Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyvää / pahaa olet saanut Suomen demokraattisessa valtiossa? Jotkut ovat eläneet pahoinvointivaltiossa koko elämänsä? Missä sinä olet e

Vierailija
28.12.2023 |

Mitä hyvää / pahaa olet saanut Suomen demokraattisessa valtiossa? Jotkut ovat eläneet pahoinvointivaltiossa koko elämänsä? Missä sinä olet elänyt?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää: täysi ylläpito pääsykokeisiin lukiessa+opintotuki (250e-verot). Kävin kerran myös leikkauksessa ja sain hyvää hoitoa.

Huonoa: verotus on niin korkea, että kannustinloukun vuoksi teen 80%työviikkoa.

Vierailija
2/4 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt noin 95 % elämästäni Suomessa ja noin 5 % Länsi-Euroopassa, minkä lisäksi matkustellut paljon. Suomessa olen saanut ilmaisen ja hyvän perus- ja korkeakoulutuksen. Suomessa olen saanut elää turvallisessa ympäristössä. Suomessa olen saanut elää puhtaan luonnon äärellä. En ole ikäni ja terveiden elintapojeni (ehkä myös suotuisten geenieni) ansiosta juurikaan joutunut hyödyntämään terveydenhuollon palveluita, mutta jos joutuisin, olisivat nämä korkealaatuisia ja edullisia. Ja niin edelleen.

Pahaa Suomessa ovat lähinnä tunkkaiset ajatusmallit ja nouseva äärioikeistolaisuus, jotka vaarantavat edellä mainitsemani hyvät puolet tulevaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden ja nuoruuden elin hyvässä Suomessa. Kaikki tuntui olevan mahdollista ja hetken olikin. Ysärin alussa, kun tulin äidiksi ja valmistuin ammattiini, oli yhtäkkiä lama-Suomi. Perhe hajosi, kun yrittäjä-isälle ei kuulunut työttömyyskorvaus eikä asumistukea samasta syystä herunut. Mainittiin, että kadulla voi nukkua (lapsi 1 v.). Erottiin ja saatiin lapsen kanssa asunto. Lapsen ja isän välit hajosivat myös, koska isä ei halunnut enää olla tekemisissä lapsensa kanssa. Silti, vaikka ero ei ollut ollenkaan riitaisa.

Töitä ei herunut omalta alalta, joten tein, mitä hommaa vain ikinä sain. Sen seurauksena olen edelleen epätyypillisessä, osa-aikaisessa työsuhteessa. Haastattelut tyssää ikään ja rikkinäiseen työhistoriaan. Töitä olen silti tehnyt reilusti yli 20v. putkeen. Ei koskaan ole ollut esim. työterveyttä. Ei ole ollut varsinainen hyvinvointi-Suomi aikuisiän alkamisen jälkeen.

Vierailija
4/4 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut mahdollisuuden elää omanlaistani elämää ja toteuttaa unelmiani. Vaikka olen aika köyhästä perheestä, niin olen voinut opiskella ja saavuttaa paremman elintason kuin vanhemmillani oli. Huonona puolena sanoisin suomalaisten negatiivisuuden ja sen, että keskitytään valittamaan ja syyttämään yhteiskuntaa sen sijaan, että itse tehtäisiin oman elämän asioille jotain. Suomalainen yhteiskunta voi olla aika holhoava, josta johtuen suomalaisten vastuu omasta elämästä on joskus heikentynyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi