Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy naisilla?

Vierailija
25.12.2023 |

Miten ylemmän keskiluokan nainen eroaa duunarinaisesta? Kun miehille on jo vastaava ketju, niin kirjataas havaintoja naisistakin. 

Kommentit (251)

Vierailija
81/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä duunarina että akateemisena sanoisin, että enemmän kuuluu kuin näkyy, paitsi ehkä ihan nuorimmilla.

Vierailija
82/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunarinaiset puhuvat lastensa kouluista ja keskiluokan naiset itse käymistään.

Ylemmän sosiaaliluokan naiset opiskelevat lisää työnsä ohella ja puhuvat mieluummin näistä opinnoista kuin lastensa opinnoista.

Nämähän ei sulje toisiaan pois mitenkään. En tiedä yhtäkään vanhempaa joka ei ylpeänä kertoisi lapsistaan ja heidän tekemisistään, lasten ollessa aikuisia heidän kouluistaan, jos jotakuta kiinnostaa kuunnella. Ja ei vaadi oman elämän puutetta se. 

Jos kuuntelijaa kiinnostaa puhun yhtä mielelläni väitöskirjatutkimuksestani kuin lapseni juuri aloittamista akateemisista opinnoista. Ne ei sulje toisiaan pois, kai nyt joka äitiä oman lapsen tekemiset innostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse ylempään keskiluokkaan ja huomaan että minulla on esim. vähemmän merkkivaatteita kuin huomattavasti matalammin palkatuilla ja koulutetuilla naisilla. En tunne tarvetta koreilla joillain merkeillä ja yrittää nostattaa niillä statustani. He keskittyvät paljon enemmän pinnallisuuteen ha käyttävät ne vähät rahansa merkkituotteisiin eikä heille jää paljoa säästöön, kun taas tuntemani ylemmän keskiluokan naiset keskittyvät kasvattamaan varallisuuttaan eivätkä tuhlaa rahojaan. Minusta ero siis näkyy tosi selvästi rahankäyttötaidoissa.

Kaikki vaatteet on jotain merkkiä ja näin ollen on merkkivaatteita.

Vierailija
84/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut 2 ammattia

Ei ole taskoja

En käytä meikkiä, tekokynsiä tms.

On oma hiusväri ja pitkä tukka

On siistit asialliset, naiselliset vaatteet

Olen rauhallinen

Olen duunari

Vierailija
85/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajat, assistentit yms. yleisesti kiinnostuneita lähinnä ihmissuhteista, mistä löytää mies ja saada lapsi (miettimättä oikeastaan yhtään, mitä annettavaa sille lapselle edes olisi), koira yleensä lapsen korvikkeena, luonteeltaan ennakkoluuloisia kiusaajia, sivistys ja kulttuuri eivät kiinnosta, musiikkimaku Kaija Koo ja Behm tmv suomi-iskelmä, joka vetoaa lähinnä tunteisiin, mutta ei tarjoa mitään haastetta aivoille, ihailevat miljonäärimimmejä tyyliin Hailey Bieber ja Bella Hadid, moraali löysää (varastetaan työpaikalta, jätetään työt muille, aina saikulla jne), manifestoinnit, astrologia ja muu huuhaa viehättää.

Ylempää keskiluokkaa kiinnostaa enemmän oma nousu eli esim. ihmisoikeudetkin käsitetään lähinnä keinona edistää omaa asemaa eikä paljoa kiinnosta vaikkapa ulkomalaistaustaisten naisten realiteetit, yhtä lailla ennakkoluuloisia, mutta kiusaaminen toteutetaan peitellymmin, sivistys lähinnä tasoa Hesari

Kannattaa laajentaa tuttavapiiriä, niin ehkä löydät muutaman ihmisen, johon ei tarvitse suhtautua kaunaisesti.

Vierailija
86/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tapaillut molempia ja suurimmat erot ovat varmaan tupakoinnissa, yleissivistyksessä ja keskustelunaiheissa. Nyt jouluna huomasi hyvin miten duunarisukulaisten keskustelunaiheet liittyivät pääasiassa muihin ihmisiin, kun akateemisten kanssa saatettiin keskustella mm. avoimen yliopiston roolissa yhteiskunnassa nyt kun maksut moninkertaistuvat.

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.

Eleanor Roosevelt

Vierailija
87/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajat, assistentit yms. yleisesti kiinnostuneita lähinnä ihmissuhteista, mistä löytää mies ja saada lapsi (miettimättä oikeastaan yhtään, mitä annettavaa sille lapselle edes olisi), koira yleensä lapsen korvikkeena, luonteeltaan ennakkoluuloisia kiusaajia, sivistys ja kulttuuri eivät kiinnosta, musiikkimaku Kaija Koo ja Behm tmv suomi-iskelmä, joka vetoaa lähinnä tunteisiin, mutta ei tarjoa mitään haastetta aivoille, ihailevat miljonäärimimmejä tyyliin Hailey Bieber ja Bella Hadid, moraali löysää (varastetaan työpaikalta, jätetään työt muille, aina saikulla jne), manifestoinnit, astrologia ja muu huuhaa viehättää.

Ylempää keskiluokkaa kiinnostaa enemmän oma nousu eli esim. ihmisoikeudetkin käsitetään lähinnä keinona edistää omaa asemaa eikä paljoa kiinnosta vaikkapa ulkomalaistaustaisten naisten realiteetit, yhtä lailla ennakkoluuloisia, mutta kiusaaminen toteutetaan peitellymmin, sivistys lähinnä tasoa Hesari

Itse asiassa moni todella menestynyt ihminen harrastaa manifestointia, mutta eivät vain huutele siitä kaduilla.

Vierailija
88/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelut ovat koulutetulla luokalla abstraktimpaa, sosiaaliluokaltaan alemmilla keskustelut ovat lähes poikkeuksetta konkreettisia ja käytännönläheisiä, eivät ole juurikaan kiinnostunut spekuloimaan asioiden tausta- tai teoriasyitä. Koulutettu luokka on kiinnostunut asioiden taustasyistä, politiikankin tasoista. Itse olen tutkijakoulutuksen saanut, muu kasvuperheeni ei ole suorittanut korkeakoulututkintoa. Tästä syystä keskustelut sisarieni kanssa torppautuvat aina siihen, että käytännössä keskustelu katkaistaan johonkin yksittäiseen konkreettiseen asiaan ja tämän jälkeen keskustelua ei jatketa. Tämän olen käytännössä nähnyt, että kouluttamaton luokka takertuu konkretiaan ja käytäntöön, koulutettu luokka etsii tuon taustalla olevia yleisiä tasoja. Sitten on tietenkin vielä, että tämä kouluttamaton luokka on usein äärimmäisen koulutusvihamielinen.

Vierailija
89/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ketju, sietäisitte hävetä.

Vierailija
90/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tapaillut molempia ja suurimmat erot ovat varmaan tupakoinnissa, yleissivistyksessä ja keskustelunaiheissa. Nyt jouluna huomasi hyvin miten duunarisukulaisten keskustelunaiheet liittyivät pääasiassa muihin ihmisiin, kun akateemisten kanssa saatettiin keskustella mm. avoimen yliopiston roolissa yhteiskunnassa nyt kun maksut moninkertaistuvat.

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.

Eleanor Roosevelt

Nyt pitäisi sitten päättää, että oliko entisen USAn presidentin vaimo suuri filosofi. Sanoisin, että ehkä ei. Mutta onhan tuokin tokaisu yksi muiden joukossa.

Onko sinulla tuollaisia englanninkielisiä piristäviä mietelauseita kehyksissä kotisi seinillä? Lukeeko keittiössäsi "kitchen" ja olohuoneessa "live, laugh, love"?

Vierailija
91/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan! Minulla on täsmälleen sama kokemus. Tuosta syystä olen vuosien jälkeen luovuttanut siten, että en enää  kohteliaisuudestakaan enää olla erityisen läheisissä väleissä kouluttamattoman luokan kanssa. Mikään ei yhdistä, ei arvot, ei tavoitteet, ei kiinnostuksen kohteet, ei keskustelunaiheet. Yritin vuosia tasapainoilla ja yrittää esim. työpaikalla laskeutua kouluttamattoman tasolle, mutta eihän se onnistunut, kun omat kiinnostuksen kohteeni ja arvomaailmani on muualla. Terveisin korkeakoulutettu.

Vierailija
92/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin ihana viettää joulu itseään ylentäen ja ihmisiä rahan ja ulkonäön perusteella luokitellen?

Siinä korostuu joulun tarkoitus, vai miten se nyt oli.

Ymmärrät joko tahallaan väärin tai sitten olet kouluttamaton toopeliini, jos luulit ketjun käsittelevän rahaa tai itsensä korottamista. 

Vierailija
93/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisuus on ainakin erilaista. Omien kokemusteni mukaan duunarinaiset on sängyssä estottomampia ja kokeilunhaluisempia, lisäksi rennompia ja antavat tunteen viedä. Akateemisilla on useimmin ongelmia itsetuntonsa, orgasmien ja heittäytymisen kanssa.

