Työnantaja ei jousta, vaikka perheessä on erityislapsi
Osaston sisäisiä palavereja ei suostuta järjestämään niin, että niistä pääsisi lähtemään niin, että voin hakea lapsen neljältä iltapäiväkerhosta. Lapsi ei osaa yksin kotiin eikä muita hakijoita pysty järjestämään. Mitä muuta voin tällöin tehdä kuin etsiä toisen työpaikan?
Kommentit (472)
Provohan tämä todellisuudessa oli. AP ei mitenkään reagoinut avun tarjouksiin, paitsi ensin oli sitä mieltä, ettei kukaan voi lasta hakea ip-kerhosta, kun annettiin muutama käytännön vinkki reaalimaailmasta, AP sivuutti ne täysin. Tai sitten lapsi ei ole erityisin perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän hyvin miksi ap tuntee olonsa huijatuksi. Jos hän kerran vaihtoi tähän työpaikkaan siksi, että ta lupasi joustaa erityslapsen tilanteiden ja tarpeiden vuoksi. Eikä nyt joustakaan. Ja ap olisi jäänyt vanhaan työpaikkaan, jos olisi tiennyt että uusi ei joustakaan.
Mitä tästä opimme? Suullisiin lupauksiin ei pidä luottaa vaan vaatia kaikki yksityiskohdat työajoista ja työnsuorituspaikoista kirjallisena.
T. Eräs toinen suullisiin lupauksiin luottanut, vain pääkohdat niistä kirjallisesti sopinut, ja yksityiskohdissa huijatuksi tullut
Ei kai jousto tarkoita sitä, että työnantaja taipuu jokaisen oikun kohdalla. Jos samat säännöt koskevat kaikkia työntekijöitä (ja miksi ei koskisi), niin ei siitä työelämästä tule yhtään mitään.
Kun työnantaja joustaa, niin se tarkoittaa, että koko työyhteisö joustaa. Ainakin minä olen täysin kyllästynyt siihen, että palavereja ei voi olla ennen klo 9 (Rane vie lapsia kouluun) eikä 9-10, koska silloin Salla, Milla tai Ralle on koulutuksessa, ei 10-12, koska ne ajat on sovittu palavereille muiden tiimien kanssa. Lounastaukoa on 11-13 - juu, menee pahasti äskeisten palaverien kanssa päällekkäin, jos siitä tulee stressiä. Klo 13-14 voi olla palavereja, paitsi maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin, silloin esihenkilö ei pääse mukaan. Klo 14-15 ei voi olla palavereja, aika on varattu puheluille. Monen lapsi soittaa koulun jälkeen ja valittaa tylsyyttä. Klo 15 jälkeen ei saa olla palavereja, Rane hakee lapsia koulusta tai Minttu vie puolisonsa suomen kielen koulutukseen ja Heikki vie tyttöä balettitunneille.
Niin että kun työnantaja joustaa, niin työnteko on joka suuntaan todella kivaa ja sujuvaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän hyvin miksi ap tuntee olonsa huijatuksi. Jos hän kerran vaihtoi tähän työpaikkaan siksi, että ta lupasi joustaa erityslapsen tilanteiden ja tarpeiden vuoksi. Eikä nyt joustakaan. Ja ap olisi jäänyt vanhaan työpaikkaan, jos olisi tiennyt että uusi ei joustakaan.
Mitä tästä opimme? Suullisiin lupauksiin ei pidä luottaa vaan vaatia kaikki yksityiskohdat työajoista ja työnsuorituspaikoista kirjallisena.
T. Eräs toinen suullisiin lupauksiin luottanut, vain pääkohdat niistä kirjallisesti sopinut, ja yksityiskohdissa huijatuksi tullut
Ei kai jousto tarkoita sitä, että työnantaja taipuu jokaisen oikun kohdalla. Jos samat säännöt koskevat kaikkia työntekijöitä (ja miksi ei koskisi), niin ei siitä työelämästä tule yhtään mitään.
Kun työnantaja
Pyydä työnantajaasi olemaan palkkaamatta niin paljon pienten lasten vanhempia. Lapsettomia on tarjolla yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta 15v ei ole ihan pieni lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin jo työtä hakiessani, että erityislapsen takia tarvitsen työnantajalta joustamista. Silti meillä pidetään osaston sisäisiä lähipalavereja sellaisina aikoina kaukana olevissa yksiköissä, ettet pääse hakemaan lasta ajoissa iltapäiväkerhosta. Osallistuminen paikan päällä on pakollista.
Ilmeisesti muille se palaveri sopii hyvin tuolloin. Ei ole oikein muita kohtaan muuttaa aikaa yhden ihmisen takia.
Ehdotin jo aiemmin henkilökohtaisen avustajan hankkimista, eli yhteys kotikunnan sosiaalitoimeen palvelutarpeen arviointia varten. Kun tarve on arvioitu, hoito joko palveluyksikössä tai kotona avustajan kanssa. Itse ehdottaisin palveluyksikköä, ap voisi viedä lapsen aamulla töihin mennessään ja hakea töiden päätyttyä. Uskoisin tämän antavan äidillekin paremman mahdollisuuden jatkaa. Asiaan tietysti vaikuttaa, onko lähistöllä sopivaa yksikköä, onko siinä tilaa. Jos taas oletettavaa, että lapsi oppii omatoimisuutta, silloin henk.koht. avustaja tukemaan oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työnantaja
Teetkö sitten mieluiten kaikki työt yksin? Ihmisillä on monenlaisia elämäntilanteita. Ne eivät katoa sillä, että teeskennellään ettei niitä tarvitse huomioida. Silloin ihmiset äänestävät jaloillaan ja siirtyvät töihin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin jo aiemmin henkilökohtaisen avustajan hankkimista, eli yhteys kotikunnan sosiaalitoimeen palvelutarpeen arviointia varten. Kun tarve on arvioitu, hoito joko palveluyksikössä tai kotona avustajan kanssa. Itse ehdottaisin palveluyksikköä, ap voisi viedä lapsen aamulla töihin mennessään ja hakea töiden päätyttyä. Uskoisin tämän antavan äidillekin paremman mahdollisuuden jatkaa. Asiaan tietysti vaikuttaa, onko lähistöllä sopivaa yksikköä, onko siinä tilaa. Jos taas oletettavaa, että lapsi oppii omatoimisuutta, silloin henk.koht. avustaja tukemaan oppimista.
Täällä on todella vahva usko siihen, että erityistarpeisiin perheisiin on helposti paljon apua saatavilla. Se ei valitettavasti useinkaan pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin tämän antavan äidillekin paremman mahdollisuuden jatkaa.
Piti kirjoittaa: jaksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on todella vahva usko siihen, että erityistarpeisiin perheisiin on helposti paljon apua saatavilla. Se ei valitettavasti useinkaan pidä paikkaansa.
Jos tuen tarve on todellinen, kyllä sitä tukea pyritään järjestämään. Auttaminen kotiin on aina halvempaa kuin laitoshoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin jo työtä hakiessani, että erityislapsen takia tarvitsen työnantajalta joustamista. Silti meillä pidetään osaston sisäisiä lähipalavereja sellaisina aikoina kaukana olevissa yksiköissä, ettet pääse hakemaan lasta ajoissa iltapäiväkerhosta. Osallistuminen paikan päällä on pakollista.
Ilmeisesti muille se palaveri sopii hyvin tuolloin. Ei ole oikein muita kohtaan muuttaa aikaa yhden ihmisen takia.
No ovat myös kauempaa tulevat myös nurisseet, kun palaveri on pidetty täällä olevassa työpisteessä, että nyt päivä alkaa aikaisin ja kotiin ehtii vasta kuudeksi. Eivät kuulosta oikein tyytyväisiltä, mutta eivät ole sen enempää päättävässä asemassa kuin minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jousto tarkoita sitä, että työnantaja taipuu jokaisen oikun kohdalla. Jos samat säännöt koskevat kaikkia työntekijöitä (ja miksi ei koskisi), niin ei
Missä on puhuttu 15-vuotiaasta lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jousto tarkoita sitä, että työnantaja taipuu jokaisen oikun kohdalla. Jos samat säännöt koskevat kaik
5-vuotiaan tasolla henkisesti olevan erityistarpeisen 15-vuotiaan arkea ei tietysti voi järjestää todellisten ikävuosien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jousto tarkoita sitä, että työnantaja taipuu jokaise
Eikös 15- vuotias voisi jo muuttaa johonkin tuetun asumisen yksikköön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jou
Mistä 15-vuotiaasta sinä oikein puhut?
Mikä sun työaika on? Tiedätkö että monella on ihan sllainen kiinteä työaika ja jos ei kelpaa niin pakkaa kamansa ja lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos jonka tehtävä on aina vaan antaa ja antaa. Sinun tehtäväsi on järjestää yksityiselämäsi. Ehkä työnantajasi tietää että jos nyt joustaa, saa olla erityisesti sinun kanssasi olla aina joustamassa milloin mistäkin eikä siksi lähde leikkiin mukaan.
Nuo asiat menee kahteen suuntaan. Onnekseni minulla kahden alle kouluikäisen lapsen yh:na on joustava työnantaja, joka ei rajoita etätyöpäivien määrää eikä kyttää kellokortilla työaikoja. Vastineeksi minä hoidan kohtuu vastuullisen päällikkötason tehtäväni huolella, jatkan tarvittaessa töitä illalla, siirrän lomia ja välillä teen töitä pyhinä.
Työntekijä antaa päivittäin työnantajalleen sitä kalleintaan, aikaansa, joten on kyllä hyvin menneen maailman asenne pitää työnantajaa jonain jumalaan verrannollisena, joka sanelee yksipuolisesti miten toimitaan ja harrastaa tie mitä kyykytystä. Nykyään onneksi työntekijätkin ovat tarkempia, millaiselle puoskarille työskentelevät ja osaavat myös äänestää jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos jonka tehtävä on aina vaan antaa ja antaa. Sinun tehtäväsi on järjestää yksityiselämäsi. Ehkä työnantajasi tietää että jos nyt joustaa, saa olla erityisesti sinun kanssasi olla aina joustamassa milloin mistäkin eikä siksi lähde leikkiin mukaan.
Nuo asiat menee kahteen suuntaan. Onnekseni minulla kahden alle kouluikäisen lapsen yh:na on joustava työnantaja, joka ei rajoita etätyöpäivien määrää eikä kyttää kellokortilla työaikoja. Vastineeksi minä hoidan kohtuu vastuullisen päällikkötason tehtäväni huolella, jatkan tarvittaessa töitä illalla, siirrän lomia ja välillä teen töitä pyhinä.
Työntekijä antaa päivittäin työnantajalleen sitä kalleintaan, aikaansa, joten on kyllä hyvin menneen maailman asenne pitää työnantajaa jonain jumalaan verrannollisena, joka sanelee yksipuolisesti miten t
Taidat olla pomoni: vuodessa 58 lomapäivää (mistä nekin tulevat, kalenterissa ne lomapäivinä näkyvät) ja meilejä pääosin klo 22 jälkeen illalla, mutta ei oikeastaan koskaan tavoitettavissa työaikana klo 14 jälkeen.
Tuomoisen selityksen sitten keksit. Olen pahoillani puolestasi, sillä erityislapsi vaatii paljon enemmän huomiota ja järjestelyjä kuin ns normilapsi (anteeksi ilmaisu), mutta työnantajan velvollisuus ei ole huolehtia näistä erityislapsen tarpeista, se on sinun velvollisuutesi. Kannattaa alkaa miettimään, miten tilanteen ratkaisee ja tällä palstalla onkin jo annettu monta kelpoa ratkaisumallia.
Kuulostaa kontrollilta. Minulla oli joskus miekka ja kivi esimies joka kierteli työpaikan viideltä katsastamassa kuka oli kello 17 töissä. Hän ei lainkaan ottanut huomioon, että osa tuli töihin kuudelta ja osa lähempänä kymmentä.