Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi graavilohta ei enää myydä isoina pakkauksina?

Vierailija
29.12.2023 |

Aiemmin ostin usein lähes kilon kokoisia graavilohipakkauksia. Enää on myynnissä vain 100g:n ja 150g:n pakkauksia.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä ostaa umpioitua valmiiksi graavattua kalaa, kun graavaus on helppo tehdä itse.

Umpioitu, tukkuvarastoissa pyörinyt kala on kaukana tuoreesta. Lisäksi anaerobisissa oloissa raakaan kalaan voi kasvaa myrkyllisiä bakteereja

En jaksa alkaa graavaamaan. Olen syönyt todella monta graavilohipakkausta eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia bakteerien kanssa.

Tosi rankkaa ripotella kalan pintaan merisuolaa, sokeria, pippureita ja tilliä. Kukapa sellaista jaksaisi tehdä?

Ensin suomustus. Ja sitten ilmatiivis pussi ja väh kahden päivän säilytys. 

Vierailija
22/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä ostaa umpioitua valmiiksi graavattua kalaa, kun graavaus on helppo tehdä itse.

Umpioitu, tukkuvarastoissa pyörinyt kala on kaukana tuoreesta. Lisäksi anaerobisissa oloissa raakaan kalaan voi kasvaa myrkyllisiä bakteereja

Eihän se ole raakaa kalaa vaan suolattua! Tarkoittanet että kalaketjut suolaavat kalaa joka näyttää menevän vanhaksi. Näinhän tehdään myös sille savustetulle kalalle joka tutkimusten mukaan on sitä vanhinta pyydettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa alkaa graavaamaan. Olen syönyt todella monta graavilohipakkausta eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia bakteerien kanssa.

Tosi rankkaa ripotella kalan pintaan merisuolaa, sokeria, pippureita ja tilliä. Kukapa sellaista jaksaisi tehdä?

Hassu, kuka ja miksi suomustat? Ja elä ihmeessä laita sitä muoviin vaan kääri voepaperiin ja sanomalehden kahteen sivuun. 2-4 päivää ja valmiina!

Vierailija
24/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalan fileointi ei ole vaikeaa kun vähän harjoittelee, mutta kalatiskistä tai kylmähyllystä saa valmiita fileitäkin. Sellaisen graavaus on yhtä helppoa kuin valmisgraavatun paketin avaaminen. Ainut ero on aika, jota tarvitaan min 8-12 tuntia suolaantumiseen kun valmisgraavatun voi syödä heti. Kalafileen suolaaminen ja suolan huuhtelu vie aikaa minuutin ja onnistuu jokaiselta, tyhmältäkin. Suolaakaan ei voi laittaa liikaa.

Vierailija
25/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu, kuka ja miksi suomustat? Ja elä ihmeessä laita sitä muoviin vaan kääri voepaperiin ja sanom

2-4 päivää on jo tönkkösuolaus. Graavaukseen riittää alle 12 h.

Vierailija
26/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomusteta eikä tarvita mitään ilmatiivistä pussia.

Vierailija
27/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalan fileointi ei ole vaikeaa kun vähän harjoittelee, mutta kalatiskistä tai kylmähyllystä saa valmiita fileitäkin. Sellaisen graavaus on yhtä helppoa kuin valmisgraavatun paketin avaaminen. Ainut ero on aika, jota tarvitaan min 8-12 tuntia suolaantumiseen kun valmisgraavatun voi syödä heti. Kalafileen suolaaminen ja suolan huuhtelu vie aikaa minuutin ja onnistuu jokaiselta, tyhmältäkin. Suolaakaan ei voi laittaa liikaa.

Tiskiltä ostettu kala maksaa yhtä paljon tai jopa enemmän kuin valmiiksi graavattu lohi.

Vierailija
28/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää se viipaloidakin. On vaikea tehdä ohuita viipaleita.

Nyt on hyvä aika opetella.

Vierailija
29/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syy on tietenkin se, etteivät köyhät pysty sitä ostamaan.

Vierailija
30/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska myyjät tekevät enemmän rahaa myymällä pikkupakkauksia.

Epäilen, ettei moni ei osta niitä isoja pakkauksia korkean hinnan takia.

Vierailija
31/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskiltä ostettu kala maksaa yhtä paljon tai jopa enemmän kuin valmiiksi graavattu lohi.

Huuhaata. Kilohintojen ero on vähintään kaksinkertainen usein enemmänkin. Viimeksi joulun alla oli kaupassa tarjouksessa kirjolohi 7 eur/kg ja norjanlohi 9 eur/kg. Valmiin fileen hinta yleensä parin kympin tuntumassa. Alle kolmen kympin ei graavilohta saa.

Vierailija
32/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu, kuka ja miksi suomustat? Ja elä ihmeessä l

Puhutko nyt pikagraavauksesta. Mielestäni ihan eri. Ja eri suolat. No itse tässä kuitenkin viestin suolakalasta en mistä fiwi-kalasta.

Vierailija
33/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan usein 1-1.5 kg lohifileen josta osa menee joko lohikeittoon, savustukseen, tai uunikalaksi, ja osan saatan graavata, ehkä 200-300 grammaa. Ohjeita on netti täynnä, ja varmasti löytyy jokaisen graavilohen ystävän makuun sopiva ohje. Aikaa sen graavin tekemiseen ei mene puolta tuntia kauempaa. Helpoin perusresepti sisältää suolaa, sokeria ja tilliä. Muut mausteet maun mukaan. Kalan siivutus onnistuu jopa uudella, terävällä 3 € "raksapuukolla", eli siitäkään ei luulis jäävän kiinni. 

Vierailija
34/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa höpiset? Ei graavattavaa kalaa suomusteta. Silloinhan siitä tulee ryhditön lötkö josta on hankala leikata viipaleita. Eikä siinä mitään muovipusseja tarvita. Graavaantumisaika taas riippuu fileen paksuudesta. Ohut siika tai säyne graavaantuu muutamassa tunnissa, lohifilekin vuorokaudessa. Kala on valmista kun siitä erkanee nestettä. Oikean suolan määrän opit kokeilemalla, ja sekin riippuu, yllätys yllätys, fileen paksuudesta.

Vierailija
35/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi ihmiset ei tajua osta kokonaista kalaa. Se on puolet halvempaa kuin file. Sen saa sellaisena kuin haluaa: kokonaisena, suomustettuna tai nahallisena fileenä. Pää ja ruodot mukaan! Niistä keittää liemen.

Vierailija
36/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ihmiset ei tajua osta kokonaista kalaa. Se on puolet halvempaa kuin file. Sen saa sellaisena kuin haluaa: kokonaisena, suomustettuna tai nahallisena fileenä. Pää ja ruodot mukaan! Niistä keittää liemen.

Ei kaikkea voi ajatella rahassa. Valmiiksi graavattu lohi on sairaan hyvää ja jos itse graavaisin sen, niin siitä todennäköisesti ei tulisi yhtä hyvää. Laittaisin liikaa suolaa tai sokeria yms. Paistettua lohta tai uunilohta kun tekee niin silloin kannattaa ostaa koko kala.

Vierailija
37/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä kalafirmojen tehtaanmyymälöissä. Saa takuulla kilonkin paketin. Jotkut myyvät myös graavauksen ja kylmäsavustuksen yhteydessä tullutta kalasilppua vakuumipakkauksissa todella edullisesti. On hyvää tavaraa kalatahnoihin ja laatikkoruokiin yms.

Vierailija
38/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle on vaikeata käsitellä kalaa oikein, kun ei osata käyttää edes leikkuuveitsiä, puukoista ja fileteistä puhumattakaan. Ehkäpä valmiin kalan osto estää jokusen tikkausreissun ensiavussa.

Vierailija
39/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi pakko ostaa valmista graavia, ostaisin sen kalatiskiltä, jolla se tehdään itse tuoreesta. 

Ei muuten tehdä . Ne tehdään vanhentuvasta kalasta.

Ihanko oikeasti ajattelit, että tuoreimmat lihat ja kalat käytettäisiin valmisruokiin?

Olen ollut Citymarketissa töissä 7 vuotta joten oletan tietäväni asian. Korjaa toki jos olen väärässä.

Vierailija
40/77 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No syy on tietenkin se, etteivät köyhät pysty sitä ostamaan.

Lohi on terveellistä. Nostetaan makeisveroa niin kansa ostaa lohta. miten käytännössä tässä on onnistuttu?