Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuudesta ''kärsivät'' eivät varmasti ole kokeilleet näitä vinkkejä

Vierailija
27.12.2023 |

Jos on uniongelmia, jätä kahvi pois keskipäivän jälkeen. Viimeinen kahvi lounaalla.

Sitten illalla reipasta liikuntaa, ulkoilua vähintään tunti. Koko päivän ajan on myös hyvä puuhastella kaikkea ja tehdä töitä, jotta kroppa on illalla tarviiksi väsynyt.

Sitten iltapalaksi maitoa ja banaani, katsoen jotain luonto-ohjelmaa. Varmasti tulee uni hyvissä ajoin eikä mitään lääkkeitä tarvita siihen.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta, kuinka nukuitte?

Vierailija
102/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään täysi kuu niin eipä mahda uni maittaa...

Laita pimennyverhot, niin ei haittaa kuun valo.

Taitaa olla tämäkin samaa sarjaa "hihhih, mä nyt oon tällanen kuuhullu", "hihhih, mä nyt oon tällanen adhd", oikea unettomuus tai neurovaiva kuitenkaan ei ole hihittelyn aihe. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta, kuinka nukuitte?

Kiitos kysymästä, lyhyet unet sikeästi n. klo 6.15 - 9.30. Ei tullut uni yöllä. Tänä iltana otan kyllä pienen uninapin.

Vierailija
104/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja toki tiesikin sen, mutta tuskin kukaan oikeasti unettomuudesta kärsinyt koko valaistusta viestin luettuaan. Jos unettomuus on vakavaa ja kestänyt kauan, on ihminen yleensä jo kokeillut aika suuren määrän konsteja. On kuitenkin hyvin yksilöllistä mikä auttaa, vai auttaako mikään. Minulle itselleni esim liikunta (lukuunottamatta hyvin, hyvin rauhallista joogaa) on pääosin vain ja ainoastaan haitaksi pahojen unettomuuskausien aikana. Oma unettomuuteni johtuu pääosin stressistä ja siitä, että kroppani on oppinut reagoimaan vuosi vuodelta herkemmin stressiin hirveillä ylikierroksilla, joita liikunta ja jatkuva puuhastelu vain pahentavat. Samoin esimerkiksi alkoholi pienenäkin annoksena haittaa itselläni hurjasti nukahtamista, sen sijaan kahvi ei tee mitään ellen tosi myöhään juo. Banaani auttaa enemmän korvaan tungettuna kuin syötynä, ja viimeinen virhe olisi juoda ennen nukkumaanmenoa jolloin viimeinenkin toivo aamuyön kunnon unista on menetetty. 

Lisää hyviä, muka kaikilla toimivia vinkkejä? Jos minä kuvittelisin että kaikki toimivat samoin kuin minä, sanoisin että...

1. Lopeta aivan ehdottomasti työt. Jos se nyt sitten ei muka ole mahdollista vaikka onkin tehokasta, tee seuraavat.

2. Nuku vain kylmässä, mieluiten alle 10 astetta, ja aina älylaitteiden kanssa (äänikirja, sopiva sarja pyörimässä vaikka yön läpi).

3. Sänky ei todellakaan ole vain seksiä ja nukkumista varten. Siellä kannattaa myös muun muassa tehdä aamuisin töitä, sillä näin saa aivoja huijattua luulemaan että vieläkin saa levätä, eikä se ajatus työpäivän tulosta valvota jo edellisenä iltana niin helposti.

4. Vältä kaikkea hiukankaan sykettä nostattavaa liikuntaa. 

5. Nuku päiväunia, ne laskee kierroksia niin että illalla on helpompi nukahtaa.

6. Älä kuuntele puheita siitä, kuinka ihminen tarvitsee unta niin ja niin paljon. Pyh tarvitsee. Yöllä on hauskaa. Lakkaa huolehtimasta nukkumisesta, jos et nuku niin voivoi, ei unettomuus tapa (juu, tiedän kyllä oikeasti miten vaarallista ja epäterveellistä se on, mutta kun se siitä huolehtiminen todella vain pahentaa asiaa). 

