vierailija
47/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 siis ap. En oikein osaa pienellä puhelimella kirjoittaa. Yllätyin miten moni ärsyyntyi. Mutta se korreloi sen kanssa ettei nykyään enää jakseta oma-alotteisesti opetella mitään. 

Vierailija
48/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten edes hakee mitään? Jos ei osaa kertoa mitä osaa niin CV on myös turha. 

Vierailija
49/103 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ystävällinen rekrytoija kertoa, kannattaako laittaa ollenkaan valokuvaa? 

Tein aiemmin hakemuksia, joissa oli mielestäni kiva kuva, sellainen positiivinen ja pirteä. Kun eletään nyt "synkkiä aikoja", niin ihmisiä ärsyttää kaikki positiivinen. 

Joissain rekrytoinneissa ei saa edes kertoa ikää tai laittaa kuvaa ollenkaan.

Vierailija
50/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku ystävällinen rekrytoija kertoa, kannattaako laittaa ollenkaan valokuvaa? 

Tein aiemmin hakemuksia, joissa oli mielestäni kiva kuva, sellainen positiivinen ja pirteä. Kun eletään nyt "synkkiä aikoja", niin ihmisiä ärsyttää kaikki positiivinen. 

Joissain rekrytoinneissa ei saa edes kertoa ikää tai laittaa kuvaa ollenkaan.

En ole rekrytoija, mutta kuvaa ei tarvitse laittaa ja taitaa olla laitonta vaatia sitä (koska yhdenvertaisuus). Jos olet nuori ja hyvännäköinen, niin kuvasta taitaa olla vähiten haittaa, ellei hakemuksia käy läpi joku kateellinen kana/kukko. Monilla taitaa kuitenkin nykyään olla LinkedIn profiili josta näkee pärstän jos niin haluaa. 

Millainen muuten kuvasi oli? Työhakemukseen kannattaa mielummin laittaa "ammattimainen" kuva eikä esim selfietä tai kalastuskuvaa (ellei hae kalastustarvikekauppaan)

Vierailija
51/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat tuntuvat etsivän jotain Hassu klovnia ja tietenkin robottia joka ei koskaan väsy eikä osoita tunteita. Siivousalalta tämä. Eli ei pääse edes "siivoamaan" jos et läpäise jotain psykologista pskaa! Ja kyse on siivouksesta! Sitten valitetaan ettei ole tekijöitä ja tekijät vaihtuu.

Vierailija
52/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä. Itse en ole koskaan käynyt minkäänlaista työnhakukurssia. Silti sain paikkani avoimen hakemuksen kautta. Työnantaja sanoi, että se erottui heti, koska heti ensimmäisestä kappaleesta näki, että osaamiseni on juuri sellaista, mitä hän hakee.  Tehtävä työ ei ole vaikeaa, mutta vaatii oma-aloitteisuutta ja tehtävissä on paljon sellaista, mitkä ei toistu vaan saattaa olla vuosi, parikin väliä. Tässä ollaan hyvin pitkälle vastuussa omista töistä ja muuttuneet lainsäädännöt pitää selvittää itse, eikä odottaa, että joku tulee kertomaan. 

Jo ensimmäisestä kappaleesta.... Mutta jos osaamisalue onkin suorittavaa työtä eikä kirjailija. Itselleni matemaattiset aineet omi helppoja mutta äikkä oli vaikeaa, etenkin ainekirjoitus. Se vaan jos tarvii kirjoittaa novelli eikä vain insinöörimäisesti lyhyesti faktat tiskiin niin ilmeisesti on huono hakemus.

Kuitenkin jos itse olisin rekrytoijana niin heivasin kyllä ensimmäisenä noi pahimmat romaanit sivuun ja kokeilisin minimalistisimmista, koska ite tekisin sellaisen. Ja siinä ja siinä ettei omakin cv ole korpullakin.

Ja sitten nämä että netistä löytyy hyvä hakemus, juu niin löytyy ja monta huonoakin, mutta, mikä niistä on se hyvä? 

Vierailija
53/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen mitä tollukoita haastattelijat ovat. Kyselevät yksinkertaisia itsestäänselvyyksiä, eikä päästä asiaan. Ihmettelen millä eväillä ovat "uransa" tehneet.

Vierailija
54/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat tuntuvat etsivän jotain Hassu klovnia ja tietenkin robottia joka ei koskaan väsy eikä osoita tunteita. Siivousalalta tämä. Eli ei pääse edes "siivoamaan" jos et läpäise jotain psykologista pskaa! Ja kyse on siivouksesta! Sitten valitetaan ettei ole tekijöitä ja tekijät vaihtuu.

Joo ja siis esim. Telian myyjillä on insinööritesti ja puhelinmyyjillä persoonallisuustesti :D

Ei voi myydä puhelimia ja liittymiä, jos ei ole insinööritasoa... Tein muuten tuon analyysin jo ennenkuin tiesin, että he testaavat myyjät. Koska he ovat nimenomaan tunteettomia ja sieluttomia inssinörttejä ilman vuorovaikutustaitoja. En ymmärrä miksi heitä pitää valita, koska ovat tekemisissä ihmisten, eivät ostorobottien kanssa. Asioin siksi muualla.

Vierailija
55/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät työnhakuvelvoitteen.

Mutta iän perusteellahan ei saa raakata ketään. Teet niin.

Vierailija
56/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä yllättää? Jos on aikoinaan päässyt suhteilla tms töihin, niin ei ole kokemusta hakemusten teosta eikä ole käyty tuönhaku kurssia jonka taas melkein jokainen työttömänä joskus ollut on käynyt.

Tämä on niin totta. Jos ei kesätöitä lasketa, olen hakenut yhteen työpaikkaan ja varsinaista hakemusta en sinne koskaan tehnyt. Opiskeluaikana meidän luokkalaisilta kysyttiin, olisiko joku kiinnostunut tästä työpaikasta ja kävin haastattelussa kuten eräs luokkatoverinikin ja minä satuin saamaan paikan. Toki en päässyt töihin suhteilla, mutta eipä se prosessi haastattelua lukuun ottamatta siitä eronnut.

Kyllä nyt monia vuosia myöhemmin, voisi olla vaikeaa tehdä kunnollinen hakemus. Toki osaisin varmasti ihan ok version väsätä, olenhan varustettu vähintään normaalilla järjellä.

Vierailija
57/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä johdu pakko- eli näennäishakemuksista. Niitä nyt vaan on tehtävä, jotta saisi työttömyyskorvausta.

Jos rekrytointimerkonomeilla on asiasta valittamista, kannattaisi olla yhteydessä Urpon hallitukseen.

Vierailija
58/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan myös "olen XX-vuotias YY-paikkakunnalta..." ja sitten mikä ilmoitetussa paikassa herätti oman mielenkiintoni. Monet työilmoitukset ovat kyllä sen verta huonoja ("haetaan huipputyyppiä/ninjaa/supersankaria!" ilmoitukset tai tehtävät on listattu todella epämääräisesti tai lyhyesti), että joskus on vaikea keksiä mikä ilmoituksessa tai työpaikassa herätti sen mielenkiinnon (sen lisäksi että tarvitsen työn jotta saan rahaa).

Seuraavaan kappaleeseen kirjoitan parhaiten sopivan työkokemukseni ja osaamiseni sekä kerron lyhyesti myös muista työ- ja vapaaehtoistyö kokemuksestani.

Loppuun laitan aina LinkedIn profiilin linkin sekä yhteystiedot.

Mitä helv siihen hakemukseen pitäisi laittaa jos ei näitä perusjuttuja... anteeksi "kliseitä" voi laittaa?

Vierailija
59/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä erotu massasta, jos tekee työhakemuksen "ohjeiden" mukaan. Sehän on kaikkein huonoin hakemus, joka on samanlainen kuin muut.

Kerroppa mitä siihen pitäisi laittaa? Yleisellä tasolla siis. Laita joitain esimerkkejä, mikä ei tee siitä samanlaista kuin suurella osalla nyt on ja mistä ne rekrytoijat innostuvat. 

Vierailija
60/103 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain just paikkaa johon kirjoitin 4 rivin hakemuksen kiireellä. Pääsin haastatteluun 😃 minulla on osaamista, joten cv ja kuvaus siitä mitä olen tehnyt riitti tähän hommaan. Suorastaan kyllä hävetti se hakemuksen surkeus, mutta tuli kiire. Joskus olen käynyt työnhakukurssilla ja varmaan osaisin tehdä kunnollisen jos panostaisin. 

Mutta tosiaan, on ihmisiä joitten ei ole tarvinnut tehdä hakemuksia vuosikausiin tai oikein ikinä, ei välttämättä vaan osata. Tai motivaatio siihen työnhakuun ei ole niin suuri, että viitsisi panostaa hirveästi, kun kerran se työpaikka jo on.