Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi graavilohta ei enää myydä isoina pakkauksina?

Vierailija
29.12.2023 |

Aiemmin ostin usein lähes kilon kokoisia graavilohipakkauksia. Enää on myynnissä vain 100g:n ja 150g:n pakkauksia.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä ostaa umpioitua valmiiksi graavattua kalaa, kun graavaus on helppo tehdä itse.

Umpioitu, tukkuvarastoissa pyörinyt kala on kaukana tuoreesta. Lisäksi anaerobisissa oloissa raakaan kalaan voi kasvaa myrkyllisiä bakteereja

En jaksa alkaa graavaamaan. Olen syönyt todella monta graavilohipakkausta eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia bakteerien kanssa.

Tosi rankkaa ripotella kalan pintaan merisuolaa, sokeria, pippureita ja tilliä. Kukapa sellaista jaksaisi tehdä?

Kala saattaa jäädä sisältä raa'aksi, jos se iso file ja laittaa liian vähän merisuolaa tai sitten se voi tulla liian suolaiseksi, jos laittaa liikaa merisuolaa siihen fileeseen.

Vierailija
62/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä ostaa umpioitua valmiiksi graavattua kalaa, kun graavaus on helppo tehdä itse.

Umpioitu, tukkuvarastoissa pyörinyt kala on kaukana tuoreesta. Lisäksi anaerobisissa oloissa raakaan kalaan voi kasvaa myrkyllisiä bakteereja

En jaksa alkaa graavaamaan. Olen syönyt todella monta graavilohipakkausta eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia bakteerien kanssa.

Tosi rankkaa ripotella kalan pintaan merisuolaa, sokeria, pippureita ja tilliä. Kukapa sellaista jaksaisi tehdä?

Kala saattaa jäädä sisältä raa'aksi, jos se iso file ja laittaa liian vähän merisuolaa tai sitten se voi tulla liian suolaiseksi, jos laittaa liikaa merisuolaa siihen fileeseen.

Kamalaa jos lohi jää raa-aksi. Sushi siunatkoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki syö nykyään porkkalaa graavilohen sijasta.

Miten Porkkalan voi syödä?

Nyt siellä ei ole edes mustikoita, mutta jäkälää voi kerätä kalliolta ja haukata siitä.

Vierailija
64/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ihmiset ei tajua osta kokonaista kalaa. Se on puolet halvempaa kuin file. Sen saa sellaisena kuin haluaa: kokonaisena, suomustettuna tai nahallisena fileenä. Pää ja ruodot mukaan! Niistä keittää liemen.

Ei kaikkea voi ajatella rahassa. Valmiiksi graavattu lohi on sairaan hyvää ja jos itse graavaisin sen, niin siitä todennäköisesti ei tulisi yhtä hyvää. Laittaisin liikaa suolaa tai sokeria yms. Paistettua lohta tai uunilohta kun tekee niin silloin kannattaa ostaa koko kala.

Hullu! Oletko koskaan edes nähnyt lohta? Se on myyntikoossa semmonen metrin mittainen kala. Edes lestaperhe ei saa kulumaan kokonaista.

Vierailija
65/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ihmiset ei tajua osta kokonaista kalaa. Se on puolet halvempaa kuin file. Sen saa sellaisena kuin haluaa: kokonaisena, suomustettuna tai nahallisena fileenä. Pää ja ruodot mukaan! Niistä keittää liemen.

Monelle on vaikeata käsitellä kalaa oikein, kun ei osata käyttää edes leikkuuveitsiä, puukoista ja fileteistä puhumattakaan. Ehkäpä valmiin kalan osto estää jokusen tikkausreissun ensiavussa.

Mähän kerroin jo, että sen saa kaupasta siinä muodossa kuin haluaa. Opettele lukemaan. 

Vierailija
66/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi pakko ostaa valmista graavia, ostaisin sen kalatiskiltä, jolla se tehdään itse tuoreesta. 

Ei muuten tehdä . Ne tehdään vanhentuvasta kalasta.

Ihanko oikeasti ajattelit, että tuoreimmat lihat ja kalat käytettäisiin valmisruokiin?

Olen ollut Citymarketissa töissä 7 vuotta joten oletan tietäväni asian. Korjaa toki jos olen väärässä.

Ei kukaan osta kalaa jostain rupusesta cittarista. 

Siellä myydään jopa 10 päivää sitten kuollutta kalaa, ja sitä nimitetään tuoreeksi.

Kalat ostetaan kauppahallista, torilta, erikoisliikkeestä tai suoraan kalastajalta.

Vierailija
67/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole rankkaa mutta tuoreen kalan löytäminen on rankkaa. Niitä ei paljon Prisman tai Cittarin kalatiskiltä löydy. 

Vierailija
68/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sinkkutaloudessa on ongelmana että kaikki myydään liian isoissa pakkauksissa. Ruokahävikki on melkonen, melkein kaikesta puolet roskiin kun en omista pakastinta.

