Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ientulehdus ei parane

Vierailija
02.01.2024 |

Nyt jo 4kk ollut ientulehdus kaikissa hampaissa. Alkoi ihan yhtäkkiä parista hampaista jonka jälkeen levisi koko suuhun. Harjaan hampaita kolme kertaa päivässä, lankaan ja käytän väliharjoja. Hammaskiveä ei ole. Erikoissuuvettä on käytetty ja erikoishammastahnaa. Mitään apua ei ole ollut mistään tähän mennessä. Nyt on alkaneet jo ikenet vetäytymään hammasväleistä. Hammaslääkärillä todettiin kaksi 4mm ientaskua. Tästä on jo aikaa ja tilanne on pahentunut vaan. Juuri kuukautta ennen tulehduksen alkua oli hammastarkastus jossa ikenet olivat vielä terveet ja lääkäri kehui hampaita hyvinhoidetuksi.

Kaikki syyt vitamiininpuutoksista suolistosairauksiin on selvitetty. Mitään syytä ei ole löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?  Olen vielä todella nuori ja ajatus paradontiitista ja hampaiden menettämisestä kauhistuttaa. 

Kommentit (179)

Vierailija
21/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko Corsodyl?

tätä mäkin kehottaisin kokeilemaan, osta myös Rainbow-imeskeltäviä maitohappotabletteja (xylito makeutusaineena), ne lisäävät suun hyvien bakteerien määrää. Vähennä napostelua jos sellaista harrastat. aterioita 1-3 kertaa päivässä.

Vierailija
22/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ientulehdus ja kaikki keinot, mistä olen lukenut olen myös kokeillut. Havaintoja matkan varrelta Välillä paastoan viikon ja sen jälkeen ientulehdus parempi ja laihdutin viime vuonna kymmenen kiloa, ientulehdus melkein poissa. Alkoholi pahentaa tilannetta. Nyt sitten täytyisi taas ottaa itseään niskasta kiinni ja jättää tissuttelu ja laihduttaa taas ne kilot pois. Minulla ilmeisesti johtuu kohonneesta verensokerista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oil pullingia kokeilisin sun tilanteessa. Haittaa siitä ei ainakaan ole. Harjaatko tai lankaatko jotenkin kovakouraisesti?

Tätäkin olen kokeillut. Harjaan hellävaraisesti pehmeällä harjalla ja n. 4 min kerralla. Harjausta tulee siis päivässä lähes 12 min, mutta tulehdus vaan jatkuu. Lankaan ja pesen samalla tavalla kuin aina ennenkin. Mitään järkevää selitystä ei tunnu löytyvän.

Harjaat liian kauan ikeniä. Ne nousevat sitten. Alkaa punoittaa. Syy selviää aikanaan. Joillakin on liian väkevä hammastahna. 

Hammaslääkäri sanoi että täytyy harjata enemmän koska ilman plakkia ei ole ientulehdusta. Olen kokeillut myös sitä että harjaan vähemmän, mutta mikään ei ole auttanut. Kaikki on mennyt kokoajan vaan pahempaan suuntaan. Kuukausi sitten ei vielä ienvetäytymää ollut mutta nyt on alkanut kaikista hammasväleistä vetäytymään. Pelkään että diagnoosi on paradontiitti. Ei ole enää mitään mitä en olisi kokeillut. Koskaan ennen ei ole vastaavia ongelmia ollut.

Vierailija
24/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekohampaat auttavat tähän tilanteeseen 

Vierailija
25/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei jokin niistä sun erikoistuotteista pahenna tilannetta? Lankaaminen ja tikuttaminen aamuin-illoin (ainakin kerran päivässä näyt jo tekevänkin) ja harjaus myös aamuin-illoin. Kolmesti päivässä voi olla liioittelua. Ja tosiaan, itselle sopimattomalla hammastahnalla tilanne voi itse asiassa vain pahentua, vaikka se miten olisi apteekin tavaraa ja hammaslääkärin suosittelemaa. Mitä tahnaa aiemmin käytit? Voisit kokeilla palaamista siihen. 

Vierailija
26/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauti C- ja D-vitamiiniipillereitä säännöllisesti ja nIkenet tuntuvat paremmilta hyvin nopeasti. 

Myös jugurtti ja maltillisesti käytettynä punaviini ovat hyviä ikenille.

Luonnonjugurttia syön päivittäin. C ja D vitamiinit käytössä. Kaikki mahdolliset testit on testattu. Keliakia, yms suolistosairaudet suljettu pois. Täyhystetty vatsalaukku. Diabetesta ei ole. 

