Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette onnistuneet vähentämään kodin tavaroita??

Vierailija
02.01.2024 |

Olisiko vinkkejä antaa? 

Kommentit (180)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Joululomalla karsin vähän vaatteita ja astioita, mutta isoin ongelma on sekalainen tavararöykkiö kaapeissa, jota voi 'tarvita joskus'.

Itsellä auttoi muuton yhteydessä: haluanko viedä tämän vielä uuden asunnon kaappiin ja tarvitsenko sitä tavaraa siellä.

Olenko käyttänyt tätä viimeisen vuoden aikana?

Jos et ole muuttamassa, niin mieti, että jos saisit jostain nyt unelma-asunnon. Niin haluaisitko viedä just sen tavaran sen uuden asunnon kaappiin lojumaan?

Se tavara on sellaista kuin esimerkiksi pyöräilykypärä ja polkupyörän pumppu - pyöräilen ehkä kerran kesällä, mutta silloin niitä tarvitsee. Ei kannata heittää pois siis, mutta vievät älyttömästi tilaa säilytyksessä. Tällaista vastaavaa tavaraa on hirveästi. Jumppamatto, kuminauha ja käsipainot - pitäisi k

Missä nämä tavarat nyt ovat? Mulla on eteisessä pari osaa Lundian hyllyä. Hankin ison kasan erikokoisia kannellisia muovilaatikoita sekä Dymon. Dymolla olen laittanut laatikoiden päätyyn, mitä ne sisältävät. Esimerkiksi yhdessä laatikossa on taskulamput ja otsalamput. Yhdessä on paristot. Yhdessä isossa laatikossa on työkaluja, ruuveja, nauloja yms. Yhdessä laatikossa kätesäkki- ja roskapussirullia. Yhdessä joulukoristeet. Jne jne. Lundian ylähyllyllä on sellaiset tavarat, joita tarvitsen harvoin. Esim just joulukoristeet. Kädenulottuvilla taas sitten esim pölynimurinpussit, roskapussirullat yms. Asun rivitalossa ja mulla on vain ulkovarastot, joten niissä ei voi säilyttää sellaista, mikä ei kestä kosteutta. Jos asuisin kerrostalossa, laittaisin häkkikellariin hyllyt ja samalla tavalla muovilaatikot.

Vierailija
42/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Heität nyt pois ja ostat ensi vuonna uudet tilalle? Idiootin touhua 😄. Eihän mitään kuluvaa kannata pois heittää, pyyhkeet käy vielä siivoukseen, monta vuotta."

Minä en ainakaan ole saanut ainuttakaan pyyhettä kulutettua loppuun ja siivoukseen käytän siihen tarkoitettuja siivousvälineitä. Pyyhkeitä ei tarvita montaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki mitään mitä en tarvitse ja jo löytyy kaapista. Hieman soveltaen ja vanhaa korjaten. 

Vierailija
44/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Taidan hakea muutaman isomman säilytyslaatikon tai pahvilaatikon ja lajitella tavaroita ensin sinne.

Ja osa suoraan roskiin (rikkinäiset).

Karsimisvaihe se pahin.

Kiitos vinkeistä! 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei roskikseen ehjää tavaraa -- hyväkuntoiset tekstiilit voi kierrättää käyttöön, varmaan esim fidaan jne tai annetaan-palstoille. Miksei jonnekin asunnottomien järjestöillekin tai opiskelijoille, vähän täytyy nähä vaivaa eikä kipara roskiin. Ei maapallolla ole mitään mustaa aukkoa roskille ja jätteenpoltto tuottaa päästöjä. Lumppukeräykseen reikäiset ja kuluneet, kaikki isot vaatekaupat ottavat (pakotettuina) lumppua, kaikkea tekstiiliä josta tehdään sitten uusiomateriaalia. Jossain kassan vierellä keräysastia, esim Lindex, H&M... 

