Omakotitaloasumisen yllätyksiä?
Olen itse muuttamassa ensimmäistä kertaa omakotitaloon, mies on asunut sellaisessa lapsuudessaan. Toki mieskin asunut maalla jossa moni asia hoidetaan eri tavoin kuin taajamassa. Olemme myös ensi kertaa kodinomistajia. Talo on hyväkuntoinen ja sijaitsee taajamassa.
Mitä kaikkia asioita on, joita emme ehkä ole tulleet ajatelleeksi? Tiedämme toki että nurmikko leikataan itse omalla ruohonleikkurilla ja itse pitää ostaa jääkaappi jos vanha hajoaa. Vakuutukset osaamme hommata, kuten myös sähköä. Mutta mitä on sellaisia asioita, joita aiempi rivitalovuokralainen ei välttämättä osaa ottaa huomioon?
Kommentit (95)
Vastuu. Ette uskoisikaan, miten usein ihmiset tajuavat vasta ison vahingon jälkeen, että voivat olla vastuussa hulevesistä, jotka ovat omalta pihalta valuneet naapurin kellariin.
Se olikin odotettua edullisempaa ja vähemmän työlästä. Toki meillä on talo joka remontoitu ja uudet kodinkoneet, piha aika helppohoitoinen. Pihaa olen kyllä harkinnut muokkaavani lisää koska huomasin pitäväni pihatöistä ja puutarhasta. Asumiskulutkin on suhteessa edullisemmat asumismukavuuteen nähden kuin kerrostalossa.
Ja tietysti enemmän vapautta. Ja säilytystilat. Niitä on enemmän ja niitä on talossa, ulkovarastossa ja autotallissa. Kerrostalossa inhosin aina sitä kun itse asunnossa ei ollut kunnollista säilytystiloja ja aivan kaikki piti aina viedä ja hakea joko kellariin, vintille tai varastokoppiin. Auton saa pihaan niinkuin tykkää ja naapureita ei häiritse pyykinpesu, työajat, koiran haukkumiset, musiikin kuuntelut, ym.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helvatan uusavuton pitää olla, että ylipäätään tekee tällaisen aloituksen?
Eikö aikuisella ihmisellä oma järki enää leikkaa yhtään?
Pitääkö kaikki kysyä netistä? Itse ei voi ajatella tai päätellä mitään? Ei se omakotitalo mikään mysteeri ole. Ylipäätään täällä on sekopäitä jotka kai kateuksissaan haukkuvat omakotitaloa sumista. Ei normaalia ihmistä toisten asumiset kiinnosta.
Itse kysymykseen en osaa vastata, kun ne asiat on olleet jotenkin itsestäänselviä.
Samaa mietin. Asun yksikseni omakotitalossa ja ei tästä nyt kyllä ihmeempiä ylläreitä mieleen tule
Vierailija kirjoitti:
Korkeanpaikankammoisen ei kannata hankkia omakotitaloa. Pitää pystyä kiipeämään katolle esimerkiksi puhdistamaan räystäät ja muutenkin tarkistamaan katon lunto. Ja joskus pudottaa mahdollisesti lumia.
Höps. Ei pidä. Minä mummeli tilaan ränninputsaajat ja naapurin nuori muurarimies kattelee katon kunnon jo vuosia tehnyt sen. Ei maksa maltaita nämä hommat.
Vierailija kirjoitti:
No ei noita pihatyövälineitä joka vuosi ostella. Joku lumikola, tai lumilapio kestää vuosia
Ei tietenkään tarvitse, mutta tämän kaverini yllätti se paljonko kaikenlaista välinettä ja työkalua pitää hankkia ekana vuonna. Heillä ei kerrostalossa asuessa ollut kuin tyyliin vasara ja ruuvimeisseli, niin piti näitä kaikkia hankintoja kalliina.
Aloittaja kysyi ja minä kerroin ihan tuoreen kokemuksen kaverista.
Vierailija kirjoitti:
No ei noita pihatyövälineitä joka vuosi ostella. Joku lumikola, tai lumilapio kestää vuosia
Mua aina naurattaa saakelisti nää ketju, kerrostalossa asuvat vetää ränninpuhdisukset, kattorempat jne. aina esille. kattoremppa tehdään noin 30 vuoden välein, viemäri n. 20-30 v. Rännit puhdistetaan kerran pari vuoteen, jos puita on liki, meillä on sellainen (fiskarsin?) keppi, jonka päässä on puhdistin, koko talon kieltää noin 10 minuutissa, mutta tokihan se on ankara juttu jos olet tottunut makaamaan sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tehdään itse, tai palkataan ammattilainen tekemään.