Vierailija
94/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalisuus on ainakin erilaista. Omien kokemusteni mukaan duunarinaiset on sängyssä estottomampia ja kokeilunhaluisempia, lisäksi rennompia ja antavat tunteen viedä. Akateemisilla on useimmin ongelmia itsetuntonsa, orgasmien ja heittäytymisen kanssa.

Tämä. Duunarivanhemmilla ei ollut selvinpäinkään mitään ongelmaa alkaa äänekkäästi parittelemaan samassa hytissä jossa teini-ikäiset yrittivät nukkua.

Vierailija
95/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunarinaiset puhuvat lastensa kouluista ja keskiluokan naiset itse käymistään.

Jos kuuntelijaa kiinnostaa puhun yhtä mielelläni väitöskirjatutkimuksestani kuin lapseni juuri aloittamista akateemisista opinnoista. Ne ei sulje toisiaan pois, kai nyt joka äitiä oman lapsen tekemiset innostaa.

En ole mikään lapsi enää, mutta kaunainen ja nähtävästi koulutusvastainen äitini (kouluttamaton luokka) sanoi vielä vanhoilla päivillään tohtoristyttärelleen eli minulle, että "sinun korkealle lukeneisuudestasi ei ole ollut sinulle mitään hyötyä" ja hymyili vielä narsistisesti päälle. Äitini lienee siis Suomessa harvinaisuus. On ollut äärimmäisen kova ja tie kuunnella oman kasvuperheen ilkeyksiä elämän aikana. Siinä koulutetun ja ei-koulutetun ero konkretisoituu. Eli näillä kahdella ei ole kokemukseni mukaan mitään tekemistä toistensa kanssa. Itse olen saanut eniten kaunaa ja mustamaalaamista oman lapsuudenperheeni jäseniltä. Ulkopuoliset ovat sentään suhtautuneet minuun neutraalisti.

Vierailija
96/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse ylempään keskiluokkaan ja huomaan että minulla on esim. vähemmän merkkivaatteita kuin huomattavasti matalammin palkatuilla ja koulutetuilla naisilla. En tunne tarvetta koreilla joillain merkeillä ja yrittää nostattaa niillä statustani. He keskittyvät paljon enemmän pinnallisuuteen ha käyttävät ne vähät rahansa merkkituotteisiin eikä heille jää paljoa säästöön, kun taas tuntemani ylemmän keskiluokan naiset keskittyvät kasvattamaan varallisuuttaan eivätkä tuhlaa rahojaan. Minusta ero siis näkyy tosi selvästi rahankäyttötaidoissa.

Vähän tähän liittyen olen huomannut ilmiön. Jotkut alemman keskiluokan naiset käyttävät rahansa omaan ulkonäköön, joka on viimeisen päälle huoliteltu ja laitettu. Samoin koti on täynnä niitä trendikkäimpiä kuppeja ja kippoja. Samaan aikaan näiden lapsilla on mitä kamalam

Työväenluokan räväkkää, kailottavaa, mäkättävää äänensävyä.

"Kyä paree on näin".

Vierailija
97/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksut pakkelit, hiuslisäkkeet, tuheroripset, leimat, huulitäytteet. Ei voi erehtyä.

Et siis ole viime aikoina käynyt yliopistolla? Tuollaisia irtokaunisteita sielläkin näkyy. Joillakin jopa täyteaineilla pullistettuja ankkahuulia.

Vierailija
98/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala ketju, sietäisitte hävetä.

Joskus totuus sattuu.

Vierailija
99/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eleanor Roosevelt

Mikähän minä sitten olisin Eleanor Rooseveltin mukaan, kun tykkään keskustella näistä kaikista?

Olen kehittämistyössä ja puhun joka päivä ideoista mutta myös tapahtumista, joissa näitä ideoita kehitetään yhdessä ihmisten kanssa. Joskus ei voi välttyä huomaamasta, miten joidenkin ihmisten henkilökemiat haittaavat yhdessä tehtävää kehitystyötä. Se täytyy osata ottaa huomioon.

Vierailija
100/251 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäämpi todennäköisesti ei meikkaa eikä muutenkaan tuhlaa rajallista aikaansa pinnallisuuksiin.

Älykkyys ei kyllä erottele meikkaamatonta ja meikattua missään määrin. Meikkaaminen on halua olla huolitellun näköinen. Miksi älykäs ei sitä haluaisi, ainakin silloin tällöin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi