Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö eläkejärjestelmäämme hyvänä?

Vierailija
25.12.2023 |

Nykysysteemihän on sen kaltainen, että työssäkäyvät makselevat eläkeläisten eläkkeitä.

Mitäpä jos eläkejärjestelmämme olisikin sellainen, että nykyisten eläkemaksujen suuruinen summa kerättäisiin työntekijältä maailmanlaajuiseen indeksiosakerahastoon hänelle itselleen, joka vuosikymmenet kasvaisi korkoa korolle periaatteella. Eläkkeelle jäätyään hän saisi sitten potin itselleen ja voisi sitä alkaa tuhlaamaan tai vaikka ottamaan rahastosta vain osingot.

Nyt jos ihminen kuolee heti eläkkeelle jäätyään, niin hänelle jäi vain maksaja karu osa. Sen sijaan sijoitusrahasto vaihtoehdossa perijät saisivat varat.

Kommentit (231)

Vierailija
121/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkarepökäleet ei haluais maksaa muuta kuin omia sijoitustilejään. Siltä tämä näyttää. Mutta yhteiskunta nyt ei toimi näin.

Yleensä näin huutelee NE jotka EIVÄT maksele nytkään YHTÄÄN MITÄÄN vaan ovat siellä saamapuolella ja syvällä.

Vierailija
122/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Systeemi on järkyttävän epäoikeudenmukainen. Se joka kuolee ennen eläkeikää menettää elämänsä lisäksi maksetut eläkkeet.

Ilmeisesti et ota palo- etkä muitakaan vakuutuksia. Nekin ovat pitkälti tulonsiirtoja, jos asiaa tarkastelee ei post.

Eläkevakuutus tarjoaa turvaa pitkän elämän ja työkyvyttömyyden aiheuttamilta riskeiltä. Ei tarvitse pelätä, että eläkekassa on tyhjä 85-vuotispäivänä, mutta vuosia vielä runsaasti jäljellä.

Ei tarjoa. Menetät jokaista maksamaasi euroa kohden 40 cnt. Sijoittamalla itse et vain saisi parempaa "eläkettä" (osinkotuotto) vaan saisit myös PÄÄOMAN, joka siis jäisi perinnöksi. Siis JO yhdessä sukupolvessa varmistettaisiin seuraavalle sukupolvelle samankokoinen eläke KOKO loppuelämän ajaksi kuin itse saa. Siis sen jälkeläisen ITSE keräämän oman "eläketurvan" lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen eläkejärjestelmä on kansainvälisessä vertailussa hyväksi todettu. Kerropa tuolta maailmalta joku parempi systeemi.

Linkitäpä tuon väitteesi tueksi jotain faktaa. Muuten se on pelkkä sinun oma kuvitelmasi, jonka olet omaan päähäsi luonut  

Vierailija
124/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Systeemi on järkyttävän epäoikeudenmukainen. Se joka kuolee ennen eläkeikää menettää elämänsä lisäksi maksetut eläkkeet.

Ilmeisesti et ota palo- etkä muitakaan vakuutuksia. Nekin ovat pitkälti tulonsiirtoja, jos asiaa tarkastelee ei post.

Eläkevakuutus tarjoaa turvaa pitkän elämän ja työkyvyttömyyden aiheuttamilta riskeiltä. Ei tarvitse pelätä, että eläkekassa on tyhjä 85-vuotispäivänä, mutta vuosia vielä runsaasti jäljellä.

Eläkesysteemi on lähempänä perjantaipullon arvontaa kuin vakuutuksia. 

Vierailija
125/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pienipalkkainen (yleensä nainen) saa rangaistuksen jos on hoitanut lapset kotona ja säästänyt yhteiskunnan varoja. Saa saman eläkkeen kun toinen joka ei ole tehnyt päivääkään töitä. Eikä auta vaikka se pienituloinen nainen olisi tehnyt vuosikymmenet töitä.

t. pienituloinen nainen, tuleva pienituloinen eläkeläinen

Vierailija
126/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkerahastot perustuvat sijoittamiseen. Miksi teidän omat sijoitusideanne olisivat parempia?

