Hoi tradenomit! Palkkakeskustelua.
Mihin olette työllistyneet? Itse teen kirjanpidossa hommia ja täällä ainakin palkka tyssää siihen ihan max 3000€. 2600-3000€ on haitari. Kaupan kassalla saisin kuitenkin 2300€ + lisät niin ei tämä hirveästi hotsita pidemmän päälle.
Minkälaisiin hommiin olette työllistyneet 3000-4000€ tienaavat?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
En ole työllistynyt tällä tutkinnolla mihinkään ja olen pitkäaikaistyötön. Valmistuin liiketalouden tradenomiksi 4 vuotta sitten. Pidän tätä tutkintoa täysin turhana. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki.
kai sä nyt jotakin töitä koulun ohellakin teit vai kuvittelitko että pelkät paperit tuo kaiken auvon?
Vähän alle 5000 tonnia palkka, IT-puolen asiantuntijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Kauppaopiston käynyt merkonomi ja palkkani on vähintään 5000e/kk. En siis nykyisen systeemin mukainen eli ammattikoulun merkonomi.
Eli siis, aikaisemmin opistomerkonomit olivat kelpoisia moneen hyvin palkattuun työhön. Miksi korjata sitä, mikä ei ole rikki?
Eikö opistomerkonomeilta vaadita lukutaitoa?
Mitä tarkoitat? Eiköhän se ole niin, että opistomerkonomi = tradenomi. Opistomerkonomi on amk-tasoinen tutkinto ihan virallisesti. Siitä vaan tarkistamaan, jos et usko.
Opistomerkonomi on toisen asteen tutkinto, nykyään nimeltään liiketoiminnan perustutkinto ja merkonomi tutkintonimike. Peruskoulupohjaisena 3-vuotinen ja YO-pohjaisena 2-vuotinen koulutus. Tradenomi (AMK) YO-pohjaisena 3,5 vuotta. Nämä siis tavoiteaikoja koulutuksen suorittamiseen.
Nimim. Tradenomi (AMK), toisen asteen koulutuksen lehtori eli opetan niitä opistomerkonomeja...
Eipä kuule opistomerkonomeja ole opetettu enää vuosiin... Että missähän ja mitähän sinä oikein olet opettavinasi 🤭.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole työllistynyt tällä tutkinnolla mihinkään ja olen pitkäaikaistyötön. Valmistuin liiketalouden tradenomiksi 4 vuotta sitten. Pidän tätä tutkintoa täysin turhana. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki.
kai sä nyt jotakin töitä koulun ohellakin teit vai kuvittelitko että pelkät paperit tuo kaiken auvon?
En käynyt opiskeluaikoina ollenkaan töissä. Asuin koko opiskeluajan vanhempani luona ilmaiseksi. Tutkinnon työharjoittelun suoritin koulun omassa projektissa. Olen toki moniakin töitä hakenut, mutta hyvin harvoin olen päässyt edes haastatteluun. En odota työllistyväni. Odotan pääseväni jossakin vaiheessa eläkkeelle tai sitten lopetan työttömänä työnhakijana olemisen ja ryhdyn vanhempani omaishoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan oikeustradenomi? Millainen palkka?
Pääseekö AMK ilman valintakokeita jos on toisen asteen paperit?
Pääset, jos pisteesi riittävät.
Sehän riippuu hommastasi. Valtion työpaikkailmoituksissa on alkupalkka 2190 euroa esim. perintäsihteerin, oikeusapusihteerin ja käräjäsihteerin työhön.
Mitkä pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Kauppaopiston käynyt merkonomi ja palkkani on vähintään 5000e/kk. En siis nykyisen systeemin mukainen eli ammattikoulun merkonomi.
Eli siis, aikaisemmin opistomerkonomit olivat kelpoisia moneen hyvin palkattuun työhön. Miksi korjata sitä, mikä ei ole rikki?
Eikö opistomerkonomeilta vaadita lukutaitoa?
Mitä tarkoitat? Eiköhän se ole niin, että opistomerkonomi = tradenomi. Opistomerkonomi on amk-tasoinen tutkinto ihan virallisesti. Siitä vaan tarkistamaan, jos et usko.
Opistomerkonomi on toisen asteen tutkinto, nykyään nimeltään liiketoiminnan perustutkinto ja merkonomi tutkintonimike. Peruskoulupohjaisena 3-vuotinen ja YO-pohjaisena 2-vuotinen koulutus. Tradenomi (AMK) YO-pohjaisena 3,5 vuotta. Nämä
Opistoasteen merkonomeja ei enää ole, koska se jaettiin kahtia toisen asteen merkonomeihin ja amk-tason tradenomeihin.
Opistoasteen merkonomit, eli vanhan kansan merkonomit rinnastetaan AMK:hon työnhaussa.
-eri
Kirjanpitäjä 4100. Työkokemusta on jo +20 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu hommastasi. Valtion työpaikkailmoituksissa on alkupalkka 2190 euroa esim. perintäsihteerin, oikeusapusihteerin ja käräjäsihteerin työhön.
Mitkä pisteet?
Todistuspisteet. Näet pisteesi pistelaskurista. Vertaa niitä Vipusen pisterajoihin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt.
Opistomerkonomi, brutto 4400€, tosin halvemmalla mentiin lamavuosina ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt.
Opistomerkonomi, brutto 4400€, tosin halvemmalla mentiin lamavuosina ym.
Opistomerkonomi enkä ikinä ole päässyt kolmeen tonniin, aina ollut himpun verran ali.
3600€/kk, just valmistunut IT-tradenomi järjestelmäasiantuntijana aloittelemassa
No siis osa käyttää tuota opistomerkonomi termiä kuten opistoinsinööriä eli ennen amk-aikaa valmistuneista. Opistomerkonomi = tradenomi nykyään ja opistoinsinööri on tätä nykyä AMK-inssi. Sitten taas joku nuori ihminen voi kutsua opistomerkonomiksi ihan toisen asteen nykymuotoisen liiketalouden perustutkinnon suorittanutta, sillä ammattiopistostahan nämä ovat valmistuneet. Sekavaa, mutta johtuu siitä että amkien tultua osa tutkintonimikkeistä vaihdettiin ja osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä pisteet?
Todistuspisteet. Näet pisteesi pistelaskurista. Vertaa niitä Vipusen pisterajoihin.
Pistelaskurin mukaan minulla olisi 89 pistettä ja tutkinnon painotettu keskiarvo: 39
Tarkoittaako tämä että pääsen opiskelemaan ilman valinta,- pääsy,- höpöhöpökokeita Amk esim. Laurea tikkurilaan?
Siitä vaan kassalle töihin. Joku muu arvostaa sinun nykyistä työpaikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
No siis osa käyttää tuota opistomerkonomi termiä kuten opistoinsinööriä eli ennen amk-aikaa valmistuneista. Opistomerkonomi = tradenomi nykyään ja opistoinsinööri on tätä nykyä AMK-inssi. Sitten taas joku nuori ihminen voi kutsua opistomerkonomiksi ihan toisen asteen nykymuotoisen liiketalouden perustutkinnon suorittanutta, sillä ammattiopistostahan nämä ovat valmistuneet. Sekavaa, mutta johtuu siitä että amkien tultua osa tutkintonimikkeistä vaihdettiin ja osa ei.
Se on kylläkin ammattikoulu ei ammattiopisto, mistä nämä uudet merkonomit valmistuvat. Koulutus on aivan eri kuin aikoinaan oli opistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kylläkin ammattikoulu ei ammattiopisto, mistä nämä uudet merkonomit valmistuvat. Koulutus on aivan eri kuin aikoinaan oli opistossa.
Eikä ole! Älä puhu paskaa.
T. Vuonna 2021 ammattiopistosta valmistunut merkonomi
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin koulutus nyt vain ei ole mikään huippututkinto ja tradenomeja (merkonomeja) löytyy tuhansittain joka lähtöön. Työ ei ole mikään asiantuntija-ammatti joka vaatisi mitään erityiskykyjä tai lahjoja joten ei siitä voida maksaa mitään lääkärin palkkaa. Nykyään kaupan kassoilla on paljon yliopistotutkinnon suorittaneita ihmisiä joilla heilläkään ei ole ollut mahdollisuutta oman erikoisalansa töihin vaikka ovat paljon pidemmälle koulutettuja. Jos haluat paremmille palkoille niin ainoa tie on erikoistua sellaiselle alalle jossa on kysyntää mutta ei tällä hetkellä tarjontaa.
Tradenomi ei ole sama/vastaava kuin merkonomi. Merkonomi on kauppaopistosta valmistunut toisen asteen tutkinto ja tradenomi on alempi korkeakoulututkinto. Liiketalouden tradenomi vastaa kauppatieden kandin opintoja ja sillä tutkinnolla olet hakukelpoinen kauppatieteen maisterin opintoihin jos keskiarvo on vähintään 3,5. Merkonomin tutkinnolla et voi hakea maisteriopintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käynyt opiskeluaikoina ollenkaan töissä. Asuin koko opiskeluajan vanhempani luona ilmaiseksi. Tutkinnon työharjoittelun suoritin koulun omassa projektissa. Olen toki moniakin töitä hakenut, mutta hyvin harvoin olen päässyt edes haastatteluun. En odota työllistyväni. Odotan pääseväni jossakin vaiheessa eläkkeelle tai sitten lopetan työttömänä työnhakijana olemisen ja ryhdyn vanhempani omaishoitajaksi.
No en ihmettele, ettei sua töihin huolita, kun et ole edes harjoittelussa käynyt! Kaikkea ne on sinne kouluunkin ottaneet...
No nyt et tiedä mistä puhut 😃👎