IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi ystävä, joka elää toimeentulotuella sekä muilla tuilla. Eli hän saa käytännössä sen tämän yhteiskunnan minimin. Eihän heillä moneen asiaan ole rahaa ja lasten harrastukset on niitä halvimpia tai ilmaisia kerhoja. Mutta ruokaan riittää raha aina ja jouluunkin varautuu ostamalla lahjoja jo kesällä.
Ne tilanteet tietysti on hankalia, joissa on velkoja. Eihän yhteiskunnan pidä maksaa kenenkään velkoja, mutta toisaalta on tosi surullista, että lapset joutuvat näkemään nälkää vanhempiensa velkojen vuoksi. En keksi ratkaisua siihen, ruokajonot on jo.
Kyllähän yhteiskunta antaa mm opintolainoja anteksi jos ihminen sairastuu ja ei pysty maksamaan jne.
Mun mielestä se on ihan eri asia kuin, että alettaisi antaa jotain ulosottovelkoja anteeksi. Opintolaina on ote
Ulosottoa on itsellä tullut kelan takaisinperinnän takia, Kela myönsi itsekin että johtui työntekijän virheestä se. Kyllä ymmärrettäviä tilanteita on monia, joissa asiat voi mennä solmuun. Moni luulee että yhteiskunnan turvaverkot kyllä kannattelee, mutta ei se ole automaatio että saa tukea vaikka siihen hajonneeseen pesukoneeseen tai mihin vaan katastrofiin mikä nyt elämässä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tuota ruokavaliota, nälkää nähdään mutta äiti on todennäköisesti ylilihava.
Köyhät ovat usein lihavia, koska syövät halpaa ruokaa. Ruokajonosta saa kaikkea ylijäämää, esim. kermaa ja muuta rasvaista ja lihottavaa. Sieltä ei saa vihanneksia, hedelmiä tai kalaa (riippuu kaupungista). Kun itse kävin jonossa, sain kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa. Siellähän jaetaan myös kauppojen ylijäämäkakut.
Alamäki alkoi siitä, kun Terhi viisi vuotta sitten uupui työssään hoitoalalla, sairastui masennukseen, ja joutui jäämään pois työelämästä.
Tuntuu että ihmiset ovat täällä kateellisia näille vähäosaisille. Ei muuta kuin hanskat naulaan ja"lokkeilemaan" sitten elämä hymyilee. Eiköhän kannattaisi olla onnellinen , jos itsellä on töitä ja pysynyt terveenä. Jokaiselle voi tulla elämässä vastoinkäymisiä. Sattumankauppaa hyvin pitkälle.
Hyvää Joulua Kaikille tasapuolisesti.
En jaksa etsiä linkkiä. Laita kiitos linkki jatkossa.
200 euroa kuussa kolmelle hengelle mielestäni on mahdoton yhtälö.
Viikko sitten meillä oli ruokabudu 400 e kuussa 2 ihmiselle. Nyt menee KAIKKI uusiksi, avomies kuoli viime viikon la.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tuota ruokavaliota, nälkää nähdään mutta äiti on todennäköisesti ylilihava.
Köyhät ovat usein lihavia, koska syövät halpaa ruokaa. Ruokajonosta saa kaikkea ylijäämää, esim. kermaa ja muuta rasvaista ja lihottavaa. Sieltä ei saa vihanneksia, hedelmiä tai kalaa (riippuu kaupungista). Kun itse kävin jonossa, sain kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa. Siellähän jaetaan myös kauppojen ylijäämäkakut.
Meillä oli työharjoittelussa ammattiin opiskeleva pitkäaikaistyötön. Se veti joka tauolla vähintään kolme suklaapatukkaa kärsäänsä kokonaisena. Oli lihava ja varmasti niiden patukoiden hinnalla olisi saanut jotain oikeatakin evästä
46 jatkaa.
Kuvitellaan nyt todelliseksi perheeksi.
Toinen lähivanhempi pahasti mt-sairastunut, aidosti pahaati masentunut, menettäin työkykynsä jopa niin pahasti todistettavasti että joutuu pitkälle sairauslomalle ja KELA:aa ja työeläkeyhtiötä myöden uskottavasti. Eli siis aivan kunnolla sairas ja työkyvytön. Tulee vaikeuksia toimia itsekseen sekä tietysti vanhempana mm ruoanlaitodsa ja rahanhallinnassa.
Miksi yhteiskunta ei puutu ja ota lapsia pois turvaan? Miksei yhteiskunta hoida lähihuoltajuutta ja ylipäätään huoltajuutta sille toiselle terveelle vamhemmalle tai ota lapsia huostaan mikäli muuta optiota ei ole?
Miksi lapsia kituutetaan sellaisen vanhemman luona josta ei todellisuudessa ole vanhemmuuteen?
Miksi tällaisen sallitaan jatkaa toisena lähinä?
Lapset pois isälle. Tai yhteiskunnalle jos pakko. Lasten asema korjaantuu sillä. Siten ehkäistään lasten omaa sairastumista henkisesti sekä tuupataan normaalimman elämän suuntaan normaalimpien ihmisten viitekehyksessä. Lasten etu.
Sen köyhemmän ja sairaan vanhemman toimeentulo korjaantuu sillä samoin vaikka jotkut lapsilisät nyt menettääkin. Myös menot ja vastuu laskevat.
Voi tietysti myös lapsettomana valita kiristää menotasoa ja vyötä taloudellisesti vaikka mihin asti jos pitää saada velkataakkaa pois päästäkseen nornaalin puolelle, mutta se edes mahdollistuu - edes siten. Mutta silloin se on oma asia. Kun on elätettäviä se ei ole, ei voi.
Samoin sairautta ylläpitävä, liiallisena taakkana oleva elämäntilanne stressitriggereineen moderoituu kun ei tarvitse yrittää jaksaa huolehtia eikä tuntea huonoa omaatuntoa lapsista eikä masentua siitä lisää. Voi alkaa jopa kuntoutua. Kunhan näkee asian oikein päin.
Lapset tulisi sijoittaa varakkaammalle vanhemmalle erossa. Ei näitä tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä euron vihanneksia ei sitte voi ostaa kaupasta, syödä vaan kermakakkua ja juomaksi kermaa.
Tässä tämä elämänhallinnan puute tulee ilmi.
Kouluissa pitäisi antaa ruuanlaittokoulutusta enemmän. Nykynuoret eivät ehkä tiedäkään, että ruokaa voi tehdä ihan itse.
Jauhelihaan voi upottaa vaikka miten paljon jatkeita, kauraryynejä, porkkaraastetta, sipulia (euron maksaa pakastesipulipussi, josta riitää moneen lihapullataikinaan), lioetut kuivuneet leivät ym. Ja kananmunaa sidosaineeksi. Ne on paistaa lihapulliksi vaikka uunissa tai keittää tomaattipurevesisekoituksessa. Mausteita on tietysti hyvä olla varastossa. Aika monta tölkkiä pitäisi ostaa, jos haluaa saman verran saada lihapullaruokaa.
Tässä 3 euron tölkkilihapullat:
Ainesosat
kastike (65 %) [vesi, kastikeseos [muunnettu tärkkelys, rasvajauhevalmiste (palmu*, glukoosisiirappi, muunnettu tärkkelys), dekstroosi, maltodekstriini, suola, mausteet (mm. SINAPPI), aromit (sis. VEHNÄ, SOIJA), arominvahventeet (E621, E627, E631), mausteuute (sis. SELLERI), väri (E150c), kasviöljy (rypsi), happamuudensäätöaine (E330)], maissitärkkelys, MAITOjauhe, sokeri, suola, hiivauute, mausteet (valkopippuri, neilikka, laakerinlehti, lipstikka, paprika, mustapippuri), arominvahvenne (E621), maltodekstriini, SOIJAkastikejauhe, aromi (liha), rasvajauhe (palmu*), väri (E150c)], lihapyörykkä (35 %) [vesi, kamara, naudanliha (kasvatettu ja teurastettu: useat EU-maat), SOIJAproteiinivalmiste, sianliha (alkuperä Suomi), naudan sydän, korppujauho (sis. VEHNÄ), naudan jänne, MAITOjauhe, maissitärkkelys, perunajauho, mausteet (sipuli, valkopippuri, korianteri), suola, perunakuitu, stabilointiaine (E451), dekstroosi, aromi (maustepippuri). Lihapitoisuus 30 %.] *vastuullisesti tuotettua ja sertifioitua palmuöljyä
Eli lihaa on jotain 130 grammaa tölkissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sympatia katosi, kun heti alussa annettiin ymmärtää, että työssäkäyvä veroja maksava "rätinpyörittäjä" on jotenkin huonompi.
Ai että tämä tökkäs. Mun äiti on siivooja. Hyvä ja tärkeä ammatti. Miksi pitää puhua noin epäkunnioitavasti?
