Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moni ei edes ymmärrä miten epäterveellinen ruoka oikeasti vaikuttaa ihmiseen, siis kuinka iso haitta siitä oikeasti on

Vierailija
24.12.2023 |

Sitä ei itse näe ollenkaan jos on tottunut syömään huonosti, mutta esim mun kaltanen ihminen kuka syö oikeasti terveellisesti ja hyvin ja säännöllisesti huomaa sen todella hyvin

Mun ei tarvi syödä kuin 1 päivä huonosti ja se vaikuttaa heti mun mielialaan,jaksamiseen, vire-tilaan, turvotus, huonovointisuus jne jne

Oli huono tapa mikä tahansa, sen pystyy näkemään oikeasti vasta sitten kun siitä astuu kokonaan pois hetkeksi, ei sitä muuten näe. 

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

na terveellinen ruoka on joillekin ihmisille suorastaan myrkyllistä

Vaihdoin punaisen lihan ja sokerin,suokan ja rasvan salaattiruokiin ja paino nousi lähes 5 kiloa viikossa

Vierailija
122/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti kun henkilö joka syö hyvin rajoitetusti, hysteerisesti välttää kaikkia lisä/säilöntäaineita joten ei voi ostaa kaupasta oikeestaan mitään, ees maitoa, (käsitelty)    kirjoittaa ettei ole ortorektikko vaan terveellisen ruuan syöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan 1. terveellisestä ruokavaliosta ja 2. sen vaikutuksista oloon niin nämä on eri asioita kuin 1. vähäenerginen ruokavalio tai 2. vaikutus elinikään.

Totta kai on huono olo vaikka äkkirykäyksellä kalaan ja vihanneksiin vaihtaessa, jos ei laske kaloreita ja vetää jatkuvasti isolla miinuksella! Tai kuvittelee saavansa tuosta riittävästi hiilihydraatteja (=aivojen tärkein polttoaine). Suosittelen ottamaan laskurin käteen ja katsomaan, saako noilla eväillä edes 1500 ckal päivässä ja pohtimaan väsymyksen syitä sitten uudelleen.

Terveellisen ruoan syynä ei monellakaan ole laihtuminen. Normaalipainoisena liikkuvana ihmisenä tarvitsee vihreiden ja proteiinin lisäksi kauraa, riisiä, perunaa jne solujen polttoaineeksi. Hyvin syömällä on kevyt ja energinen olo, paino pysyy tasaisena ja sitten joko elää onnekkaasti pitkään tai ei. Todennäköisyydet on ensimmäisen puolella. 

Vierailija
124/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin punaisen lihan ja sokerin,suokan ja rasvan salaattiruokiin ja paino nousi lähes 5 kiloa viikossa

Olet lääketieteellinen ihme, sillä jos paino nousee oikeasti viikossa tuollaisen määrän, kannattaa jo pyrkiä sirkukseen. Tai sitten painoa on niin paljon, että 5 kg tulee jo nesteistä.

Lisäksi olen huomannut, että salaattiruokakin tarkoittaa niin montaa asiaa: lautasella on salaattipeti, jonka päälle mätetään vaikka mitä, alkaen tietysti rasvaisesta salaatinkastikkeesta.

Vierailija
125/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä se tiedät kaiken hallelujaa

Sinä se lyttäät automaattisesti ja vedät kaiken itseesi hallelujaa

Vierailija
126/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, joka kanssa tuntuu jotenkin tosi luontaisesti tekevän hyviä valintoja ruokapöydässä, olen oikeasti joskus kadehtinut sitä helppoutta kun itse sorrun etenkin makeaan. En voi ymmärtää, miten joku voi buffet-pöydässä jättää jälkkärin syömättä!

Lisäksi annokset ovat aina kohtuullisia ja jos on liian iso jossain ravintolassa, hän tyynesti jättää syömättä. Mä en voi, kun olen siitä maksanut...

Hän sanoo tuota samaa, muuten, että jos vetää huonoa ruokaa, olo on huono heti, mutta kun taas palaa "oikeille ruuille" muutos on hitaampi, eli esim. ulkomailla lomilla ollessa kun tulee syötyä (ja juotua) mitä sattuu niin pari, kolme viikkoa kestää, että olo on normi ja energinen.

Vierailija
127/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida olla sinun huolesi, miten muut syövät. Toki halusit vain julistaa omaa paremmuuttasi, etkä vaikuttaa muihin positiivisesti.

Tästä huomaa miten kiukkuiseksi tulee roskaruoalla.

Vierailija
128/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa? 

Kaikki kuolee, jotkut aikaisemmin, jotkut myöhemmin, mutta varmaa on se että kaikki kuolee joskus.

Voit elää vaikka kuinka terveellistä elintapaa ja silti kuolet seuraavana päivänä kun nukut. 

Voit elää vaikka kuinka huonoilla elintavoilla ja silti elät maailman vanhimmaksi. 

Mitä tahansa voi sattua eli miksi ketään kiinnostaisi koska emme elä ikuisesti?

No nyt on vammainen filosofi vauhdissa. Ai meinaat että elintavoilla ja terveydellä ei ole suoraa korrelaatiota? Jos elät päin helvettiä niin tottakai vaivat alkavat varmemmin nuorempana 

Millään ei ole mitään merkitystä koska tulemme kuolemaan joka tapauksessa. Se että elää vähän pidempään paremmilla elintavoilla ei muuta tosiasiaa että nekin kuolevat. 

Sekään tosiasia ei muutu, että on vaipoissa toisten hoidettavana aikaisemmin kuin tajuaakaan.

Vierailija
129/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lääketieteellinen ihme, sillä jos paino nousee oikeasti viikossa tuollaisen määrän, kannattaa jo pyrkiä sirkukseen. Tai sitten painoa on niin paljon, että 5 kg tulee jo nesteistä.

Lisäksi olen huomannut, että salaattiruokakin tarkoittaa niin montaa asiaa: lautasella on salaattipeti, jonka päälle mätetään vaikka mitä, alkaen tietysti rasvaisesta salaatinkastikkeesta.

Kasvikset pitääkin syödä rasvan kanssa.

Vierailija
130/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella on näillä ruoan hinnoilla varaa syödä niin terveellisesti kuin haluaisi? 

Kuinka monella on varaa syödä kalliita sokeripitoisia herkkuja, suolaisia rasvaisia eineksiä ja ostaa verenpainelääkkeitä, rennietä, insuliinia, vatsansuojalääkkeitä, buranaa ja mitä vielä? Sen sijaan, että opettelisi laskemaan, mikä on edullista kukkarolle ja terveydelle?

Ostaisi halpoja peruselintarvikkeita, kilo- ja litrahinnaltaan 90 senttiä - 20 euroa (kalaa / lihaa ei tarvitse syödä yhdellä aterialla kiloa). Ei ostaisi niitä sokeri- ja huonorasvapommeja, jotka maksavat enemmän. Ei tarvitsisi myöhemmin ostaa dosettia ja kymmeniä lääkepurkkeja. Kasvissyöjä pääsee halvimmalla, mutta itse tehty  perus sekaruoka ei maksa niin paljon kuin mättö.

Vierailija
131/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas sarjassamme, koska minä niin kaikki muutkin.

Itse syön niin terveellisesti kuin ikinä mahdollista. Lenkkeilyä ja kuntosalitreeniä useamman kerran viikossa. Lapsuuden kodissa nämä jo oppinut.

Itken välillä kävellessäni ja haaveilen kuolemasta.

Empatia-kykyä voi kehittää..

Kaikessa ei ole kyse siitä, että tuntemattomat ihmiset haluaisivat loukata juuri sinua.

Se, että loukkaannut (kaikesta mitä joku sanoo?) ja käännät helposti asiat itseesi, johtuu perussairaudestasi masennuksesta. Sille et ole löytänyt vielä taltuttajaa. Mikä se voisi sinun kohdalla olla? Miten voisit yrittää estää sitä, että käperryt itseesi ja pysyt siellä mustassa tyhjyydessä? Miten sinä voisit olla merkityksellinen itsellesi? Miten liityt muihin ihmisiin, se on yksi perustarpeista, että tuntisi kuuluvansa johonkin, olevansa ihminen, jolla on merkitys.

Kysyn sinulta, vaikka ymmärrän että et tiedä, koska olet masentunut. Kukaan muukaan ei tiedä. Vain sinä itse voit löytää vastauksen. Sitten kun olet valmis siihen ja uskallat yrittää. Toivon, että sinulla on joku, joka voi, tai jonka annat auttaa itseäsi.

Jos et usko pystyväsi tai pärjääväsi nyt, se ei haittaa. Ota aikasi. Anna kaikkien niiden uskoa puolestasi, jotka ovat selviytyneet masennuksesta. Hae vertaistukea. Etsi netistä paikkakunnallasi toimiva koulutettu vertaisohjaaja. Uskon että jaksat, koska jaksat kirjoitella tännekin. 

Vierailija
132/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan siitä nyt pari vuotta kun tämä valtakunnan tunnettu heinänsyöjä Sirkka Sumari sai sydänlaakin vaikka kuinka oli elänyt terveellistä elämää että ei ne pajun oksat ja koivunlehdetkään ruokavaliossa välttämättä autuutta tuo.

Ei niin, ja me emme tiedä kaikkea. Perinnöllinen alttius, stressi, piilevä unoapnea. Moni muukin asia vaikuttaa. Sikke Sumarin kohdalla ilmeisesti ns. särkyneen sydämen syndrooma. 

Kyse on todennäköisyyksistä ja siitä, että voisi elää elämänsä terveenä ja ilman toisten apua niin pitkään kuin se on mahdollista.