Nämä neuvot on luonnollisesti hyvinkin suurelta osin yleisten ohjeiden vastaisia, ja tiedän hyvin ettei ne toimi kaikilla - minullakin auttavat vain osittain. Mutta paremmin kuin mikään niistä kymmenistä yleisohjeista, joita olen kokeillut yhdessä ja erikseen. Tämä kuvastaa sitä, että sekä syyt, ihmisten ominaisuudet ja olosuhteet ovat niin erilaisia, ettei yhtä ratkaisumallia ole - eikä kaikille meinaa löytää kunnollista ratkaisua mitenkään.

Vierailija
105/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvin puoliintumisaika on kyllä pitkä, kahden jälkeen juotuna kofeiinia riittää vielä pitkälle yöhön. 

No millä selität sen, että joskus olen juonut klo 12, puolen päivän aikaan viimeisen kahvikupin ja silti ollut huonot yöunet ja joskus olen juonut klo 19 vielä kahvia ja ollut hyvät yöunet?

Olen kokenut tuon todella monia kertoja. Kahvilla voi olla joku vaikutus, mutta se on mitätön vaikutus verrattuna moneen muuhun asiaan, jotka yöuneni voivat pilata.

Ihmisten kyky prosessoida kofeiinia vaihtelee. Toisilla se metaboloituu nopeammin, kuin toisilla. 

Itseäni kahvi väsyttää.

Vierailija
106/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisia huuhaakeinoja viitsitä kokeilla nykyisin enää vaikka kuinka auttaisivat. Itse tiedän, että auttavat.. Nykykansa haluaa lääkäriltä ja apteekista pillereitä yhä enemmän kitaansa. Rahaa on niihin ja kaikenmaailman ravintolisiin sen lisäksi. 

Kuten tuossa eräs totesi, niin unettomuus voi olla stressiperäistä. Ei siinä mitkään vanhan kansan konstit auta, vaan stressin lähde on poistettava elämästä. Esimerkiksi työ.

Einstein on sanonut, että stressiin on syynä päivittäinen kontakti Idi oottien kanssa. Milläs ne poistat? Työ taas on ilon aihe elämässä, ei sitä pidä poistaa vaan pitää kynsin hampain työpaikastaan kiinni. 

Ei siitä huonosta työpaikasta tarvitse pitää kynsin hampain kiinni. Työpaikan vaihtaminen on aivan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
107/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on hyvä vinkki. Juo kaksi pulloa raakaa kossua ennen ilta yhdeksää, niin tulee hyvin uni.

Ikuinen uni.

Vierailija
108/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi vielä kertoa miten täysikuun vaikutuksen saa kumottua?

Vanha sanonta "aina unta makaavalle" ei silloin päde, uni tulee silmään vasta aamuyöllä ja herää normaaliin aikaan. Muutama yö kerran kuukaudessa mennään 2-4 tunnin unilla.

Nimim. Sängyssä pyörimiseen kyllästynyt kuuhullu

Oletko nainen? Kierto vaikuttaa.

Vierailija
109/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Kyllä kahvia en juo illalla. Ja lööpit täynnä neuvoja miten nukahtaa, mutta nämä unitohtorit ja muut idiootit ei tajua että joillakin on levottomat jalat 

Niihin auttaa rautalisä ja lämpimät villasukat.

Ei auta.

Vierailija
110/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Einstein on sanonut, että stressiin on syynä päivittäinen kontakti Idi oottien kanssa. Milläs ne poistat? Työ taas on ilon aihe elämässä, ei sitä pidä poistaa vaan pitää kynsin hampain työpaikastaan kiinni. 

Ei siitä huonosta työpaikasta tarvitse pitää kynsin hampain kiinni. Työpaikan vaihtaminen on aivan hyvä vaihtoehto.

Työpaikkaa ei tuosta vain vaihdeta, vaan sen hakemiseen täytyy ryhtyä ja sitten ehkä pääsee uuteen paikkaan, josta ei ole takeita, onko se parempi vai huonompi. Jos palkka on hyvä nyt, niin voi joutua pudottamaan omaa tulotasoaan tai sitten hakemaan vaativiin paikkoihin, joissa on vaikeat testit ja haastava työ edessä. Voi se silti kannattaa, mutta mikään selvä ratkaisu työpaikan vaihtoon ryhtyminen ei ole.

Vierailija
111/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
112/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön unettomuuteen 200mg Buranaa puolikkaan tapletin iltaisin. Hyvin nukuttaa menen kymmeneltä nukkumaan ja herään vasta puoliltapäivin.

Olen kokeillut myös joitain peräpuikkoja ja niilläkin oli hyvä vaikutus

😂😂

Vierailija
113/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi vielä kertoa miten täysikuun vaikutuksen saa kumottua?

Vanha sanonta "aina unta makaavalle" ei silloin päde, uni tulee silmään vasta aamuyöllä ja herää normaaliin aikaan. Muutama yö kerran kuukaudessa mennään 2-4 tunnin unilla.

Nimim. Sängyssä pyörimiseen kyllästynyt kuuhullu

Oletko nainen? Kierto vaikuttaa.

Olen, ikää 65 v. Ei ole kiertoa enää.

Kuun vaikutusta uneen on tutkittu, kyllä vaikuttaa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Vierailija
114/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n vinkit sopisivat myös sotaherroille, sissijohtajille ja sotia aloittaville valtioiden päämiehille.

Näin ne sodat loppuvat!

Vierailija
115/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
116/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti unettomuus joskus osuu kohdalle. Ymmärrät toivottavasti sitten, miten typerä olet.

Vierailija
117/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja toki tiesikin sen, mutta tuskin kukaan oikeasti unettomuudesta kärsinyt koko valaistusta viestin luettuaan. Jos unettomuus on vakavaa ja kestänyt kauan, on ihminen yleensä jo kokeillut aika suuren määrän konsteja. On kuitenkin hyvin yksilöllistä mikä auttaa, vai auttaako mikään. Minulle itselleni esim liikunta (lukuunottamatta hyvin, hyvin rauhallista joogaa) on pääosin vain ja ainoastaan haitaksi pahojen unettomuuskausien aikana. Oma unettomuuteni johtuu pääosin stressistä ja siitä, että kroppani on oppinut reagoimaan vuosi vuodelta herkemmin stressiin hirveillä ylikierroksilla, joita liikunta ja jatkuva puuhastelu vain pahentavat. Samoin esimerkiksi alkoholi pienenäkin annoksena haittaa itselläni hurjasti nukahtamista, sen sijaan kahvi ei tee mitään ellen tosi myöhään juo. Banaani auttaa enemmän korvaan tungettuna kuin syötynä, ja viimeinen virhe olisi juoda ennen nukkumaanmenoa jolloin viimeinenkin toivo aamuyön kunnon unista on menetetty.&

Tää oli hyvä! Jatkanpa omia vastaavia vinkkejä, jotka ovat täysin lääketieteen virallisten neuvojen vastaisia, mutta auttavat itseäni nukkumaan paremmin.

- älä nouse yöllä ylös pois sängystä, jos heräät etkä saa nukahdettua uudestaan. Tai jos haluat varmistaa, että ylivireys jatkuu koko loppuyön etkä varmuudella nuku enää silmäystäkään, nouse toki yöllä klo 1 herätessäsi, pukeudu ja laita valoja hämärästi päälle ja mene olohuoneeseen tekemään valveilla jotain tylsää, "kunnes muka alkaa nukuttaa".

- avaa telkkari sängyssä yöllä jos heräät, ja yritäpä väsyneenä pitää silmiä auki pimeässä huoneessa maaten. Tämähän on ihan oikeakin vinkki, pitäisi vaan tuijotella seinää tai kattoa. Äänikirjan kuuntelun vinkin myös totean hyväksi!

- jos et entuudestaan tunne ahdistusta unettomuudestasi kun olet yöllä valveilla, älä aiheuta itsellesi moista ongelmaa sillä, että sinun pitäisi jokainen valveillaolohetki sängyssä tarkkailla oletko nyt varmasti nukahtamassa vai oletko niin tuhma ja tyhmä tyttö/poika ettet vaan nukahda ja sinun pitää lähteä pois

- pidä sänkyä turvapaikkana, jossa saa levätä, eikä ahdistavana paikkana jossa on pakkopakkopakko nukkua eikä missään nimessä saa olla valveilla

- älä murehdi jos sinulla on vaikeuksia uskoa lääketieteen näkemystä, jonka mukaan pahoista unihäiriöistä ja sen pahoista vaikutuksista kärsivänä et vaan oikeasti ole vielä tarpeeksi univajeessa. Kunhan vaan tarpeeksi lisää rajoitetaan nukkumistasi ja pahennetaan univajetta ja sen elämässäsi aiheuttamia pahoja seurauksia, niin kyllä sinä kuulemma sitten nukut! Aijaa. Olen kärsinyt tätä pahaa univajetta useita vuosia, mutta säilyittäisin silti mieluusti terveyteni, mielenterveyteni ja työkykyni silloinkin, kun unettomuutta yritetään _hoitaa_.

- ihmettele rauhassa paradoksia, että tiede jatkuvasti kertoo univajeen merkittävistä vaikutuksista terveydelle, mutta jos uskot näitä tieteen tutkimustuloksia, se on virallisten testien mukaan virheellinen uskomus, joka pahentaa unihäiriöitäsi

- älä ahdistu että lehdet ja somet on täynnä typerinä pitämiäsi univinkkejä

Vierailija
118/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on parasta unta ja lepoa. Ihminen ei unta tarvitse, työtä tarvitsee ja ainakin kolme työpaikkaa oltava. 

Vierailija
119/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mun nauraa. En juo kahvia, kuin joskus aamulla, harrastan liikuntaa sekä kevyttä, että raskasta. Luen illalla kylläkin kirjoja, että varmaan toi luontodokkari täytyy vielä kokeilla.

Mutta sen verran sanon vaan, että jos on lapsuudesta asti ollut uneton, koska on aika hankalia juttuja eteen tullut, joita ei lapsen pitäisi kokea, niin kyllä ne vaan siihen rauhoittumiseen ja uneen vaikuttaa.

Olen työelämässä ja korkeakoulutettu, että jotenkin sitä on onnistunut pysymään toimintakykyisenä, mutta raskasta on välillä kun ei unta saa. Nykyää olen aamuvirkku eli herään klo 3-4 aamulla. Eikä uni enää tule. Onneksi ei tarvitse enää vuorotyötä tehdä. 

Mutta toki kaikki vinkivitoset, jotka on jo moneen kertaan kokeiltu, ovat tervetulleita.

Onneksi on sentään saanut lääke- ja terapia-apua, että pystyy tässä yhteiskunnassa toimimaan tuottavana kansan osana. 

T. Hlö jolla, köyhä ja väkivaltainen lapsuus koulukiusattuna.

Vierailija
120/122 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mun nauraa. En juo kahvia, kuin joskus aamulla, harrastan liikuntaa sekä kevyttä, että raskasta. Luen illalla kylläkin kirjoja, että varmaan toi luontodokkari täytyy vielä kokeilla.

Mutta sen verran sanon vaan, että jos on lapsuudesta asti ollut uneton, koska on aika hankalia juttuja eteen tullut, joita ei lapsen pitäisi kokea, niin kyllä ne vaan siihen rauhoittumiseen ja uneen vaikuttaa.

Olen työelämässä ja korkeakoulutettu, että jotenkin sitä on onnistunut pysymään toimintakykyisenä, mutta raskasta on välillä kun ei unta saa. Nykyää olen aamuvirkku eli herään klo 3-4 aamulla. Eikä uni enää tule. Onneksi ei tarvitse enää vuorotyötä tehdä. 

Mutta toki kaikki vinkivitoset, jotka on jo moneen kertaan kokeiltu, ovat tervetulleita.

Onneksi on sentään saanut lääke- ja terapia-apua, että pystyy tässä yhteiskunnassa toimimaan tuottavana kansan osana. 

T. Hlö jolla, köyhä ja väkivalt

Lopeta aamukahvin juonti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä