Sähköhoito
Kävin sähköhoidoissa ja menetin lopulta noin viisi vuotta muististani. Vain päivän pari ajalta sanoivat menevän muistin. 😔.
Kommentit (78)
Minä en varmaan huomaisi, kun on muutenkin niin hatara muisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä artikkeli missä sähköhoidosta harmia saaneet kuvaa kokemuksiaan:
https://www.bigissuenorth.com/features/2021/05/i-didnt-recognise-myself…
Miksei mulle kerrottu tosiasioita. 😔
Se on hyvä kysymys. Miksi mulle ei kerrottu että pelaan rulettia mun seksuaalisuuden tai että lääkkeistä voi tulla vieroitusoireita? Edes sitä ei kerrottu. Toki merkintä lääkkeen jälkeen jatkuvista seksuaalihäiriöistä tuli vasta 2019 Euroopan lääkeviraston kehoituksesta masennuslääkepaketteihin. Sanoisin että lääkärit ei tiedä, vähättelee haittoja (aina voi sanoa että se on potilaan sairaus) vaikka oikeasti lääkkeitä tutkitaan vaan lyhyen aikaa, yhdistelmiä lääkkeitä vielä vähemmän.
Toki haitat mitä olemme kokeneet voi olla harvinaisempia mutta siitäkin olisi kiva saada esim tutkimusta lisäsikö käyttö joka alkoi jo nuorena kun aivot vielä kehittyi riskejä pahempiin haittoihin ym... Ja jos näitä lääkkeitä käyttää miljoonat länsimaissa, iso osa väestöstä, niidenkin osuus ketkä saa pahempaa haittaa ei ole mitätön eikä sitä voi vain kuitata "kaikki ei saa haittaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nuku ilman pillereitä ja varmaan kohta niilläkään. Kiitos psykiatria.
Minä vieroittauduin lääkkeistä murustamalla pieniä palasia pois hitaalla aikavälillä. Samaan aikaan samanlaisena toistuva päivärytmi, terveellistä ruokaa, rentoutusharjoituksia joka ikinen päivä ja kevyttä reippailua. Nykyään nukun 6-8 tuntia päivässä. Toisinaan tuli unettomia öitä vieroituksessa. Uni meni sotkuun mutta palautui.
Kiva kuulla hyviäkin kokemuksia. Mulla vaan tuntuu siltä, että luontainen uni ei vaan palaudu. No täytyy yrittää vierottautua vielä kerran. Alkoiko sua ramaisemaan luontaisesti jossain vaiheessa ihan selvästi? Tosin voi olla, että kun olin keskivaikeasti uneton jo lähtiessäni, niin mun ennuste on heikompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vieroittauduin lääkkeistä murustamalla pieniä palasia pois hitaalla aikavälillä. Samaan aikaan samanlaisena toistuva päivärytmi, terveellistä ruokaa, rentoutusharjoituksia joka ikinen päivä ja kevyttä reippailua. Nykyään nukun 6-8 tuntia päivässä. Toisinaan tuli unettomia öitä vieroituksessa. Uni meni sotkuun mutta palautui.
Kiva kuulla hyviäkin kokemuksia. Mulla vaan tuntuu siltä, että luontainen uni ei vaan palaudu. No täytyy yrittää vierottautua vielä kerran. Alkoiko sua ramaisemaan luontaisesti jossain vaiheessa ihan selvästi? Tosin voi olla, että kun olin keskivaikeasti uneton jo lähtiessäni, niin mun ennuste on heikompi.
Ja käytin neuroleptejä ja rauhoittavia, unohtui mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä artikkeli missä sähköhoidosta harmia saaneet kuvaa kokemuksiaan:
https://www.bigissuenorth.com/features/2021/05/i-didnt-recognise-myself…
Miksei mulle kerrottu tosiasioita. 😔
Se on hyvä kysymys. Miksi mulle ei kerrottu että pelaan rulettia mun seksuaalisuuden tai että lääkkeistä voi tulla vieroitusoireita? Edes sitä ei kerrottu. Toki merkintä lääkkeen jälkeen jatkuvista seksuaalihäiriöistä tuli vasta 2019 Euroopan lääkeviraston kehoituksesta masennuslääkepaketteihin. Sanoisin että lääkärit ei tiedä, vähättelee haittoja (aina voi sanoa että se on potilaan sairaus) vaikka oikeasti lääkkeitä tutkitaan vaan lyhyen aikaa, yhdistelmiä lääkkeitä vielä vähemmän.