Sumari oli noin 70 v saadessaan sydänkohtauksen. Hän ei jouduttanut tapahtumaa huonoilla elintavoilla. Huonot elintavat olisivat voineet vaikuttaa siten, että sydänkohtaus olisi tullut vakavampana 50-60- vuotiaana. "Hyvällä tuurilla" hän olisi voinut elää 20-vuotta vuodepotilaana, ehkä ilman muuta elämänsisältöä kuin vaipat, lääkkeet, syöttämiset. Monen autuas osa nyt, tulevaisuudessa yhä useamman. 

Vierailija
133/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palmuöljy tms. ei silti ole ihan se rasva. Rasvan laadulla on merkitystä.

Vierailija
134/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palmuöljy tms. ei silti ole ihan se rasva. Rasvan laadulla on merkitystä.

&nb

Tietenkin rasvalla on väliä. Oliiviöljy ja voi ovat niitä parhaita.

Vierailija
135/142 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai kuvittelee saavansa tuosta riittävästi hiilihydraatteja (=aivojen tärkein polttoaine).

Se on aivojen tärkein polttoaine VAIN sokeripolttoisilla ihmisillä. Itse asiassa aivot toimivat paremmin ketoneilla ja ketogeenisella ruokavaliiolla onkin saatu rohkaisevia tuloksia alzheimerpotilailla.

Mitokondriomme ovat ihmeellisiä olentoja - nehän aloittivat kehityshistoriansa itsenäisinä yksisoluisina eläiminä - ne pystyvät tekemään ATP:tä, adenotrifosfaattia (kropan energiavaluutta) hyvin monista asioista: Glukoosista, ketoneista, vapaista rasvahapoista, pyruvaatista, maitohaposta...

(Kipeiden lihasten  kutsuminen "maitohapoilla oleviksi" on vanhentunutta tietoa: Maitohapon käyttävät pikaisesti polttoaineeksi ne mitokondriot ja lihasten kipeys johtuu pienistä vaurioista lihaksessa - positiivinen asia sinänsä, koska se edistää lihaksen kasvua.)

Eräs aivotutkija on sanonut, että jos antaa aivoilleen ainoastaan glukoosia polttoaineeksi, ei ikinä saa aivoistaan täysiä tehoja irti.

Sitten on seuraavat pari asiaa:

1) Glukoosi on ainoa polttoaine, jota mitokondriot eivät pysty sellaisenaan edes käyttämään, vaan se täytyy ensin käsitellä palorypälehapolla solussa. Sitä voi myös varastoida vain pienen määrän, jolloin jos on sokeripolttoinen, täytyy syödä vähän väliä. Rasvapolttoisella (=luurankolihakset opetettu käyttämään muita polttoaineita kuin glukoosia) säästyvät vähän varastoidut glukoosit ja vähän ravinnosta saadut glukoosit aivoille ja hemoglobiinille (hemoglobiini tarvisee glukoosia, koska hemoglobiinisoluissa ei ole lainkaan mitokondrioita), jolloin verensokeri pysyy tasaisena vaikka ruokavälit olisivat 8 tai 12 tuntia, koska niitä rasvahappoja joita mitokondriot voivat käyttää on varastossa normaalipainoisella aikuisella pauttiarallaa 40 000 kalorin verran omassa rasvakerroksssa.

2) Glukoosin käyttäminen polttoaineena mitokondrioille tarvitsee enemmän happea, kuin muiden polttoaineiden. Tästä on kaksi seurausta: Hapen tarve on suurempi ja hengityksen hiilidioksidipäästöt ovat myös suuremmat.

Vaikuttaa siis jokaisen henkilökohtaisiin hiilipäästöihin myös. =)

Vierailija
136/142 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin

Vierailija
137/142 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni näyttää menevän metsään siinä, että niitä herkkuja ja roskaruokia puputetaan päivittäin.

Jokaisen pitäisi ymmärtää se, että kun perusruokavalio on kunnossa niin herkkuja voi syödä kohtuudella, tämä ei tarkoita että niitä voi syödä joka päivä tai välttämättä edes joka viikko.

Vierailija
138/142 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, hyvin harva syö nykyihmisen luontaista ruokavaliota eli lihaa ja eläinrasvaa. Kaikenlaisia prosessoituja kasvis- ja jämälihatuotteita sen sijaan on kaupat pullollaan.

Vierailija
139/142 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta terveydestä kiinnostutaan vasta sitten kun se on jo menetetty. Siihen asti mennään joko tunteet tai ulkonäkö edellä.

Vierailija
140/142 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aina niin suloista kun joku uusherännäinen alkaa luennoida terveellisestä ruokavaliosta. Etenkin kertomatta mitä se on. Sieltä oikein huokuu sellainen "mä tajusin just, ettei hampparit ole superruokaa".

Ja mua suorastaan itkettää kun nää kertoo herķujen olevan karkkia ja sipsiä.