Sukulainen siivoaa kotiaan meidän nurkkiin
Miehen äiti on ottanut tavaksi tuoda meille aina tullessaan lahjaksi skeidaa, mitä ei omassa kodissaan tarvitse. Tätä kamaa tulee jouluisin, merkkipäivinä ja muuten vaan. Meille kannetaan kaikkea sukulaisen omista lapsuuden askarteluista kitsch-krääsään ja rikkinäisiin liimattuihin kahvikuppeihin, joilla on kuulemma kova tunnearvo.
Sanottu on hyvällä ja pahalla, kymmeniä kertoja. On kieltäydytty ottamasta vastaan. Kama löytyy silloin anopin lähdön jälkeen nokkelasti kirjahyllyyn aseteltuna kuin kuuluisi sinne.
Olen ilmoittanut heittäväni roskiin kaiken mitä vielä ilmestyy, mutta tässä ei enää miehen linja kestä vaan kokee että olen liian ilkeä hänen äidilleen joka tarkoittaa hyvää.
Onko anoppi keksinyt täydellisen tavan saada siisti koti? Sen kun tekee meidän kodista oman elämänsä museon ja sisustaa omansa miten haluaa.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Yritän tyhjentää kotiani jotta pääsisin muuttamaan pienempään.
Kodissani on vielä aikuisten lasten tavaroita ja kirjoja ja heille aikoinaan tärkeitä tavaroita.
Kun kysyn, saako viedä kierrätykseen. Ei, ei, älä heitä pois, on se kiva olla tallella.
Heille ja heidän puolisoilleen varmaan sopii ottaa ne omaan kotiinsa jotta saan paikkojani tyhjiksi?
Sinuna tekisin jokaiselle lapselle oman laatikon ja keräsiin heidän tavaransa noihin nimettyihin laatikoihin. Sitten laittaisin vaikka wa viestin heille että aiot muuttaa pienempään asuntoon ja joudut karsimaan todella paljon tavaraa pois. Jokainen lapsista tulkoon katsomaan mitä näihin laatikoihin laitetusta tavaroista haluaa viedä omaan kotiinsa ja loput menee kierrätykseen.
Jos kysyt lapsilta kesken kiireen saako asian x laittaa kierrätykseen niin herkästi tulee vaan vastattua että säilytetään. Mutta jos saavat laatikon/laatikoita joista joutuvat itse päättämään mitkä aikovat säästää niin se tavaran määrä tulee konkreettisimmaksi heillekin. Eikä tartte jatkuvasti kysellä yksitellen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodissani on vielä aikuisten lasten tavaroita ja kirjoja ja heille aikoinaan tärkeitä tavaroita.
Kun kysyn, saako viedä kierrätykseen. Ei, ei, älä heitä pois, on se kiva olla tallella.
Heille ja heidän puolisoilleen varmaan sopii ottaa ne omaan kotiinsa jotta saan paikkojani tyhjiksi?
No vie ne tavarat lapsillesi. Minun äitini teki näin ja oli kiva saada lapsuusmuistoja kotiin, sen sijaan että olisivat menneet roskiin.
Eikö lasten tulisi itse hakea ne pois?
Eri
Olen ajatellut näin; jokainen roska on pois tulevasta kuolinsiivouksesta, joka kumminkin jää teille. Joten otan kaikki kupit ja kipot ja verhot, ehjät vien hyväntekeväisyyskirpparille ja roskat kierrätykseen.
Suvussamme on iso maatila jonka omistaja on hamstrannut sinne 70 vuotta ihan kaikkea. Monesti otamme hänen antamiaan "melko hyviä tavaroita" auton peräkontillisen ja suoraan kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen askartelutyöt ym. vielä ovat siellä lapsuuden kodissa? Eikö sitä voi ihan itse käydä siivomassa tavaransa? Kipoista voi todeta, että meille näillä ei ole tunnearvoa, joten menee tuonne varastoon (ja sieltä roskiin).
Niin siis eivät ole miehen askartelutöitä vaan äitinsä ihan omia.
Kiitos huimasti kommenteista ja vinkeistä! Tuo vinkki isosta laatikosta menee käyttöön. Kerään kaiken romun sieltä täältä isoon laatikkoon varastoon ja anopin nimi päälle. Ensi kesänä voin näyttää että ollaan siivoamassa varastoa, ja hänenkin tavarat siitä laatikosta käydään läpi sitten kierrätykseen.
En vaan usko, että lopettaa silti romun tuomista. On nyt keksinyt jo tuoda näitä tavaroita lahjoiksi lapsille, ja lasten lahjoja ei toki edes tällainen tyranni voi heittää pois.
Ap
Miehesi ottaa vastuun äitinsä tuomista tavaroista, jos lähtee äitinsä kelkkaan noin että säästää ne ja hankkii niille oman varaston - maksaa siitä. Tai jättää ne ottamatta kotiinne. Sä et kanna niitä tai halua niitä kotiisi. Ja sä heität roskiin. Onko miehellä oma huone (miesluola) tontilla - mutta ei kai hänen äitinsä tuomat sinnekään mahdu. Sun vastuulla ne ei ole ja on ok ettet halua niitä. Et ole mikään kierrätyskeskusihminen.
Heitä roskiin, anoppi ei voinut muistojensa takia tehdä niin, pääsette kumpikin helpommalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vie ne tavarat lapsillesi. Minun äitini teki näin ja oli kiva saada lapsuusmuistoja kotiin, sen sijaan että olisivat menneet roskiin.
Aloittaja ei hyväksy että miehensä äiti tuo miehen vanhoja aarteita heille.
Itse kuitenkin katson, lasten tavarat on heidän vaikka ne on jätetty meille "asumaan. " Esim. Yhden kummisetä antoi astiaston ennen kuolemaansa kummilapselleen, sitä ei ole käytetty, ei saa hävittää, miniä ei ota sitä " kotiinsa. " (Eihän se toki poikani koti ole?)
Aloittaja kertonee mitä teen sille. Tämä asunto pitäisi saada myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
No käy se niinkin, turha hiuksia halkoa
Mun viesti taisi lähteä bittiavaruuteen, kun ei näy täällä, mutta ex-anoppi toi järkyttävän määrän silloisen mieheni tavaraa meille, kun mies ei ollut halunnut heittää niitä pois lapsuudenkodistaan, mutta anoppi halusi huoneen omaan käyttöönsä.
Tuli sitten kierrätykseen meidän kautta ja mies tietysti sen kierrätyksen hoiti. Oli aina sanonut äidilleen, ettei saa heittää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä tekee samaa. Tuo aivan kaiken turhaksi jäävän tänne, jopa lääkkeitään (onneksi sentään vain käsikauppatavaraa) ja ongelmajätteitä, siis jotain vanhaksi menneitä maaleja, ja roinaa, jolla on hänelle tunnearvoa mutta ei mahdu omiin nurkkiin, ja jota minäkään en saisi heittää pois. Osan tavarasta kierrätän kiltisti eteenpäin, kun olen saanut sieltä paljon hyödyllisiä juttuja, kuten kodin tavaraa. Osan annan takaisin tai heitän kaikessa hiljaisuudessa pois. Olen perinyt tämän että kiinnyn materiaan, joten ymmärrän isää vaikka samalla tuo toiminta on aika ärsyttävää.
Heitä roina roskiin vaan, ei anoppi osaa sitä kaivata jos haluaa sen pois omista nurkistaan.
Myös oma leski-isäni tekee tätä. Tuo jopa lukemansa sanomalehdet, vaikka kielletty. Mapit, kansiot, valokuvat, kasetit, kirjat
-Teillä on varmaan näille käyttöä? Ja jättää
Kun leski-isäni oli viime kesänä jalkavammaisia vuoksi estynyt käymään mökillä, siivosin kolme varastoa roinasta.
Tavarat nuotiopaikalle ja palamaan. Metallit, maalit jne kierrätykseen. Sinne lähti 1990-luvun maalipurkit, omat lapsuudenkodin aikaiset homehtuneet ja hiirien syömät vaatteet jne. Kymmenen kuutiota tavaraa, arviolta. Esim varmaan 30 muovikassillista pestyjä ja liteistettyjä maitotölkkejä, osa vuodelta 2002 jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
No käy se niinkin, turha hiuksia halkoa
No pikkasen iso ero kuka niitä tavaroita joutuu rahtaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuitenkin katson, lasten tavarat on heidän vaikka ne on jätetty meille "asumaan. " Esim. Yhden kummisetä antoi astiaston ennen kuolemaansa kummila
Voit ihan hyvin sanoa pojallesi ettet pysty säilömään hänen tavaroitaan ja että pojan on ratkaistava asia itse. Ei se voi olla noin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuitenkin katson, lasten tavarat on heidän vaikka ne on jätetty meille "asumaan. " Esim. Yhden kummisetä antoi astiaston ennen kuolemaansa kummila
Otat vaikka muutaman valokuvan kamoista ja ilmoitat päivämäärän, johon mennessä tavarat on haettava. Sisarukset voivat toki sopia keskenään, että joku muu ottaakin astiaston. Sinun päänsärkysi se ei ole. Sovitte noutoajat ja sen jälkeen lähtee kaikki ylimääräinen kierrätykseen.
Toisaalta teidä pitää miehen kanssa tehdä joku kompromissi, jos mies niistä tavaroista tykkää ja haluaa pitää ne ja laittaa jopa esille. Et sinä yksin voi päättää mitä tavaroita teillä kotona on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä naisia.
Hassua että tätä alapeukutetaan.
Kun kommentteja katsoo, on kyseessä kuitenkin anoppien ja miniöitten tai äitien ja tytärten välinen taistelu.
Miksi vietät aikaa naisten keskustelupalstalla kyyläämässä naisten tekemisiä? Eikö sinulla ole mitään tärkeitä miestoimia suoritettavana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä naisia.
Hassua että tätä alapeukutetaan.
Kun kommentteja katsoo, on kyseessä kuitenkin anoppien ja miniöitten tai äitien ja tytärten välinen taistelu.
Miksi vietät aikaa naisten keskustelupalstalla kyyläämässä naisten tekemisiä? Eikö sinulla ole mitään tärkeitä miestoimia suoritettavana?
No kyllä isätkin voivat olla vauvapalstalla ja velat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen askartelutyöt ym. vielä ovat siellä lapsuuden kodissa? Eikö sitä voi ihan itse käydä siivomassa tavaransa? Kipoista voi todeta, että meille näillä ei ole tunnearvoa, joten menee tuonne varastoon (ja sieltä roskiin).
Niin siis eivät ole miehen askartelutöitä vaan äitinsä ihan omia.
Kiitos huimasti kommenteista ja vinkeistä! Tuo vinkki isosta laatikosta menee käyttöön. Kerään kaiken romun sieltä täältä isoon laatikkoon varastoon ja anopin nimi päälle. Ensi kesänä voin näyttää että ollaan siivoamassa varastoa, ja hänenkin tavarat siitä laatikosta käydään läpi sitten kierrätykseen.
En vaan usko, että lopettaa silti romun tuomista. On nyt keksinyt jo tuoda näitä tavaroita lahjoiksi lapsille, ja lasten lahjoja ei toki edes tällainen tyranni voi heittää pois.
Ap
Osan olenkin pakannut nimellisiin muovisiin kannellisiin säilytyslaatikoihin. " Ei nyt joudeta latsomaan, katsotaan joskus".
En voi kerrostalokotiani muuttaa ihan laatikkovarastoksikaan.
Eikö aloittajankin mies sisaruksineen voisi mennä äidilleen käymään äidin turhia tavaroita lävitse? Sitä toivoisin omilta lapsiltani. En oikeen voi edes jaloillani kannella laatikoita autoon, pikkuisia määriä yritän viedä aina kierrätykseen. Omiani.
Jos tavaroita on vähän, niin heittäisin vaan hissukseen roskiin. Jos taas puhutaan suuresta määrästä, niin mies saisi kuskata ne kaatopaikalle ja maksaa omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta kerron silti. Se astiasto on poikasi, joten vie se hänelle, se on sitten hänen asiansa mitä sillä tekee.
Myös oma leski-isäni tekee tätä. Tuo jopa lukemansa sanomalehdet, vaikka kielletty. Mapit, kansiot, valokuvat, kasetit, kirjat
-Teillä on varmaan näille käyttöä? Ja jättää kassillisen roinaa eteiseen.