Omakotitaloasumisen yllätyksiä?
Olen itse muuttamassa ensimmäistä kertaa omakotitaloon, mies on asunut sellaisessa lapsuudessaan. Toki mieskin asunut maalla jossa moni asia hoidetaan eri tavoin kuin taajamassa. Olemme myös ensi kertaa kodinomistajia. Talo on hyväkuntoinen ja sijaitsee taajamassa.
Mitä kaikkia asioita on, joita emme ehkä ole tulleet ajatelleeksi? Tiedämme toki että nurmikko leikataan itse omalla ruohonleikkurilla ja itse pitää ostaa jääkaappi jos vanha hajoaa. Vakuutukset osaamme hommata, kuten myös sähköä. Mutta mitä on sellaisia asioita, joita aiempi rivitalovuokralainen ei välttämättä osaa ottaa huomioon?
Kommentit (95)
Jos olet heikkolahjainen, kannattaa asua muualla kuin omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Se miten nopeasti ja _täydellisesti_ sitä kyllästyy just siihen nurmikonleikkaamiseen ja lumitöihin.
No tämä. Reilu vuosi vasta takana ja motivaatio pihahommiin tasan nolla. Meillä se oli kylläkin puoliso, joka halusi omakotitalon ja mä en, koska oon sellaisessa lapsuuteni viettänyt.
Hyvä puoli taas, että kukaan ei valita, vaikkei niitä lumia kolaakaan kuin sen verran, että roskistyyppi pääsee hakemaan astiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten nopeasti ja _täydellisesti_ sitä kyllästyy just siihen nurmikonleikkaamiseen ja lumitöihin.
No tämä. Reilu vuosi vasta takana ja motivaatio pihahommiin tasan nolla. Meillä se oli kylläkin puoliso, joka halusi omakotitalon ja mä en, koska oon sellaisessa lapsuuteni viettänyt.
Hyvä puoli taas, että kukaan ei valita, vaikkei niitä lumia kolaakaan kuin sen verran, että roskistyyppi pääsee hakemaan astiat.
En voisi kuvitella asuvani muualla kuin omakotitalossa, myönnän, mutta silti tuo kyllästyminen hämmästyttää. Kesähän on tosi nopeasti ohi ruohonleikkuineen, ja samoin käy talven, luomenluonteineen 😄
Vesihuolto: jos ei tontille tule vesijohtoa, on oltava oma kaivo. Vanha kaivo on syytä puhdistaa tai mahdollisesti hankittava porakaivo, joka taitaa olla melko hintava.
Mulle ainakin tuli isona yllätyksenä että en enää halunnut asua talvella ok talossa. Mutta sekin oli vain järjestelykysymys.
Vierailija kirjoitti:
Omassa talossa saa ryypätä ja soittaa musaa kovaa. Myöskään naintiäänet ei haittaa naapuria.
Tuon takia joudun aina kiertelemään naapureiden pihoissa jotta kuulen millaista epäsiveellistä ja häiritsevää elämää ihmiset viettävät. Parasta olisi, että kaikki asuisivat kerrostaloissa joissa tarkkailu on helpompaa.
Terveisin: Ammattitarkkailija69
Muiden ihmisten koirista aiheutuva haitta tuli hieman yllätyksenä. Myös ohiajavien polttomoottoriautojen papatus ja rengasmelu ärsyttää, vaikka asuinalueella rajoitus 30 km/h. Moni tosin ei noudata sitä vaan lapset saavat hyppiä alta pois kun Keke Keltaliivi tulee 50 km/h sillä vanhalla farmarimersuromullaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät puolet:
-paljon tilaa perheelle ja ystävien kestitsemiseen
-oma rauha tehdä mitä haluaa ja paljon yksityisyyttä
-harrastusmahdollisuuksia kotona, jos tykkää puutarhanhoidosta, pikkufiksailusta, käsitöistä, jotka vaatii työtiloja ym.
-naapurit riittävän etäällä, mutta toisaalta paljon lapsiperheitä lähellä, joten lapsille löytyy kavereita
-omakotilähiöistä löytyy yleensä lapsiperheiden palvelut läheltä
Huonot puolet:
-rahaa menee yllättäviinkin asioihin ja jos jokin menee rikki, korjaat joko itse tai maksat paljon palveluista.
-koti- ja pihatöitä melko paljon riippuen talon koosta ja pihan kasvustosta, mutta näihin voi suhtautua myös hyötyliikuntana ja harrastuksena
-tarvitaan paljon kalliita tavaroita ylläpitoon lapioista ruohonleikkuriin ja kompostorista rännipuhdistimeen.
- matkaa kaupunkiin yleensä enemmän kuin kerrostaloqlueiltabjabhuonommat juikiset yhteydet
Autottoman mielekkäämpää asua kerros/rivitalossa lähempänä palveluita.
Omassa talossa saa ryypätä ja metelöidä jos asuu siinä talossaan yksin, ja varsinkin ilman lapsia.
Itse mietin onnistuisiko yksin asuvalta naisihmiseltä omakotitalon osto ja ylläpito, kun ikääkin onko kertynyt ?
Mitään vihtoria en halua siihen riesakseni. Mutta olen lopen kyllästynyt kerrostalo asumiseen.
vain minä ja kissa
Naapurin teinien mopojen huudatus ja teiniautojen jumputus sekä kurvailu vähän yllätti vuosien omakotitaloasumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin onnistuisiko yksin asuvalta naisihmiseltä omakotitalon osto ja ylläpito, kun ikääkin onko kertynyt ?
Mitään vihtoria en halua siihen riesakseni. Mutta olen lopen kyllästynyt kerrostalo asumiseen.
vain minä ja kissa
ei kukaan tuollaista rupsahtanut akkaa vaivoikseen haluakaan.
Puutarhan hoito vie kesällä paljon aikaa, kesäkukat, istutukset, perennat ja tietysti nurmi. Meillä on myös kasvihuone.
Puita voi joutua myös joskus kastamaan tontilta. Se maksaa 300-400 euroa per puu. Toki itse saa pitää pöllit, jos haluaa. Lahjoitimme niitä naapuriin, kun itse emme jaksaneetkaan kaikkia pilkkoa, eikä ollut haloille niin paljon tilaakaan.
Vierailija kirjoitti:
vain minä ja kissa
Sama
Vierailija kirjoitti:
vain minä ja kissa
Naisena täytyy kyllä sanoa, että itse en yksin jaksaisi pitää pihaa näin tiptop kunnossa kuin se nyt on. Mieheni hoitaa pihaa koko kesän ja tekee piirun tarkasti lumityöt talvella.
Naapuriin muutti meitä 15 - 20 vuotta nuorempi pariskunta ja heidän pihansa on kyllä kaikkea muuta kuin ilo silmälle. Talvella lumityöt aina tekemättä. Ehkä kerran viime talvena jokin firma kävi ajamassa lumet pois. Eivät varmaan koskaan aiemmin ole omakotitalossa asuneet.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin tuli isona yllätyksenä että en enää halunnut asua talvella ok talossa. Mutta sekin oli vain järjestelykysymys.
Omakotitalo ei asumismuotona sovi laiskoille ihmisille. Jos tykkää puuhastella ympäri vuoden ulkona, niin heille omakotiasuminen sopii.
Kevät on helpointa aikaa. Tosin kun lumet ovat sulaneet, joutuu haravoida pihan talven aikana pudonneista risuista. Kesällä nurmi pitää leikatakerran viikossa. Kesäkukat laittaa ja sitten kastella joka päivä, jollei sada. Kesäkalusteet pitää ottaa esille varastoista. Terassin pesu ennen kalustamista. Syksyllä lehtien haravointi, kesäkalusteiden varastointi. Talvella vain lumen luonti.
Vierailija kirjoitti:
Korkeanpaikankammoisen ei kannata hankkia omakotitaloa. Pitää pystyä kiipeämään katolle esimerkiksi puhdistamaan räystäät ja muutenkin tarkistamaan katon lunto. Ja joskus pudottaa mahdollisesti lumia.
Nämä kaikki ovat voi teettää ne asiat osaavilla. Niinkuin parasta olisikin, niin vältytään haavereilta ja amatöörien virheellisiltä kuntotarkistuksilta.
Mulla meni pari vuotta tajuta että postilaatikkojen edusta pitää jonkun itse kolata. Vähän nolotti kun en pariin vuoteen kolannut ja naapurit hoitivat sen homman.
Vierailija kirjoitti:
vain minä ja kissa
Sivukylät ovat täynnä itsekseen asuvia naisia. Nuorempia ja varsinkin vanhempia. Mies on kuollut ja vaimot asuvat yksin tiluksiaan. Eli hyvin onnistuu! Terv yksin tilaansa hoitava nainen 55v
Mikä persu-hullu se sinä olet, kun joka ikiseen ketjuun, puhuttiin mistä vain, saat vedettyä persut mukaan. Eikö tuo häiritse jo elämääsi, noin paha pakkomielle persuihin?