Itseasiassa oli n vuosi sitten artikkeli jonkun tutkivan journalistin yekemänä, että sekajäte eli polttaminen energiaksi on ympäristöystävällisin tapa hankkiutua eroon vanhoista vaatteista. Hän oli tutkinut, että mihin vaate lopulta päätyy, kun se laitetaan hyväntekeväisyysorganisaation keräykseen, ja selvisi

Tuota artikkelia en löytänyt, mutta ainakin Vantaan Energia nimenomaan kehottaa laittamaan ne sekajätteeseen. Ihan kuten koirankakatkin, vaikka sekajätteeseen ei noin muuten saa laittaa mitään eloperäistä. Niistä tehdään kaukolämpöä alueen asukkaille. 

Vierailija
46/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö niitä vähentää? Miksi?

Muuton yhteydessä tulee aina luonnollista poistumaa. Samoin kaappeja siivotessa. Mulla ei ole paljon ylimääräistä tavaraa.

Tämä. En ymmärrä ihmisiä, joilla on kauheasti krääsää. Minimalismi on kaunista.

Vierailija
47/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähisuvussa hamstraajia, jotka ei pysty heittämään mitään pois. Vastareaktiona pidän omat tavarani minimissä. Kaikki vaatteeni ja muut tavarani huonekaluja lukuunottamatta mahtuvat kaikki yhteen valtavaan matkalaukkuun.

Valitettavasti nämä sukulaiset myös yrittävät syytää tavaraa mulle. Tästä seuraa jatkuvaa eripuraa, kun sanon, etten tarvitse kenenkään vanhoja vaatteita "joita voi vaikka leikata liinoiksi" tai kenkiä, kun mulla on jo kolme ihan hyvää paria, joilla pärjään vuoden ympäri.

Vien surutta roskiin. 

Vierailija
48/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuota artikkelia en löytänyt, mutta ainakin Vantaan Energia nimenomaan kehottaa laittamaan ne sekajätteeseen. Ihan kuten koirankakatkin, vaikka sekajätteeseen ei noin muuten saa laittaa mitään eloperäistä. Niistä tehdään kaukolämpöä alueen asukkaille. "

Miten niin sekajätteeseen ei saa laittaa mitään eloperäistä?

Vierailija
49/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Joululomalla karsin vähän vaatteita ja astioita, mutta isoin ongelma on sekalainen tavararöykkiö kaapeissa, jota voi 'tarvita joskus'.

Itsellä auttoi muuton yhteydessä: haluanko viedä tämän vielä uuden asunnon kaappiin ja tarvitsenko sitä tavaraa siellä.

Olenko käyttänyt tätä viimeisen vuoden aikana?

Jos et ole muuttamassa, niin mieti, että jos saisit jostain nyt unelma-asunnon. Niin haluaisitko viedä just sen tavaran sen uuden asunnon kaappiin lojumaan?

Se tavara on sellaista kuin esimerkiksi pyöräilykypärä ja polkupyörän pumppu - pyöräilen ehkä kerran kesällä, mutta silloin niitä tarvitsee. Ei kannata heittää pois siis, mutta vievät älyttömästi tilaa säilytyksessä. Tällaista vastaavaa tavaraa on hirveästi

Kotiin kaappeihin ne pitää kaikki yrittää mahduttaa. Meidän kerrostalossa on murtauduttu häkkivarastoihin, minkö lisäksi huomasin, että niihin laitettu tavara alkaa haista homeelle. Eli en voi laittaa sinne mitään säilöön. Kellarikomeroonkaan ei voi laittaa samasta syystä plus siksi, että pahoilla rankkasateilla sinne menee vettä. 

Vierailija
50/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hävitätte täysin hyväkuntoiset kodintekstiilit ja astiat?

Yleensä vien kierrätyskeskukseen tai SPR:lle ellei ole sen verran laadukkaampaa, että saisi myytyä Torissa /Facebookissa.

Vierailija
51/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuota artikkelia en löytänyt, mutta ainakin Vantaan Energia nimenomaan kehottaa laittamaan ne sekajätteeseen. Ihan kuten koirankakatkin, vaikka sekajätteeseen ei noin muuten saa laittaa mitään eloperäistä. Niistä tehdään kaukolämpöä alueen asukkaille. "

Käytännössä kaikki laittavat kyllä. Tuo virallinen ohje, ettei saisi laittaa, on kiilusilmäistä biojätteen kierrätystä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö niitä vähentää? Miksi?

Muuton yhteydessä tulee aina luonnollista poistumaa. Samoin kaappeja siivotessa. Mulla ei ole paljon ylimääräistä tavaraa.

Tämä. En ymmärrä ihmisiä, joilla on kauheasti krääsää. Minimalismi on kaunista.

Monesti tuo on syntynyt vuosikymmenten myötä. Joskus aikoinaan oli ihan tapana antaa lahjaksi kaikenlaisia koriste-esineitä yms, joilla ei ollut mitään hytötykäyttöä eikä välttämättä edes mitään käyttöä. Sitten toinen tekijä on se, että aika usein nuoret muuttaessaan lapsuudenkodistaan pois eivät otakaan ihan jokaista omistamaansa tavaraa mukaansa. Niitä jää lapsuudenkotiin ajatuksella, että kun joskus saa isomman asunnon, hakee ne tavarat sen jälkeen. Sitten vuodet vierivät, nuoret muuttavat yksiöistään isompiin asuntoihin ja ne tavarat ovat edelleen vanhempien luona. Jos vanhemmat eivät itse muuta vaan asuvat edelleen samassa paikassa, ei niitä lasten tavaroita tule heitettyä pois. 

Kun mun esikoinen muutti omilleen, tänne jäi mm iso laatikollinen pehmoleluja. Lopulta kyllästyin ja kysyin, milloin tulee hakemaan ne vai saanko antaa koiran silputtavaksi. Sain antaa. Mulla oli täällä myös monenlaisia lasten kirjoja, lasten pelejä ja vähän isoimpienkin lautapelejä odottamassa noutajaa, mutta eipä sitä noutajaa näkynyt. Tällä hetkellä mulla on yksi laatikko lapsille sopivia tavaroita kaapin ylähyllyllä. Siis sitä varten, että joku lapsiperhe tulee joskus käymään. Ja tosiaan mulla oli täällä 15 vuoden ajan esikoisen sähköurut viemässä tilaa ja odottamassa, milloin hän tulee hakemaan ne pois. Viime kesänä vesivanhingon yhteydessä urut päätyivät monen muun tavaran kanssa sorttiasemalle. En enää edes kysynyt, tuleeko hakemaan ne vai ei. 

Lisäksi on sitten tavaroita, joihin liittyy jotain tunnearvoa tai muistoja. Kesällä, kun perkasin tavaroita, heitin pois kaikki päiväkirjani. Jostain syystä niitäkin 1960- ja 1970-luvulla kirjoiteltuja juttuja oli tullut säilytettyä. 

Vierailija
53/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjiä tavaroita ei saa heittää roskiin. Ne tulee viedä kierrätyskeskukseen tms. löytämään uusi omistaja

Vierailija
54/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hävitätte täysin hyväkuntoiset kodintekstiilit ja astiat?

Mietit minkä verran käytät, esim 2 talvipussilakanaa ja 2 kesä. 3 aluslakanaa. Pidät mieleiset astiat. Katsot vielä niiden arvon netistä jos mietit sitä arvon takia säilytystä, usein yllättävän arvottomia. Loput laitat kierrätykseen.

Suihkupyyhkeen ei tarvitse olla hehtaarikokoa vaan sellainen 2x käsipyyhkeen kokoinen tulee vähemmän pyykkiä.

Miksi eri pussilakanat eri vuodenaikoina??? Älytöntä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitin sellaista, joka kuuluu biojätteeseen. Eli esimerkiksi leivänkannikkaa ei saa laittaa sekajätteeseen vaan se pitää laittaa biojätteeseen. Sen sijaan, jos sen leivänkannikan syöttää ensin koiralle ja sitten se tulee ulos kakkana, kakka kuuluu sekajätteeseen eikä biojätteeseen. Kuulemma, jos sekajätteessä on jotain biojätettä, se jollain tavalla pilaa koko sekajätteen. En tiedä tarkemmin, miten. 

Vierailija
56/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että kaikki josta mietit "tätä voi joskus vielä tarvia" voit surutta laittaa kiertoon. Ei niitä tarvi. Ja jos joskus tarvitset vaikka sauvasekoitinta kerran vuodessa, niin etköhän voi ennakoida ja pyytää lainaan tutulta.

Vierailija
57/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä hanakasti hävitän tavaraa laidasta laitaan (muutettu asuntoon joka kooltaan 1/3 aiemmasta eli kaikki ei todellakaan mahdu) mutta ärsyttävänä ongelmana se että kaikki pois laitettava pitää säilöä johonkin, että ne sitten vie kierrätykseen. Kun tavaraa hävittää sen haluaisi heti pois, mutta ei. Siinä pyörii säkit/laatikot nurkissa, tai jos ne vie varastoon niin tiellä ovat sielläkin. Saati unohtuvat sinne. Ja sitten kun kerrankin olisi aikaa viedä, on aina perjantai ja kierrätyskeskus on kiinni. 

Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tavaroiden karsiminen onnistuu parhaiten hitaasti. Varsinkin, jos omistaa auton ja voi käydä aina välillä viemässä tavaraa kierrätykseen. Mulle viime kesän vesivahinko ja viikko aikaa oli oikein hyvä. Piti tehdä nopeasti päätökset. Mulla ei ole autoa ja lähin sorttiasemakin sellaisessa paikassa, ettei sinne kunnolla edes bussilla pääse. Mulle olisi hitaasti karsimalla käynyt vain niin, että mulla olisi ollut pahvilaatikoita ja kestokasseja ympäri asuntoa odottamassa, että saisin niitä jotenkin joskus vietyä. Ensi kesänä siis pidän kesälomastani yhden viikon, jolloin karsin yläkerrasta tarpeettomat tavarat. Kannan ne oven suuhun ja sitten tilaan noutofirman hakemaan koko läjän. 

Vierailija
59/180 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että kaikki josta mietit "tätä voi joskus vielä tarvia" voit surutta laittaa kiertoon. Ei niitä tarvi. Ja jos joskus tarvitset vaikka sauvasekoitinta kerran vuodessa, niin etköhän voi ennakoida ja pyytää lainaan tutulta.

En minä ainakaan tunne ihmisiä, joilta voisin alkaa lainailla sauvasekoitinta tarpeentullen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä hanakasti hävitän tavaraa laidasta laitaan (muutettu asuntoon joka kooltaan 1/3 aiemmasta eli kaikki ei todellakaan mahdu) mutta ärsyttävänä ongelmana se että kaikki pois laitettava pitää säilöä johonkin, että ne sitten vie kierrätykseen. Kun tavaraa hävittää sen haluaisi heti pois, mutta ei. Siinä pyörii säkit/laatikot nurkissa, tai jos ne vie varastoon niin tiellä ovat sielläkin. Saati unohtuvat sinne. Ja sitten kun kerrankin olisi aikaa viedä, on aina perjantai ja kierrätyskeskus on kiinni. 

Tämähän se. Mulla tosiaan oli viime kesänä tilattu valmiiksi noutofirma seuraavan viikon maanantaiaamuun ja edellisellä viikolla kävin läpi kaikki alakerran tavarat. Noutofirma vei mennessään niin 2 vuotta vanhan jääkaappipakastimen, huonekalut kuin kaiken alakerrassa olleen käyttökelpoisen, mutta mulle tarpeettoman tavaran.