Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta ei ole kuvia vauvan kanssa.

Vierailija
01.01.2024 |

Tilanne siis tämä: meillä on miehen kanssa vuoden reilu vuoden ikäinen lapsi. Lapsen ollessa pieni pyysin usein miestä ottamaan meistä kuvia ja pyysin myös että tekisi sitä ilman että tarvitsisi erikseen aina pyytää, useita kertoja asiasta vuoden aikana keskusteltu, ettei ole siitä kiinni. En asiaa ajoissa varmistanut että kai oma moka sinänsä, mutta nyt kun vauvavuoden kuvia pitäisi alkaa kehittää, niin huomasin että kuvia on todella vähän ja suurin osa surkeita, albumiin soveltumattomia kuvia.

Lapsesta on kuvia mistä olen tietysti kiitollinen, mutta myös paljon muista läheisistä lapsen kanssa koska olen niitä itse ottanut, myös isästä on paljon kuvia. Edes yhtään onnistunutta kuvaa jossa vauva olisi sylissäni ei ole, muista ihmisistä näitä on useita. Sanoinkin että ihanaa kun lapsesta on kuvia että vaikea valita parhaat, itsestä joutuu valitsemaan huonoista vähiten huonot. Myös esimerkiksi synnytyssalista ei ole kovinkaan onnistuneita kuvia meistä, eikä edes montaa mistä valita se paras. Itse ehdin siinä synnytyksen, kasaan ompelun ja suihkun välissä ottaa miehestä ja vauvasta kuvia ja jopa videon. Eipä minusta juuri ole videoitakaan koko vuodelta.

Lähinnä kaipaisin neuvoja miten tästä eteenpäin, olen niin vihainen ollut jo monta päivää ja ajatukset kiertää kehää. Asiaa ei voi enää mitenkään korjata eikä korvata, meillä ei enää ole vauvaa kenen kanssa kuvia ottaa vaan maailman ihanin taapero, mutta silti vauvakuvia kaipaan. Mies nyt yrittänyt paristi ottaa kuvia ja olen sanonut että kuvauksesta on tullut yksi iso mörkö ja ärsyynnyn kun edes enää yrittää, kun ei vuodessa saanut mitään aikaiseksi. Sanoinkin että olisi käynyt edes vieraissa niin olisi sekin helpompi käsitellä. 

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mieheni kanssa 20 vuotta ja hän ei ole varmaan kertaakaan ottanut minusta yhtään kuvaa missään tilanteessa. Minun pitäisi olla varmaan tosi vihainen.

Vierailija
82/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan ole ja lapset jo isoja. Eikä heistä ole videoitakaan kuten nykylapsista on hurjasti. En siis omistanut älypuhelinta kun olivat pieniä. Asialle nyt ei vaan enää voi mitään vaikka hieman harmittaakin.

Jos etsii jotain valopuolia, niin toisaalta kiva ettei tullut itsellä oltua puhelimella ikinä vaan keskityin touhuamaan lasten kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut mieheni kanssa 20 vuotta ja hän ei ole varmaan kertaakaan ottanut minusta yhtään kuvaa missään tilanteessa. Minun pitäisi olla varmaan tosi vihainen.

Ei pidä olla vihainen kun et ilmeisesti ole edes toivonut/pyytänyt kuvaamista? Verrattuna ap:seen joka on asiaa toivonut, mutta mies ei ole toteuttanut. Ymmärrettävästihän se sitten harmittaa. Oudon epäempaattista porukkaa täällä kommentoi. Ap:lle olisi ollut tärkeää kuvaaminen ja on omituista että mies ei noin pientä mukavaa elettä ole voinut toteuttaa.

Vierailija
84/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen ongelma. Meillä meni perheen sisäiseksi vitsiksi, ettei äiti koskaan ollut lomareissulla mukana. Olin siis melkein aina itse kuvailemassa kaikkea. Tosiasiassa minustakin otettiin kuvia lomilla vaikkakaan en joka kuvassa poseeranut.

Otin joskus kuvia lomamatkalta ja jaoin ne somessa. Sukulainen kysyi "onko kuvat [miehen] työmatkalta?" Ihan lomakuvia olivat ja tyylikkäitä. Sukulainen kai tulkitsi, että mies esiintyy joissain kuvissa, joten on niissä aktiivinen.

En sentään ole niin omistautuva että olisin jakanut kuvia puolison ulkomaan matkalta, jossa en itse ollut mukana.

Käyköhän naisia kuvaaville miehille koskaan noin? Jos mies jakaa oman profiilinsa kautta kuvia, joissa jossain on puoliso, luuleeko joku, että mies vaan jakaa eteenpäin kuvia naisen matkalta?

Vierailija
85/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään miehet huonoja ottamaan kuvia yhtään mistään! Kannattaa jatkossa pyytää hyvää kaveria kylään ja kuvaamaan! Minulla on 4 lasta ja olen ollut aina kuvaaja, olin jopa lapsuudenperheessäni se kuvaaja 6-vuotiaasta lähtien! Minusta itsestäni ei ole siis lapsuuskuvia, eikä yhdessä oman perheeni kanssa. Jos ystävillä on lapsia voit tehdä palveluksen myös hänelle. Lapsista yhdessä on kiva myös ottaa. Vältä poseerauskuvia, tilannekuvat parhaita!

Vierailija
86/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt, että jos kuolisin, mies joutuisi hakemaan vanhemmiltani rippikuvani, koska se on viimeisin yksityiskuva ja edustava kuva minusta. Olen kuitenkin pitkälti yli 40 v... 

Vierailija
87/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään miehet huonoja ottamaan kuvia yhtään mistään! Kannattaa jatkossa pyytää hyvää kaveria kylään ja kuvaamaan! Minulla on 4 lasta ja olen ollut aina kuvaaja, olin jopa lapsuudenperheessäni se kuvaaja 6-vuotiaasta lähtien! Minusta itsestäni ei ole siis lapsuuskuvia, eikä yhdessä oman perheeni kanssa. Jos ystävillä on lapsia voit tehdä palveluksen myös hänelle. Lapsista yhdessä on kiva myös ottaa. Vältä poseerauskuvia, tilannekuvat parhaita!

Sama juttu! Joskus olen antanut (aikana ennen älypuhelimia) kameran lomamatkoilla miehelle, että minä en olisi aina se joka kuvaa. Pisti taskuun ja siellä se pysyi. 

Vierailija
88/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu! Joskus olen antanut (aikana ennen älypuhelimia) kameran lomamatkoilla miehelle, että minä en olisi aina se joka kuvaa. Pisti taskuun ja siellä se pysyi. 

Olisin toiminut tasan samalla tavalla, kuin miehesi. Kaikkein ärsyttävin matkaseuralainen on juuri tällainen joka paikan kuvaaja. Kiva vissiin katella kaikki nähtävyydet kameran linssin läpi ja kotona näytöltä tai paperilta.

Vierailija
89/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt, että jos kuolisin, mies joutuisi hakemaan vanhemmiltani rippikuvani, koska se on viimeisin yksityiskuva ja edustava kuva minusta. Olen kuitenkin pitkälti yli 40 v... 

Tuota samaa ajattelin, kun tosiaan olin vaarassa kuolla (kurjoitin viesti 36). Kyllä minusta olisi jotain hääkuvia ollut, mutta sen jälkeen ei mitään.

Vierailija
90/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi olla? Jos et ole niin et ole? Ehkä se ei ole _sinulle_ tärkeää mutta ap:lle on ja hän on sen myös puolisolleen suoraan ilmaissut. Eihän muiden tunteet ja tykkäämiset ole sinun tunteita. Erikoinen tuo kommenttisi.

Vierailija
91/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap kuulostaa itsekeskeiseltä. Kaikki eivät ota jatkuvasti kuvia aikuisista. Jos kuvat ovat huonoja, niin valitaan vähiten huono albumiin. Älytöntä odottaa, että puolisosta kuoriutuisi synnärillä jokin mestarikuvaaja. Olisit oaljannut synnytykseen ammattikuvaajan, jos laadukkaat valokuvat ovat niin tärkeitä. Mielestäni tuollaista ei voi vaatia puolisolta. 

Vierailija
92/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin toiminut tasan samalla tavalla, kuin miehesi. Kaikkein ärsyttävin matkaseuralainen on juuri tällainen joka paikan kuvaaja. Kiva vissiin katella kaikki nähtävyydet

Tuopa on taas tervettä ja empaattista kommunikointia suhteessa. 

"Otatko välillä pari kuvaa myös musta?"

- laittaa kameran taskun eikä sano mitään -

Akkojen hapatuksia sellaiset lomakuvat. Suupielet maata kohti ja eteenpäin. Ajatella, että pitäisi pyydettäessä ottaa kuva omasta rakkaasta. Kaikkea nekin keksii...

Vierailija
93/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ap kuulostaa itsekeskeiseltä. Kaikki eivät ota jatkuvasti kuvia aikuisista. Jos kuvat ovat huonoja, niin valitaan vähiten huono albumiin. Älytöntä odottaa, että puolisosta kuoriutuisi synnärillä jokin mestarikuvaaja. Olisit oaljannut synnytykseen ammattikuvaajan, jos laadukkaat valokuvat ovat niin tärkeitä. Mielestäni tuollaista ei voi vaatia puolisolta. 

Kyllä puolisolta voi vaatia sen verran ettei esim ota vain heilahtaneita ja sumeita kuvia, tai vaikka sellaisia missä on rajattu pää ulos tai jostain lattianrajasta otettuja kuvia missä näyttää sammakkoperspektiivistä mahdollisimman möhömahalta.

