Unettomuudesta ''kärsivät'' eivät varmasti ole kokeilleet näitä vinkkejä
Jos on uniongelmia, jätä kahvi pois keskipäivän jälkeen. Viimeinen kahvi lounaalla.
Sitten illalla reipasta liikuntaa, ulkoilua vähintään tunti. Koko päivän ajan on myös hyvä puuhastella kaikkea ja tehdä töitä, jotta kroppa on illalla tarviiksi väsynyt.
Sitten iltapalaksi maitoa ja banaani, katsoen jotain luonto-ohjelmaa. Varmasti tulee uni hyvissä ajoin eikä mitään lääkkeitä tarvita siihen.
Kommentit (122)
stressi kun on, niin vie kyllä tehokkaasti unet
Edelliseen tietämääni itsemurhaan liittyi masennus. Kysyin oliko tietoa unettomuudesta. Vastaus ei yllättänyt. Vakava univaje ei ole leikin asia. On olemassa ihmisiä, jotka selviävät 2-3 tuntia normaalia lyhyemmillä unilla. Mutta enemmistö meistä ei kestä pitkään jatkuvaa unen puutetta. Moni kehuskelee, että jaksaa painaa. Ne jotka jaksavat, niillä kyse ei puheista huolimatta ole vakavasta univajeesta.
Kyllä me kuule ollaan kokeiltu ihan kaikki.
Sitäpaitsi tuo illalla urheilu vie yöunia ja jos urheilee valmiiksi univelkaisena, niin ylikunto iskee nopeasti ja sitten se vasta valvotuttaa.
Et selkeästi tiedä asiasta mitään, tungetko ohjeesi kiltisti hanuriisi kun ne vaan ei toimi kun on oikeita ongelmia.
Eiköhän moni ole kokeillut vaikka mitä vinkkejä. Toki jotkut vinkit voivat auttaa, mutta se ei aina poista unettomuutta tai edes auta. Pitäisi laajemmin selvittää mistä unettomuus johtuu ja alkaa korjaamaan sitä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi vielä kertoa miten täysikuun vaikutuksen saa kumottua?
Vanha sanonta "aina unta makaavalle" ei silloin päde, uni tulee silmään vasta aamuyöllä ja herää normaaliin aikaan. Muutama yö kerran kuukaudessa mennään 2-4 tunnin unilla.
Nimim. Sängyssä pyörimiseen kyllästynyt kuuhullu
Sun pitää saada se täyskuu pois mielestäsi. Osta pimennysverhot, jottei se kuu kurki ikkunan raosta.
Ap
Toinen kuuhullu täällä, jolla on pimennysverhot ja joka ei mitenkään seuraa missä kohtaa kuun kierto menee, niin mitenkäs sen kuun saa pois mielestä jos se valvottaa silti vaikka ei edes tietäisi että on täysikuu? Monta kertaa vasta jälkikäteen kuullut asiasta ja ymmärtänyt miksi valvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on hyvä vinkki. Juo kaksi pulloa raakaa kossua ennen ilta yhdeksää, niin tulee hyvin uni.
Ihan helevetin huono vinkki. Siinä rupeat örveltämään ja oksentamaan.
Kyllä itselläni toimii hienosti. Toki seuraavat kolme päivää on sitten yhtä hel vet tiä, mutta se onkin toinen tarina.
Toope, ei sammuminen ole sama kuin nukkuminen.
Sammuminen on silti paljon parempi kuin kokonaan ilman unta, -eri
Mites tuota kun mä saan kauhukohtauksia yöllä? Mulla on ptsd väkivaltakokemusten takia ja olen alati valppaana, mä en pysty rauhottumaan, oon jatkuvassa valmiustilassa.
Nukun vain lääkkeillä vaikka koko päivä menee siinä kun teen kaiken unen kannalta optimaalisesti. En vaan nuku. Pitäiskö mun sit vaan valvoa yötkin?
Oliko muita ohjeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuudesta oikeasti kärsivät ovat varmasti kokeilleet kaikkea. Ap on kyllä kyllin tyhmä antaakseen neuvoja vaikkei tiedä asiasta mitään.
Jännä, että unettomien suhtautuminen apukeinoihin on aina näin aggressiivista...
No kun he tietää itse parhaiten että mikään ei auta, pitää olla tietty lääke ja uneton tietää paremmin kuin lääkäri mitä tarvitsee 😂
Kukas muu sen tietää paremmin kuin potilas itse?
On vaan täyttä idiotismia olettaa, että unettomat eivät olisi tehneet kaikkensa ennen kuin lääkäriin mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuudesta oikeasti kärsivät ovat varmasti kokeilleet kaikkea. Ap on kyllä kyllin tyhmä antaakseen neuvoja vaikkei tiedä asiasta mitään.
Jännä, että unettomien suhtautuminen apukeinoihin on aina näin aggressiivista...
No kun he tietää itse parhaiten että mikään ei auta, pitää olla tietty lääke ja uneton tietää paremmin kuin lääkäri mitä tarvitsee 😂
Kukas muu sen tietää paremmin kuin potilas itse?
On vaan täyttä idiotismia olettaa, että unettomat eivät olisi tehneet kaikkensa ennen kuin lääkäriin mennään.
Nykyään halutaan vaan lääkäristä ihmepilleri joka parantaa kaikkia vaivat kun itse ei kehtaa tehdä muutoksia elintapoihin.
Kahvittomuus kun ei tee kenestäkään nukkujaa. Eikä iltaliikunta, joka vain piristää.
Aah, aina löytyy joku unettomalle älyttömiä neuvoja jakava pösilö, vaikka tämä on varmastikin trolli. Unettomuudesta kärsivä on kokeillut aivan kaikkea, sen verran epätoivoiseksi unen puute ihmisen saa.
Samat pösilöt osaavat kyllä neuvoa muissakin elämän ongelmissa aina. Kärsin haavaisesta kämmenten ihottumasta. Kuulen säännöllisesti nerokkaan kikan jota en ikinä olekaan tullut ajatelleeksi tai toteuttanut. "Laita käsirasvaa!"
Vierailija kirjoitti:
Aah, aina löytyy joku unettomalle älyttömiä neuvoja jakava pösilö, vaikka tämä on varmastikin trolli. Unettomuudesta kärsivä on kokeillut aivan kaikkea, sen verran epätoivoiseksi unen puute ihmisen saa.
Samat pösilöt osaavat kyllä neuvoa muissakin elämän ongelmissa aina. Kärsin haavaisesta kämmenten ihottumasta. Kuulen säännöllisesti nerokkaan kikan jota en ikinä olekaan tullut ajatelleeksi tai toteuttanut. "Laita käsirasvaa!"
Unettomuuteen liittyen ihan paras oli ns. kohtalotoveri, joka koki suurta sympatiaa kun kerroin etten ollut muutamana edellisenä yönä nukkunut kuin ihan rippeitä. Kyllähän häneltäkin kuitenkin joskus menee jopa kymmenen minuuttia ennen kuin uni tulee, joten ymmärsi hyvin mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kahvittomuus kun ei tee kenestäkään nukkujaa. Eikä iltaliikunta, joka vain piristää.
Ei sen kuulu olla raskasta liikuntaa, vaan esim. kävelylenkki raittiissa talvisessa ilmassa. Kyllä uni maittaa sen jälkeen kun pääsee lämpimän peiton alle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuteen liittyen ihan paras oli ns. kohtalotoveri, joka koki suurta sympatiaa kun kerroin etten ollut muutamana edellisenä yönä nukkunut kuin ihan rippeitä. Kyllähän häneltäkin kuitenkin joskus menee jopa kymmenen minuuttia ennen kuin uni tulee, joten ymmärsi hyvin mistä on kyse.
Juuri tätä tarkoitan.
Mahtoiko vielä asiantuntevasti neuvoa, että kyllä se uni tulee kun laittaa pään tyynyyn ja ajattelee kivoja asioita?
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009184748.html
Unitohtori komppaa ap:ta.
Kiitos, hyvä artikkeli. Tuo lääkäri tietää mistä puhuu, on perehtynyt juurisyihin eikä tarjoa vaan pillereitä potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisia huuhaakeinoja viitsitä kokeilla nykyisin enää vaikka kuinka auttaisivat. Itse tiedän, että auttavat.. Nykykansa haluaa lääkäriltä ja apteekista pillereitä yhä enemmän kitaansa. Rahaa on niihin ja kaikenmaailman ravintolisiin sen lisäksi.
Kuten tuossa eräs totesi, niin unettomuus voi olla stressiperäistä. Ei siinä mitkään vanhan kansan konstit auta, vaan stressin lähde on poistettava elämästä. Esimerkiksi työ.
Stressin lähde ei välttämättä ole työ, vaan se miten suhtautuu siihen. Jos kaikkea ei ehdi eikä pysty, työajan suunnittelu on vinksallaan. Jos ongelma on työn organisoinnissa, sen voi korjata. Jos työnjohdossa ei ymmärretä koko ongelmaa, miksi minun pitäisi siitä kantaa vastuuta ja stressiä? Voin tehdä vain inhimillisen määrän työtä, en enempää.
tuon kun ymmärsin, niin unipalikat loksahti kohdilleen.
Olen nyt yli 30v. ja luojan kiitos olen saanut lääkkeet nukkumiseen aikuisena.
Lapsena ja teininä minulla oli liikuntaharrastuksia viitenä päivänä viikossa. Lisäksi koululiikunta ja valinnainen liikunta. Kävin lisäksi kävely- ja juoksulenkeillä joka päivä siihen lisäksi. No eipä uni tullut.
Ainut millä sain unta oli lukea kirjoja niin pitkään ettei enää silmät pysynyt auki. Ja sitten olikin jo aamu.
Että kysynpähän vaan, että mitä sellaisen ihmisen pitää tehdä, joka ei vaan nuku?
Että pitäisikö sitä vääntää täyttä koulu-/työpäivä ja vielä siihen 3-5 h raskasta liikuntaa ja lukea kirjoja, että saa sen verran unta, ettei ihan koko yötä ole valvonut?
Luojalle kiitos, että sain apua lääkkeistä jossain vaiheessa siinä aikuisiän kynnyksellä.
Muuten en olisi tässä enää.
Jep, moni masentunu sanoo samaa että kaikki on testattu, vaikka tosiassa henkilö nousee aamusin ja tuee vauvapalstalle valittamaan koko päiväksi