Toki haitat mitä olemme kokeneet voi olla harvinaisempia mutta siitäkin olisi kiva saada esim
Lisäksi yhden kaverin lääkäri sanoi että "kuka lääkkeitä söisi jos kaikki haitat listattaisiin ja potilasta liikaa peloteltaisiin" eli osa psykiatreista jättää muka "potilaan henkistä tilaa suojellakseen" haittoja kertomatta ja jos on harvinaisempi haitta niin Who cares, ei kai se kuitenkaan napsahda. Olisinko käyttänyt noita rupulääkkeitä niin pitkään jos olisin tiennyt seksuaalisen toiminnan pysyvämpiluonteistenkin häiriöiden riskistä (gamblata tällaisella asialla) tai että vieroitusoireet voi todella koetella kun niitä käy läpi vuosien käytön jälkeen? En. Ei nuo olleet edes mitään kovin tehokkaita lääkkeitä mutta joihin keho kyllä tottui sen verran että ne oli hankala ajaa alas.
Onko muistia mahdollista aktivoida takaisin? 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut uniongelmia ennen kuin masennuslääke vieroitus ne puhkaisi. Mulle määrättiin sitten nukuttavia lääkkeitä joista sain haittaa. Uni oli yksi isoimmista ongelmista mulla pitkään. Tolet nousi lääkkeisiin ja lääkäri löi kokoajan isompaa satsia mikä vaikutti jo kognitiiviseen suorituskykyyn. Nukahtamista avittaviin lääkkeisiin voi jäädä koukkuun jolloin nukahtaminen ilman niitä on hankalampaa.
En tuntenut pitkään minkäänlaista luontaista väsymystä. Sun pitää opettaa sun keho nukkumaan uudelleen jos yrität elämää ilman lääkkeitä. Hyvä uni vaatii työtä ja kun on uneton kaikki samat lainalaisuudet ei toimi kaikille esim hermosto ei kestä samaa määrää rasitusta, pitää valita hellempi lähestymistapoja hermoston rentoutuksen ja stressi hallinnan ollessa keskeisimmässä roolissa. Sä voit konkreettisesti harjoitella nukahtamista esim mennä petiin päivällä, laittaa verhot kiinni, pimentää huoneen ja silmät kiinni ja vaan rentouttaa kehoa vaikka laita rentouttavaa puhetta tai musiikkia taustalle tai joku rentoutusnauha. Joku päivä sä huomaat et hei, nukahdin ilman lääkettä päivällä. Aina sitä ei huomaa kun käy hetken unessa. Samat keinot mitä jotkut käyttää unettomuuteen toimii niillä ketkä vieroittautuu lääkkeistä vaikka fysiologisesti sulla voi sen lääke sotkun takia olla hankalampi nukkua kun on vieroitusoireita. Mulla otti pitkän aikaa että uni palautui, yhtenäistyi oltuaan rikkonaista ja kropan ylikierrokset pitkään kestäneestä unettomuudesta tasaantui ja aivokemiat naksahti kohdilleen kai vieroituksessa. Hang on.
Vierailija kirjoitti:
Minä en varmaan huomaisi, kun on muutenkin niin hatara muisti
Mulla lääkitykset heikensi muistia ja kognitiivisia kykyjä.
Vierailija kirjoitti:
No jos pitäs jotain tehdä niin varmaan vaan satsaisin kunnon aivoterveellisiin elintapoihin ja yrittäisin olla aktiivinen ja antaa aivoille haastetta. Liikkua, nukkua riittävästi. Jos lisäkikkailua haluaa tehdä niin lue tutkimuksia että jos joku lisäravinne on toiminut muistisairaille tai aivoterveyttä kohentavana niin niitä kokeilee, tietenkin järkeä käyttäen. Omega 3 jne.
Mitähän tapahtui. Kirjoitin pitkähkön vastauksen, ehkä hieman kärkevän, painoin lähetä-nappia ja kaikki meni normaalisti, paitsi että vastaus ei ilmestynyt koskaan ketjuun. Sensuroidaanko noita jo kirjoittamisvaiheessa?!
Mulla ei ollut uniongelmia ennen kuin masennuslääke vieroitus ne puhkaisi. Mulle määrättiin sitten nukuttavia lääkkeitä joista sain haittaa. Uni oli yksi isoimmista ongelmista mulla pitkään. Tolet nousi lääkkeisiin ja lääkäri löi kokoajan isompaa satsia mikä vaikutti jo kognitiiviseen suorituskykyyn. Nukahtamista avittaviin lääkkeisiin voi jäädä koukkuun jolloin nukahtaminen ilman niitä on hankalampaa.
En tuntenut pitkään minkäänlaista luontaista väsymystä. Sun pitää opettaa sun keho nukkumaan uudelleen jos yrität elämää ilman lääkkeitä. Hyvä uni vaatii työtä ja kun on uneton kaikki samat lainalaisuudet ei toimi kaikille esim hermosto ei kestä samaa määrää rasitusta, pitää valita hellempi lähestymistapoja hermoston rentoutuksen ja stressi hallinnan ollessa keskeisimmässä roolissa. Sä voit konkreettisesti harjoitella nukahtamista esim mennä petiin päivällä, laittaa verhot kiinni, pimentää huoneen ja silmät kiinni ja vaan rentouttaa kehoa vaikka laita rentouttavaa puhetta tai musiikkia taustalle tai joku rentoutusnauha. Joku päivä sä huomaat et hei, nukahdin ilman lääkettä päivällä. Aina sitä ei huomaa kun käy hetken unessa. Samat keinot mitä jotkut käyttää unettomuuteen toimii niillä ketkä vieroittautuu lääkkeistä vaikka fysiologisesti sulla voi sen lääke sotkun takia olla hankalampi nukkua kun on vieroitusoireita. Mulla otti pitkän aikaa että uni palautui, yhtenäistyi oltuaan rikkonaista ja kropan ylikierrokset pitkään kestäneestä unettomuudesta tasaantui ja aivokemiat naksahti kohdilleen kai vieroituksessa. Hang on.
Kiitän kannustuksesta.
Menikö muististasi viimeiset 5 vuotta vai joku muu ajanjakso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos pitäs jotain tehdä niin varmaan vaan satsaisin kunnon aivoterveellisiin elintapoihin ja yrittäisin olla aktiivinen ja antaa aivoille haastetta. Liikkua, nukkua riittävästi. Jos lisäkikkailua haluaa tehdä niin lue tutkimuksia että jos joku lisäravinne on toiminut muistisairaille tai aivoterveyttä kohentavana niin niitä kokeilee, tietenkin järkeä käyttäen. Omega 3 jne.
No, pitää kokeilla. 😔. Nukkuminen on heikonlaista.
Jos teille määrätään joku lääke, niin ennen lääkkeen halua apteekista, voi helposti netistä lukea käyttöohjeet ja ne sivuvaikutukset. Ei lääkäri ehdi kaikkea kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Menikö muististasi viimeiset 5 vuotta vai joku muu ajanjakso?
Viimeiset 5 vuotta pääsääntöisesti ja joitain muistoja lapsuudesta meni. Tosin koko ajan hahmotan enemmän mitä muistan ja mitä en.
Mulla ei ole juuri sähköhoidosta henkilökohtaista kokemusta, mutta monenlaisesta muusta lääkityksestä on. Kuten tuossa pari aiempaakin kirjoittajaa, niin ei niistä haitoista juuri kerrota. Enitään sanotaan, että lääke on "hyvin siedetty" ja "saattaa tulla niitä tavallisimpia haittoja, kuten päänsärkyä tai väsymystä". Onpa lääkäri joskus painokkaasti sanonut myös myös, että "sivuvaikutuslistaa ei kannata lukea". Okei.
Sivuvaikutuksia on todellakin tullut, joten oma luottamus lääkkeisiin ja lääkäreihin on hutera. Sivuvaikutukselle viitataan kintaalla, väitetään sen johtuvan jostakin aivan muusta tai peräti sairauden pahenemisesta, johon ehdotetaan sitten lisälääkitystä. Nykyisin aina kun uutta lääkettä ehdotetaan, menen ensimmäisenä nettiin ja kansainvälisille keskustelupalstoille. Sieltä saa rehellisintä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole juuri sähköhoidosta henkilökohtaista kokemusta, mutta monenlaisesta muusta lääkityksestä on. Kuten tuossa pari aiempaakin kirjoittajaa, niin ei niistä haitoista juuri kerrota. Enitään sanotaan, että lääke on "hyvin siedetty" ja "saattaa tulla niitä tavallisimpia haittoja, kuten päänsärkyä tai väsymystä". Onpa lääkäri joskus painokkaasti sanonut myös myös, että "sivuvaikutuslistaa ei kannata lukea". Okei.