Vierailija
27/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle annettu hoito-ohje ientulehdukseen:

Hampaiden pesu VAIN vedellä ja sähköhammasharjalla, hammaslankaus ja kurlaus Paroex 0,12%  -suuvedellä. Tämä aamuin illoin max. 2 viikon ajan. Hammastahna heikentää tuon suuveden tehoa, joten on tärkeää että sen jättää pois. Tuota suuvettä ei saa käyttää jatkuvasti.

Toimi itsellä pitkittyneeseen tulehdukseen, saa käyttää. Hammaslääkäriltä saatu ohje.

Mikä järki on kurlata suuvedellä, jos sen on tarkoitus vaikuttaa hampaisiin?

Vierailija
28/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oil pullingia kokeilisin sun tilanteessa. Haittaa siitä ei ainakaan ole. Harjaatko tai lankaatko jotenkin kovakouraisesti?

Tätäkin olen kokeillut. Harjaan hellävaraisesti pehmeällä harjalla ja n. 4 min kerralla. Harjausta tulee siis päivässä lähes 12 min, mutta tulehdus vaan jatkuu. Lankaan ja pesen samalla tavalla kuin aina ennenkin. Mitään järkevää selitystä ei tunnu löytyvän.

Aika paljon harjausta yhdelle päivälle. Ärtyiskö ja tulehtuisko ikenet juuri tuon tskia?

Vierailija
29/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei jokin niistä sun erikoistuotteista pahenna tilannetta? Lankaaminen ja tikuttaminen aamuin-illoin (ainakin kerran päivässä näyt jo tekevänkin) ja harjaus myös aamuin-illoin. Kolmesti päivässä voi olla liioittelua. Ja tosiaan, itselle sopimattomalla hammastahnalla tilanne voi itse asiassa vain pahentua, vaikka se miten olisi apteekin tavaraa ja hammaslääkärin suosittelemaa. Mitä tahnaa aiemmin käytit? Voisit kokeilla palaamista siihen. 

Olen kokeillut nyt neljää erilaista tahnaa, ja käytän tällä hetkellä samaa kuin olen käyttänyt viimeiset 7 vuotta. Niitä harjausvideoita olen katsonut jo Youtubesta, ja teen juuri niinkuin videoilla näytetään. 

Vierailija
30/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjaat liian kauan ikeniä. Ne nousevat sitten. Alkaa punoittaa. Syy selviää aikanaan. Joillakin on liian väkevä hammastahna. 

Hammaslääkäri sanoi että täytyy harjata enemmän koska ilman plakkia ei ole ientulehdusta. Olen kokeillut myös sitä että harjaan vähemmän, mutta mikään ei ole auttanut. Kaikki on mennyt kokoajan vaan pahempaan suuntaa

Liialla tai liian voimakkaalla harjaamisella saa terveetkin ikenet vetäytymään. Itse en voi käyttää sähköhammasharjaa lainkaan, koska en ilmeisesti osaa olla painamatta sillä liikaa. Vähemmällä voimalla hampaat tuntuvat jäävän likaisiksi. 

Vierailija
31/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harjaa varovasti ja tahna ei lisää ongelmia, silloin voi harjata lyhyesti tarvittaessa bakteerit pois tai useammin - jos on jo tervehtyneet ikenet. Jos tahna on väkevää se kuivattaa ja ärsyttää ikeniä.

Vierailija
32/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta sitä pahaa hammastahnaa...en muista nimee mutta on justr tuohon suunniteltu, sain itte sillä taintumaan...parodon..

https://www.parodontax.com/fi-fi/

Toi samanmerkkinen suuvesi on myös hyvä. Mulla on sitä yhden hammasoperaation jäljiltä kaapissa ja nyt just purskuttelen sillä ennen kuin pääsen päivystykseen särkevän hampaan takia. 

Vierailija
33/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama sähköhammasharja ollut 7 vuotta ja ilman ongelmia sillä olen harjaillut. Olen tässä välissä kokeillut myös toista harjaa jossa oli valo joka näyttää liian kovan painamisen. Ainakaan sen mukaan en paina liikaa.

Vierailija
34/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi hommaa sähköhammasharja. Se on paljon, paljon tehokkaampi JA hellävaraisempi kuin hammasharjalla harjaaminen. Hampaiden harjaus aamuin illoin, kerran päivässä hammasväliharja, hammastahnaksi ainakin illalla Parodontax. Ja käy sekä hammaslääkärillä että hammashygienistillä. Pyydä hygienistiä opettamaan juuri sinulle oikea hampaidenpesutekniikka.

Vierailija
35/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva suu?

Vierailija
36/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu! Käytätkö jotain sellaisia lääkkeitä, jotka vaikuttavat ikenien kuntoon? Mikä muuttui edellisen hammastarkastuksen jälkeen? Menisin näyttämään nimenomaan sille samalle hammaslääkärille, missä ovat edelliset tiedot vertailukohtana.Hän voi lähettää sitten iensairauksiin erikoistuneelle hammaslääkärille, jos on aihetta. Onko varmaa, ettei ole ikenenalaista hammaskiveä?

Vierailija
37/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme juttu! Käytätkö jotain sellaisia lääkkeitä, jotka vaikuttavat ikenien kuntoon? Mikä muuttui edellisen hammastarkastuksen jälkeen? Menisin näyttämään nimenomaan sille samalle hammaslääkärille, missä ovat edelliset tiedot vertailukohtana.Hän voi lähettää sitten iensairauksiin erikoistuneelle hammaslääkärille, jos on aihetta. Onko varmaa, ettei ole ikenenalaista hammaskiveä?

En käytä mitään lääkkeitä. Mikään ei muuttunut, yhtäkkiä ikenet vaan muuttuivat punaiseksi yksi kerrallaan. Olen käynyt myös iensairauksiin erikoistuneella lääkärillä joka totesi ientaskut. Sanoi että ei ole vielä paradontiittia mutta jos tilanne ei muutu niin sitten on eri asia. Kohta on kontrollikäynti ja tilanne toisaan vaan pahentunut. Olen niin ahdistunut että seuraavaksi täytyy hakea apua mielenterveyspuolelta. 

Vierailija
38/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyän huomiona vielä se että en tunne ketään joka hoitaisi hampaansa yhtä tunnollisesti kuin minä. Suuhygienistillä kun kävin niin hygienisti totesi ettei hammaskiveä oikeastaan ole, hampaat on todella puhtaat. Tunnen ihmisiä jotka pesevät hampaat kerran päivässä jos muistavat, lankaa eivät ole koskaan käyttäneet ja hampaat ovat ihan likaiset mutta ikenet silti terveet. 

Vierailija
39/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-aineallergia? 

Oletko jo käynnyt läpi sen prosessin, jossa tutkitaan mahdolliset ruoka-aineallergiat eli aloitat tyyliin vellistä ja lisätään asteittain jokin ruoka-aines mukaan. Itsellä tulee jostain mausteita tai lisäaineista niin kipeäksi ikenet, ettei mitään rajaa En voi myöskään käyttää normaaleja hammastahnoja. Ostan apteekista vain hammastahnaa, joka ei vaahtoa (esim. yotuel). Vaikka vitamiinipuutosta ei olisikaan, saattaa hinevaine-vitamiinilisistä olla hyötyä. 

Sinuna menisin hammaslääkärille, jos tilanne kerran pahentunut eikä parantunut. 

Ja tähän vielä lisätäkseni, kärsitkö kuivasta suusta ja/tai. hengitätkö esim yöllä suusi kautta, jolloin limakalvot kuivuu? Jos näin, kannattaa etsiä apua suunkuivuuteen. Päivisin, esim ksylitolipurkka auttaa ja samalla sylki huuhtoo suussa olevia bakteereita tehokkaasti pois

Vierailija
40/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-aineallergia? 

Oletko jo käynnyt läpi sen prosessin, jossa tutkitaan mahdolliset ruoka-aineallergiat eli aloitat tyyliin vellistä ja lisätään asteittain jokin ruoka-aines mukaan. Itsellä tulee jostain mausteita tai lisäaineista niin kipeäksi ikenet, ettei mitään rajaa En voi myöskään käyttää normaaleja hammastahnoja. Ostan apteekista vain hammastahnaa, joka ei vaahtoa (esim. yotuel). Vaikka vitamiinipuutosta ei olisikaan, saattaa hinevaine-vitamiinilisistä olla hyötyä. 

Sinuna menisin hammaslääkärille, jos tilanne kerran pahentunut eikä parantunut. 

Ja tähän vielä lisätäkseni, kärsitkö kuivasta suusta ja/tai. hengitätkö esim yöllä suusi kautta, jolloin limakalvot kuivuu? Jos näin, kannattaa etsiä apua suunkuivuuteen. Päivisin, esim ksylitolipurkka auttaa ja samalla sylki huuhtoo suussa olevia bakteereita tehokkaasti pois

Purkkaa syön joka päivä. Narskuttelen öisin joten joudun käyttämään purentakiskoja jotiden kanssa joudun nukkumaan suu auki. Kiskot on minulla olleet kuitenkin jo 6 vuotta eikä ongelmia aiemmin ole ollut.

En oikein keksi nille voisin enää olla allerginenkaan, kun en syö mitään ruoka-ainetta säännöllisesti vaan todella vaihtelevasti. Vitamiineja otan purkista lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi