Miksi joidenkin pitkissä parisuhteissa säännöllinen ja nautinnollinen seksi säilyy, toisissa lopahtaa ensihuuman jälkeen?
Kuulun itse noihin keillä seksi on hiipunut, vaikka itse naisena tykkään seksistä.
Voinko haaveilla, että jonkun toisen kanssa seksi säilyisi parisuhteessa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ollut se valkoinen ritari vaimolleni.
"Valkoritari" harvemmin käsitetään myönteiseksi luonnehdinnaksi näissä yhteyksissä... Ajattelin vain mainita.
"Valkoisella ritarilla tarkoitettaan ratsulla ratsastavaa ritaria, joka sanoinkuvainnollisesti saa naisen tuntemaan itsensä satujen prinsessaksi."
Minusta tuo on positiinen ilmaisu eikä negatiivinen. Negatiivisuus johtuu enemmän siitä, että monet luulee, ettei todellisia ritareita ole olemassakaan ja esiintyy vain romanttisissa saduissa. Vaimoni on saanut minusta osaavan, taitavan sormettajan, taitavan nuolijan, hyvin varustetun taitavan panijan joka on aina huolehtinut hänen orgasmeistaan ja tyydyttämisestään. Puhumattakaan että on ollut mies paikallaan tuki ja turva ja ritari muutenkin. Tarpeeksi iso ego kantamaan vaimon ja perheen murheet tai toiveet hartioillaan.
Pate- ukin vaimo on samanlainen taruolento kuin Hyacint Bucketin Sheridan- poika sarjassa "Pokka pitää". Hänestä paljon puhuttiin mutta ikinä häntä ei kukaan nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan M54/N51 pari ja 28 vuotta oltu yhdessä, ja seksiä on aina ollut tasaiseen, ainoat tauot yhdynnöistä on ollut kolmen raskauden ja ihmetyksen aikana sellaisen vuoden kerrallaan. Seksin määrä ei tietenkään ole samana pysynyt, mutta säännöllisyys on, ja se on mielestäni tärkeämpi asia. Varsinkin kun samaan aikaan laatu on koko ajan vain parantunut. Osaan keksiä vaikka kuinka monta syytä siihen, miksi tämä meillä nyt on toiminut, joten ehkä se on jokin kombinaatio näistä.
Olemme molemmat seksuaalisia, ja suunnilleen saman verran. Joskus hän on ollut se hieman enemmän haluava ja toisinaan minä, mutta valtavaa eroa halujen välillä ei koskaan ole ollut.
Jo alkuvaiheessa tajusimme jättää pillerit pois ja käyttää suosiolla vain kumia ehkäisynä, koska hänelle ne eivät vain sopineet. Jos niitä olisi jatkettu, meillä ei enää seksielämää olisi, ehkei yhteiselämääkään.
Olemme molemmat toistemme ainoat kumppanit.
Tämä on kuin olisi omaa kirjoitustani paitsi olemme neitsyinä toisemme kohdanneet ja 20v paneskeltu ja rakasteltu. Niin ja lasten saannin jälkeen taas hormooniehkäisy käytössä mutta ei se vaimon panetusta ole vienyt jopa lisää intoa kun kuukautiset ei ole sotkemassa (kirjaimellisesti).
Tässä vaiheessa vasta tullut ajatuksia miltä tuntuis naida tai antaa muidenkin naida eli jonkunlaiset parinvaihtofantasiat - toisaalta tuntuu että ihan oikeasti ollaan niin ujoja ja intiimillä elämänalueella että ei olisi rohkeutta kokeilla eikä luottoa että homma toimisi. Tuttu ja turvallinen on hyvä sängyssä ja rakkaus sekä puolison arvostus
henkisesti tärkeää. Vaimo varsinkin ujo, miehenä voisin helpommin ottaa seksin seksinä ja herkutella.
Eikä parinvaihto muuten taida kiinnostaa koska meillä on toimiva suhde ja luottamus, mutta uteliaisuutta seksin saralla muuten vaan.
t. Body count 1
Olen kokenut molemmat puolet.
Sanoisin, että keskinäiset luonteet pitää sopia arjessa. Jos molemmat aidosti kunnioittavat toisiaan ja luottavat toisiinsa, homma toimii myös makuuhuoneessa. Meillä on lisäksi todella paljon kosketusta ja vaimoni voi vuosienkin jälkeen kiihottua vaikka pelkästä tuoksustani. Joka oli minulle alkuun todella outoa ja etäistä.
Jos nuorelle versiolle itsestäni antaisin neuvon, niin etsi ihmistä jolle seksi ja läheisyys merkitsee yhtä paljon kuin itsellesi. Kaikki muukin arjessakin helpottuu, kun asiat ovat tasapainossa.
Lapsiarjessa pitää olla luova ja se ei saa tulla esteeksi. Toki hormonijutut yms. vaihtelee molemmilla, mutta silloin pitää jomman kumman toimia rakkauden ehdoilla, ettei liekki pääse kokonaan sammumaan.
Ilmiölle on ihan nimikin, sen tutkijan mukaan joka testasi asiaa rotilla joskus aikoinaan. Kun urokselle tuotiin uusi naaras häkkiin, ensimmäiset yhdynnät kestivät vain muutamia sekunteja koska uros oli niin kiihottunut jainnoissaan. Aikaa myöten yhdynnän vieminen loppuun alkoi kestää pidempään ja pidempään, uutuuden viehätys katosi. Lopulta naaras ei enää kiinnostanut urosta juuri ollenkaan. Kun naaras vaihdettiin uuteen, alkoi taas täysi kiimatouhu eli sama ralli alusta uudelleen.
Joo, rotat ovat rottia mutta nisäkkäitä kuten mekin. Sitä voi miettiä.
Se, että nainenkin saa orgasmin joka kerta. Ja se, ettei käytetä hormonaalista ehkäisyä. Hormonaalinen ehkäisy tappaa tehokkaasti naisen halut. Lisäksi tuota naisen orgasmia helposti vähätellään, mutta se on aivan yhtä tärkeä kuin miehenkin orgasmi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiölle on ihan nimikin, sen tutkijan mukaan joka testasi asiaa rotilla joskus aikoinaan. Kun urokselle tuotiin uusi naaras häkkiin, ensimmäiset yhdynnät kestivät vain muutamia sekunteja koska uros oli niin kiihottunut jainnoissaan. Aikaa myöten yhdynnän vieminen loppuun alkoi kestää pidempään ja pidempään, uutuuden viehätys katosi. Lopulta naaras ei enää kiinnostanut urosta juuri ollenkaan. Kun naaras vaihdettiin uuteen, alkoi taas täysi kiimatouhu eli sama ralli alusta uudelleen.
Joo, rotat ovat rottia mutta nisäkkäitä kuten mekin. Sitä voi miettiä.
Rottia onkin kiinnostanut aina vain oma tyydytys. Pätee hyvin moniin miehiin.
Jos kiinnostaa naisen tyydytys niin ei ole alunperinkään kiire, eikä kyllästy naisen tyydyttämiseen ikinä, varsinkaan oman rakkaan naisen.
Vierailija kirjoitti:
Se, että nainenkin saa orgasmin joka kerta. Ja se, ettei käytetä hormonaalista ehkäisyä. Hormonaalinen ehkäisy tappaa tehokkaasti naisen halut. Lisäksi tuota naisen orgasmia helposti vähätellään, mutta se on aivan yhtä tärkeä kuin miehenkin orgasmi.
Täytyy olla jotain muutakin. itse olen saanut aika orgasmin yhdynnässä ja silti aviomiehen kanssa seksielämä lopahti totaalisesti. Ensin vuosia olin ainoa aloitteentekijä, kun sitten ilmoitin että en aio tehdä seuraavaa aloitetta, loppui seksielämä siihen.
Ap
AP, olet mies. "Koska jokainen nainen joka saa orgasmeja seksissä, haluaa niitä yhä vain enemmän ja enemmän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla jotain muutakin. itse olen saanut aika orgasmin yhdynnässä ja silti aviomiehen kanssa seksielämä lopahti totaalisesti. Ensin vuosia olin ainoa aloitteentekijä, kun sitten ilmoitin että en aio tehdä seuraavaa aloitetta, loppui seksielämä siihen.
Ap
Osalle miehistä ja naisista seksi on vallan väline. Eivät he sitä tietenkään tunnusta, mutta heidän asenteensa siihen on yhtä laskelmoiva kuin oltaisiin koiraa kouluttamassa. Jos toinenkin tajuaa tilanteen, niin sitten asia ei parane, vaan kääntyy mykkäkouluksi.
Olen pohtinut, että taustalla liene kylmästi rakkauden puute ja suhde koetaan hyötysuhteena. On siis helppoa pidättäytyä siitä mitä toinen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Loppui se, koska miehesi oli itsekäs eikä halunnut huolehtia sinun tyydyttämisestäsi. Oli vain käyttänyt sinua hyväkseen, muttei todellisuudessa rakastanut ja halunnut sinun parastasi. Ansaitset paremman miehen.
Olen ollut 23 v naimisissa tiukkapilluisen ja isotissisen naisen kanssa. Liekö vaikutusta?
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalinen yhteensopivuus. Homman vaikeus piilee siinä, että kenenkään otsassa ei lue kuinka paljon tai kuinka vähän haluaa seksiä silloin kun kahdeksan vuotta parisuhdetta on tahkottu. Tämä asia tulee monelle ikävänä ylläri- pyllärinä, ja tätä asiaa ei selville saa muuten kuin suhteeseen ryhtymällä ja suhteessa sen 8 vuotta olemalla.
Toinen asia on se, että varsinkin naisissa on paljon niitä jotka haluavat parisuhteen ja perheen, mutta eivät niinkään seksiä. Seksi toimii heillä vain parisuhteen sisäänveto- tuotteena, ja kun suhde (ja usein myös lapsi/a) saatu, ei seksille enää ole tarvetta ja se jää asioitten tärkeys/ kiinnostavuusjärjestyksessä sijalle 328. Sijalla 327 on kesämökin ulkohuussin tyhjennys, ja sijalla 329 on pesuhuoneen hajulukon puhdistus.
Tämä oli hyvin sanottu. Minulle kävi juuri näin, että seksi oli sisäänvetotuotteena. Olisikin pitänyt hälytyskellojen soida kun seksi oli niin hyvää ja siinä tehtiin kaikkia juttuja joista minä nautin. Lapsiluvun täytyttyä totuus valkenikin ja sen jälkeen seksiä on harrastettu tasan vaimon pillin mukaan ja tahtiin. Lähes kaikki minulle tärkeät asiat loppuivat. Kosketus minua kohtaan loppui tyystin, oikeastaan kaikki hellyyden osoitukset.
Edelleenkään en tiedä yrittääkö hän savustaa minua ulos vai mikä juttu. Voihan tietysti olla imagon kannalta parempi, että on mies ja lapset niin voi esittää jotain parempaa ihmistä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalinen yhteensopivuus. Homman vaikeus piilee siinä, että kenenkään otsassa ei lue kuinka paljon tai kuinka vähän haluaa seksiä silloin kun kahdeksan vuotta parisuhdetta on tahkottu. Tämä asia tulee monelle ikävänä ylläri- pyllärinä, ja tätä asiaa ei selville saa muuten kuin suhteeseen ryhtymällä ja suhteessa sen 8 vuotta olemalla.
Toinen asia on se, että varsinkin naisissa on paljon niitä jotka haluavat parisuhteen ja perheen, mutta eivät niinkään seksiä. Seksi toimii heillä vain parisuhteen sisäänveto- tuotteena, ja kun suhde (ja usein myös lapsi/a) saatu, ei seksille enää ole tarvetta ja se jää asioitten tärkeys/ kiinnostavuusjärjestyksessä sijalle 328. Sijalla 327 on kesämökin ulkohuussin tyhjennys, ja sijalla 329 on pesuhuoneen hajulukon puhdistus.
Tämä oli hyvin sanottu. Minulle kävi juuri näin, että seksi oli sisäänvetotuotteena. Olisikin pitänyt hälytyskellojen soida kun seksi oli niin hyvää ja siinä tehtiin kaikkia juttuja joista minä nautin. Lapsiluvun täytyttyä totuus valkenikin ja sen jälkeen seksiä on harrastettu tasan vaimon pillin mukaan ja tahtiin. Lähes kaikki minulle tärkeät asiat loppuivat. Kosketus minua kohtaan loppui tyystin, oikeastaan kaikki hellyyden osoitukset.
Edelleenkään en tiedä yrittääkö hän savustaa minua ulos vai mikä juttu. Voihan tietysti olla imagon kannalta parempi, että on mies ja lapset niin voi esittää jotain parempaa ihmistä muille.
Toisaalta, mikään ei tässä elämässä ole pysyvää, eikä kukaan niin ole luvannut. Moni olettaa, että kaikki hyvät asiat tulevat jatkumaan hautaan asti. Eivät tule. Elämä muuttuu, tulee menetyksiä, muutoksia. Tuossa vaiheessa, kun itselle oleellinen asia muuttuu pysyvästi, niin voi tehdä myös omat ratkaisunsa ja vaihtaa maisemaa.
Tästäkin keskustelusta huomaa, että tosi monella on oletus, että koska itsellä tai omassa lähipiirissä asiat on jollain tavalla niin sen on oltava samoin kaikilla muillakin. Uskokaa nyt hyvät ihmiset jo, että ihmiset on erilaisia myös seksin suhteen. Joillakin halut vähenevät, joillakin ne loppuvat, joillakin säilyvät ja joillakin lisääntyvät. Olennaista olisi seurustelun alussa jo käydä rehellistä keskustelua seksuaalisesta yhteensopivuudesta myös sen määrän suhteen. Valitettavan moni tuntuu kuitenkin tajuavan ilmaista omat prioriteettinsa vasta sitten toisella kierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta huomaa, että tosi monella on oletus, että koska itsellä tai omassa lähipiirissä asiat on jollain tavalla niin sen on oltava samoin kaikilla muillakin. Uskokaa nyt hyvät ihmiset jo, että ihmiset on erilaisia myös seksin suhteen. Joillakin halut vähenevät, joillakin ne loppuvat, joillakin säilyvät ja joillakin lisääntyvät. Olennaista olisi seurustelun alussa jo käydä rehellistä keskustelua seksuaalisesta yhteensopivuudesta myös sen määrän suhteen. Valitettavan moni tuntuu kuitenkin tajuavan ilmaista omat prioriteettinsa vasta sitten toisella kierroksella.
Näin on. Me käytiin vaimon kanssa keskustelut jo naimisiin mennessä. Vaimo vaati sopimaan, että jos kotona on tarpeeksi seksiä ei saa käydä vieraissa. Sanoi senkin, ettei hän ala olemaan kaverisuhteessa, vaan että parisuhteeseen kuulu seksi. No paljoa ei tarvinut itsekään luvata, kun seksiä tehnyt aina mieli. Vaimo on myös pitänyt huolen, että seksiä on aina ollut riittävästi, oli kaikki ruuhkavuodetkin säännöllisesti ja on vieläkin eläkkeellä. Eli jäätiin ekaan kierrokseen, vaikka parikymppisinä mentiinkin naimisiin. En ole edes koskaan pelännytkään, että vaimolta loppuisi seksihalut ja orgasmien haluaminen. Tokkopa on vaimokaan pelännyt minun halujeni puolesta, kun panettaa aina vain.
Ollaan M54/N51 pari ja 28 vuotta oltu yhdessä, ja seksiä on aina ollut tasaiseen, ainoat tauot yhdynnöistä on ollut kolmen raskauden ja ihmetyksen aikana sellaisen vuoden kerrallaan. Seksin määrä ei tietenkään ole samana pysynyt, mutta säännöllisyys on, ja se on mielestäni tärkeämpi asia. Varsinkin kun samaan aikaan laatu on koko ajan vain parantunut. Osaan keksiä vaikka kuinka monta syytä siihen, miksi tämä meillä nyt on toiminut, joten ehkä se on jokin kombinaatio näistä.
Olemme molemmat seksuaalisia, ja suunnilleen saman verran. Joskus hän on ollut se hieman enemmän haluava ja toisinaan minä, mutta valtavaa eroa halujen välillä ei koskaan ole ollut.
Jo alkuvaiheessa tajusimme jättää pillerit pois ja käyttää suosiolla vain kumia ehkäisynä, koska hänelle ne eivät vain sopineet. Jos niitä olisi jatkettu, meillä ei enää seksielämää olisi, ehkei yhteiselämääkään.
Olemme molemmat toistemme ainoat kumppanit. Ehkä nyt ei ihan neitsytkumppanit, mutta ainoat oikeat ihmissuhteet. Ehkä se on saanut etsimään enemmän toisesta uusia asioita kuin haikailemaan jotakin mitä joskus on ollut tai voisi olla.
Emme koskaan päästäneet lapsiperhearkea pesiytymään aviovuoteeseen. On ollut rankkaakin (erityislapsi), mutta seksi on ollut meille henkireikä ja latautumista, eikä se mistä ensiksi tingitään. Myöskään lasten läsnäolon talossa ei ole annettu häiritä, on vain opittu ottamaan oikea aika seksiin ja olemaan sen verran hiljaa, että emme häiritse ketään. Kesti 13 vuotta esikoisen syntymästä, kun olimme ensimmäisen kerran kahdestaan yön poissa ilman lapsia.
Vuosien vierittyä olemme opetelleet kommunikoimaan seksistä. Meni ehkä hieman liiankin pitkään, että seksi sujui omalla painollaan eikä ihmeempiä keskusteluja oikeasti tarvittukaan. Jossain vaiheessa kuitenkin aloin havahtua, että on syytä puhuakin, ja aloin sitten puhua. Ensin vaikeasti, mutta nykyään jo sujuu.
Vaikka emme ole täysin samaa paria mieltymyksissämme (eihän kukaan ole), niin silti olemme kunnioittaneet toisiamme, toistemme rajoja ja mieltymyksiä, ja löytäneet sen yhteisen mukavuusalueen jolla seksi toimii molemmille.
Seksin ulkopuolellakin suhteemme on aina toiminut ja olemme tehneet töitä yhteisen ja perheen hyvän eteen. Riitoja on totta kai joskus, mutta ne eivät ole repiviä, rikkovia eikä pitkiä riitoja. Olemme aina olleet "me", yksi yksikkö eikä kahta irrallista ihmistä sovittelemassa omia mielihalujaan yhteen.
Ja ennen kaikkea: seksi on aina tuonut molemmille nautintoa, ja tuo sitä aina vaan enemmän.