Työnantaja ei jousta, vaikka perheessä on erityislapsi
Osaston sisäisiä palavereja ei suostuta järjestämään niin, että niistä pääsisi lähtemään niin, että voin hakea lapsen neljältä iltapäiväkerhosta. Lapsi ei osaa yksin kotiin eikä muita hakijoita pysty järjestämään. Mitä muuta voin tällöin tehdä kuin etsiä toisen työpaikan?
Kommentit (472)
Ap:ta ei kiinnosta mitkään ratkaisuehdotukset eli teki tämän aloituksen vaan omaa itseään korostaakseen, minä ja minun erityislapsi.
Vaihda työpaikkaa, mutta mene suoraan osa-aikaiseksi niin se on reilumpaa kaikkia osapuolia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana utopia olisi, että erityslapset pääsisivät sellaiseen kouluun jossa heille erikseen olisi ap- ja ip-hoito joissa resurssit riittäisivät huomioda kaikkien erityisyys.
Lasten käytöksen medikalisointi on mennyt aivan liian pitkälle tässä yhteiskunnassa. Lapsilta ei enää edellytetä asioita. Sen sijaan jos asiat menevät huonosti niin lapsi leimataan erityislapseksi mikä on yhtä kuin virallinen lupa nostaa kädet pystyyn lapsen käytöksen suhteen. Kuria ei enää pidetä vaan sen sijaan on alettu "huomioida erityisyyksiä".
Tulepa kevätlukukaudeksi kouluun vaikka avustajan pestiin, pääset "edellyttämään" asioita näiltä Vileiltä ja Pyryiltä ja Vilperteiltä, joiden oikea paikka olisi ihan muualla kuin normaalissa perusopetuksessa.
"Luuletko että muutkaan kaukaa palaveriin saapuvat pitävät järkevänä sitä, että työmatkoihin menee iso osa päivästä?"
No olette kaikki sitä mieltä että ei ole järkeä ja homma on myös hyvin kallista työnanatajalle. Joten eiköhän tuossa ole aika hyvät perusteet esittää työnantajalle vaikka edes sitä että tapaatte kasvokkain esim. kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten jaat näytöltäsi turvallisesti niitä aineistoja autoillessa?"
Ihan niinkuin on aiemminkin sanottu, esität oman asiasi palaverin alussa ennenkuin lähdet auton rattiin. Aloituksessa kerrot, että sinun pitäisi päästä lähtemään palaverista ajoissa eli pystyt olemaan paikalla alussa. Tai sitten jatkat palaveria tietokoneelta käsin kun olet lapsesi kanssa jo kotona.
Tai sitten järjestät omalle asiallesi kokonaan erillisen palaverin, kutsu Teamsin kautta eikä läsnäolovelvoitetta. Jos olet oikeasti tärkeä henkilö työyhteisössäsi niin se onnistuu varmasti.
Jos olet oikeasti tärkeä henkilö työyhteisössäsi... Eli joustot ovat mahdollisia vain tärkeille henkilöille, eivät esimerkiksi pätkätöissä oleville?
Ei vaan sellainen kenellä on tärkeää asiaa voi kutsua palaverin koolle itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkat palavereja vaikka puhelimella Teamsin välityksellä.
Sisäisiin palavereihin on vaadittu osallistumaan paikan päällä. Niitä pidetään eri yksiköissä ja osasta on pitkä ajomatka kotiin. Autoilu ja palaveeraaminen Teamsissa ei ole turvallinen yhdistelmä. Palaverissa joutuu jakamaan aineistoja koneelta yms.
Tämä "Teamsissa ei ole turvallinen yhdistelmä. Palaverissa joutuu jakamaan aineistoja koneelta yms." paljastaa, että olet vain trolli. Sinä et varmasti käy palavereissasi läpi asioita jotka ovat niin salaisia, että niitä ei voi teamsissa käsitellä.
Autoilu ja palaveeraaminen tietokoneen tai kännykän kanssa on minusta vähintään kyseenalaista. Arvostan omaa henkeäni enkä h
Työpaikan käytäntö: yhdessä palaverissa oli poikkeuksellisesti kerran yksi osallistuja etänä, kun hänellä oli työmatka muualla. Hän pysäytti silloin omaa puheenvuoroaan varten auton äkkiä tienposkeen.
"Ihana utopia olisi, että erityslapset pääsisivät sellaiseen kouluun jossa heille erikseen olisi ap- ja ip-hoito joissa resurssit riittäisivät huomioda kaikkien erityisyys.
Kokemuksesta voin kertoa, ettei näin kuitenkaan tapahdu ainakaan täällä Helsingissä. Ihan tavallisissa kouluissa on pienluokkia joiden oppilaat tulevat ihan tavalliseen iltapäiväkerhoon niiden ihan tavallisten lasten kanssa tavallisilta luokilta (joista osa on tavallisia vain paperilla, koska tutkimukset on kesken tai ei edes aloitettu).
Ps. tämän piti olla kommentti 30-vuotta ip- ja kuljetus-osaamista omaavalle, mutta lainaus ei oikein näytä toimivan :)"
Kannattaa ottaa faktoista selvää ennen kuin alkaa ammattilaisia neuvomaan/haukkumaan. Helsingissä on mm. Ruskeasuon kuulovammaisten koulu, johon oppilaita tulee muualtakin kuin Helsingistä. Toki tosiaan osa erityisluokista on tavallisten koulujen yhteydessä, jolloin tavalliselle pulliaiselle saattaa näyttää siltä, että erityisoppilaat ovat normaalikoulussa. Ja tietysti myös normaaliluokassa pärjäävät erityisoppilaat voivat siellä olla, kun kerran pärjäävät. Todellisuudessa heillekin varmasti on järjestetty tarvittava tuki.
Toki sitten on nämä "erityis"oppilaat, joiden ainoa ongelma taitaa olla se, ettei vanhempiaan voi valita.
Ei taas. Eikö kenelläkään ole enää normaalia lasta ? Kaikilla on joku erityislapsi joka ei osaa mitään, minulla on lievästi kehitysvammainen lapsi joka osasi jo esikoulussa kulkea kotiin ja esikouluun itse tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkat palavereja vaikka puhelimella Teamsin välityksellä.
Sisäisiin palavereihin on vaadittu osallistumaan paikan päällä. Niitä pidetään eri yksiköissä ja osasta on pitkä ajomatka kotiin. Autoilu ja palaveeraaminen Teamsissa ei ole turvallinen yhdistelmä. Palaverissa joutuu jakamaan aineistoja koneelta yms.
Tämä "Teamsissa ei ole turvallinen yhdistelmä. Palaverissa joutuu jakamaan aineistoja koneelta yms." paljastaa, että olet vain trolli. Sinä et varmasti käy palavereissasi läpi asioita jotka ovat niin salaisia, että niitä ei voi teamsissa käsitellä.
Autoilu ja palaveeraaminen tietokoneen tai kännykän kanssa on minusta vähint
Sairasvuoteelta joku on toisinaan myös saanut osallistua etänä. Muuten joustoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana utopia olisi, että erityslapset pääsisivät sellaiseen kouluun jossa heille erikseen olisi ap- ja ip-hoito joissa resurssit riittäisivät huomioda kaikkien erityisyys.
Lasten käytöksen medikalisointi on mennyt aivan liian pitkälle tässä yhteiskunnassa. Lapsilta ei enää edellytetä asioita. Sen sijaan jos asiat menevät huonosti niin lapsi leimataan erityislapseksi mikä on yhtä kuin virallinen lupa nostaa kädet pystyyn lapsen käytöksen suhteen. Kuria ei enää pidetä vaan sen sijaan on alettu "huomioida erityisyyksiä".
Tulepa kevätlukukaudeksi kouluun vaikka avustajan pestiin, pääset "edellyttämään" asioita näiltä Vileiltä ja Pyryiltä ja Vilperteiltä, joiden oikea paikka olisi ihan muualla kuin normaalissa perusopetuksessa.
Ainoa mitä avustaja voi nykyajan koulussa tehdä on lässyttää vieressä, kun Vilpertti laittaa paikkoja hajalle. Jos kosket Vilperttiin niin olet syytteessä pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ip-kerhot ovat auki klo 17 asti, joten maksat sen parikymppiä enemmän/kk, niin ei ongelmaa.
Minuutin googlailulla selvisi tuo.
Riippuu iltapäiväkerhosta. Täällä se on auki vain neljään asti. Maksamalla et saa lisäaikaa, kun palvelua ei ole tarjolla.
No onpa outo ip-kerho, kun todella monet ovat itse töissä siihen neljään asti.
Tässä kunnassa tuo on yleistä, kun iltapäiväkerhotoiminta on erilaisten järjestöjen vastuulla.
Niin ne ovat kaikkialla mutta silti ovat auki klo 17 asti koska silloin normaalia työaikaa tekevät pääsevät hakemaan lapsensa töiden jälkeen.
Miten teidän kunnassanne ihmiset tuon ovat onnistu
Lapset kävelivät itse kotiin kerhon jälkeen. Samoin menivät aamulla itsenäisesti kouluun, kun ei ollut aamupäiväkerhoa. Siis jos ei työaikojen puolesta päässyt hakemaan. Tästä tosin noin 10 vuotta aikaa
Juuri kukaan ei vastaa aloituksen kysymykseen vaan keskittyy lähinnä haukkumaan aapeeta tai aapeen tilannetta.
Vastaus aloitukseen on, että jos työnantaja ei jousta niin ei oikein voi kuin irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Ei taas. Eikö kenelläkään ole enää normaalia lasta ? Kaikilla on joku erityislapsi joka ei osaa mitään, minulla on lievästi kehitysvammainen lapsi joka osasi jo esikoulussa kulkea kotiin ja esikouluun itse tarvittaessa
Paraskin sanoja siellä.
Vierailija kirjoitti:
Sepä kiva. Oikeuttaako se vähättelemään muiden haasteita? Maailma on muuttunut. Täällä koulu vaatii kuljettamaan kaikki esikouluikäiset kouluun ja takaisin. Ekaluokkalaiset saavat kulkea koulumatkat yksin kevätlukukaudesta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tommonen ole oikein. Isosiskollani on n. 1,5 erityislaista, siis nyt jo aikuisia. Vanhin on osaksi, ei niin pahasti, kuin keskimmäinen, sillä on down. Mutta kummatkin vanhemmat ovat opettajia, ja tämä down-poika kulkee taksilla kouluun ja takaisin ja maksaa jopa itse matkat. Mutta sellainen asia, kuin buffetin käärön aukaiseminen ei mukamas ole koskaan onnistunut itse. Ei edes nykyään. Merkillistä. Mutta kannattaa hakea toiseen työhön, jossa ymmärretään paremmin näitä asioita. Esim vaikka kouluun siivoojaksi, eihän siihen mitään kovin tarkkaa pätevyyttä tarvita. Tai minne tahansa. Ja se on aika joustavaa se työ. Vaikkei se ehkä mukavalta tunnu, mutta on pahempiakin. Esim mulla on työpv kaikki muut päivät viikossa, paitsi ke kello 9-13. Ei se mukavalta tunnu sielläkään. Mutta palkkaisiko joku vammaisen ihmisen kunnon palkalla töihin edes tuoksi ajaksi ? Sitä ihmettä ei tapahdu ikinä. Tsemppiä sinne.
Se näille erityislapsille ja nuorille on ominaista, että kyvyt ei ole tasapainossa. Muistan kun vanhin lapsemme oppi kävelemään 9kk iässä, mutta ei osannut vielä istua itse ilman tukea 11kk iässä. Sen sijaan käytti vuoden ikäisenä kaikkia ruokailuvälineitä jo kuin aikuinen eikä sotkenut ikinä. Nykyään on aikuinen, ei mitään koulutusta kun ei pysty keskittymään mihinkään, mutta kun tämä joukko muuttaa jonnekin niin se on luottotyyppi siihen hommaan ja sen varaan voi laskea täysin, että kaikki hoituu nopeasti ja tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kukaan ei vastaa aloituksen kysymykseen vaan keskittyy lähinnä haukkumaan aapeeta tai aapeen tilannetta.
Vastaus aloitukseen on, että jos työnantaja ei jousta niin ei oikein voi kuin irtisanoutua.
Jos tekee provoaloituksen, ei kannata odottaa asiallisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ip-kerhot ovat auki klo 17 asti, joten maksat sen parikymppiä enemmän/kk, niin ei ongelmaa.
Minuutin googlailulla selvisi tuo.
Riippuu iltapäiväkerhosta. Täällä se on auki vain neljään asti. Maksamalla et saa lisäaikaa, kun palvelua ei ole tarjolla.
No onpa outo ip-kerho, kun todella monet ovat itse töissä siihen neljään asti.
Tässä kunnassa tuo on yleistä, kun iltapäiväkerhotoiminta on erilaisten järjestöjen vastuulla.
Mikä kunta? Googlasin samantien 10 pientä ja 5 isoa kuntaa, ainoassakaan ip-kerho ei päättynyt klo 16, joten nyt alkaa kiinnostaa.
En ole ap, mutta esim. Kuopiossa on näin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos jonka tehtävä on aina vaan antaa ja antaa. Sinun tehtäväsi on järjestää yksityiselämäsi. Ehkä työnantajasi tietää että jos nyt joustaa, saa olla erityisesti sinun kanssasi olla aina joustamassa milloin mistäkin eikä siksi lähde leikkiin mukaan.
Totta, työnantaja ei ole hyväntekeväisyyslaitos, jonka pitää aina joustaa. Minäkin olen vain työntekijä, joka tekee vain sovitun 7,5h työpäivän, eikä minunkaan tarvitse joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos jonka tehtävä on aina vaan antaa ja antaa. Sinun tehtäväsi on järjestää yksityiselämäsi. Ehkä työnantajasi tietää että jos nyt joustaa, saa olla erityisesti sinun kanssasi olla aina joustamassa milloin mistäkin eikä siksi lähde leikkiin mukaan.
Voinko siis tuoda lapseni sinun kasvatettavaksesi vai mitä tarkoitat näillä järjestelyillä? Ymmärrät varmaan hyvin, ettei erityistarpeista lasta voi jättää iltapäiväkerhosta hakematta.
Sinun perhe-elämän haasteet ovat valitettavasti sinun vastuullasi, ei kenenkään muun. Jos työnantaja ei tässä kohtaa halua tai pysty joustamaan, et pysty korvaamaan työaikaa tms niin voit esimerkiksi palkata jonkun hakemaan lapsen ajallaan tai pyytää sosiaalitoimesta tukiaikuista tähän hommaan.
Itse olen hommannut työpaikan jonka työajat ovat sallineet lasten asioiden hoitamisen. Minulla myös erityislapsi ja olen yksinhuoltaja. Se on vaan hyväksyttävä, että ne lapset ovat täysin omalla vastuulla ja jos työnantaja mitenkään joustaa työajoista niin saa olla kiitollinen. Omani mahdollistaa satunnaiset palaverit kesken päivän ja itse olen vastaavasti valmis tekemään ylitöitä tarvittaessa. Joustoa molemmin päin.
Miten olet hoitanut tilanteet tähän asti? Vai eikö palavereita ole pidetty vielä eli ovat uusi, tuleva asia?
"Paikan päällä järjestettävät osastopalaverit kiertävät eri paikkakunnilla olevissa yksiköissä. "
Siis teillä kokonaiset yksiköt matkustavat viikottain jopa yli sadan kilometrin päähän tavallisiin viikkopalavereihin toisiin yksiköihin? Ja työnantajaa ei kiinnosta muuttaa tuota etäpalaverien suuntaan? Tuossahan kuluu jo normaalia työaikaa hirvittäviä määriä hukkaan. En nyt ihan jaksa uskoa että tämä menee ihan näin.