Sivuvaikutuksia on todellakin tullut, joten oma luottamus lääkkeisiin ja lääkäreihin on hutera. Sivuvaikutukselle viitataan kintaalla, väitetään sen johtuvan jostakin aivan muusta tai peräti sairauden pahenemisesta, johon ehdotetaan sitten lisälääkitystä. Nykyisin aina kun uutta lääkettä ehdotetaan, menen ensimmäisenä nettiin ja kansainvälisille keskustelupalstoille. Sieltä saa rehellisintä tietoa.
Sivusta. Multa on mennyt kyky nukkua, ja tuntuu pahalta lukea jälkeenpäin keskusteluja, sillä mua tavallaan varoitettiin. Luulin, että kun syön kiltisti lääkkeitä, paranen. Menetin vain vähäisenkin kyvyn nukkua (keskivaikea unettomuus). Olen kiltti ja tunnollinen, joten tuntuu todella pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta. Multa on mennyt kyky nukkua, ja
Eli meidän jo vaurioituneiden ei sitten varmaan kannata enää lukea palstoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos teille määrätään joku lääke, niin ennen lääkkeen halua apteekista, voi helposti netistä lukea käyttöohjeet ja ne sivuvaikutukset. Ei lääkäri ehdi kaikkea kertoa.
"ei lääkäri ehdi kaikkea kertoa". Tämäkään ei ole ongelma vaan se että kerrotaan asioista jotenkin näin :"tää lääke on turvallinen ja tehokas ja ei aiheuta riippuvuutta ja voi lopettaa milloin vain ja siinä voi olla jotain haittoja esim kuiva suu" . Oikeassa elämässä asiat meneekin jokseensakin näin: masennuslääkettä on tutkittu kuukausia vaikka sitä määrätään jopa vuosiksi, lääke ei tavallaan aiheuta riippuvuutta mutta keho voi fyysisesti mukautua siihen sen verran että se voi olla hankala ajaa alas ja siitä voi seurata pahojakin vieroitusoireita ja aina ei ymmärretä kuka on suuremmassa riskissä saada niitä kun ei sitäkään aihetta olla kunnolla tutkittu kuten haittahommia lähtökohtaisestikaan kovin paljon kun lääke tulee markkinoille ja niitä haittoja voi sitten valua vuosien päästä lääkepaketin tietoihin sitä mukaa kun tieto lisääntyy. Uskottavuuttasi potilaana ei pidetä kovin korkeana kun kerrot haitoista koska olet syönyt sitä masennukseen eli olet jo valmiiksi mut-ongelmainen. Lääke voi olla hankala ajaa alas jos elät ruuhkavuosia, perhekin pitää elättää ja voi olla hankala löytää oikea kohta vieroitukselle koska se voi olla vaikeaa eli tietty voi olla montaa mieltä sen suhteen että voiko lääkkeen lopettaa milloin vain.
Haitta kuiva suu ei ole ehkä olennaisinta mainita elämänlaadulle kun voit myös esim menettää seksuaalisuutesi joka voi sitten masentaa sinua lisää ja tuhota parisuhteesi ja haitata ihmissuhteiden muodostamista eli onpas melkoinen masennuslääke. Toki kuiva suukin voi vähän haitata kun suusi pitkällä ajalla voi reikiintyä herkemmin ja menetät hampaita jota ei aina osaa edes yhdistää lääkkeeseen. Kuinka moni haluaa gamblata esim seksuaalisuudella? Moni on gamblanut tietämättään.
Pitkää listaa haittoja voi olla hankala tulkita potilaana. Ehkä se voi vähän lisätä ymmärrystä haitoista kun alkaa hahmottaa ne yleiset haitat asiana joka ei ole vähäpätöisempi kuin lääkkeestä tavoiteltava hyöty. Osa voi olla jopa yleisempiä kuin hyöty. Ne on osa sen lääkkeen vaikutus profiilia tavallaan, haitat ei ole sivuroolissa. Ne on osa sitä miten lääke vaikuttaa kehossa mikä ei ole lähtökohtaisesti aina hyödyllistä kaikelta osin.
Miten niin ei kerrottu? En tiedä missä sinä olet käynyt, mutta ainakin Turussa useampi lääkäri ja hoitaja varmisti minulta ennen hoidon aloittamista, että ymmärrän muistin voivan mennä jopa vuosien ajalta. Muistiongelmat ovat käsittääkseni aika yleisiä sähköhoidon seurauksia ja jos sinulle ei siitä kerrottu, niin ei kuulosta kovin ammattimaiselta toiminnalta.