Vierailija
69/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan usein 1-1.5 kg lohifileen josta osa menee joko lohikeittoon, savustukseen, tai uunikalaksi, ja osan saatan graavata, ehkä 200-300 grammaa. Ohjeita on netti täynnä, ja varmasti löytyy jokaisen graavilohen ystävän makuun sopiva ohje. Aikaa sen graavin tekemiseen ei mene puolta tuntia kauempaa. Helpoin perusresepti sisältää suolaa, sokeria ja tilliä. Muut mausteet maun mukaan. Kalan siivutus onnistuu jopa uudella, terävällä 3 € "raksapuukolla", eli siitäkään ei luulis jäävän kiinni. 

Kokonaista kalaa kun alkaa työstää, niin joka paikka on kalanrasvassa pöytä, jääkaapin kahva ja kaikki mihin kosket. Lisäksi kalan rippeet roskiksessa alkaa nopeasti haista pahalle. Koko asunto on pian eltaantuneen kalan hajuinen.

Vierailija
70/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se jotenkin on kypsennettäväkin? Ei kalaa raakana voi syödä.

Vierailija
71/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on uus avuton ja lisäksi aivotoiminnaltaan surkastunut.

Menet K-markettiin tai K-supermarkettiin ja pyydät henkilökuntaa tilaamaan sulle sellaisen ison siivutetunngraavi/kylmäsavu kalan.

Esim. Huskolta 44,90/kg toimitus, sisältää puualustan. S-markettikin varmaan tilaa sinulle tuotteen...

https://kauppasali.fi/category/49/graavit

Tuolta voi kuluttaja itsekkin hakea, jos asustelee lähettyvillä...

Vierailija
72/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on uus avuton ja lisäksi aivotoiminnaltaan surkastunut.

Menet K-markettiin tai K-supermarkettiin ja pyydät henkilökuntaa tilaamaan sulle sellaisen ison siivutetunngraavi/kylmäsavu kalan.

Esim. Huskolta 44,90/kg toimitus, sisältää puualustan. S-markettikin varmaan tilaa sinulle tuotteen...

https://kauppasali.fi/category/49/graavit

Tuolta voi kuluttaja itsekkin hakea, jos asustelee lähettyvillä...

Pari vuotta sitten sai Prismasta kalaneuvoksen graavilohifileitä 20€/kg. Pakkaukset 700g-1kg. Enää ei ole niitä myynnissä. Ostin usein niitä aikoinaan. Lämminsavu ja kylmäsavukalaa on myynnissä, mutta se ei ole yhtä hyvän makuista.

Vierailija
73/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sinkkutaloudessa on ongelmana että kaikki myydään liian isoissa pakkauksissa. Ruokahävikki on melkonen, melkein kaikesta puolet roskiin kun en omista pakastinta.

Pakastin on hyvä sijoitus sinkullekin tuon ruokahävikin takia. Äkkiä se maksaa itsensä takaisin. Mulla on omaa kokemusta tuosta ja todella pystyy paremmin hyödyntämään ruokatarjouksetkin. Älä osta liian pientä äläkä liian isoa, mulla oli 80 cm leveä arkkupakastin pitkän aikaa. Jääpakastinkaappia ei kannata hommata, ne ovat nykyisin yhdellä moottorilla. Tarkoittaa suomeksi sitä, että pakastinta ei voi välillä ottaa pois käytöstä. Sama juttu jenkkikaapissa ja lisäksi se pakasteosa on liian pieni siinäkin. Se täyttyy jo muutamasta pakastepizzasta.

Vierailija
74/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee helposti 500g lohta leivän päällä päivässä ja loput 500g seuraavana päivänä.

Vierailija
75/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

graavilohitortilla om nom nom nom

Vierailija
76/77 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se jotenkin on kypsennettäväkin? Ei kalaa raakana voi syödä.

Googlaa sushi.

Vierailija
77/77 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi pakko ostaa valmista graavia, ostaisin sen kalatiskiltä, jolla se tehdään itse tuoreesta. 

Ei muuten tehdä . Ne tehdään vanhentuvasta kalasta.

Ihanko oikeasti ajattelit, että tuoreimmat lihat ja kalat käytettäisiin valmisruokiin?

Olen ollut Citymarketissa töissä 7 vuotta joten oletan tietäväni asian. Korjaa toki jos olen väärässä.

Ei kukaan osta kalaa jostain rupusesta cittarista. 

Siellä myydään jopa 10 päivää sitten kuollutta kalaa, ja sitä nimitetään tuoreeksi.

Kalat ostetaan kauppahallista, torilta, erikoisliikkeestä tai suoraan kalastajalta.

Ainakin täällä tiskiltä saa tuoretta kalaa. Päivämäärän ja alkuperän voi tarkistaa.