Nykyään on se kännykkäkamera niin siitä näkee ihan että millainen kuva tulee. Ei tule kuvaajalle yllätyksenä, että oli huono ilme ja kuvakulmakin vääristi. Kamerakännykällä voi myös ottaa useamman kuvan ilman että filmi loppuu. Ei voi sanoa, että oho tuli huono kuva nyt mutta ei voi mitään. 

Vierailija
94/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä puolisolta voi vaatia sen verran ettei esim ota vain heilahtaneita ja sumeita kuvia, tai vaikka sellaisia missä on rajattu pää ulos tai jostain lattianrajasta otettuja kuvia missä näyttää sammakkoperspektiivistä mahdollisimman möhömahalta.

Nykyään on se kännykkäkamera niin siitä näkee ihan että millainen kuva tulee. Ei tule kuvaajalle yllätyksenä, että oli huono ilme ja kuvakulmakin vääristi."

Ei voi vaatia. Jos ei kelpaa, pitää palkata ammattikuvaaja. Ei monikaan mies osaa analysoida mitään ilmeitä tai möhömaha-asentoja. Tärähtämättömän kuvan saaminen on myös oikeasti joillekin haastavaa. 

Vierailija
95/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meillä on miehen  kanssa vuoden reilu vuoden ikäinen lapsi..."

Vierailija
96/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista, yhdessä ollaan oltu vuosia ja lapsi saatiin ihan yhteisymmärryksessä. Parisuhteessa yleensä ei olla palvelemassa toista, mutta terveessä parisuhteessa kuunnellaan toisen toiveita ja tehdään palveluksia, pyynnöstä tai pyytämättä. Myöskään ei ole aina mahdollista rakastaa ihmistä sellaisena kuin ihminen on, eihän muuten kukaan koskaan eroaisi. 

Ap

Sanonta rakastaa toista sellaisena kuin on tarkoittaa sitä, että rakastaa toista, vaikka toinen ei kaikilta osin ole sellainen kuin ite toivoisit tai tekisi kaikkea just niin kuin ite toivoisit. Ei sitä, että pitäisi rakastaa toista vaikka toinen hakkaisi, ryyppäisi ja pettäisi. Mies on selkeästi huono ottamaan kuvia (oma mieheni on samanlainen) ja se vaan pitää hyväksyä ja hankkia ne kuvat muualta.

Äläkä viitsi valittaa että tällä on v

Kiitos tästä! <3 Kauniisti kirjoitit, ja olen samaa mieltä että välinpitämättömyyttä tämä on ollut. Eri asia jos en olisi asiasta maininnut, ja juuri tuo välinpitämäytömyys tästä vaikeaa tekeekin, kun tätä ei voi mitenkään korvata.

Ap

Vierailija
97/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin toiminut tasan samalla tavalla, kuin miehesi. Kaikkein ärsyttävin matkaseuralainen on juuri tällainen joka paikan kuvaaja. Kiva vissiin katella kaikki nähtävyydet

No juuri tätähän tässä tarkoitin. Mitään välimuotoa et osaa edes ajatella? Että kuvataan kaikki ja koko ajan tai ei mitään? Jep jep. 

Vierailija
98/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään en ole odottanut ammattitason kuvia, vaan kuvia arkisista asioista ja hetkistä. Vauvasta sylissä on kuvia isästä, isovanhemmista ja muista läheisistä, vaan ei minusta ja se sattuu. Eikä nyt puhuttu synnytyksestä vaan vauvavuodesta. Vuosi aikaa ottaa kuvia. Jos puolisolta ei voi vaatia vuoden ajalta hyviä kuvia, niin mitä puolisolta sitten uskaltaa vaatia? Tarvitsen ilmeisesti hieman ohjausta näissä parisuhdeasioissakin.

Ap

Vierailija
99/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ymmärrän ap:n harmituksen. Mutta hyvin yleistä tuo on. Omassa perheessä ja nyt myös tyrtären perheessä. Miehet ei omasta aloitteestaan kuvaa. Me tyttären kanssa ollaan kyllä annettu se kamera/ nykyään älypuhelin ukolle, et otapa nyt pari kuvaa. Ja ntkyisin niitä selfieitä. Silleen se onnistuu. Tuskin sinunkaan miehesi aina kieltäytyisi, jos asettautuisit kuvattavaksi lapsen kanssa, käskyllä nyt otat kuvia.

Vierailija
100/138 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini menetti äitinsä ollessaan vasta 2-vuotias. Vielä näin aikuisena kaverilleni ne ihan arkiset yhteiskuvat äitinsä kanssa ovat hyvin tärkeitä. Siis sellaiset mitä isänsä on ottanut, kun äiti syöttää häntä, kävelyttää rannalla tai keinuttaa keinussa.

Ymmärrän aloittajan mielipahan varsin hyvin, mutten sitä kuinka aloittajan miehelle yksi noin pieni asia puolison iloksi voi olla noin mahdoton toteuttaa. Kuulostaa huolestuttavan itsekkäältä.