Hoi tradenomit! Palkkakeskustelua.
Mihin olette työllistyneet? Itse teen kirjanpidossa hommia ja täällä ainakin palkka tyssää siihen ihan max 3000€. 2600-3000€ on haitari. Kaupan kassalla saisin kuitenkin 2300€ + lisät niin ei tämä hirveästi hotsita pidemmän päälle.
Minkälaisiin hommiin olette työllistyneet 3000-4000€ tienaavat?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Onko markkinoinnin/viestinnän töistä kokemuksia tradenomitaustalla?
Itse työskentelen markkinoinnissa. Aloituspalkka oli 3000 € luokkaa, nyt muutamaa vuotta myöhemmin eri työnantajalla 3600 €.
Opiskele sitten tilintarkastajaksi.
Mitä suotta huolehditte. Kohta pääsee kauppatieteiden maisteriksi kun osaa laittaa wc-paperirullan oikein päin telineeseen. Sen jälkeen pääsette kaikki siivoamaan vessoja 👌😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi vastaa kauppatieteiden kandia. Tämä ei ole oma vaan ns. virallinen mielipide, eli kelvollisilla tradenominpapereilla voi jatkaa halutessaan KTM opintoihin.
Ei ole koulutustaustasta kiinni, että mitkä mahdollisuudet on edetä uralla. Tunnen merkonomeja, datanomeja jne. jotka ovat fiksuja ja ovat edenneet urallaan vaativiin (yleensä korkeakoulututkintoa vaativiin) asiantuntijatehtäviin tai johtoportaaseen. Tunnen myös KTM ja muita maistereita, jotka eivät pärjää/jaksa edes simppeleissä hommissa.
Ei riitä pelkkä traden tutkinto että pääsis suoraan maisteriin. Lisänä pitää olla vähintään 25 pinnaa yliopistotason kursseja valitsemastasi maisteriohjelman alasta kuten esim johtaminen, laskentatoimi tms
Ei ainakaan Helsingin Kauppakorkeakouluun vaadita. Toki et voi hakea opiskelemaan esim.
Riippuu siis oppilaitoksesta. Itse opiskelin Turun yliopistossa, jossa opintoja piti täydentää kandia vastaamaan suorittamalla syventävät opinnot, menetelmäopinnot sekä kandityö. Muistaakseni yhteensä 46 op tuli noista.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan oikeustradenomi? Millainen palkka?
Pääseekö AMK ilman valintakokeita jos on toisen asteen paperit?
Pääset, jos pisteesi riittävät.
Sehän riippuu hommastasi. Valtion työpaikkailmoituksissa on alkupalkka 2190 euroa esim. perintäsihteerin, oikeusapusihteerin ja käräjäsihteerin työhön.
Sanoisin, ettei missään nimessä ole turha tutkinto, mutta on ehkä epävarmin minkä tiedän. Nimittäin tuntemani tradet on kaikkea välillä työtön ja toimitusjohtaja.
Olen Kauppaopiston käynyt merkonomi ja palkkani on vähintään 5000e/kk. En siis nykyisen systeemin mukainen eli ammattikoulun merkonomi.
Eli siis, aikaisemmin opistomerkonomit olivat kelpoisia moneen hyvin palkattuun työhön. Miksi korjata sitä, mikä ei ole rikki?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, ettei missään nimessä ole turha tutkinto, mutta on ehkä epävarmin minkä tiedän. Nimittäin tuntemani tradet on kaikkea välillä työtön ja toimitusjohtaja.
Ei todellakaan ole epävarmin. Ja paljon riippuu ihan siitäkin mihin suuntautuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen Kauppaopiston käynyt merkonomi ja palkkani on vähintään 5000e/kk. En siis nykyisen systeemin mukainen eli ammattikoulun merkonomi.
Eli siis, aikaisemmin opistomerkonomit olivat kelpoisia moneen hyvin palkattuun työhön. Miksi korjata sitä, mikä ei ole rikki?
Eikö opistomerkonomeilta vaadita lukutaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Eiköhän se ole niin, että opistomerkonomi = tradenomi. Opistomerkonomi on amk-tasoinen tutkinto ihan virallisesti. Siitä vaan tarkistamaan, jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Opistomerkonomit pystyivät hakemaan hyvin palkattuja töitä, toisin kuin tradenomit. Moni tradenomi ei edes tee koulutustaan vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Eiköhän se ole niin, että opistomerkonomi = tradenomi. Opistomerkonomi on amk-tasoinen tutkinto ihan virallisesti. Siitä vaan tarkistamaan, jos et usko.
Ei näköjään todellakaan! 😂😂😂
Ja voit ihan pielessä mielessä siellä miettiä ja tavata, että mitähän se ap siinä aloituksessa kysyi ja halusi tietää, ja miten nuo sinun höpinäpöpinät siihen vastasivat... Saattaa tosin mennä jo liian vaikeaksi sinulle.
Yrittäjänä, tulot vaihtelee 0€ - 200000€ vuodessa. Ei tutkinnolla tehdä rahaa tai työllistytä, vaan osaamisella. Tutkinto on vasta ponnahduslauta, josta osaamisen opiskelu alkaa.
Olen valmistunut merkonomiksi vähän ennen kuin tradenomeja alettiin kouluttaa. Olen laskentatoimen merkonomi
Olen tilitoimistossa talouspäällikkönä eli teen palkanlaskentaa, kirjanpitoa, tilinpäätöksiä sekä löytyy konserniosaamista. Teen etätyönä ja palkka on 5000 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Sama minulla 5000 + ja laskentatoimen merkonomi, tutkinto 90 - luvulla.
Oikeustradenomi, valtiolla, brutto 3200. Toki tässä täydet ikälisät.
Tradenomi, työskentelen hallinnon asiantuntijana ja palkka 4470 €/kk kokemuslisineen.
Vierailija kirjoitti:
Moni tutkinto, koulutus ja ala on muuttunut paljon siitä mitä ne oli joskus 20-30 vuotta sitten. Ammatteja on myös hävinnyt ja uusia tullut tilalle. Se on elämää, eikä siihen auta mikään menneiden hyvien aikojen haikailu tyyliin "silloin kun minä olin nuori, niin oli kaikki paremmin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opistomerkonomi on toisen asteen tutkinto, nykyään nimeltään liiketoiminnan perustutkinto ja merkonomi tutkintonimike. Peruskoulupohjaisena 3-vuotinen ja YO-pohjaisena 2-vuotinen koulutus. Tradenomi (AMK) YO-pohjaisena 3,5 vuotta. Nämä siis tavoiteaikoja koulutuksen suorittamiseen.
Nimim. Tradenomi (AMK), toisen asteen koulutuksen lehtori eli opetan niitä opistomerkonomeja...
Ei ainakaan Helsingin Kauppakorkeakouluun vaadita. Toki et voi hakea opiskelemaan esim. laskentatoimen maisteriohjelmaan, jos tradenomitutkintosi ei sisällä riittävästi ko. alan opintoja hyvin arvosanoin.
"Soveltuvuuskoe" tulee käydä toki tekemässä, mutta se vaaditaan melkein joka paikkaan.