Omakotitaloasumisen yllätyksiä?
Olen itse muuttamassa ensimmäistä kertaa omakotitaloon, mies on asunut sellaisessa lapsuudessaan. Toki mieskin asunut maalla jossa moni asia hoidetaan eri tavoin kuin taajamassa. Olemme myös ensi kertaa kodinomistajia. Talo on hyväkuntoinen ja sijaitsee taajamassa.
Mitä kaikkia asioita on, joita emme ehkä ole tulleet ajatelleeksi? Tiedämme toki että nurmikko leikataan itse omalla ruohonleikkurilla ja itse pitää ostaa jääkaappi jos vanha hajoaa. Vakuutukset osaamme hommata, kuten myös sähköä. Mutta mitä on sellaisia asioita, joita aiempi rivitalovuokralainen ei välttämättä osaa ottaa huomioon?
Kommentit (95)
Nämä helpoimmat
Kiinteistövero
Sähkö- ja vesimaksut
Jätemaksut
vakuutukset
nuohoojan maksut
jos asutte korvessa myös ne maksut jota auraajanne tien aukaisemisesta ottaa
Lisäksi myös aggregaatti on hyvä olla
Jos teillä on tarkoitus lämmittää puulla, maksut niistä
Lumet pitää luoda itse. Jätehuolto. Lämmitys.
Lehtikotilot
Olen juuri miettinyt miten meidän uusille naapurille näistä varovasti vihjaan.
Vierailija kirjoitti:
Lehtikotilot
Osta tuparilahjaksi etanapannu.
"Kun lehtokotilot ovat kerran päässeet puutarhaan, niin niistä ei käytännössä pääse lopullisesti enää eroon. Kotiloiden torjumiseksi suositellaan mm. keräämistä, nurmikon pitämistä lyhyenä ja lehtokotiloiden luontaisten vihollisten suosimista. Näitä ovat esimerkiksi siili, sammakot ja linnuista etenkin rastaat.[8] Kemiallisessa torjunnassa on hyväksytty rautafosfaattia sisältävät rakeet kotiloiden torjunta-aineeksi. Laji kelpaa myös ihmisen syötäväksi.[9]"
Nämä kaikki lehtokotilo-ohjeet on kokeiltu. Ei toimi. Jos haluaa istuttaa jotain, kannattaa laittaa ruukkuun ja sivellä etikalla ruuku reunat.
Kaikki tehdään itse, tai palkataan ammattilainen tekemään.
Vierailia heitti:
Nämä helpoimmat
Kiinteistövero
Sähkö- ja vesimaksut
Jätemaksut
vakuutukset
nuohoojan maksut
Kotivakuutus ei ole pakollinen.
Voiko lehtokotilon limasta valmistaa kalliita kasvovoiteita?
Pörssisähkösopimus ja nuohooja kannattaa ottaa heti alkuun.
Kukaan ei metelöi sivuilla, alapuolella eikä yläpuolella. Omalla pihalla saa olla ihan vapaasti. Kun teet remonttia olet vastuussa vain itsellesi, voit porata vaikka aamulla klo 5. Ei yhtiökokouksia, vaan paatokset saa tehdä ihan omin porukoin. Jokaisessa asumismuodossa maksat kulut itse, toki kerrotalossa harvoin on nuohousmaksuja, mutta hissimaksuja on jne. Pihatyöt voit tehdä itse tai ostaa palvelun. Tässä muutamia.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei metelöi sivuilla, alapuolella eikä yläpuolella. Omalla pihalla saa olla ihan vapaasti. Kun teet remonttia olet vastuussa vain itsellesi, voit porata vaikka aamulla klo 5. Ei yhtiökokouksia, vaan paatokset saa tehdä ihan omin porukoin. Jokaisessa asumismuodossa maksat kulut itse, toki kerrotalossa harvoin on nuohousmaksuja, mutta hissimaksuja on jne. Pihatyöt voit tehdä itse tai ostaa palvelun. Tässä muutamia.
Siunattu rauha! T. Kerrostalohelvetistä eroon päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tätä. T. Uuden talon rakentamisen loppuajan kerrostalossa asunut, meni vanha talo niin nopsaan, että pakkomuutettiin kerrostaloon neljäksi kuukaudeksi, meinasin tulla hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea :) mitkä teidän asumiskulut nykyään kaikkineen on?
Sanon, että lämmittäminen puulla on nykyään helvatan kallista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja nykyään pihatöihin on pelit ja vehkeet, jos on niin laiska ja heikkokuntoinen, ettei itse jaksa/viitsi. Olaan asuttu omakotitalossa n. 10 v, yhtenä aamuna soitin työmatkalle taksin, kun oli paljon lunta tullut yöllä ja olin flunssassa ollut juuri.
Vierailija kirjoitti:
Lehtikotilot
ja kirjoitin väärin. Lehtokotiloita ovat
Omassa talossa saa ryypätä ja soittaa musaa kovaa. Myöskään naintiäänet ei haittaa naapuria.