Omakotitaloasumisen yllätyksiä?
Olen itse muuttamassa ensimmäistä kertaa omakotitaloon, mies on asunut sellaisessa lapsuudessaan. Toki mieskin asunut maalla jossa moni asia hoidetaan eri tavoin kuin taajamassa. Olemme myös ensi kertaa kodinomistajia. Talo on hyväkuntoinen ja sijaitsee taajamassa.
Mitä kaikkia asioita on, joita emme ehkä ole tulleet ajatelleeksi? Tiedämme toki että nurmikko leikataan itse omalla ruohonleikkurilla ja itse pitää ostaa jääkaappi jos vanha hajoaa. Vakuutukset osaamme hommata, kuten myös sähköä. Mutta mitä on sellaisia asioita, joita aiempi rivitalovuokralainen ei välttämättä osaa ottaa huomioon?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Omassa talossa saa ryypätä ja soittaa musaa kovaa. Myöskään naintiäänet ei haittaa naapuria.
Kyllä meille ainakin kuului naapurin akan huutaminen joka päivä viereisestä omakotitalosta. Toinen naapuri oli kyylä joka pamahti heti ulos kun meni pihalle. Ei hetken rauhas. Enemmän yksityisyyttä nykyään kun asuu kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin onnistuisiko yksin asuvalta naisihmiseltä omakotitalon osto ja ylläpito, kun ikääkin onko kertynyt ?
Mitään vihtoria en halua siihen riesakseni. Mutta olen lopen kyllästynyt kerrostalo asumiseen.
vain minä ja kissa
Onnistuu hyvin, asenne ratkaisee 😊
Vierailija kirjoitti:
Puutarhan hoito vie kesällä paljon aikaa, kesäkukat, istutukset, perennat ja tietysti nurmi. Meillä on myös kasvihuone.
Puita voi joutua myös joskus kastamaan tontilta. Se maksaa 300-400 euroa per puu. Toki itse saa pitää pöllit, jos haluaa. Lahjoitimme niitä naapuriin, kun itse emme jaksaneetkaan kaikkia pilkkoa, eikä ollut haloille niin paljon tilaakaan.
Ja sitten taas voi laittaa pihan jossa ei ole muuta hoidettavaa kuin korkeintaan se nurmikko ja puutkin voi kaataa itse ilmaiseksi.
Itselle isoin riesa on lumityöt, ne pitää hoitaa ajallaan jos meinaa autonsa saada pihaan työpäivän jälkeen. Kesällä pihatyöt on vain hyvä syy olla ulkona (en ole lojuvaa ihmistyyppiä, vaan tarvitsen tekemistä). Tein pihan helppohoitoiseksi, ei leikattavia puskia ja nurmikkoa mahdollisimman vähän. Kesän pihatöistä juuri se paljon helpoksi mainittu nurmikko vaatii eniten aikaa. Kukkapenkistä riittää kun kitkee pari kertaa kesässä rikat pois. Jokin ymmärrys talotekniikkaan on hyvä olla, ettei ole ihan avuton jos sulake palaa tai lämmintä vettä tule. Ja taloa pitää osata katsoa sillä silmällä, vetääkö rännit ja minne sadevedet valuu, repsottaako jostain jokin. Ok-asuminen on asenne- ja elämäntyylikysymys. Toisille se on onni ja autuus, toisille työleiri ja ahdistuksen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Itselle isoin riesa on lumityöt, ne pitää hoitaa ajallaan jos meinaa autonsa saada pihaan työpäivän jälkeen. Kesällä pihatyöt on vain hyvä syy olla ulkona (en ole lojuvaa ihmistyyppiä, vaan tarvitsen tekemistä). Tein pihan helppohoitoiseksi, ei leikattavia puskia ja nurmikkoa mahdollisimman vähän. Kesän pihatöistä juuri se paljon helpoksi mainittu nurmikko vaatii eniten aikaa. Kukkapenkistä riittää kun kitkee pari kertaa kesässä rikat pois. Jokin ymmärrys talotekniikkaan on hyvä olla, ettei ole ihan avuton jos sulake palaa tai lämmintä vettä tule. Ja taloa pitää osata katsoa sillä silmällä, vetääkö rännit ja minne sadevedet valuu, repsottaako jostain jokin. Ok-asuminen on asenne- ja elämäntyylikysymys. Toisille se on onni ja autuus, toisille työleiri ja ahdistuksen aihe.
Hyvin kirjoitettu! Minulla on itsellä korkean paikan kammo, joten eläkeläismieheni putsaa rännit 2-3 kertaa vuodessa ja huoltaa sadevesikaivot. Meillä on paljon pihapuita, vaikka niitä on kyllä jo kymmenkunta kaadettu. Sekään ei vain ole ihan halpaa, mutta onneksi puut voi hyödyntää takkapuita.
Naapurin nyt jo edesmennyt 90-vuotias pappa jaksoi vielä juoksennella katollakin melkein viimeiseen asti, niin että kyllä omakotitaloasuminen pitää kunnon korkealla, kun on oikea asenne. Eikä vain ajattele, että nyt saa rauhassa ryypätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeanpaikankammoisen ei kannata hankkia omakotitaloa. Pitää pystyä kiipeämään katolle esimerkiksi puhdistamaan räystäät ja muutenkin tarkistamaan katon lunto. Ja joskus pudottaa mahdollisesti lumia.
Nämä kaikki ovat voi teettää ne asiat osaavilla. Niinkuin parasta olisikin, niin vältytään haavereilta ja amatöörien virheellisiltä kuntotarkistuksilta.
Täytyy olla aika heikkolahjainen, jos ei osaa puhdistaa rännejä ja pudottaa lumia. Vanhuksia en kyllä enää yllytä menemään katolle.
Robottileikkuria ei voi käyttää, kun pihallamme liikkuu siiliperhe ihan mihin aikaa vaan päivästä. Yleensä ovat liikkeellä iltapäivällä, mutta varmasti muuhunkin aikaan. Lasitettu terassi on tukalan kuuma kesällä, ilman jäähdytystä joten no no. Kesällä pitää olla ehdottomasti ulkoilmassa - ei sisällä!
Lumisateisena aamuna voi yllättää, kun aura-auto on tukkinut pihatien. Lumia ei saa kipata naapurin tontille. Naapurin tontille ei saa rakentaa. Pihalla ei saa kuikuilla alasti. Rajalinjalla olevista puista ja pensaista voi tulla naapurin kanssa riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhan hoito vie kesällä paljon aikaa, kesäkukat, istutukset, perennat ja tietysti nurmi. Meillä on myös kasvihuone.
Puita voi joutua myös joskus kastamaan tontilta. Se maksaa 300-400 euroa per puu. Toki itse saa pitää pöllit, jos haluaa. Lahjoitimme niitä naapuriin, kun itse emme jaksaneetkaan kaikkia pilkkoa, eikä ollut haloille niin paljon tilaakaan.
Ja sitten taas voi laittaa pihan jossa ei ole muuta hoidettavaa kuin korkeintaan se nurmikko ja puutkin voi kaataa itse ilmaiseksi.
Sellainen piha on epäviihtyisä ja karu missä ei ole kukkia. Isoja puita ei kannata itse kaataa, voi tulla todella kalliimmaksi, kuin firman työlasku. Firmoilla on vakuutuksetkin kunnossa ja työn saa kotitalousvähennyksiin. Meillä kotitalousvähennyksiin on kertynyt vuosittain 5000-15 000 euron edestä remontteja yms.
Isoin ongelma on saada tinderistä seuraa kun oktalot kaukana sinkkunaisista. Ei edes maksulliset tule näin kauas ilman taksimaksuja, osa ei suostu edes niiden kanssa.
Seksiä ei siis oktalossa asuva sinkkumies saa.
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma on saada tinderistä seuraa kun oktalot kaukana sinkkunaisista. Ei edes maksulliset tule näin kauas ilman taksimaksuja, osa ei suostu edes niiden kanssa.
Seksiä ei siis oktalossa asuva sinkkumies saa.
Eikä iso osa ukkomiehistäkään. Tosin ne ei saa vaikka asuis missä.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin onnistuisiko yksin asuvalta naisihmiseltä omakotitalon osto ja ylläpito, kun ikääkin onko kertynyt ?
Mitään vihtoria en halua siihen riesakseni. Mutta olen lopen kyllästynyt kerrostalo asumiseen.
vain minä ja kissa
Onnistuu, mutta pankkitilillä täytyy olla muutama kymmenen tuhatta puskurirahaa. Voi tulla yllättäviä remontteja ainakin, jos talo ei ole ihan uusi. Helposti menee tonni sinne tonni tänne ja enemmänkin.
Joka ainoa tarvike pitää ostaa, vasarasta lähtien.
Jos tekis listan kuinka paljon taloon menee oikeasti rahaa lainan lisäksi, juoksisitte karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen piha on epäviihtyisä ja karu missä ei ole kukkia. Isoja puita ei kannata itse kaataa, voi tulla todella kalliimmaksi, kuin firman työlasku. Firmoilla on vakuutuksetkin kunnossa ja työn saa kotitalousvähennyksiin. Meillä kotitalousvähennyksiin on kertynyt vuosittain 5000-15 000 euron edestä remontteja yms.
Joo nyt hokasinkin että ilmeisesti puhut jostain pikkupihasta, jossa puiden täytyy kaatua metrilleen oikein, etteivät osu rakennuksiin. Isolla tontilla voi huoletta kaataa itsekin, riittää että kaataa oikeaan suuntaan.
Kukkia ei ole pakko laittaa ja robotti leikkaa ruohon. Lasitettua terassia ei tarvitse sen kummemmin jynssätä, jos ei huvita. Pihakalusteet (puiset) on pärjänneet hyvin taivasallakin.