Ja tästäpä syystä kannattaakin asua vuokralla = saa enemmän vastinetta rahalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu. Ette uskoisikaan, miten usein ihmiset tajuavat vasta ison vahingon jälkeen, että voivat olla vastuussa hulevesistä, jotka ovat omalta pihalta valuneet naapurin kellariin.
Joo, noita on tapahtunut Suomessa varmaan miljoonia, eikun hetkinen, olen aina asunut omakotitalossa, siis liki 70 vuotta, samoin vanhempani ja kaikki tutut, suku, kaverit, koskaan ei ole kukaan tuota vastuuta joutunut kantamaan. Kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tästäpä syystä kannattaakin asua vuokralla = saa enemmän vastinetta rahalleen.
Ai miksi, siksikö, että maksat kaiken on ja vielä voittoa minulle, eli vuokranantajalle? Maksat siis sijoitussuntoni koko hinnan, kaikki rempat ja uusittava koneet ja vielä minulle puhdasta rahaa. Kylläpä sinä olet kiltti kun suhtaudut noin hyvin. Ps. Olet maksanut vuokrassasi myös kaikki minun hellan, jääkaapin jne. vaihdot, merkitsin ne vain asuntoosi tulleeksi ja korotin hiukan vuokraa ja sain vielä verovähennyksiä.
Juuri noin, onkohan vuokralla asuvat tosiaan niin tyhmiä, että ne kuvittelee, että heidän kulunsa joku muu maksaa. Jossain kaupungin vuokraläävässä niin osin voi olla, mutta helvetti olisi jos sellaisessa pitäisi asua, näin minä ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, oletko tosiaan noin tyhmä, vai esitätkö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Naapurin yöt ja päivät räksyttävä koira, naapurin mehiläistarha, vapaana kuljeskeleva naapurin kissa, joka pissaa joka nurkkaan, puita vihaavat naapurit, jotka räksyttävät tontilleen pudonneista lehdistäsi, rusakot, jotka syövät pensaat ja omenapuut (eli korkeat verkot ympärille),komposti, jota et osaa hoitaa, räystäiden putsaus lehdistä, pensasaidan leikkaus (ei ikinä orapihlaja-aitaa!), kurtturuusut ja lupiinit, jotka pitäisi hävittää, mutta jotka eivät häviä millään, talitintit, jotka kiskovat villat ikkunan raoista, oravat, jotka tunkevat ullakolle, katkeilevat televisioantennit, auton päälle kaatuvat naapurin puut...mutta etenkin ne jo edellä mainitut lehtokotilot, jotka syövät ihan kaiken!
Muuten on kyllä ihan mukavaa asua omakotitalossa!
Missä helvetin räkälässä sinä asut. Loukuta kissa, ilmoita poliisille koiran rääkkäys, rusakkoaita pitää laittaa kerran, olet tollo kun et kompostia osaa hoitaa, räystäiden putsaus vie meillä 10 min., kurtturuususta ole kuullutkaan, lupiineita olen maantieojissa nähnyt, onpa sinulla läävä kun villat tursuavat ikkunoista, jos puu kaatuu auton päälle naapuri maksaa, lehtikotiloita en ole koskaan nähnyt.
kannattaaa muutta sieltä peräkylältä ihmisten ilmoille, olet vissiin persu ja naapureinasikin on persuja, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien maksujen lisäksi omakotitalon iloihin kuuluu myös jatkuva talon kunnon tarkkailu ja ennakoivat remontit. Myös tuholaistorjunta (hiiret, oravat...) nostavat takuulla verenpainetta. Ei se ole aina niin auvoisaa mitä luullaan...
Hiiret ja oravat ei ole mikään ongelma kyllä. Uudessa talossa rakenteet ovat sellaiset, etteivät hiiret pääse sisälle, eikä.oravilla sinne mitään hinkua ole.
Asun 100-vuotiaassa talossa ja oravia on piha täynnä, mutteivät ne tänne taloon tunge. Hiiriäkään ei tule sisälle, vaikka pääsisivät tällaiseen vanhaan rossipohjaiseen hyvin helposti.
Ja mikä ihmeen jatkuva talon kunnon tarkkailu? Kuinka huonosti nykyään rakennetaan, jos talot muka rapistuvat käsiin?
Ap:n pitää huomioida: Rännit pitää putsata kerran pari vuodessa, katolta kannattaa siivota neulaset ja lehdet, jos niitä sinne jää ja sammal, jos sitä kasvaa, muttei talon pitäisi vuositasolla tuon kummempaa tarkkailua vaatia. Huoltomaalaus jos on puuverhous 10-20 vuoden välein, ikkunoiden ja ovien tiivisteitä pitää uusia joskus, mutta kyllähän niidenkin pitäisi yksi vuosikymmen kestää.
Ilmastointilaitteita täytyy huoltaa, niissä varmaan ohjeet, miten usein. Samoin ilmalämpöpumppua, jos sellainen on.
Aika hyvä nyrkkisääntö on, että kaikki, mikä rivarissa oli vuokranantajan ja taloyhtiön vastuulla, on nyt sinun hoidettava.
Hyvät puolet:
-paljon tilaa perheelle ja ystävien kestitsemiseen
-oma rauha tehdä mitä haluaa ja paljon yksityisyyttä
-harrastusmahdollisuuksia kotona, jos tykkää puutarhanhoidosta, pikkufiksailusta, käsitöistä, jotka vaatii työtiloja ym.
-naapurit riittävän etäällä, mutta toisaalta paljon lapsiperheitä lähellä, joten lapsille löytyy kavereita
-omakotilähiöistä löytyy yleensä lapsiperheiden palvelut läheltä
Huonot puolet:
-rahaa menee yllättäviinkin asioihin ja jos jokin menee rikki, korjaat joko itse tai maksat paljon palveluista.
-koti- ja pihatöitä melko paljon riippuen talon koosta ja pihan kasvustosta, mutta näihin voi suhtautua myös hyötyliikuntana ja harrastuksena
-tarvitaan paljon kalliita tavaroita ylläpitoon lapioista ruohonleikkuriin ja kompostorista rännipuhdistimeen.
- matkaa kaupunkiin yleensä enemmän kuin kerrostaloalueilta ja huonommat julkiset yhteydet
Suosittelen siis omakotitaloasumista koti-ihmisille, jotka tykkää tilasta ja rauhasta sekä ovat puuhastelijaluonteita, joille talon ylläpito ja koti/pihatyöt eivät ole mikään pakkopulla. Mukavuudenhaluiset ihmiset, jotka haluavat pääosin käyttää vapaa-aikansa muualla kuin kotona, viihtyvät ehkä paremmin rivi- tai kerrostalossa.
Se miten nopeasti ja _täydellisesti_ sitä kyllästyy just siihen nurmikonleikkaamiseen ja lumitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon, että lämmittäminen puulla on nykyään helvatan kallista.
Ei muuten ole kun on omaa metsää 70 hehtaaria!
Luuletko että enää kauaa saa omasta metsästäkään puita polttaa kun EU päättää että nyt suojellaan hiilinieluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien maksujen lisäksi omakotitalon iloihin kuuluu myös jatkuva talon kunnon tarkkailu ja ennakoivat remontit. Myös tuholaistorjunta (hiiret, oravat...) nostavat takuulla verenpainetta. Ei se ole aina niin auvoisaa mitä luullaan...
Hiiret ja oravat ei ole mikään ongelma kyllä. Uudessa talossa rakenteet ovat sellaiset, etteivät hiiret pääse sisälle, eikä.oravilla sinne mitään hinkua ole.
Luuletko ettei hiiret tule sisälle ellei niille ole valmista omaa pikkuovea taloon :D Hiiret kuules syö reiän jos haluavat jostain läpi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi, siksikö, että maksat kaiken on ja vielä voittoa minulle, eli vuokranantajalle? Maksat siis sijoitussuntoni koko hinnan, kaikki rempat ja uusittava koneet ja vielä minulle puhdasta rahaa. Kylläpä sinä olet kiltti kun suhtaudut noin hyvin. Ps. Olet maksanut vuokrassasi myös kaikki minun hellan, jääkaapin jne. vaihdot, merkitsin ne vain asuntoosi tulleeksi ja korotin hiukan vuokraa ja sain vielä verovähennyksiä.
Niin. Maksan sinulle siitä että hoidat nuo kaikki asiat - ja minä saan keskittyä muuhun elämään, eikä tarvitse miettiä asumiseen liittyviä asioita. Win-Win
Meillä meni tänä vuonna 300 euroa etanamyrkkyyn ja lisäksi kerättiin lehtokotiloita noin 40 litraa. Onneksi niitä ei ole kaikilla.
Tehkää jonkinsortin ötökkätarkistus.
Muutettiin 6v sitten omakotitaloon. Kaikki vaikutti päälisinpuolin hyvältä, vasta muuton jälkeen huomasimme että kas, talohan kuhisee turkiskuoriaisia ja sokeritoukkia.
Kuinka helvatan uusavuton pitää olla, että ylipäätään tekee tällaisen aloituksen?
Eikö aikuisella ihmisellä oma järki enää leikkaa yhtään?
Pitääkö kaikki kysyä netistä? Itse ei voi ajatella tai päätellä mitään? Ei se omakotitalo mikään mysteeri ole. Ylipäätään täällä on sekopäitä jotka kai kateuksissaan haukkuvat omakotitaloa sumista. Ei normaalia ihmistä toisten asumiset kiinnosta.
Itse kysymykseen en osaa vastata, kun ne asiat on olleet jotenkin itsestäänselviä.