Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko että Suomeen eutanasia parin vuoden sisällä?

Vierailija
27.12.2023 |

lailliseksi?

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

En usko. Ja toivon myös että sitä ei laillisteta.

Suomalaiset päättäjät ehkä enimmäkseen ymmärtävät, miten suurta muutosta ihmisarvokäsitykseen ja lääketieteen etiikkaan eutanasian laillistaminen merkitsisi.

Tiedän joitain poliitikkoja, jotka muissa kysymyksissä ovat liberaaleja, mutta eivät eutanasian kohdalla. He ymmärtävät, että näennäisestä humaaniudestaan huolimatta eutanasian laillistaminen olisi askel juuri päinvastaiseen suuntaan kuin mihin humaanit arvot muutoin johtavat.

Kuolemansairaan ihmisen kärsimyksen ja kivun lievittämiseksi on käytettävä hoitomuotoja ja lääkkeitä. Ihmisen surmaaminen ei ole oikea ratkaisu.

Ihmisillä on toki luonnollinen vapaus päättää elämänsä. 

Eutanasia ei ole surmaamista, vaan auttamista. Lisäksi et tajua mitään kivunlievityksestä kuolemansairailla

Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että tässä piilee se vaara, että normaalistuttuaan eutanasia aletaan näkemään ainoana oikeana hoitomuotona, koska se on edullista. Näin tapahtuu kaikissa asioissa, aluksi harvinainen asia muuttuu maan tavaksi. Silloin nekin sairaat, jotka olisivat nykytekniikalla parannettavissa, painostetaan valitsemaan halvempi tie. Ei välttämättä suoraan pakoteta, mutta helposti moni ei halua olla vaivaksi ja siksi kun mahdollisuus annetaan nopeampaan lähtöön, siihen myös tartutaan vaikka se ei olisikaan oikeasti oma tahto. 

Vierailija
142/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmiset oikein luulee eutanasiasta?

Että sen saa kuka vaan tuosta vaan?

Siinä vaiheessa kun ollaan saattohoidossa eikä mikään kivunlievitys enää auta eikä mikään pelasta niin eutanasia on siinä kohtaa vaihtoehto. Todennäköisesti puhutaan päivistä joita eutanasian vaihtoehto lyhentää. Ei edes viikosta. Nytkin saa valita sedaation kivunlievityksenä. Se on itselläkin hoitotahdossa eli vikat hetket nukutettuna. Mieluummin eutanasia siinä vaiheessa. Halvempaakin se on kuin pitää nukutettuna esim kolmekin päivää.

Eihän eutanasia ole mikään valinta vielä siinä vaiheessa kun saattohoitoon siirrytään vaan sitten kun ei kivunlievitys enää auta ja on tiedossa tuskallinen kuolema voi eutanasian valita.

Se on eläinrääkkäystä jos et vie eläintäsi piikille vaan annat kitua kuoliaaksi. Ihmisen taas täytyy kitua kuoliaaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko enkä toivo. Kuolemanhetki ei ole ihmisen päätettävissä.

No sehän se koko tämän jutun pointti juuri on!

Sen kuuluu olla ihmisen päätettävissä kun tosipaikka tulee. Nyt se on vaan Sveitsissä ja oliko Hollannissa?

Minä haluan myös arvokkaan ja tuskattoman kuoleman -se on ihmisoikeus.

Kitukoot hihhulit itse, ei se ole minulta pois.

Vierailija
144/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanadassahan eutanasiaa suositellaan ihan avoimesti nykyään. Jotkut kokevat sen loukkaavana, kun valtio kehottaa tappamaan itsensä.

No kylläpäs tuli taas melkoinen väite aivan kuin iikorien suista. Hakemuksia hylätään myös paljon. Kriteerit on melkoisen tiukat.

Vierailija
145/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo jotain Suomesta ja Suomen terveydenhoidon tasosta, kun kansa haluaa ennemmin päättää elämänsä kuin jäädä "hoitoon". 

Vierailija
146/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskikset nauttii, kun joku toinen kärsii. Sen vuoksi eivät halua armahtaa ketään.

Älähän yleistä. Olen kristitty ja kannatan eutanasian sallimista hyvin laaditun ja harkitun lain puitteissa. Nimenomaan kun jo tiedetään, että kuolema tulee joka tapauksessa, henkilö on allekirjoittanut tahdokseen tuossa tilanteessa eutanasian jo aijemmin, ja kykenee vielä ainakin nyökkäämään, ja sitten itse nielemään sen kuolettavan jonkin. Mihinkään joukkojuttuihin emme saa ajautua. Ja kukaan muu kuin henkilö itse ei voi asiasta päättää.

Tunnen muitakin kristittyjä jotka ajattelevat samoin.

Mihin helvetin joukkojuttuihin, taitaa olla nassiporukkaa tuollaiset. Ihan oikeasti ei käsitetä lainkaan mistä on kysymys, kunhan vain aletaan keksiä kaikenlaisa paskaa.

Sielläkin Kanadassa hylätään paljon eutanasia -hakemuksia. Ei sellaista tehdä kevyin perustein, kyllä silloin on jo ihmiselle kaikkia lääkkeet ja hoidot annettu. Laki vielä sanoo,että ennen eutanasiaa on vähennettävä lääkitystä, että potilaalta saadaan mahdollisimman selvä ilmaisu eutanasiaan halukkuuteen. Ja monien kannattaa joskus keskustella näinkin vaikeista asioista omaisten kanssa tai ainakin tehdä hoitotestamentti omista toiveita omakantaan.

Vierailija
147/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia pakolliseksi yli 60v kääkille! 

Vierailija
148/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se tulee Suomeenkin, kuten muihinkin moraalisesti rappeutuneihin länsimaihin. Ja totta kai sitä aletaan suosittelemaan todella matalalla kynnyksellä, kuten niissä maissa tehdään joissa se on sallittu.

Vierailija
149/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraali ei tässä kohtaa rappeudu tämän hallituksen aikana ja hyvä niin. Ihmisen ei kuulu päättää kenenkään kitumisista ja kuolemisesta.

Ikinä en ole kituvaa potilasta geriatrisella osastolla nähnyt, joka ei olisi nopeasti myös kuollut pois ihan itsekseenkin.

Vierailija
150/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jossain vaiheessa. Työttömyyshän luokitellaan nykyhallituksen mielestä jo suurin piirtein sairaudeksi, eutanasian laillistaminen ois siihen sopivaa jatkumoa. /s

Vierailija
151/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vaikeasti muistisairaalle, syvästi kehitysvammaiselle ja vegetaarisessa tilassa pysyvästi oleva ihminen olisivat sellaisia, jotka minusta pitäisi tappaa lopetuspiikillä. Siis sellaiset, jotka vain makaavat sängyssä tai istuvat pyörätuolissa kykenemättä tekemättä itse mitään. Joille menee ruoka, neste ja lääkkeet letkun kautta suoraan mahaan, joilla on vaipat ja joita käännellään, pestään, puetaan ja muutenkin 24/7 hoidetaan, niin niille pitää antaa myrkkyruiske. Kun joku vaikeasti kehitysvammainen ei osaa mitään, ei välttämättä edes valita, että minkä paidan haluaa tänään päälleen ja haluaako juoda mieluummin vettä vai maitoa ruoalla.

Tässä tulee juuri ongelman ydin esille. Eutanasia muuttuu alta aikayksikön muotoon "pitäisi tappaa". Yksilön oma tahto oli sanahelinää.

Vierailija
152/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vaikeasti muistisairaalle, syvästi kehitysvammaiselle ja vegetaarisessa tilassa pysyvästi oleva ihminen olisivat sellaisia, jotka minusta pitäisi tappaa lopetuspiikillä. Siis sellaiset, jotka vain makaavat sängyssä tai istuvat pyörätuolissa kykenemättä tekemättä itse mitään. Joille menee ruoka, neste ja lääkkeet letkun kautta suoraan mahaan, joilla on vaipat ja joita käännellään, pestään, puetaan ja muutenkin 24/7 hoidetaan, niin niille pitää antaa myrkkyruiske. Kun joku vaikeasti kehitysvammainen ei osaa mitään, ei välttämättä edes valita, että minkä paidan haluaa tänään päälleen ja haluaako juoda mieluummin vettä vai maitoa ruoalla.

Tässä tulee juuri ongelman ydin esille. Eutanasia muuttuu alta aikayksikön muotoon "pitäisi tappaa". Yksilön oma tahto oli sanahelinää.

Vammaisten ja muiden tuottamattomien yksilöiden ylläpito tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Miksi emme ratkaisi asiaa tieteellisesti? 

Vierailija
153/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi tulla. Täältä pääsisi pois kaikki kärsivät ja yhteiskunnallisestikin vähän helpottaisi, jos jokaista zombia ei olisi pakko pitää väkisin hengissä sänkyyn sidottuna 103-vuotiaaksi asti.

Vierailija
154/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moraali ei tässä kohtaa rappeudu tämän hallituksen aikana ja hyvä niin. Ihmisen ei kuulu päättää kenenkään kitumisista ja kuolemisesta.

Ikinä en ole kituvaa potilasta geriatrisella osastolla nähnyt, joka ei olisi nopeasti myös kuollut pois ihan itsekseenkin.

Minun kuuluu päättää. Meinaan oman itseni kuolemasta.

Sinullahan ei ole niin mitään oikeutta määrätä minua kitumaan jos ongelmaan olisi inhimillinenkin ratkaisu. Mitä ihmetta oikein kuvittelet itsestäsi?

Vierailija
155/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En usko. KD on hallituksessa ja suostuvat vaikka mihin tahansa muuhun kansalaisten kurittamiseen, kiduttamiseen, nöyryyttämiseen ja köyhdyttämiseen, mutta armokuolemaa eivät tule sallimaan. Yhden sortin sadismia toki tuokin, että kuolla ei saa vaan pitää kärsiä ja kitua. 

Toisaalta noin, mutta etkö huomaa, mihin tuollainen laki voi ajan mittaan johtaa.

Alkuun toki ollaan hyvin varovaisia. Lopulta vähän niin kuin syyllistetään vanhoja ja kovin sairaita, miksi ei ota eutanasiaa. Halutaan säästää. Vanhainkotien tasoa voi laskea, kun eutanasia on vaihtoehto. 

Ei nyt vielä, mutta kehitys menee tuohon akan mittaan. 

Kehitys menee jokatapauksessa tuohon suuntaan. Nythän jo joillain hyvinvointialueilla suunnitellaan, että vanhukset, jotka eivät kykene huolehtimaan

Olen se, jolle vaatasit. Tuo on aivan kauheaa. Miksi vanhustenhoitoon ei ole tarpeeksi henkilökuntaa. Ja miksi sinne ei laiteta enemmän rahaa. Epäinhimillistä.

Mun kaverin äiti kaatui noin 10 vuotta sitten Tampereella ja tays sanoi, että eivät ota vastaan, jollei omaiset vaadi. No, mun kaveri ei ollut kuullutkaan ennen kuin 3 päivän kuluttua, että epäilevät palvelutalossa murtumaa. Kaveri tietty heti vaati ja vanhus pääsi hoitoon 

Vierailija
156/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan ei ole niin mitään oikeutta määrätä minua kitumaan jos ongelmaan olisi inhimillinenkin ratkaisu. Mitä ihmetta oikein kuvittelet itsestäsi?

Sinulla ei ole mitään oikeutta vaatia ketään muuta avustamaan kuolemisessasi. Millään tavalla.

Vierailija
157/175 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään oikeutta vaatia ketään muuta avustamaan kuolemisessasi. Millään tavalla.

Onneksi en ole kaltaistesi hirviöiden armoilla: voin lähteä ulkomaille hankkimaan eutanasian.

Säälittää vaan he keille moinen ei taloudellisiista syistä ole mahdollisista. Voin vaan toivoa että itse saat nauttia mitä mielikuvituksellisimmista kärsimyksistä joihin olisi helppo ratkaisu. Mutta voit vaan kärsiä, kärsiä, kärsiä ja kärsiä ja maata avuttomana... Kärsiä ja kärsiä.

Vierailija
158/175 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole kaltaistesi hirviöiden armoilla: voin lähteä ulkomaille hankkimaan eutanasian.

Meinaat että letkuissa makaavaa muistisairasta edes otetaan lennolle? 

Vierailija
159/175 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömille eutanasia pakolliseksi. Jos ei vuoteen ole jaksanut mennä töihin niin piikille. 

Vierailija
160/175 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei taida yhtään hahmottaa, kuinka kammottavia sairauksia voi osua kohdalle. Eutanasia tarvitaan ja pian. Ei siksi että vanhuksia on nyt paljon vaan kaikkien kärsivien ihmisoikeuksien vuoksi. Kyllä me pystytään samaan kuin Sveitsi on jo ansiokkaasti pystynyt kauan aikaa. Mitä jaloa voi nähdä valtavien tuskien kestämisessä tai omaisten kanssakärsimyksessä? Lääketiede on kaikille, myös kuoleville joilla ei enää toivoa ole.

Tämä keskustelu on samanlaista uskonpoteroista huutelua kuin nykyään sivistyskuopassa olevan Amerikan aborttikeskustelu. Hävettää ihmisen ajattelun keveys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi