Miten reagoit, kun teini ilmoittaa kotiin tullessaan olevansa nälkäinen ja tarjottu ruoka ei kelpaa?
Tein maaiman parasta bolognesea - katsoi annosta lautasellaan ja sanoi, että kun on aina niin pahaa ruokaa. Miten suhtautuisit?
Kommentit (109)
Ei meillä teinit kyllä ikinä ole haukkunut ruokaa, vaikka joskus on kyllä ihan aidosti epäonnistunut kokkailut. Lisäksi ne osaa ostaa tarvikkeet ja tehdä itsekin ruokaa.
Ei taoahdu kolmen teinipojan kanssa koskaan. Kaikki maistuu, aina ja koko ajan. Palkan saa ohjata suoraan kauppaan. Kaukana on je "yäk, en syö" -ajat.
Kertoisin, että voi valittaa ruuasta siinä vaiheessa, kun maksaa ja kantaa ostokset kaupasta ja tekee ruuan itse.
Yksi lapsista on jo muuttanut kotoa, ja on sanonut, ettei tajunnut, paljonko hommaa siinä on, kun on vain yksi henkilö, joka tekee kaikki arjen askareet yksin. Teki toki askareita kotona asuessaankin, mutta onhan siinä ero, kun mitään ei tapahdu, jos ei itse tee.
Mammat täällä uhriutuu ja pitää lapsiaan nälässä.. 🙉🙊🙈
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin, että voi valittaa ruuasta siinä vaiheessa, kun maksaa ja kantaa ostokset kaupasta ja tekee ruuan itse.
Yksi lapsista on jo muuttanut kotoa, ja on sanonut, ettei tajunnut, paljonko hommaa siinä on, kun on vain yksi henkilö, joka tekee kaikki arjen askareet yksin. Teki toki askareita kotona asuessaankin, mutta onhan siinä ero, kun mitään ei tapahdu, jos ei itse tee.
Sun lapsi tekee jotain totaalisen väärin, jos yksin tehden normaalit arkiaskareet häiritsee. Opetit sen sitten moppaamaan lattiat kolme kertaa päivässä ja pesemään ja silittämään verhot viikottain?
Kysyisin onko hän jollain tavalla kipeä tai jotain että tarvitseeko hoitoa. Kyllä meikäläiselle aina lopulta kelpasi ruoka kun nälkä tuli. Eliöt syövät mitä vaan jos ovat nälkäisiä, elleivät ole juurikin sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se ei edes istu alas tai sano mitään,menee vain ottamaan muroja.
Esim. Nakkikeitto ei kelpaa,aina pitäisi olla tortilloja tai pitsaa.
Minusta tuo on jo melkoisen ylimielistä ja törkeää käytöstä.
Teini saisi valmistaa itse mieleistään ruokaa. Siis saivat siihen aikaan, kun asuivat vielä kotona. Oppivat laittamaan ruokaa, itselleen ja muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ruokaa syödään mitä on valmistettu, suu pitää saada auki ja ilmoittaa ruokatoiveita, joita mahdollisesti myös kuunnellaan. Teini voi käydä ruokakaupassa ja tuoda tarvikkeita.
Tämä voi olla yllättävä tieto ap:lle ja eräille muille, mutta peruskoulussa on kotitaloutta ja teinit voivat itse tehdä ruokaa. Meillä teinien bravuurit olivat purkkihernekeitto, tonnikalakiusaus, ranskanperunat+ makkara ja broileririisi. Nuo siis jo peruskoulun alaluokkalaisina, ammattikouluaikana tekivät jo paljon vaativampiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei uhriudu eikä pidä lapsiaan nälässä vaan opettavat lapsensa ruokkimaan itsensä, ja muitakin. Se on minun lapseni, joka on laittanut teidänkin lapsillenne ruokaa.
Sanoisin, muuta ei tuu. Jälkiruoaksi korvapuusti.
Muistuttaisin teiniä käytöstavoista ja käyttäytymään ikätasonsa mukaisesti.
Jaa, ei kyllä kaataisi eikä kaatanut mun maailmaa. Ei itsellenikään kaikki maistu. Tekee sitten voileivän tai munakkaan.
t 3 äiti, 8 mummo
Tässä tais olla kysymys ettei kelpaa, ei siitä että olis mautonta mössöä.
Aikanaan yksi äiti kerroi vastanneensa teinille;
"Ruoka on niin kallista, hyvä ettet syö, jää meille muille riittävä ateria huomiseksi"
Tätä käytin.
Kerrasta teini ymmärsi, ei ole tilausravintola.
Toki perheessä kyselin mitäs hyvää tehtäis esim viikonloppuna.
Kysyisin että mikä tässä ruuassa on muka vikana. Sitten kertoisin, että kukaan ei estä häntä tekemästä itse ruokaa. Oikeastaan se olisi ihan hyvä opetella ruuanlaittoa ennen kotoa pois muuttoa.
Jos vanhempi tekee pahanmakuista ruokaa, toistaa reseptejään joissa on vika tai ruokaa joka on heikko ravintoarvoltaan (vehnää), ei ihme että teini ei sitä halua. Pitäisi selvittää nämä etukäteen ja katsoa ruoka-ainekset kaupasta sopivaksi. Teini ei ole lapsi enää. Myös ruokahalu vaihtelee mikä menee kullakin ihmisellä alas, juoma ja ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Miten tänne on eksynyt joku apina. Mee takas eläintarhaan.
Teinit ei meillä koskaan sano noin, joko syövät mitä on tai kaivavat mitä jääkaapista haluavat, toteavat ehkä ettei nyt tee mieli spagettia.
Tietävät että aina on vaihtoehto tehdä itse ruokansa, jos tekemäni ei kelpaa.
On loukkaavaa haukkua ruokaa, kun vika on omassa suussa. Teini voi olla syömättä tai tehdä itselleen jotain muuta, minä olen yhden ruuan tehnyt ja se riittää.
Sitä ruokaa syödään mitä on valmistettu, suu pitää saada auki ja ilmoittaa ruokatoiveita, joita mahdollisesti myös kuunnellaan. Teini voi käydä ruokakaupassa ja tuoda tarvikkeita.