Tuntuuko teistä siltä, että terapia on haitallista?
Ihminen elää traumojaan uudelleen ja rahat valuvat terapeutin tilille.
Kommentit (134)
Ainakin minun nuorena käymäni psykodynaaminen terapia oli haitallista. Terapeutti syyllisti minua kaikesta, esimerkiksi koulukiusatuksi joutumisesta ja kaltoinkohdelluksi tulemisesta kotona. Terapeutti myös väitti, ettei liikunnalla ole merkitystä henkisen hyvinvoinnin kannalta. Lisäksi hän halusi että jatkan seurustelua miehen kanssa joka kohteli minua huonosti. Vapaan assosiaation menetelmä, jossa kerrotaan omista mielleyhtymistä, aiheutti minulle sen että ajatteluni muuttui epäloogisemmaksi ja hyppivämmäksi. Vieläkin vuosien jälkeen yritän korjata terapian aiheuttamia tuhoja.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun nuorena käymäni psykodynaaminen terapia oli haitallista. Terapeutti syyllisti minua kaikesta, esimerkiksi koulukiusatuksi joutumisesta ja kaltoinkohdelluksi tulemisesta kotona. Terapeutti myös väitti, ettei liikunnalla ole merkitystä henkisen hyvinvoinnin kannalta. Lisäksi hän halusi että jatkan seurustelua miehen kanssa joka kohteli minua huonosti. Vapaan assosiaation menetelmä, jossa kerrotaan omista mielleyhtymistä, aiheutti minulle sen että ajatteluni muuttui epäloogisemmaksi ja hyppivämmäksi. Vieläkin vuosien jälkeen yritän korjata terapian aiheuttamia tuhoja.
Minulle kävi osittain samoin. Ehkä oltiin samalla nuorisopolilla tai noita haitallisia on joka puolella. Nuorelle ei todellakaan sovi mikään sellainen, että vain itse puhuu mitä mieleen juolahtaa eikä terapeutti ole turvallinen aikuinen vaan normalisoi epänormaalin.
Mitä taas traumoihin tulee niin niistä käsittääkseni pääse eroon työstämällä ne. Jos ne vain painaa alas, seuraa sivuvaikutuksia esim masennusta tai ahdistusta.
Minusta on "ihanaa" elää nyt uudelleen traumojani. Saan niihin ihan uutta näkäkulmaa ja pystyn kokemaan niitä tunteita, jotka silloin oli pakko kieltää. Olen ollut täysin jumissa ja lukossa, kun olen vain keskittynyt pitämään laatikon kannen kiinni.
Itse olen käynyt äskettäin lyhytpsykoterapiassa , ja mulle siitä oli tosi paljon apua. Mulla olikin aivan ihana terapeutti, jonka kanssa synkkas heti ensi kerrasta lähtien. Sillä asiakkaan ja psykoterapeutin yhteen sopimisella on valtavan suuri merkitys 😊
Psykodynaaminen terapia. Kannattaa googlettaa kokemuksia
Se, että 'elät' niitä traumoja uudelleen turvallisessa ympäristössä on paljon parempi kuin se, että ne traumat jatkavat elämistään siellä sun alitajunnassa. Jos et käsittele niitä traumoja ne tulevat aina huonontamaan elämänlaatuasi.
Vierailija kirjoitti:
Se, että 'elät' niitä traumoja uudelleen turvallisessa ympäristössä on paljon parempi kuin se, että ne traumat jatkavat elämistään siellä sun alitajunnassa. Jos et käsittele niitä traumoja ne tulevat aina huonontamaan elämänlaatuasi.
Juuri näin. jep
Onko fysioterapia haitallista kun tuntuu raskaalta tehdä niitä harjoituksia? Onko käden kipsissä pitäminen haitallista kun se kipsi tuntuu epämukavalta? Onko hampaan paikkaaminen haitallista kun poraaminen sattuu?
Terapia on IHANAA! Saan kertoa seksikkäälle miehelle kaikista pikkuasioista kuin ne olisivat maailman tärkeimpiä eilä hön KOSKAAN sano vastaan.
Lisäksi olen saanut naisvaltaisessa työyhteisössä enemmän arvostusta kerrottuna käyväni terapiassa.
Olen säästänyt rahaa ja syksyllä olen menossa Antti Tuiskulle terapiaan! Odotan siltä todella paljon. Kaikki ystäväni ovat kateellisia kuullessaan.
Kyllä se joillekin on varmaan haitallista. Koska ymmärtävä keskustelu on ainoa järkevä. Jos terapeutti vain kuulustelee ja käskyttää jotain asiakasparkaa, varmaankin pahenee koko juttu. Eikä niihin pakko ole mennä, ellei ole joku erikoinen syy. Joskus ei kemia kohtaa. Lämpö parantaa, aito. Itsestä välittäminen, aika. Joidenkin asioiden kanssa ihmiset elävät eteenpäin, tulee muuta.
Vierailija kirjoitti:
Onko fysioterapia haitallista kun tuntuu raskaalta tehdä niitä harjoituksia? Onko käden kipsissä pitäminen haitallista kun se kipsi tuntuu epämukavalta? Onko hampaan paikkaaminen haitallista kun poraaminen sattuu?
Murtuman korjaaminen kilpsillä ja hamaan paikkaaminen perustuvat lääkeTIETEESEEN.
Terapia ei ole tiedettä, vaan juttelua.
Vierailija kirjoitti:
Terapia on IHANAA! Saan kertoa seksikkäälle miehelle kaikista pikkuasioista kuin ne olisivat maailman tärkeimpiä eilä hön KOSKAAN sano vastaan.
Lisäksi olen saanut naisvaltaisessa työyhteisössä enemmän arvostusta kerrottuna käyväni terapiassa.
Minä taas raavaana tosimiehenä teen kaikkeni välttääkseni terapiaa. Sen sijaan puran kaiken oman sisäisen pahan oloni ja traumani kumppaniini ja lapsiini tai keneen tahansa vieraaseen ihmiseen, joka sattuu paikalle.
Terapia on aina haitallista naisten kukkarolle.
Vierailija kirjoitti:
Terapia on aina haitallista naisten kukkarolle.
Ehei, Kela maksaa.
Mulle ainoa, mikä auttoi supportiivisessa (eikö tuotakaan voi sanoa suomeksi että tukevassa) terapiassa,oli se että terapian kestäessä en vielä tiennyt että ei tule auttamaan, eli väärä toivo lohdutti.
Mieleen jäi terapeutin ilme kun kysyttyään lopuksi onko terapiasta ollut apua, vastasin rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas raavaana tosimiehenä teen kaikkeni välttääkseni terapiaa. Sen sijaan puran kaiken oman sisäisen pahan oloni ja traumani kumppaniini ja lapsiini tai keneen tahansa vieraaseen ihmiseen, joka sattuu paikalle.
Juuri näin! Miehet eivät tajua miten KAUHEAA on elää ylisukupolvisen invalidisoivat trauman kanssa! Se kissan kuolema pikkutyttönä tulee mieleen kymmenen kertaa päivässä ja vie katatoniseen tilaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei, kaikki henkiset opit ja nimenomaan traumojen hoitaminen nimenomaan haluaa että ihminen tekee tän. Se on vähän sama ku anteeksantaminen, ihminen vapautuu omasta tuskastaan mitä on kantanu pitkiä aikoja.
Toki sen voi tehdä itsekin ei siihen tarvitse mitään liukuhihnaterapeuttia.
Henkiset opit ja terapeutti joka ei ole perehtynyt traumaterapiaan, tekevät enemmän hallaa kuin auttavat. Lisäksi traumaattisen tapahtuman uudelleen läpikäyminen keskustellen saattaa aiheuttaa trauman kertaantumisen eikä tosiaankaan trauman purkamista. Samoin samankaltaisille kokemuksille altistuminen. Traumaterapia on oma erityisalansa terapioiden joukossa ja ammattitaitoisia tarumaterapeutteja tarvittaisiin huomattavasti enemmän, kuin heitä tällä hetkellä on.
Etenkin ns. henkisyyden opettajat, jotka leikkivät psykologia ja mielen asiantuntijaa ilman tarvittavaa osaamista ja psykologista tietämystä, tekevät suurta vahinkoa psyykelle yrittäessään purkaa äiti,- isä yms. traumoja. Ja ei heidän toimintansa ja oppinsa johda anteeksiantamiseen ja traumasta vapautumiseen vaan trauman kerrostumiseen. Eli jospa traumojen purkaminen ja hoitaminen jätettäisiin asiansa osaavien kriisi-/trauma-asiantuntijoiden ja trauman kohdanneen arviointikyvyn, osaamisen ja itsetuntemuksen varaan.
T: Traumatakaumien kanssa elävä, jolle henkiset opit yms. ovat aiheuttaneet ainoastaan traumojen syventymisen
Onko asiakas "tyhjä paperi", kun ensimmäistä kertaa saapuu terapeutin tapaamiseen.
Vai onko terapeutilla jotain etukäteistietoa henkilöstä.
Ei, kaikki henkiset opit ja nimenomaan traumojen hoitaminen nimenomaan haluaa että ihminen tekee tän. Se on vähän sama ku anteeksantaminen, ihminen vapautuu omasta tuskastaan mitä on kantanu pitkiä aikoja.
Toki sen voi tehdä itsekin ei siihen tarvitse mitään liukuhihnaterapeuttia.