Vierailija kirjoitti:
Alamäki alkoi siitä, kun Terhi viisi vuotta sitten uupui työssään hoitoalalla, sairastui masennukseen, ja joutui jäämään pois työelämästä.
Tuntuu että ihmiset ovat täällä kateellisia näille vähäosaisille. Ei muuta kuin hanskat naulaan ja"lokkeilemaan" sitten elämä hymyilee. Eiköhän kannattaisi olla onnellinen , jos itsellä on töitä ja pysynyt terveenä. Jokaiselle voi tulla elämässä vastoinkäymisiä. Sattumankauppaa hyvin pitkälle.
Hyvää Joulua Kaikille tasapuolisesti.
No, niin on tarkoituskin. Ei tässä muuten mitään järkeä ole. Tienaan saman verran tekemällä työtä 40 tuntia viikossa. Täällä kerrottiin, että huono palkka vaikka omasta mielestäni ihan ok. Parempi tosiaan, että jään pois. Olis mulla elämässäni tosiaan muutakin tekemistä, kuin elättää veroista jotain loisia ja maksaa itse itseni kipeäksi joka ikisestä ostoksestani, minkä teen. Tosiaan paljon helpommalla pääsee, kun ankkii lopputilin ja jää kotiin suosiolla
Muijalla olisi töitä vaan ei muka jaksa
Energiaa on ravata kyllä leipäjonoissa
Minkä takia näissä jutuissa ei eritellä menoja?
Ja mikä ihmeen tarve ihmisillä on peilata kaikkea omaan tilanteeseen? Minä pärjäsin opiskeluaikoina 300€/kk ja vielä jäi säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis.
No meitä on 4 ja nettotulot 2000e. Ei saada tukia ja säästönkin jää. Ihan normaalia elämää vietetään, autojakin on 2.
Höpöhöpö älä jauha paskaa...
Britanniassa oli joskus sellainen televisiosarja, jossa mentiin köyhän perheen luo opettamaan edullista ruuanlaittoa ym elämänhallinnan parantamisen taitoja.
Meidän ruuanlaitto-ohjelmat on noita huippukokkien snobbailuja ja ruuat eivät ole ainakaan halpoja tai terveellisiä. Suolaa mätetään ainakin hirveä määrä.
Tässä jutussa kyllä pisti silmään tuo, ettei tule rätinpyörittäjää. On ikävää jos kotoa opittu asenne laittaa väheksymään tiettyjä töitä, joita voisi tehdä osa aikaisenakin lisätienestejä ansaitakseen. Myös moni teini aloittaa kesätyössä siivousalalla. Ja ihan alalla myös on ihmisiä vapaasta tahdostaan, itsekin 3 lapsen yksinhuoltaja ja rätinpyörittäjä yrittäjä. Myös kerran uupumuksen sairastanut ja tiukilla ollaan. Eli sympatiaa löytyy, mutta monet väheksytyt ammatit ovat kyllä yhteiskunnan kannalta tärkeitä. Ei omaa tilannetta ainakaan paranna muiden väheksyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä euron vihanneksia ei sitte voi ostaa kaupasta, syödä vaan kermakakkua ja juomaksi kermaa.
Tässä tämä elämänhallinnan puute tulee ilmi.
Aivan, juuri näin. Jos ei jaksa ruokaa tehdä, niin Lidlistä saa mm. alle eurolla ison paketin valmislihapullia.
Tällä naisella on hoitoalan koulutus. Sillä tutkinnolla ihan oikeasti voi vaan mennä töihin. Muutama viikonloppuvuoro kuukaudessa toisi useita satasia lisää käyttörahaa. Itse tienaan 1900 nettona kokopäivätyöstä, vähän ketuttaa.
Pojalle on kerjätty harrastus
Ruokajakeluissa ravataan joka viikko
jos tonnin pistää asumiseen niin tuosta jää 800 muuhun. Toki ei merkkivaatteita osteta eikä tupakkaa eikä sisäfilettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis.
No meitä on 4 ja nettotulot 2000e. Ei saada tukia ja säästönkin jää. Ihan normaalia elämää vietetään, autojakin on 2.
Höpöhöpö älä jauha paskaa...
Ihan on kuule tosi juttu.
Ohis, sanot niin tai näin joku ottaa aika nokkiinsa. Tämän voi tulkita myös niin, että isompituloinen ymmärtää, että 1800 on vähän rahaa. Usein on niinpäin, että isompituloinen toteaa, että kyllä me tultaisiin tuollakin summalla toimeen.