Niin menee ja ne pääomat jäävät eläkerahastojen omaisuudeksi 

Huijaushan tuo on 

Vierailija
127/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarjoa. Menetät jokaista maksamaasi euroa kohden 40 cnt. Sijoittamalla itse et vain saisi parempaa "eläkettä" (osinkotuotto) vaan saisit myös PÄÄOMAN, joka siis jäisi perinnöksi. Siis JO yhdessä sukupolvessa varmistettaisiin seuraavalle sukupolvelle samankokoinen eläke KOKO loppuelämän ajaksi kuin itse saa. Siis sen jälkeläisen ITSE ke

Nyt et kyllä osaa laskea pääoman tuottoa oikein. Luultavasti et huomioi inflaation vaikutusta, mutta noin iso virhe kyllä pistää epäilemään prosenttilaskuakin.

Olen sijoittanut nyt hiukan yli 10 vuotta tuolla periaatteella indeksirahastoihin ja vuokrattaviin asuntoihin. Reaalituotto jää molemmissa inflaation ja verojen jälkeen jonnekin 2-3 %:iin, jos sijoitus on onnistunut. Hetkittäin saa parempaa tuottoa, muttei luotettavasti, ja ruokarahaan pitää voida luottaa. Tuottoprosentti on suurempi velkavivulla, mutta silloin tuotto menee lainan lyhennyksiin, eikä ole ollenkaan käytettävissä kaurapuuroon ja perunaan.

Väittäisin, ettei kukaan normaali palkansaaja saa kasaan pääomia, joilla itse elää eläkeiässä mukavasti ja joista jää vielä perintöveroihin säästöjä niin, että itse pääoma siirtyy perillisille.

Vierailija
128/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt et kyllä osaa laskea pääoman tuottoa oikein. Luultavasti et huomioi inflaation vaikutusta, mutta noin iso virhe kyllä pistää epäilemään prosenttilaskuakin.

Olen sijoittanut nyt hiukan yli 10 vuotta tuolla periaatteella indeksirahastoihin ja vuokrattaviin asuntoihin. Reaalituotto jää molemmissa inflaation ja verojen jälkeen jonnekin 2-3 %:iin, jos sijoitus on onnistunut. Hetkittäin saa parempaa tuottoa, muttei luotettavasti, ja ruokarahaan pitää voida luottaa. Tuottoprosentti on suurempi velkavivulla, mutta silloin tuotto menee lainan lyhennyksiin, eikä ole ollenkaan käytettävissä kaurapuuroon ja perunaan.

Väittäisin, ettei kukaan normaali palkansaaja saa kasaan pääomia, joilla itse elää eläkeiässä mukavasti ja joista jää vielä perintöveroihin säästöjä niin, että itse pääoma siirtyy perillisille.

Takuulla osaan laskea pääoman tuoton oikein, ja OLEN huomioinut inflaation vaikutuksen.

Olen sijoittanut 30 VUOTTA. joten tasan tarkkaan tiedän millaisiin tuottoihin pääsen.  Ja kummasti minä olen palkansaajana saanut jo NYT sellaisen pääoman kasaan että TÄLLÄKIN hetkellä vuosituotto NETTONA on parempi kuin tämän hetken eläkekertymäni on. Jos olisin saanut palkastani maksetut eläkemaksut (nettona tietenkin) itselleni sijoitettavaksi saisin jo nyt nykyisen salkkuni tuotoilla useamman tuhannen euron netto-osinkotulot kuukausittain. Eläkettä tulen saamaan tuskin 2000 €/kk.

Vierailija
129/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkejärjestelmän suurin epäreiluus on, että kun nainen synnyttää lapsen, joka siis on avainhenkilö naisen oman sukupolven eläkkeiden rahoittamiseen, kyseisen naisen oma eläkekertymä kärsii ja siihen tulee iso aukko.

Oikeasti lapsen synnyttämisestä ja hoitamisesta ja kasvattamisesta uudeksi eläkkeiden maksajaksi piisi palkita paremmalla eläkkeellä. Nyt siitä rangaistaan huonommalla eläkkeellä, ja perhevapaiden aikana työssä käyneet ikätoverit nappaavat hyödyt.

Itse asiassa, jos pitää pelkät äitiys- ja vanhempainvapaat (ei siis hoitovapaata, joka on täysin oma valinta), eläkekertymään ei tule minkäänlaista aukkoa.

Siitäkin tulee lapsisakko, joka jo vaikuttaa.

Suurin epäreiluus on siinä, että lapsettomat saavat parhaat eläkkeet, vaikka eivät kasvata maksajia eläkkeilleen.

Mikä ihmeen lapsisakko?

Eläkettä kertyy tulojen ja työssäolovuosien mukaan, eikä siihen vaikuta onko lapsia vai ei. Tokihan näin viiden lapsen äitinä ottaisin ihan mielelläni jonkun extrabonuksen, mutta ilman sitäkin tuleva eläkkeeni on ihan kohtuullinen.

Vierailija
130/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkejärjestelmän suurin epäreiluus on, että kun nainen synnyttää lapsen, joka siis on avainhenkilö naisen oman sukupolven eläkkeiden rahoittamiseen, kyseisen naisen oma eläkekertymä kärsii ja siihen tulee iso aukko.

Oikeasti lapsen synnyttämisestä ja hoitamisesta ja kasvattamisesta uudeksi eläkkeiden maksajaksi piisi palkita paremmalla eläkkeellä. Nyt siitä rangaistaan huonommalla eläkkeellä, ja perhevapaiden aikana työssä käyneet ikätoverit nappaavat hyödyt.

Itse asiassa, jos pitää pelkät äitiys- ja vanhempainvapaat (ei siis hoitovapaata, joka on täysin oma valinta), eläkekertymään ei tule minkäänlaista aukkoa.

Siitäkin tulee lapsisakko, joka jo vaikuttaa.

Suurin epäreiluus on siinä, että lapsettomat saavat parhaat eläk

Eläkkeesi EI OLE kohtuullinen verrattuna palkastasi maksettuihin eläkemaksuihin.

Vierailija
131/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olishan se kiva kun pääsis käsiks rahoihin mitä on säästäny.

Ei na ole sun rahoja. Kaikki maksaa eläkekassaan samalla prosentilla ja kun on aika, niin saat eläkettä.

Täysin typerää ajatella, että milloin saan omani takaisin. Ei verojakaan ajatella niin.

Vierailija
132/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei na ole sun rahoja. Kaikki maksaa eläkekassaan samalla prosentilla ja kun on aika, niin saat eläkettä.

Täysin typerää ajatella, että milloin saan omani takaisin. Ei verojakaan ajatella niin.

veroprosenttikeskusteluissa nämä sit ei ole teidän mukaan veroja... ja nytkö ne onkin? Päättäkää jo vassarit.

Vierailija
133/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarjoa. Menetät jokaista maksamaasi euroa kohden 40 cnt. Sijoittamalla itse et vain saisi parempaa "eläkettä" (osinkotuotto) vaan saisit myös PÄÄOMAN, joka siis jäisi perinnöksi. Siis JO yhdessä sukupolvessa varmistettaisiin seuraavalle sukupolvelle samankokoinen eläke KOKO loppuelämän ajaksi kuin itse saa. Siis sen jälkeläisen ITSE ke

Sijoittamisessa on aina riskinsä, etkä mitenkään voi tietää saavasi loputtomiin varmaa osinkoa varsinkaan, jos jokainen suomalainen olisi sijoittaja. Ja sukupolville siirtymisestä - verottaja kyllä leikkaa ihan kivasti. Ja jos olisi jokaisesta kiinni eläkesäästöt, niin nykyisellä palkkapolitiikalla monellakaan ei äästäisi mitään eläkesäästöjä, kun elää niin tiukilla pienellä palkalla.

Vierailija
134/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

veroprosenttikeskusteluissa nämä sit ei ole teidän mukaan veroja... ja nytkö ne onkin? Päättäkää jo vassarit.

Mitä sä oikein sekoilet? Eläkemaksu on eläkemaksu ja veror on veor, ei tuossa muuta ole väitetty. 

Vierailija
135/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarjoa. Menetät jokaista maksamaasi euroa kohden 40 cnt. Sijoittamalla itse et vain saisi parempaa "eläkettä" (osinkotuotto) vaan saisit myös PÄÄOMAN, joka siis jäisi perinnöksi. Siis JO yhdessä sukupolvessa varmistettaisiin seuraavalle sukupolvelle samankokoinen eläke KOKO loppuelämän

Tottakai ne rahat mitkä NYT menee eläkemaksuihin tulisi nykyisen palkan päälle. Työnantajalle neutraari. Näin ollen jos niitä rahoja on NYT vara maksaa niin olisi jatkossakin vara maksaa. JOkainen saisi itse päättäää 1) sijoittaako itse. 2) ostaako eläkevakuutuksen jostain yhtiöstä.

Vierailija
136/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkejärjestelmässä on vielä tämmöinenkin tulonsiirto:

Jesse ja Jussi tienaavat saman verran ja maksavat yhtä paljon eläkemaksuja nykyisten eläkeläisten hyväksi.

Jessen vanhemmat on isoilla eläkkeillä ja hyötyvät järjestelmästä. Pääsivät varhain eläkkeelle ja nytkin eläkkeet nousee taas satasia kuten viime vuodeen vaihteessa. Jessen vanhemmat vaurastuu lisää ja heiltä jää entistä mukavampi perintö Jesselle. Jesse siis saa "palautuksen" myöhemmin eläkemaksuistaan.

Jussin isä kuoli heti täytettyään 60 ja äitillä on pieni eläke. Siispä Jussi ei tule saamaan palautusta perintöjen muodossa nyt maksetuista hurjista eläkkeistä. 

Eli käytännössä siis hyväosaisille kerätään lisää rahaa koko työväestön taskusta. Toiset saa sitten entistä enemmän perintöjä, toiset ei saa. Tämä on todellinen "rikkaat rikastuu" -järjestelmä ja siinä kerätään mukavasti kaikilta rahat varakkaiden sukujen taskuun.

Vierailija
137/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä myös ymmärrä näitä eläkekatto vaatimuksia. Kun kerran eläkkeet määräytyvät maksettujen elämaksujen suhteessa, ei ole keneltäkään pois jos paljon eläkemaksuja maksaneet saavat paremmat eläkkeet.

Kyllä se on työikäisiltä pois, kun maksussa olevat eläkkeet eivät vastaa maksettuja eläkemaksuja. Ennen vuoden 2005 eläkeuudistusta järjestelmä oli hyvinkin avokätinen superkarttumineen. Kaikki superkarttumat pelasi suurten ikäluokkien pussiin. Näistä on ihan faktaa saatavilla ja eläkekertymien leikkaus näkyy myös omalla eläkeotteella. Esim. vuonna 2004 palkansaajan työeläkemaksu oli muistaakseni 4,6%, mutta sillä kertyi minulle 100 €/kk eläkekertymää, kun nykyisellä 7,15% maksulla kertymä on 50 €/kk. 

Det är för få som begriper detta och ännu färre som är färdiga att göra något åt saken.

Själv konstaterade man faktum ungefär år 2000 och några år senare upphörde skattebetalningen till Finland permanent.

Vierailija
138/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inte i bananrepubliker.

Vierailija
139/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarjoa. Menetät jokaista maksamaasi euroa kohden 40 cnt. Sijoittamalla itse et vain saisi parempaa "eläkettä" (osinkotuotto) vaan saisit myös PÄÄOMAN, joka siis jäisi perinnöksi. Siis JO yhdessä sukupolvessa varmistettaisiin seuraavalle s

Tottakai ne rahat mitkä NYT menee eläkemaksuihin tulisi nykyisen palkan päälle. Työnantajalle neutraari. Näin ollen jos niitä rahoja on NYT vara maksaa niin olisi jatkossakin vara maksaa. JOkainen saisi itse päättäää 1) sijoittaako itse. 2) ostaako eläkevakuutuksen jostain yhtiöstä.

Ei varmasti palkka nousisi sitä osuutta, jonka työnantaja tällä hetkellä maksaa eläkemaksuja. Sen 8,5 % voisit saada enemmän käteen, mutta eiköhän sekin menisi siihen, kun jankataan palkkamaltista eikä ole varaa palkankorotuksiin.

Vierailija
140/231 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on vaan niin hölmöjä, että saavat kaiken menemään. Ja verotettavaa tuloahan se olisi, nyt ei ole. Eli nyt minun osaltani menee 2800€ /kk eläkkeisiin, mutta jos tämä olisi osa palkkaani, saisin sijoitettavaksi 1300€. Tuo yksin jo asettaa ylivoimaisen haasteen kyvyilleni sijoittajana.

Tämä 30 vuotta sijoittanut joko laskee väärin tai sijoittaa verovapaata pääomatuloa,  perintörahoja tai lottovoittoa. Ei saa tuollaista yhtälöä aikaan palkansajan reunaehdoilla, ei millään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi